Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-06, 22:01   #1186
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag persar kanske nån gång i halvåret/året. :P Börjar närma mig ett år i böj nu.
Det gör ingenting för mig ifall det tar lite tid. men när det känns som ingenting funkar så står man bara o trampar på samma ställe. Blir väl oftast att man börjar med något nytt program, putsar lite vikter här o där i någon månad o sen rinner formen av innan man lyckats slå något tillräckligt bra volymPB för att man ska veta att det går att toppa till sig ett pers.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja du, det vet jag inte. Det är ju med lätthet ett år i vissa övningar. När jag har slagit rekord så har jag oftast haft någon månad med ett schema bakom mig. Jag har sett till att jag är hyfsad form(nära mitt gamla 1RM) och sedan hoppat på Hirvis/RSR/Smolov JR. Sen gett mig fan på att fixa det.

Jag har dock alltid med mig känslan av att jag skulle kunna öka mer om jag verkligen ville, jag gör inte allt jag kan för att bli bättre. Jag kör t.ex. bara knäböj och sumomarklyft i ganska låg volym. Hade jag haft mer driv så hade jag kunnat öka volymen samt slängt in komplementövningar.

Du är mycket seriösare än mig så gissar att du redan har tänkt på samt applicerat det här med volym och komplement.
Jag kommer ihåg när såna program fortf gav mig typ 5kg varje vända. men det var säkert 3 år sen. Nu händer ingenting oavsett ifall jag går genom en helt sheiko program eller kör volym. Tycker det sällan talas om hur man gör när man når en viss nivå där man kanske ökar halvår/årsvis istället. Dom flesta program är byggda för att öka varje vecka/månad eller kvartal. Trodde jag kanske hade hittat något med sheiko där man varierar vad man gör varje vecka för att kroppen ska reagera på ett visst sätt på särskilda pass.

Jag tycker det ändå alltid gått rätt bra för dig, med tanke på hur lite du tränat lyften, Böjer gjorde du nästan inte alls och din mark har du alltid haft talang för. Kan tänka mig att ifall du bulkade några kg o körde en seriös sl-satsning skulle du nog ha 300 inom något år.

När jag tänker på någon som börje H på forumet som typ tränat skitlänge och fortf kan persa ibland så undrar man hur han egentligen gör :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 08:37   #1187
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg


Jag kommer ihåg när såna program fortf gav mig typ 5kg varje vända. men det var säkert 3 år sen. Nu händer ingenting oavsett ifall jag går genom en helt sheiko program eller kör volym. Tycker det sällan talas om hur man gör när man når en viss nivå där man kanske ökar halvår/årsvis istället. Dom flesta program är byggda för att öka varje vecka/månad eller kvartal. Trodde jag kanske hade hittat något med sheiko där man varierar vad man gör varje vecka för att kroppen ska reagera på ett visst sätt på särskilda pass.

Jag tycker det ändå alltid gått rätt bra för dig, med tanke på hur lite du tränat lyften, Böjer gjorde du nästan inte alls och din mark har du alltid haft talang för. Kan tänka mig att ifall du bulkade några kg o körde en seriös sl-satsning skulle du nog ha 300 inom något år.

När jag tänker på någon som börje H på forumet som typ tränat skitlänge och fortf kan persa ibland så undrar man hur han egentligen gör :p
Om du har testat allt och tränar hårt så är det ju svårt att komma med några rekommendationer. Börje är nog ingen dum person att fråga, samma sak med Janne Salmela. Den sistnämnda brukar vara rätt bra på att svara på Instagram.

Med lite ny motivation, som jag känner nu för tillfället, så skulle jag nog kunna bli starkare. Problemet är bara att jag har varit "fet" en längre tid utan att för den sakens skull känna att jag bröt några platåer. Så det är inte så att om jag går upp fem kg så får jag automatiskt rekord i alla övningar...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 22:57   #1188
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
@Frys

Om volymen och medelintensiteten ökar över en given "längre" tidsperiod bör du kunna sätta nya pers. Jag har svårt att förstå hur man skulle kunna öka antalet lyft samt lyfta tyngre i genomsnitt, men ändå inte lyckas omsätta det till PB:n. Jag antar här att tekniken bibehålls eller faktiskt blir bättre med tiden under den ökade volymen (vilket den bör bli), så inte det är anledningen till att man hypotetiskt sett inte skulle sätta PB:n.

Håller du koll på antalet lyft inom olika intensitetsintervall? Dvs hur många lyft du gör varje träningsperiod inom 60-70%, 70-80%, 80-90%, 90-100%. Mäter du hur genomsnittliga intensitet för varje styrkelyft över alla dessa reps?

Min strategi det senaste året har varit att hitta ett program/träningsstruktur som jag trivs med och där jag kan pusha mig själv utan att det belastar kroppen för mycket. För mig råkar det vara en modifierad variant av Sheiko. Sedan försöker jag identifiera mina tekniska svagheter och väljer varianter i lyften som adresserar dessa, och muskelära svagheter för vilka jag väljer ett fåtal särskilda byggarövningar. Sedan ser jag bara till att för varje gång jag kör programmet så ökar volymen och/eller medelintensiteten en aning där det behövs mest och tolereras bäst (i böj, bänk eller mark). Efter en (förhoppningsvis) lyckad maxning i slutet av programmet så börjar processen om men att identifiera svagheter, öka volymen, etc...
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 07:51   #1189
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
@frys

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. När jag följer program så börjar dom bli svåra eller omöjliga mot slutet. Då är det tänkt att man ska ha blivit starkare. Men det har jag inte blivit på evigheter. Jag blir mer och mer imponerad av Börje H ju mer jag tänker på det.

Det som jag gillar dock är att köra en lite längre tyngre period efter grundträning. Ligga på vikter runt max för att vänja mig vid att hålla tekniken på dom vikterna. Alternativt bulka lite under den perioden.

Men jag sitter inte på svaren. Har också suttit fast i evigheter.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 00:13   #1190
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Ger pressar över huvudet någonting till bänken?

Jag reppar på 140kg i bänk men klarar knappt 20kg i hantelpress.

Aldrig under mina år lagt någon energi på pressar överhuvudet, varken militärpress eller hantelpress. Skulle min bänk bli starkare om jag började med OH press? Och vilken i så fall, militärpress eller hantelpress?

Edit: Ska tilläggas att jag har liten axelbredd. Därför jag aldrig pressat OH. Min kropp gillar det inte. Får ont direkt på lätta vikter. Känner direkt hur det börjar knaka och spraka i axlarna. Sidolyft däremot går bra.

Senast redigerad av Crillos den 2018-12-09 klockan 00:16.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 00:32   #1191
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
I princip nej. Ytterst lite för majoriteten inkl mig själv.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 04:22   #1192
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Då tänker jag kanske att jag skiter i dem helt. Aldrig gillat OH som sagt. Men det lustiga är att kroppsbyggare i min storlek kanske pressar 40kg i hantelpress men har inte större axlar. Bänkpress bygger onekligen bra axlar alltså och utan skaderisken.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 09:13   #1193
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Kan ju helt klart vara fördelaktigt att vara balanserad och kanske köra axlar under någon period då och då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 10:59   #1194
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
@Frys

Om volymen och medelintensiteten ökar över en given "längre" tidsperiod bör du kunna sätta nya pers. Jag har svårt att förstå hur man skulle kunna öka antalet lyft samt lyfta tyngre i genomsnitt, men ändå inte lyckas omsätta det till PB:n. Jag antar här att tekniken bibehålls eller faktiskt blir bättre med tiden under den ökade volymen (vilket den bör bli), så inte det är anledningen till att man hypotetiskt sett inte skulle sätta PB:n.
tror jag har oftast kört för tungt, och haft väldigt svårt att hitta en teknik som jag använder varje set, kan vara så litet som vart jag placerar fötterna eller vart jag träffar på bröstet i bänken, Ifall jag andas in på ett visst sätt eller börjar med höften högre/lägre i sumon. Tror kanske jag behöver en period på någon månad där jag inte går över @8-ish och försöker istället öka volymen där, lite mer sheiko-likt. Samt bestämma mig för en konsekvent teknik där jag känner mig som bekvämast/starkast.

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Håller du koll på antalet lyft inom olika intensitetsintervall? Dvs hur många lyft du gör varje träningsperiod inom 60-70%, 70-80%, 80-90%, 90-100%. Mäter du hur genomsnittliga intensitet för varje styrkelyft över alla dessa reps?
Jag har börjat räkna antal reps/sets och har varierat det lite mellan veckorna för att ibland ha jobbigare/lättare veckor. Intensitet har jag inte räknat ut.

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Min strategi det senaste året har varit att hitta ett program/träningsstruktur som jag trivs med och där jag kan pusha mig själv utan att det belastar kroppen för mycket. För mig råkar det vara en modifierad variant av Sheiko. Sedan försöker jag identifiera mina tekniska svagheter och väljer varianter i lyften som adresserar dessa, och muskelära svagheter för vilka jag väljer ett fåtal särskilda byggarövningar. Sedan ser jag bara till att för varje gång jag kör programmet så ökar volymen och/eller medelintensiteten en aning där det behövs mest och tolereras bäst (i böj, bänk eller mark). Efter en (förhoppningsvis) lyckad maxning i slutet av programmet så börjar processen om men att identifiera svagheter, öka volymen, etc...
Har också försökt jobba på min tekniska svagheter, tex band/pinbänk för att jobba mer på andra halvan av lyftet. Körde långa sumo också då jag hade problem en period att ens komma loss från golvet. i Böj har jag nästan aldrig kört varianter(jag fastnar oftast halvvägs upp, det kanske är mer en normal stickingpoint som bara kräver mer träning och inte en speciell övning) Körde oftast ett pass med highbar då det var lättare för mig att tåla mer volym där.

Kommer försöka öka volymen med 1-2 set per övning. Kommer även vara lite mer reps. Får återkomma om 3-4 månader och se ifall jag lyckats se en positiv ökning under perioden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 12:19   #1195
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Det där med att hitta en bra teknik och hålla sig till den. När jag fick lite coachning och sedan höll mig till den tekniken har gjort enormt för mig. Gick tidigare rent av bakåt periodvis. Men nu händer det grejer!

Helt värdelöst att fippla mellan olika tekniker. Ska göras ändringar först efter utvärdering av en längre period.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:21   #1196
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Lite på frys tema, väldigt bred fråga:

Hur skulle ni gå tillväga för att maximera era chanser att öka i marklyft? Sett över ett års tid. Vilka komplementövningar är viktigast? Skulle ni följa något speciellt schema? Jag kör sumo men har läst på flera ställen att det kan vara klokt att även träna vanlig smalmark. Kanske har ni tips på någon läsning som finns att tillgå?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:38   #1197
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Kan specificera lite vad jag är dålig på, även om det är det mesta

- Ojämn teknik. Får inte alltid till startpositionen.
- Svag i benen.
- Kör ingen annan underkroppsträning än böj och sumomark.
- Kör böj och sumomark med låg volym.
- Går oftast tungt när jag väl kör dom.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 22:03   #1198
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan specificera lite vad jag är dålig på, även om det är det mesta

- Ojämn teknik. Får inte alltid till startpositionen.
- Svag i benen.
- Kör ingen annan underkroppsträning än böj och sumomark.
- Kör böj och sumomark med låg volym.
- Går oftast tungt när jag väl kör dom.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Från de filmer jag sett på dina sumo så (om jag minns rätt) rundar du ryggen i start och låser inte ut ordentligt. Du bör först sänka vikterna och att se till att du kan starta med rak rygg och låsa ut ordentligt innan du tänker på hur du ska öka.

Jag hade lagt upp träningen något så här med ditt mål:
- Träna marklyft 3 ggr per vecka.
- Något av passet med smalmark (eller variant).
- Ju längre från maxning desto mindre specifikt, dvs mer fokus på tekniska övningar och hypertrofi.
- Välj ett par varianter av sumo som tränar upp din förmåga att hålla ryggen och övriga vinklar i starten. Träna dessa så tungt att det är utmanande att göra rätt men att du inte misslyckas. Ex: sumo med paus i start, sumo upp till knän, sumo ståendes på 2-5 cm.
- För smalmark väljer du någon variant som tränar upp din förmåga att hålla ryggen rak. Ex: raka smalmark, dimel deadlift, tunga smalmark från block.
- Hellre högt antal set än högt antal reps, generellt. Inledningsvis kan förhållandet vara mer åt högre reps i fåtal set medan närmare maxning så går antal reps ner samtidigt som antal set går upp, bortsett från i toppningen då båda minskar.
- Som assistans väljer du övningar för rygg och lår. Ex: Bältesböj, bulgariska splitböj, good morning (med stela ben och rak rygg), tunga ryggresningar, chest supported row, bänkrodd, etc.

Se dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=uzSpeIBYGo4&t=313s
https://www.youtube.com/watch?v=6y63VXhH-Go
https://www.youtube.com/watch?v=7lx24Ue_TbU
https://www.youtube.com/watch?v=9bRs7rKa6NQ
https://www.youtube.com/watch?v=E3J-f2QE2W8
På kanalen finns fler relevanta videor.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-12-10 klockan 22:05.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 22:14   #1199
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Hur stor skillnad kan det vara mellan ett lite tunnare lyftarbälte och ett tjockare brett och gediget lyftarbälte i marklyft?
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 08:50   #1200
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Hur stor skillnad kan det vara mellan ett lite tunnare lyftarbälte och ett tjockare brett och gediget lyftarbälte i marklyft?
Väldigt olika beroende på stil och kroppskonstitution. De finns de som drar mer utan bälte, även om de är få. Det trista svaret är nog att man får utvärdera själv/med hjälp av någon som kan se när man lyfter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)