Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Stretchar du efter styrketräning?
Ja 30 20.41%
Nej 117 79.59%
Antal röster: 147. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-08, 11:21   #1
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Stretchar du efter styrketräning?

Om ja, vad är syftet med din stretchrutin?

Senast redigerad av Eljest den 2016-09-08 klockan 11:23.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:29   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:32   #3
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.

Du är fan bäst. Tack.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 14:14   #4
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.
Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 15:06   #5
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.
Jag kanske misstolkat men så här står det under övningar man bör undvika:
Stretch av bröstmuskeln med rak arm under axelhöjd. Med rak arm så stressas armbågsleden.
Kanske är just "under axelhöjd" som är key pointen där.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 16:00   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag kanske misstolkat men så här står det under övningar man bör undvika:
Stretch av bröstmuskeln med rak arm under axelhöjd. Med rak arm så stressas armbågsleden.
Kanske är just "under axelhöjd" som är key pointen där.
Jag kör över. Jag kör press bakom nacken också och går ner halvvägs ner på ryggen. Jag känner min kropp och har aldrig varit skadad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 18:57   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har för mig det stod i Stora Stretchboken att man "ska" ha 90 grader i armbågen när man stretchar brösten. Nån teori om det? Ska försöka komma ihåg att kolla upp ikväll hur det stod.
Om man har rak armbåge och har axelleden neutral- eller inåtroterad så kommer man framförallt att stretcha biceps. Det är därför man böjer armbågen. Då kommer man djupare så att bröstmuskeln kan stretchas. För många kan det räcka att utåtrotera axelleden för att få bort sträcket från biceps.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 14:55   #8
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.
En variant utav pigeon stretch?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 19:30   #9
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
20-30 minuter hårt efter varje pass. Behålla maximal rörlighet. Kan ouppvärmd glida ner i en split utan att det känns det minsta.

1. Gluteus - sittande på golvet med raka ben och med ryggen mot en vägg placerar jag ena foten över det andra benet, griper jag i låret och drar det mot mig/mot motsatt sida. Två gånger på varje sida.

2. Ljumskar - sitter kvar på samma ställe och kör "skräddarstretch" - skosulorna mot varandra och fötterna in mot skrevet, pressa ut låren tills de ligger mot golvet.

3. Höftböjare - spagat. En stretch på varje sida.

4. Mer höftböjare - lägger utsidan av underbenet på en bänk och böjer mig fram med det andra benet bakåt. Lägger bröstet mot vaden och trycker.

5. Insida lår - split.

6. Rygg - ribbstolstretch. Griper tag i en ribbstolspinne, fjärde från golvet, och hänger ut bakåt. Kliver samtidigt upp på den nedersta ribbstolspinnen och trycker med benen så ryggmusklerna sträcks ut.

7. Baksida axlar. Kvar i ribbbstolen, griper tag i en pinne i ansiktshöjd och kliver åt sidan så överarmen sträcks mot bröstet och bakre axelparti sträck ut.

8. Rygg - samma sak som 6, fast med en arm i taget och mer bakåtlutande så latsen sträcks ut.

9. Framsida axlar. Kvar i ribbstolen, griper tar i en pinne strax över huvudhöjd, fast bakom mig, med raka armar och händer ihop, och knäböjer sedan så jag i princip hänger i axlarna.

10. Utsida axlar. Greppar tag i andra armens handled bakom ryggen, en gång på varje sida.

11. Bröst. Ställer mig i en dörröppning, griper tag i dörrkarmarna och kliver framåt.

12. Biceps. En sida i taget, vanlig bicepsstretch stående med rak arm mot en vägg och sträcker ut biceps.

13. Mera bröst. 11 igen.

14. Triceps. Tar tag i en lodrät, stabil påle i samma ställning som bottenläget i enarms hantelpress bakom huvudet för triceps, fast jag håller i pålen i stället för i hanteln, och med armbågen pekande rakt upp ställer jag mig upp från lätt böjda ben så triceps sträcks ut totalt. En gång per sida.

15. Underarmar. Fram- och baksida, bara handflatorna alternativt handryggen mot en bänk och sträck.

16. Framsida lår. Jag sätter mig ner på golvet sittande på vaderna och lägger mig ner bakåt tills jag ligger med både ryggen, rumpan, underbenen och knäna i golvet och sträcker framsida lår.

17. Baksida lår. Sitter på golvet med raka ben framåt, griper tag under fötterna och drar mig framåt tills bröstet ligger mot låren och pannan hålls mot knäna.

18. Vader. Står lutad mot en vägg, med underarmarna mot den och trycker ut vadmusklerna. Ett ben i taget, först med raka ben, sedan med knäleden i 90 graders vinkel.
Nice!

Fråga. Hur lång tid tog det för dg att komma ner i split och spagat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-11, 14:55   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Nice!

Fråga. Hur lång tid tog det för dg att komma ner i split och spagat?
Hmmm... Det var 25 år sedan, men... ett par månader.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-11, 15:31   #11
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hmmm... Det var 25 år sedan, men... ett par månader.


Shit! Hade du någon speciel strategi eller bara stretch i positionen? :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-11, 17:09   #12
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Ungefär som Grub, efter varje pass

Kört det i ca 2 år, och är rätt nära split nu
__________________
Helt ny Harpenden Kaliper säljes
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:31   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 17:12   #14
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.
ännu större anledning till att stretcha då....

OT: förut var jag väldigt dålig på att stretcha, men numera stretchar jag varje dag, både för rörlighetens skull och förebyggandet utav mer skador.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 19:05   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
ännu större anledning till att stretcha då....
Läs igen...

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
I princip aldrig, brukar bara få ont i lederna av stretching, vilket är synd, för jag är stelast på hela Kolozzeum.com.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)