Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-28, 20:10   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Cola och wienerbröd revisited (styrkelabbet)

I avsnitt 195 säger Richter vid 40:00 att så länge man fyllt sitt proteinbehov (och micronutrienter och vitaminer, kan jag tänka mig) är det ingen skillnad vad man fyller ut resten av kalorierna med.

”Man kan trycka en påse på 1000kcal godis och det kommer inte att påverka mängden fett/muskler negativt, jämfört med ”clean” mat”.

Diskutera i små grupper.

https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-195/
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 20:18   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Gött mos!
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 20:19   #3
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Låter rimligt. Det är väl därför King Grub trycker i sig en massa socker varje dag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 14:36   #4
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Sa han om det endast gäller underskott/överskott?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 14:44   #5
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Stämmer väl i teorin om man endast ser till fettinlagring/muskler, men min högst ovetenskapliga magkänsla säger att ur ett längre hälsoperspektiv vill man troligtvis minimera för frekventa och höga insulinpåslag om man inte är mycket aktiv och äter dessa snabba kolhydrater i anslutning till ansträngande aktivitet.

För gemene man som "bara" styrketränar 3-4 gånger i veckan och sedan trycker 100-300g godis på kvällen för att fylla ut kalorierna tror jag är negativt på längre sikt. Sedan har vi ju problematiken med att det är svårt att bryta rutiner, så känns dumt att skaffa sig denna vana inför eventuella skadeuppehåll, sjukdom eller perioder då träningen hamnar på hyllan.

Som en mer generell kommentar känner jag väldigt få atleter som presterar på riktigt hög nivå eller motionärer som håller en kontinuerligt bra form som inte rutinmässigt äter en "clean" och av många säkert bedömt som tråkig kost. Därmed inte sagt att man inte kan äta hamburgare, ta en öl eller efterrätt i samband med helg eller festligheter.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-29, 17:05   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Min teori är att man kan äta precis vad som helst då länge man ligger på negativ kaloribalans. Det är vid överätning man bör äta nyttigt.

För mig är en tråkig diet dock lättare att följa än en där man kan äta lite vadsomhelst.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 08:33   #7
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Så länge man inte bryr sig om konsistensen på bajset så kan man väl trycka i sig vilken skit som helst. Men det är galenskap att inte eftersträva den perfekta bajskorven.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 09:11   #8
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
En jämn eller en spikad tillförsel av energi torde väl på gott och ont ändå ge olika resultat.

Iofs kan du ju småäta godis och ge en jämn tillförsel med men vissa av oss har svårt att äta det på rätt sätt minst sagt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 09:26   #9
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Personligen försöker jag hålla mig borta från att "fylla ut" med fett framför kolh/pro.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 15:35   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
För mig som väger (ca) 80 kg:

- Vill ju ha 2g protein/kg kroppsvikt, dvs 160g protein = 640kcal
- kolhydrater enligt rek från denna sida för "...5-7 g/kg kroppsvikt och dag vid medelhård träning omkring 60 min/dag eller förlängd lågintensiv träning": (räknar på 7g) 560g = 2240kcal
- och så lär jag väl behöva lite fett också, säg 50g = 450kcal

Summa: 3330 kcal

Detta låter högt för mig, så rimligt överskott uppepå detta, som kan tänkas gå till muskler, är nog max 100-200 kcal (stämmer åtminstone för folk med "normal" NEAT). Eller eg är kanske "muskelbygge" redan inräknat i 7g kolhydrater.

Så nej, det kanske inte spelar någon större roll vart det lilla överskottet kommer ifrån, ett par äpplen, eller några nävar chips..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 21:41   #11
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Kanske är påverkan för muskel och fettprocent inte märkbar i den isolerade situationen och kanske heller inte över tid men det finns ju andra aspekter man bör tänka på som t.ex. tarmbakteriernas sammansättning:

https://www.youtube.com/watch?v=_q9XZCfgb6M
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:51   #12
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
I avsnitt 195 säger Richter vid 40:00 att så länge man fyllt sitt proteinbehov (och micronutrienter och vitaminer, kan jag tänka mig) är det ingen skillnad vad man fyller ut resten av kalorierna med.

”Man kan trycka en påse på 1000kcal godis och det kommer inte att påverka mängden fett/muskler negativt, jämfört med ”clean” mat”.

Diskutera i små grupper.

https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-195/
Gjorde en likadan tråd för inte så länge sedan med, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238549

Verkar inte som någon har svar på frågan och kalorierna är kalorier. Om det sedan är potatis eller kanelbullar spelar ingen roll, Täck dina behov, Näring/protein osv och du kan grisbulka sedan :P
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:52   #13
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Kanske är påverkan för muskel och fettprocent inte märkbar i den isolerade situationen och kanske heller inte över tid men det finns ju andra aspekter man bör tänka på som t.ex. tarmbakteriernas sammansättning:

https://www.youtube.com/watch?v=_q9XZCfgb6M
Vet man ens något om tarmbakterier och liknande, Förstått det som att man inte har mycket data/bevis att gå på utan allting som berör detta ämnet är endast spekulationer mestadels?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 11:00   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Gjorde en likadan tråd för inte så länge sedan med, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238549

Verkar inte som någon har svar på frågan och kalorierna är kalorier. Om det sedan är potatis eller kanelbullar spelar ingen roll, Täck dina behov, Näring/protein osv och du kan grisbulka sedan :P
För att hålla ordning på begreppen, så är det väl ett stort kaloriöverskott man menar när man säger "grisbulk", oavsett vart kalorierna kommer ifrån (även om det ofta går hand i hand, helt enkelt för att många har svårt att få i sig stora överskott utan att äta skräpmat).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 21:14   #15
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Vet man ens något om tarmbakterier och liknande, Förstått det som att man inte har mycket data/bevis att gå på utan allting som berör detta ämnet är endast spekulationer mestadels?
Såg du klippet? Hon som pratar heter Rhonda Patrick och har en doktorsexamen inom biomedicin och en bachelor inom biokemi.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)