Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-12, 08:59   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Tror att fasta ska ses i första hand som en behandlingsmetod vid olika tillstånd.

- Bra för personer med diabetes 2 för att reglera blodsockernivåerna till mer normala ofta med en normalisering, blodsocker (HbA1c), riskmarkörer samt blodtryck.

- Fungerar bra som bantningsmetod lättare att äta ingenting för aptitregleringen än att äta kalorirestriktion som ofta gör att personerna brister i kostupplägget.

- Många påstår att de mår bättre och har lättare att ha en mer fettfri kropp vid tex. 16/8. Upplevelsen är viktig för effekten för personen i fråga.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:23   #17
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Mer autofagi är säkert troligt eftersom kroppen tvingas kannibalisera på sig själv vid fasta. Energi måste plockas någonstans ifrån.

Men att bara planlöst kolla på nätet ger ingen ny kunskap. Bättre att du guidar oss sumialic !
Mycket av min livsstil kommer ifrån https://www.longecity.org/forum som är ett väldigt seriöst forum (kostar att vara medlem och skriva) där folk som är väldigt besatta av att leva längre hänger.

Jag lusläser inte studier. Det är alldeles för avancerat för mig. Skulle ta timmar att förstå en enstaka studie med det språkbruk som används + alla mekanismer i kroppen som jag inte har en aning om.

Men när man hänger ett tag på forumet och ser hur andra medlemmar konverserar med varandra får jag ett starkt förtroende för dem. De snackar biologi, kroppsmekanismer, nya forskningsrön och det ena och det andra som Melissa 16 snackar paradise hotel. Bara att hänga med i deras konversationer kan vara kämpigt. Studier diskuteras konstant.

Så när jag påstår att fasta har många hälsofördelar så är det för att det är konsensus hos personerna som hänger här, vilka verkar spendera halva sitt liv på att läsa forskningsrapporter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 20:32   #18
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Mycket av min livsstil kommer ifrån https://www.longecity.org/forum som är ett väldigt seriöst forum (kostar att vara medlem och skriva) där folk som är väldigt besatta av att leva längre hänger.

Jag lusläser inte studier. Det är alldeles för avancerat för mig. Skulle ta timmar att förstå en enstaka studie med det språkbruk som används + alla mekanismer i kroppen som jag inte har en aning om.

Men när man hänger ett tag på forumet och ser hur andra medlemmar konverserar med varandra får jag ett starkt förtroende för dem. De snackar biologi, kroppsmekanismer, nya forskningsrön och det ena och det andra som Melissa 16 snackar paradise hotel. Bara att hänga med i deras konversationer kan vara kämpigt. Studier diskuteras konstant.

Så när jag påstår att fasta har många hälsofördelar så är det för att det är konsensus hos personerna som hänger här, vilka verkar spendera halva sitt liv på att läsa forskningsrapporter.
Å andra sidan så verkar de då ha investerat mycket i att fasta ska vara bra för dem. Investering i tid och asocialt beteende osv alltså.
Confirmation bias kallas det.

Självklart klappar de sig själva på ryggen och du står där bredvid och förstår inte ens vad de snackar om, vilket de kanske inte ens själva gör... och du tar deras ord för gospel...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 20:58   #19
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Å andra sidan så verkar de då ha investerat mycket i att fasta ska vara bra för dem. Investering i tid och asocialt beteende osv alltså.
Confirmation bias kallas det.

Självklart klappar de sig själva på ryggen och du står där bredvid och förstår inte ens vad de snackar om, vilket de kanske inte ens själva gör... och du tar deras ord för gospel...
Jag försöker vara ganska kritisk, men ser det samtidigt som den bästa, lättkonsumerade källan jag har att få information om att leva hälsosamt. Kolozzeum är ganska hjälpsamt, men nivån här jämfört med där känns rent spontant som grundskola jämfört med akademiker.

För att tala i Kolozzeum-termer så upplevs var och varannan person som hänger på longecity vara en King Grub.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 06:06   #20
langsteustace
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
När jag tidigare tänkt mig varannandagsfasta (dvs 24 timmars fasta) så har jag föreställt att man äter varannan dag. Ex måndag äta, tisdag inte äta, onsdag äta. Men sen slog det mig att ett sådant ätmönster innebär längre fasta än 24 timmar. Jag insåg också att man skulle kunna äta varje dag och ändå "varannandagsfasta", om man som jag tänker att varannandagsfasta betyder att man inte får inta några kalorier på 24 timmar.

Ex: Måndag äter man som vanligt, men sista målet klockan 19. Tisdag får man inte äta någonting förrän kl. 19. Från och med tisdag kl 19 och fram t.o.m. ons kl 19 får man äta som vanligt igen. Voila! 24-timmarsfasta trots att man äter varje dag.

Om vi jämför med ett "egentligt" varannandagsfönster så inser vi att ett sådant är betydligt längre än 24 timmar. Låt säga att vi äter sista kvällssmörgåsen kl 21 på måndag och att vi inte får äta på hela tisdagen. Låt oss också säga att vi vaknar kl 6 på onsdag och äter frukost kl. 7. Vi har i så fall fastat i hela 31 timmar!!!


Så vad tycker ni. Kan man äta varje dag och fortfarande kalla det varannandagsfasta? Eller behöver man fasta i omkring 30 timmar för att få kalla det varannandagsfasta?

Är riktigt sugen själv på att testa upplägget att varannan dag äta som vanligt, och varannan dag inte få äta förrän efter kl 19. Vilket skulle innebära ett 24-timmars fasteupplägg med 24 timmars påföljande ätarfönster (förutsatt att man kör 19-19).
Jag äter, men max 50% av mitt dagliga kaloribehov. Dessutom tränar jag som en idiot dagen efter en festmåltid dagar för jag har så mycket energi.
langsteustace är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)