Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-05-28, 08:18   #1546
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
12 minuter är en bra tid! Ungefär vad en normalfotbollspelare springer på
3000m på 13:04 igår. Ungefär vad en normalpensionär springer på?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 08:19   #1547
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Har insett att jag bör köpa någon form av pulsklocka. (Dels för att jag inte har något att ta tid med nu överhuvudtaget och dels för att det verkar vara bra att veta puls inför intervallträning osv)

Pulsklockorna varierar ju stort i pris och jag har ingen aning vilket nivå jag bör lägga köpet på.
Jag är inte superseriös på något sätt utan vill ha en funktionell praktisk klocka som funkar hyfsat och stämmer någorlunda.
Har ni några råd på modeller, eller kan ge tips vad som skiljer de dyra från de billiga och vad man får för pengarna.
Det som skiljer billiga från dyra modeller är ofta antal funktioner. Min sambo har en Polar FS2, vilket är en bra klocka om man bara vill ha de mest basic funktionerna. Den visar tid, snittpuls och maxpuls samt har en pulszonfunktion (man ställer in vilken puls man vill hålla, så piper den om man ligger för högt eller för lågt). Den är även vattentät om man vill kolla puls när man simmar. Den kostar ca 600 kr och fungerar bra (jag får samma puls på den på samma ansträngning som min Garmin visar, så min högst empiriska undersökning visar att den är trovärdig ). Polar har som regel bra kvalitet. Det den saknar är möjlighet till att ta mellantider, vilket kan vara bra om man vill ta tid på intervaller osv.

Dyrare klockor har ofta funktioner som att man kan lagra flera pass, programmera intervaller, föra över data från klockan till datorn osv. De dyraste har som regel även distansmätning.

Fundera lite över vilka funktioner du absolut vill ha och hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga ner, så finns det säkert folk här som testat diverse klockor och kan ge dig en recension.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 08:21   #1548
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
3000m på 13:04 igår. Ungefär vad en normalpensionär springer på?
20 sek snabbare än en normal motionstriathlet

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
I december gjorde jag 13:24
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 08:22   #1549
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonisse Visa inlägg
Yes!!! Satte min första mil idag, resultatet blev exakt 10km@50,20sec.

Nu ska jag vila både resten av dagen och imorrn.

Hejs!
Grymt bra jobbat! Milen på 50 första ggn man springer distansen är inte fy skam.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 09:43   #1550
Putte86
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3
Go midda gurus!

Skulle behöva lite expertis i hur man ska lägga upp träningen inför milen som ska springas den 14 juni. Bakgrunden ser ut som följande. F.d fotbolls spelare med bra grundkondis, sprang bland annat milen på 43 min nån gång för längese´n. Hursomhelst en knäskada satte stopp för fotbollen och kondisen har varit allt annat än bra sen dess. Cirka 7 år sen, sjukt va tiden går.

Hursomhelst jag håller mig fortfarande aktiv med styrketräning och innebandy, knäet är återstält men motivation till fotboll är som bortblåst

Som sagt ska springa milen den 14 juni och egentligen hade jag börjat förbereda mig redan för 5 veckor sen men har inte kunnat springa dom senaste 3 veckorna pga sträckning i harmstring efter en innebandy träning.

Var ut och sprang igår för att testa låret och det höll. Sprang 4 km på 17 sen vilade jag i 5 min och sprang samma väg tillbaka på 18 min.
Jag va duktig trött och på andra rundan kändes det som att det gick åt lika mycket energi att övertala sig själv att fortsätta som det gick energi att ta nästa steg
Men å andra sidan när man väl får den känslan att nu är det inte långt kvar och man lägger in en ytterliggare växel som man inte visste fanns så är det fan värt det!

Och nu till min egentliga fråga. Hur ska jag lägga upp träning för att maximera mitt resultat. Ska ja springa milen varje pass utan vila och hålla lite lägre tempo eller ska jag köra som jag gjorde igår med lite högre tempo på intervalträning?
Putte86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 10:24   #1551
sascha
Registered User
 
saschas avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av Putte86 Visa inlägg
Go midda gurus!

Skulle behöva lite expertis i hur man ska lägga upp träningen inför milen som ska springas den 14 juni. Bakgrunden ser ut som följande. F.d fotbolls spelare med bra grundkondis, sprang bland annat milen på 43 min nån gång för längese´n. Hursomhelst en knäskada satte stopp för fotbollen och kondisen har varit allt annat än bra sen dess. Cirka 7 år sen, sjukt va tiden går.

Hursomhelst jag håller mig fortfarande aktiv med styrketräning och innebandy, knäet är återstält men motivation till fotboll är som bortblåst

Som sagt ska springa milen den 14 juni och egentligen hade jag börjat förbereda mig redan för 5 veckor sen men har inte kunnat springa dom senaste 3 veckorna pga sträckning i harmstring efter en innebandy träning.

Var ut och sprang igår för att testa låret och det höll. Sprang 4 km på 17 sen vilade jag i 5 min och sprang samma väg tillbaka på 18 min.
Jag va duktig trött och på andra rundan kändes det som att det gick åt lika mycket energi att övertala sig själv att fortsätta som det gick energi att ta nästa steg
Men å andra sidan när man väl får den känslan att nu är det inte långt kvar och man lägger in en ytterliggare växel som man inte visste fanns så är det fan värt det!

Och nu till min egentliga fråga. Hur ska jag lägga upp träning för att maximera mitt resultat. Ska ja springa milen varje pass utan vila och hålla lite lägre tempo eller ska jag köra som jag gjorde igår med lite högre tempo på intervalträning?
Nu har du ju inte alltför lång tid på dig, men jag skulle föreslå att du klickar dig in på http://www.marathon.se/news/home_tjejmilentraning.cfm, väljer det schema som passar dina mål och sedan använder det. Du kan välja mellan att köra de sista veckorna i upplägget, börja om från början eller ta vid där träningen är nu.

Lycka till.
sascha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 10:49   #1552
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det som skiljer billiga från dyra modeller är ofta antal funktioner. Min sambo har en Polar FS2, vilket är en bra klocka om man bara vill ha de mest basic funktionerna. Den visar tid, snittpuls och maxpuls samt har en pulszonfunktion (man ställer in vilken puls man vill hålla, så piper den om man ligger för högt eller för lågt). Den är även vattentät om man vill kolla puls när man simmar. Den kostar ca 600 kr och fungerar bra (jag får samma puls på den på samma ansträngning som min Garmin visar, så min högst empiriska undersökning visar att den är trovärdig ). Polar har som regel bra kvalitet. Det den saknar är möjlighet till att ta mellantider, vilket kan vara bra om man vill ta tid på intervaller osv.

Dyrare klockor har ofta funktioner som att man kan lagra flera pass, programmera intervaller, föra över data från klockan till datorn osv. De dyraste har som regel även distansmätning.

Fundera lite över vilka funktioner du absolut vill ha och hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga ner, så finns det säkert folk här som testat diverse klockor och kan ge dig en recension.
Ah, tack för hjälpen. Får fundera lite på vad som egentligen behövs.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 10:49   #1553
M|cke
Moppefukko
 
M|ckes avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Haninge
Inlägg: 365
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Bra jobbat!
Men jag måste vara lite pessimistisk och varna dig för att löpa för mkt. Eftersom du har bra kondis från cykeltränigen så är det mycket möjligt att du springer längre än vad som är nyttigt för dina ben / leder / knän... Det tar lång tid för allt sånt att vänja sig vid den belastningen som 20km innebär!
Lycka till!
Jo det har jag förstått. Tog bara 4km igår för o känna lite. Samt tänker vila tills söndag med nästa vända.

Normalt tänkte jag försöka hålla 10-13kg 3ggr i veckan och 1gång i månaden ta ett 20-25km pass.
M|cke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 12:07   #1554
Kinsei
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 169
De flesta träningsprogram går ut på att man (långsamt) bygger upp formen under en viss tid för att sedan toppa den med mer vila och lite fartträning innan loppet. Så de passar inte något vidare för ett lopp om drygt två veckor! Den som inte har tränat hittills kan nog förvänta sig skador snarare än toppresultat av att gå in i ett hårt program nu. Spring ett par tre gånger gånger, ta inte i för mycket, ha kul under loppet oavsett resultat och träna ordentligt till nästa år!
Kinsei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 12:10   #1555
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Citat:
Ursprungligen postat av Kinsei Visa inlägg
De flesta träningsprogram går ut på att man (långsamt) bygger upp formen under en viss tid för att sedan toppa den med mer vila och lite fartträning innan loppet. Så de passar inte något vidare för ett lopp om drygt två veckor! Den som inte har tränat hittills kan nog förvänta sig skador snarare än toppresultat av att gå in i ett hårt program nu. Spring ett par tre gånger gånger, ta inte i för mycket, ha kul under loppet oavsett resultat och träna ordentligt till nästa år!
Kan du ge ett exempel på hur ett sånt upplägg hade kunnat se ut lite mer konkret för t.ex ett milen lopp om 2-3 månader ?
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 12:21   #1556
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Kan du ge ett exempel på hur ett sånt upplägg hade kunnat se ut lite mer konkret för t.ex ett milen lopp om 2-3 månader ?
Eftersom jag inte vågar länka så rekommenderar jag dig att kika in på marathon.se och klicka dig vidare till träning-> milen och sen välja vilken nivå du vill vara på. Visst, programmen är på 22 veckor men om man har tränat innan så är det bara att hoppa in där det "passar".
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 12:25   #1557
Hank
Hård & tuff
 
Hanks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Novosibirsk
Inlägg: 401
Hej. Jag har en liten fråga.

Jag spelar tennis 3 - 4 gånger/vecka och styrketränar. Jag är inte överviktig och har som sagt bra aktivitetsvana i benen. Men jag kan för min värld inte löpträna. Så fort jag gett mig fan på att försöka igen får jag vila i flera dagar och veckor på grund av, främst problem i ljumskar och benhinnor!

Kan det vara så enkelt att problemet är skorna? Jag har haft dem rätt länge och kan faktiskt inte komma ihåg när jag sprang utan smärta sist. Någon idé om vad de kan vara som gör att jag har så jäkla svårt att löpträna?
__________________
klick
Hank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 12:56   #1558
Kinsei
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 169
Jag tror att bra kondition ibland kan vara en nackdel! Har man dålig kondition tar man det automatiskt ganska lugnt i början. Är man van att vara aktiv är det lätt att det blir för mycket - konditionen står pall medan leder, hinnor, knän osv. inte fått en chans att stärkas. Jag läste någonstans - tror bestämt det var ultralöparen Rune Larsson som sade det - att man inte ska träna hårdare än att man skulle kunna göra samma sak nästa dag, och nästa. Får du ont (utöver vanlig träningsvärk) har du nog kört för hårt. Halvera rundan, sänk tempot osv. Det spelar ingen roll om det blir "för lätt", då är det bara att öka en aning till nästa gång.
Kinsei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 13:00   #1559
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av Kinsei Visa inlägg
Jag tror att bra kondition ibland kan vara en nackdel! Har man dålig kondition tar man det automatiskt ganska lugnt i början. Är man van att vara aktiv är det lätt att det blir för mycket - konditionen står pall medan leder, hinnor, knän osv. inte fått en chans att stärkas. Jag läste någonstans - tror bestämt det var ultralöparen Rune Larsson som sade det - att man inte ska träna hårdare än att man skulle kunna göra samma sak nästa dag, och nästa. Får du ont (utöver vanlig träningsvärk) har du nog kört för hårt. Halvera rundan, sänk tempot osv. Det spelar ingen roll om det blir "för lätt", då är det bara att öka en aning till nästa gång.
+ 1.

Ligger mycket i detta, jag tror att löpning är den värsta konditions-sporten att gå över till eftersom det sliter så mkt mer på lederna.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 13:29   #1560
Putte86
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3
Tackar för tipsen.

Självklart väntar jag mig inga stordåd denna tävling utan var mest nyfiken på hur jag kunde maximera resultat utifrån förutsättningarna man har.

Kommer förmodligen att köra 3-4 runder i veckan och varva att springa milen utan stopp med några runder där man kör lite intervalträning med högre tempo.

Ska ut ikväll och pröva mina nya skor som jag testade fram på löplabbet. Med mina smala fötter och lätta pronation blev det ett par NIKE Air Zoom Elite + 4
Putte86 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)