Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-18, 07:55   #1
Emerekel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 3
Tips på lunch och allmän kost.

Tjena! Jag är en man på 24 år, 186cm lång och väger 90,5. Jag har ett arbete som pendlar väldigt mycket mellan mycket och lite aktivitet, vissa dagar kan jag ha gått en mil bärandes på tunga föremål, grävt en hel dag eller liknande. Andra dagar kan vara kontorsarbete. Jag tränar cirka 3-4 gånger i veckan. I måndags var jag hos en PT då jag hade lite allmänna frågor om kost och träning. En kroppsanalys gjordes och jag blev positivt överraskad av hur min kropp låg till rent hälsomässigt då jag under större delen av mitt liv lidit av fetma. Jag har nu tappat närmre 35 kilo och börjat träna för att må bättre och ha något att göra.
Enligt kroppsanalysen och med nuvarande förutsättningar är min ”optimala” kroppsvikt 89,6 och jag har cirka ett kilo fett kvar att göra mig av med.

Nu till frågan, hur går jag vidare sen? Då jag tidigare varit gravt överviktig är deff/bulk inget alternativ pga. alla fettceller som finns kvar i kroppen. För mig är bibehållen fettmängd betydligt viktigare än snabb ökning av muskelmassa/styrka.
Jag blev rekommenderad ett dagligt intag av 3190 kalorier men det känns väldigt högt enligt mig, då jag senaste åren levt på cirka 2000-2500 när jag tappat vikt.
Jag har även funderat på att byta ut lunchen på jobbet mot någon form av ersättning just pga. hur smidigt det är, jag har inte alltid tillgång till en micro vid lunch och det blir därför väldigt ofta onyttiga luncher på uteställen/snabbmatsrestauranger. Till frukost äter jag kvarg och granola innehållande ca. 400 kalorier och middagen är väldigt varierad och brukar ligga mellan 700-1100 kalorier. PT’n tipsade om Mutant Mass gainer som alternativ till lunch men enligt en del recensioner verkar den spöka till det en del i magen och det låter inte särskilt trevligt. Det känns enligt beskrivning som en ”extrem” produkt med högt fokus på viktuppgång och det är inte heller särskilt intressant, då jag hellre har en långsam ökning av muskler/styrka med bibehållen fettmassa.

Har läst en del studier och vissa hävdar att en normal kost som då för mig skulle vara ca 2500 kalorier om dagen i kombination med ett högt överskott protein är vägen att gå. Andra studier hävdar att detta är ineffektivt.

Har ni tips på några produkter som skulle kunna hjälpa mig? Jag brukar äta lunch någon gång mellan 11-13 och tränar efter jobbet som brukar bli 16:30.

Lite hjälp här hade verkligen uppskattats då jag enbart kände mig förvirrad när jag kom hem efter min PT-tid.
Emerekel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 11:42   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
PTn tipsade alltså om att du skall dricka dina kalorier när du ligger på underskott och vill efter mättande mat?

Be om pengarna tillbaka.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 12:02   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vad har PTn för utbildning?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 12:34   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Låt mig gissa. PT:n ung kille på 21 år. Gått en vecka PT-utbildning som gymmet ordnat.
Tips på lunch: 300 gram kyckling, 500 gram grönsaker, 300 gram potatis 1msk rapsolja. Gör en sås på krossade tomater med kryddor och vitlök. Ca 900 kcal, 80-ish proteiner.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2020-04-18 klockan 12:39.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 20:18   #5
Emerekel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
PTn tipsade alltså om att du skall dricka dina kalorier när du ligger på underskott och vill efter mättande mat?

Be om pengarna tillbaka.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Både ja och nej, jag bad om ett alternativ till "vanlig lunch" och det var tipset jag fick. Jag utgår från ditt svar att det är ett mycket dåligt alternativ. haha
Emerekel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 20:20   #6
Emerekel
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Låt mig gissa. PT:n ung kille på 21 år. Gått en vecka PT-utbildning som gymmet ordnat.
Tips på lunch: 300 gram kyckling, 500 gram grönsaker, 300 gram potatis 1msk rapsolja. Gör en sås på krossade tomater med kryddor och vitlök. Ca 900 kcal, 80-ish proteiner.
Ja, det var en väldigt pricksäker beskrivning. Antar att det finns ett gäng som inte har särskilt bra koll...

Tack för tipset, uppskattas med hjälp. Det jag söker mest är väl egentligen någon form av "ersättning" för lunch. Finns det? jag tänker i drickbar form eller någon slags bar. Det är alltid mer omständigt med matlådor.
Emerekel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 07:59   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Emerekel Visa inlägg
Både ja och nej, jag bad om ett alternativ till "vanlig lunch" och det var tipset jag fick. Jag utgår från ditt svar att det är ett mycket dåligt alternativ. haha
ja det är ett mycket dåligt alternativ.

Jag tycker aldrig att man ska ersätta en måltid med dricka eller bar

Bättre att ha med en pastasallad/bulgursallad/potatissallad som man kan äta kall.
väldigt lätt att göra enligt de specifikationer man vill ha
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)