Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-04, 08:24   #15151
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Ni som kan lite om vad olika farter osv har för funktioner för träningen. Vad tränas egentligen om man far ut och bara joggar väldigt lugnt, säg 5:00-5:30 min/km, i t.ex 7-8 km? Det är ju för mig ett tempo som är väldigt lugnt för mig sett till ansträngning. Har det någon positiv "effekt"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 09:09   #15152
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Ni som kan lite om vad olika farter osv har för funktioner för träningen. Vad tränas egentligen om man far ut och bara joggar väldigt lugnt, säg 5:00-5:30 min/km, i t.ex 7-8 km? Det är ju för mig ett tempo som är väldigt lugnt för mig sett till ansträngning. Har det någon positiv "effekt"?
Nästan all löpning är ju aerob aktivitet. Titta ex på:

1) en 100m löpare
2) en 1500m löpare
3) en halvmaratonlöpare

Den första är ju totalt anaerob medan de andra till väldigt stora delar är aeroba och därför behöver båda två en hög träningsvolym för att få bra aerob kapacitet. Om de bara skulle träna högintensivt skulle de gå sönder och därför förlägger de väldigt stor andel av träningen som lågintensiv. Vissa av kroppens effekter, ex: kapillärtäthet och mitokondrier beror till stor del på träningstid. Även arbetsekonomi utvecklas av träningstid.

Vänder man på det kanske en motionär som sprungit ett tag bara kanske kan träna ca 2 mil kvalitet i veckan utan att gå sönder: säg ett tröskelpass på 8 km och två VO2max-intervallpass på 5 km styck. Vill den här individen träna mer behöver resten av träningen fyllas ut med träning som sliter mycket mindre. Om samma motionär lägger till 15 eller kanske till och med 30 km lågintensiv träning kommer den personen troligtvis få helt annan träningseffekt till det bättre.

1500 meters löparen nämnd ovan behöver ju toppfart sista 300-400 meterna för att vinna men måste ha låg andel laktat när spurten kommer för att kunna tåla laktatet som produceras sista biten. Det kvittar ju om man är grymt snabb på 400m om man redan ligger så högt i laktat att man inte kan höja tempot alls de sista 1100 meterna.

Halvmaratonlöparen behöver ju ännu lite mer aerobkapacitet men bara en bråkdel av den anaeroba kaciteten som trots allt en 1500 meters löpare behöver på sista varvet.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 11:50   #15153
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Förhoppningsvis fick du bra effekt av din 5 km på tid.. Ofta är det bra med en ordentlig genomkörare. Både mentalt och fysiskt. Ska bli kul att höra hur det utvecklar sig framöver.

Skönt om rörligheten ökar! Annars kan du ju dra ned på antalet intervaller till 3-4 st och sedan lägga på en i veckan för att ge kroppen en chans att anpassa sig?

Är så sjukt trött på min hälsena. Har gått ned till 4-5 x 5 km löpning nu för jag tänkte smärtan skulle försvinna någon gång men den vägrar. Det sista lilla vill inte ge med sig. Om jag går ned 20 kg kanske jag kan öka till 5 x 8-9 km? =)
Ja, det är ju alltid kul att köra små experiment med sig själv som försökskanin och se ifall det går att förbättra sig med olika typer av träning.

Om jag faktiskt lyckas få den här vristen att få fullgod dorsiflektion så tror jag (kanske är önsketänkande) att jag kommer bli av med en hal del småkänningar som jag hela tiden jobbar runt för att kunna träna. Det borde göra att jag kanske kan komma att klara att springa mer än 70-75k i veckan framåt vintern/våren. Det vore ju hysteriskt. Kan inte ens minnas senast jag gjorde det. Då blir det nog inte så mycket 6x1k i schemat... Dessutom kan jag tänka mig att det finns mycket att tjäna i form av bättre teknik. Om jag är såpass orörlig i fotleden att jag inte kan få stretch i gastroc (eller soleus) utan att låta knät kobena inåt, så lär ju stortån peka inåt vid toe-off. Det kan ju inte vara effektivt (eller nyttigt)? Dessutom tror jag att jag borde kunna förlänga steget längre bakåt om jag får bättre rörlighet. Det borde ju per automatik göra mig fan så mycket snabbare.

Som du märker bygger jag inte alls upp förväntningarna långt över realistiska gränser....

Just nu får jag ju bättre rörlighet efter mobiliseringen, men det är ju diverse grejer som måste stretchas ut för att jag ska kunna röra mig i denna utökade ROM också. Det är ju bara att hoppas att det handlar om sådana strukturer som är stretchbara.

Hälsenor är gnälliga grejer som borde hållas i herrans tukt och förmaning. Man vet att man är insnöad då det börjar låta som en bra idé med bmi under 15, och man inte ens har en ätstörning...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 12:12   #15154
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Äter ni som springer multivitamin eller nåt?

Jag har varit ganska förskonad från skador men det är värre med förkylningar. Jag ska inte säga att jag är sjuk jätteofta men det är så frustrerande när formen börjar komma sen blir jag sjuk.

Försöker ni få i er mer frukt och grönt?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 13:49   #15155
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Äter ni som springer multivitamin eller nåt?

Jag har varit ganska förskonad från skador men det är värre med förkylningar. Jag ska inte säga att jag är sjuk jätteofta men det är så frustrerande när formen börjar komma sen blir jag sjuk.

Försöker ni få i er mer frukt och grönt?
Jag äter inga typer av tillskott öht. Bara vanlig mat. De gånger jag testat mina blodvärden har allt sett bra ut. Det enda som varit lite väl högt har varit "det goda kolesterolet"... Nu springer ju inte jag jättemycket (just nu 40-50k per vecka) så det kanske inte säger så mycket. Men jag tycker inte jag blir sjuk mindre ofta under de perioder jag inte springer alls.

Just nu är jag dock snuvig, så jag ska ta en kopp te med honung. Fuck vitaminer!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 16:01   #15156
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Ni som kan lite om vad olika farter osv har för funktioner för träningen. Vad tränas egentligen om man far ut och bara joggar väldigt lugnt, säg 5:00-5:30 min/km, i t.ex 7-8 km? Det är ju för mig ett tempo som är väldigt lugnt för mig sett till ansträngning. Har det någon positiv "effekt"?
Jag håller en ganska lugn takt (12ish minuter/engelsk mil) som ska vara optimal för fettförbränning för min kropp. Det mäts iofs snarare efter att inte kunna hålla en konversation igång, så takten varierar mellan olika individer.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 06:39   #15157
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Tack för svaren!

Förresten, kan man få ont i baksidorna om man har för lite lutning på löpbandet för att det ska påminna om vanlig löpning? I våras/somras använde jag "+1.0" på löpbandet, fick lite problem med en baksida. Höjde sedan till "+2.0" och då försvann det som ett brev på posten.

Har testat +1.0 nu ett tag igen, men börjar uppleva samma sak. Tycker att det känns som att steget hamnar lite för långt fram med detta. Kan detta vara orsaken till att baksidan krånglar? Alltså att man hamnar för långt fram med fötterna varje steg.

Ska testa +2.0 idag och se hur det känns.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 08:28   #15158
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tack för svaren!

Förresten, kan man få ont i baksidorna om man har för lite lutning på löpbandet för att det ska påminna om vanlig löpning? I våras/somras använde jag "+1.0" på löpbandet, fick lite problem med en baksida. Höjde sedan till "+2.0" och då försvann det som ett brev på posten.

Har testat +1.0 nu ett tag igen, men börjar uppleva samma sak. Tycker att det känns som att steget hamnar lite för långt fram med detta. Kan detta vara orsaken till att baksidan krånglar? Alltså att man hamnar för långt fram med fötterna varje steg.

Ska testa +2.0 idag och se hur det känns.
Var du "hamnar" med fötterna är väl mer en teknikfråga än vilken lutning du har på bandet?
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 09:11   #15159
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tack för svaren!

Förresten, kan man få ont i baksidorna om man har för lite lutning på löpbandet för att det ska påminna om vanlig löpning? I våras/somras använde jag "+1.0" på löpbandet, fick lite problem med en baksida. Höjde sedan till "+2.0" och då försvann det som ett brev på posten.

Har testat +1.0 nu ett tag igen, men börjar uppleva samma sak. Tycker att det känns som att steget hamnar lite för långt fram med detta. Kan detta vara orsaken till att baksidan krånglar? Alltså att man hamnar för långt fram med fötterna varje steg.

Ska testa +2.0 idag och se hur det känns.

Att springa i backe medför: 1) ofta lägre hastighet 2) högre stegfrekvens även om samma hastighet 3) kortare steglängd även om samma hastighet. Dock verkar det inte skilja så mycket i vinklar konstigt nog. Troligtvis blir den relativa ökningen i hamstrings mindre än i vader, quads, höftböjare etc så anpassar man hastigheten till back kanske det minskar.

Hur mycket det skiljer mellan 1 och 2% är svårt att säga. Min gissning är väldigt lite.

Du har inte tränat annorlunda tiden innan känslan kom? Andel kvalitet eller intensitet? Mer styrketräning?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 09:16   #15160
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Äter ni som springer multivitamin eller nåt?

Jag har varit ganska förskonad från skador men det är värre med förkylningar. Jag ska inte säga att jag är sjuk jätteofta men det är så frustrerande när formen börjar komma sen blir jag sjuk.

Försöker ni få i er mer frukt och grönt?
Sällan tillskott förutom mediciner och ibland magnesium, tycker jag får kramp i fötter och vader annars. Ett par gånger om året händer det att jag äter B-vitamin.

Dock äter jag ofta rätt dålig mat med väldigt lite grönsaker mm och kan känna av bristsymtom i slemhinnor som ex ögon. Då tar jag B-vitamin eller skärper till kosten.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 09:24   #15161
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det är ju alltid kul att köra små experiment med sig själv som försökskanin och se ifall det går att förbättra sig med olika typer av träning.

Om jag faktiskt lyckas få den här vristen att få fullgod dorsiflektion så tror jag (kanske är önsketänkande) att jag kommer bli av med en hal del småkänningar som jag hela tiden jobbar runt för att kunna träna. Det borde göra att jag kanske kan komma att klara att springa mer än 70-75k i veckan framåt vintern/våren. Det vore ju hysteriskt. Kan inte ens minnas senast jag gjorde det. Då blir det nog inte så mycket 6x1k i schemat... Dessutom kan jag tänka mig att det finns mycket att tjäna i form av bättre teknik. Om jag är såpass orörlig i fotleden att jag inte kan få stretch i gastroc (eller soleus) utan att låta knät kobena inåt, så lär ju stortån peka inåt vid toe-off. Det kan ju inte vara effektivt (eller nyttigt)? Dessutom tror jag att jag borde kunna förlänga steget längre bakåt om jag får bättre rörlighet. Det borde ju per automatik göra mig fan så mycket snabbare.

Som du märker bygger jag inte alls upp förväntningarna långt över realistiska gränser....

Just nu får jag ju bättre rörlighet efter mobiliseringen, men det är ju diverse grejer som måste stretchas ut för att jag ska kunna röra mig i denna utökade ROM också. Det är ju bara att hoppas att det handlar om sådana strukturer som är stretchbara.

Hälsenor är gnälliga grejer som borde hållas i herrans tukt och förmaning. Man vet att man är insnöad då det börjar låta som en bra idé med bmi under 15, och man inte ens har en ätstörning...
Kommer du över en tröskel och springer med bra frånskjut i din kvalitet så kommer säkert rörligheten tillbaka av sig själv eller åtminstone håller du den i schack med bara löpningen.

Supinerar eller pronerar du? Filma annars så ser du vad som händer vid frånskjut?

En del säger att det inte spelar så stor roll själv tror jag att det påverkar en del. Det kan ju knappast skada att minska rörelser genom ökad stabilitet.

Är precis likadan, en vecka där hälsenan varit bättre och planerar redan för hur mycket jag ska träna i vinter!



Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 13:27   #15162
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Var du "hamnar" med fötterna är väl mer en teknikfråga än vilken lutning du har på bandet?
När jag löper ute så hamnar jag ganska rakt under kroppen. Jag anser mig ha en god löpteknik där. Men när jag nu har kört senaste tiden med +1.0 i lutning istället för helt plant på löpbandet (man ska ha en viss lutning för att få samma effekt som att löpa utomhus) så har det känts som att jag hamnar längre fram med fötterna, att steget blir längre, ungefär som att det ändå är lite utför nästan. Nu när jag ökade till +2.0 igen så kändes det betydligt mer normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Att springa i backe medför: 1) ofta lägre hastighet 2) högre stegfrekvens även om samma hastighet 3) kortare steglängd även om samma hastighet. Dock verkar det inte skilja så mycket i vinklar konstigt nog. Troligtvis blir den relativa ökningen i hamstrings mindre än i vader, quads, höftböjare etc så anpassar man hastigheten till back kanske det minskar.

Hur mycket det skiljer mellan 1 och 2% är svårt att säga. Min gissning är väldigt lite.

Du har inte tränat annorlunda tiden innan känslan kom? Andel kvalitet eller intensitet? Mer styrketräning?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Jo precis. Det jag misstänkte nu var alltså att det trots lutningen på +1.0 kändes som att springa aningen utför utomhus. Alltså att steget blev längre än vid att löpa utomhus och om detta då påfrestar baksidan mer, speciellt då det är intervaller jag kör på löpbandet. Och jag funderar på om det är detta som gör att jag får problem med baksidan då, eftersom att jag även fick det tidigare i våras/somras vid +1.0 men inte vid +2.0.

När jag nu bytte tillbaka till +2.0 så kändes det mer likt att springa utomhus, just med hur jag landar med fötterna, frekvens osv. Och det känns bra i baksidan.

Så förmodligen så är +2.0 mer likt att springa utomhus än +1.0 på detta löpbandet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 15:55   #15163
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Kommer du över en tröskel och springer med bra frånskjut i din kvalitet så kommer säkert rörligheten tillbaka av sig själv eller åtminstone håller du den i schack med bara löpningen.

Man kan alltid hoppas. I nuläget skulle jag bli överlycklig om jag kunde uppnå acceptabel rörlighet efter en timmes stretching/mobilisering, och att den rörligheten skulle hålla i sig ett par timmar. Som det varit tidigare har inget hänt då jag stretchat. Det har bara varit stopp i leden. Jag har fortfarande nåt stopp i leden som jag skulle behöva mobilisera på nåt sätt. Vi får väl se ifall jag kan bända detta tillrätta också...

Supinerar eller pronerar du? Filma annars så ser du vad som händer vid frånskjut?

Pronerar. Fast ifall rörligheten är som det ska, ligger pronationen på en "lagom" nivå. Dvs ingen brutal överpronation i alla fall. Jag kan nog inte ens tvinga in foten i nåt som skulle kunna liknas supination, ens med domkraft...

En del säger att det inte spelar så stor roll själv tror jag att det påverkar en del. Det kan ju knappast skada att minska rörelser genom ökad stabilitet.

Är precis likadan, en vecka där hälsenan varit bättre och planerar redan för hur mycket jag ska träna i vinter!

Just nu klättrar jag på väggarna eftersom jag blivit förkyld med ont i halsen och kan inte utforska min eventuella rörlighetsboost. Kanske är lika bra iofs, eftersom jag fortfarande har rejält ömmande uppe på skenbenet.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Se det fetade...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 10:57   #15164
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Växer era ben av löpning?

Jag vet att när jag gått från styrketräning med böj och sånt till löpning så är jag ganska säker på att benen krympt iaf i början.

Sedan när jag hållt i löpningen ett tag känns det som jag fått ett par djävulskt muskelösa ben med lite volym också? Både lår och baksida.

Undrar vad det är som hänt då. Det är väl en sorts muskelfibrer som knappt blir större? Typ1? Och ändå är det väl dom som man tränar vid löpning?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-07, 12:00   #15165
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Växer era ben av löpning?

Jag vet att när jag gått från styrketräning med böj och sånt till löpning så är jag ganska säker på att benen krympt iaf i början.

Sedan när jag hållt i löpningen ett tag känns det som jag fått ett par djävulskt muskelösa ben med lite volym också? Både lår och baksida.

Undrar vad det är som hänt då. Det är väl en sorts muskelfibrer som knappt blir större? Typ1? Och ändå är det väl dom som man tränar vid löpning?
Tränar du något utöver löpning?

Jag kan inte påstå att jag haft de problemen, om något tycker jag benen blir smalare av mycket löpning och sneglar man lite på världseliten i långdistanslöpning så är de ju inte direkt grova. Vill minnas att jag läste på träningslära att löpning hade en inhiberande effekt på mTOR på nått sätt dessutom och det underlättar ju inte om man vill att benen ska växa.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)