Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-10-08, 14:54   #121
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Det är som sagt svårt att generalisera. Jag skulle knappast placera serier som Fate/Stay Night och Full Metal Panic i shounen facket, även om båda karaktärerna handlar killar i sjuttonårsåldern som går i gymnasiet. De är helt enkelt för våldsamma. Inte heller skulle jag placera Full Metal Alchemist i shounen genren, i sverige skulle den lätt få 15+ stämpel, på grund av att serien är så våldsam, och i Edward Elric ska i serien vara 15 år gammal! Noein är ytterligare ett exempel. Huvudkaraktären är 13 år, men som sagt, knappast shounen. Jag är faktiskt ganska säker på att större delen av all anime som vänder sig till en äldre publik endå har yngre karaktärer i huvudrollen.

Karaktärernas ålder eller var storyn tar plats är alltså knappast en trovärdig måttstock för hur "vuxen" serien är.

Och varför ska det krävas att man är i samma ålder som karaktärerna för att kunna "identifiera" sig med dem?

Anyway, här är lite tips på anime som borde vara "vuxen" nog för dig.

serier som redan visats

[animetips borteditterat)
Det handlar ju främst om hur jag uppfattar serien, och jag är inte så kåt i allt som är japanskt så jag kan svälja vad som helst. Gillar t ex inte gullegullmodet (finns det inte ett ord för det?) som förekommer in en hel del animes, självklart mycket i animes ämnade för en yngre publik.

Angående vilka serierna riktar in sig till så håller jag med om att enligt gammal sed, dvs censuren, så hade man aldrig låtit till Full Metal Alchemist gå på tv här, möjligtvis på en senare tid för en äldre publik, men den publiken tror jag inte finns. Jag ser det mer som att japanerna inte nödvändigtvis har samma kriterier som vi för vad som är gångbart i animeväg, så jag ser det inte som en omöjlighet att man har en del våld i en serie riktad till tonåringar. Sen kan det vara en diskussion i sig om serier jag såg på mellanstadiet som Knight Rider och Airwolf är bättre än att se en fantasifull anime med lite blod, det förstnämnda bör ju vara lite mer förknippat med verkligheten om man säger så.

Sen att det kanske är fjantigt med trettonåriga hjältar hindrar ju inte en från att se en serie som har andra saker som är bra, som jag ser det. Jag anser dock ändå att man inte riktigt är den avsedda målgruppen som säg 22-årig västeruopé.

Tack för tipsen, ska kolla upp dom serierna och lägga det som verkar intressant på minnet nästa gång jag behöver en animedos
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 17:46   #122
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Sen att det kanske är fjantigt med trettonåriga hjältar hindrar ju inte en från att se en serie som har andra saker som är bra, som jag ser det. Jag anser dock ändå att man inte riktigt är den avsedda målgruppen som säg 22-årig västeruopé.
Jag är av åsikten att programmets innehåll speglar vilka tittare den är avsedd för, sen spelar det mindre roll om huvudkaraktären är tretton eller trettio.

Läs t.ex George R.R Martins "A song of ice and fire" böcker. Där är en stor del av huvudkaraktärerna ungar, men situationerna de hamnar i och sakerna de upplever är allt annat än "barnsliga"

Senast redigerad av Tomten den 2006-10-08 klockan 17:49.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 17:48   #123
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Det handlar ju främst om hur jag uppfattar serien, och jag är inte så kåt i allt som är japanskt så jag kan svälja vad som helst. Gillar t ex inte gullegullmodet (finns det inte ett ord för det?) som förekommer in en hel del animes, självklart mycket i animes ämnade för en yngre publik.
Gullegullmodet? Vad menar du?
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 17:53   #124
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Jag är av åsikten att programmets innehåll speglar vilka tittare den är avsedd för, sen spelar det mindre roll om huvudkaraktären är tretton eller trettio.

Läs t.ex George R.R Martins "A song of ice and fire" böcker. Där är en stor del av huvudkaraktärerna ungar, men situationerna de hamnar i och sakerna de upplever är allt annat än "barnsliga"
Jag har läst alla, karaktärerna varierar från ungar till gubbar, så det går inte att applicera. Det finns heller ingen huvudkaraktär på ett direkt sätt, det är lite skillnad med böcker/animes/filmer där du har en karaktär. Annars är ju fantasy populärast hos yngre män (tror jag) så det är vlä itne så konstigt att hjälten ofta är ung och finnit
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 17:54   #125
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Gullegullmodet? Vad menar du?

Jag har för mig att det är en hel kultur med gulliga figurer, inte bara i animes men generellt. Behöver väl inte vara så, jag fick för mig att det var någon japansk rörelse bland unga.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 18:16   #126
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Nja, jag är nog inte riktigt skarp nog för att översätta för en fansubgrupp än. I regel så klarar jag översätta större delen av dialogen, men jag fastnar alltid på nån korkad mening här och där. Fast det beror helt på hur avancerad dialogen är, jag skulle inte ha en suck att översätta en serie som Ghost in the Shell SAC, men någon lättare shounen serie som Eyeshield 21 klarar jag *nästan* felfritt.

Har faktiskt skrivit ner ett script på ett avsnitt av Eyeshield 21 och även om jag gjorde en del missar, så överenstämde i princip allt med versionen som saizen fansubs sen gav ut.
Coolt. Exakt i detalj vad är Script vad ska man göra mer änn att översätta.ska man skriva ut tiderna på replikerna?
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 18:25   #127
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Jag har för mig att det är en hel kultur med gulliga figurer, inte bara i animes men generellt. Behöver väl inte vara så, jag fick för mig att det var någon japansk rörelse bland unga.

Kanske är moe du menar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mo%C3%A9
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 18:32   #128
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
Coolt. Exakt i detalj vad är Script vad ska man göra mer änn att översätta.ska man skriva ut tiderna på replikerna?
De där varierar nog från grupp till grupp. I regel så har de både translators och timers och typesetters och quality checkers/proofreaders.

Ett script brukar bara vara dialogen nerskriven på språket man översätter till i valfritt ordbehandlingsprogram.

Däremot så har jag svårt att arbeta på det sättet, så i regel använder jag visualsubsync för att tima dialogen samtidigt som jag skriver ner den.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 18:50   #129
zoltan_hellhound
Registered User
 
zoltan_hellhounds avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
De där varierar nog från grupp till grupp. I regel så har de både translators och timers och typesetters och quality checkers/proofreaders.

Ett script brukar bara vara dialogen nerskriven på språket man översätter till i valfritt ordbehandlingsprogram.

Däremot så har jag svårt att arbeta på det sättet, så i regel använder jag visualsubsync för att tima dialogen samtidigt som jag skriver ner den.
Gillar hela grejen med subbning och är sugen på att göra det själv.även fast jag inte är så bra på att stava.Har flera raws med gammla super robot serier som jag skulle vilja ge en bra behandling(fin ordenlig textning lite kareoke etc)
__________________
He’ll have a happy face, happy smile, happy point-of-view
If you build me a snowman, then I’ll build one for you!
Snowman, snowman, snowmaaaaaaaaan!

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 20:48   #130
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Naruto. Det är det enda jag orkat bry mig om att titta på.
När jag var några år yngre tyckte jag att Dragonball var häftigt!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 20:50   #131
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Jag har för mig att det är en hel kultur med gulliga figurer, inte bara i animes men generellt. Behöver väl inte vara så, jag fick för mig att det var någon japansk rörelse bland unga.
Dagens EMO-barn och pandapoppare är väldigt inspirerade från japanerna i allmänhet och anime i synnerhet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 21:02   #132
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Naruto. Det är det enda jag orkat bry mig om att titta på.
När jag var några år yngre tyckte jag att Dragonball var häftigt!
Låter som en äkta anime-newbie. ^,.^
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 05:25   #133
Shadow Warrior
Smoothtalking Buddha
 
Shadow Warriors avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Långvarig axelskada
Inlägg: 4 538
Jag tror Baan ogillar "Kavaii" syndromet helt enkelt, men själv älskar jag serier som Popotan och Maho Shojo Lyrical Nanoha så han ska väl inte ta några tips från min sida utan att göra lite efterforskningar hehe.

Men varje Anime tittare borde ta och kolla in Monster, det är ju en serie som är så genialisk och mångsidig att man imponeras gång på gång, som en riktigt bra amerikansk thriller men den bara fortsätter och fortsätter, tyvärr så är jag för trög för att förstå slutet så därför nämner jag den inte som bästa anime någonsing vilket den kunde ha vart.

NU ÄR NARUTO 1,5h SPECIALEN UTE, STARTEN PÅ KAKASHI GAIDEN (som jag förstått det). Fan att man kankse måste jobba över idag dåå!!
__________________
"Don't fight your instincts, your body is smarter than your brain"

-Hajime Fukoroda-

"The World i still corrupt and the masses are still ignorant!"

-Ilpalazzo-

MGS4GOTP är livets mening. Punkt.
Shadow Warrior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 05:27   #134
Shadow Warrior
Smoothtalking Buddha
 
Shadow Warriors avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Långvarig axelskada
Inlägg: 4 538
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Låter som en äkta anime-newbie. ^,.^
Jo men när Scratch föddes så hade jag ju redan nött igenom Silverfang filmerna flera gånger om så....

Dragon Ball är dock en HEEEEEMMMSSKT dålig anime serie, så vidrigt lågbudget och menlöst, men mangan är ju såå bra liksom, sjuk kontrast.
__________________
"Don't fight your instincts, your body is smarter than your brain"

-Hajime Fukoroda-

"The World i still corrupt and the masses are still ignorant!"

-Ilpalazzo-

MGS4GOTP är livets mening. Punkt.
Shadow Warrior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 07:42   #135
FreCKo
Registered User
 
FreCKos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 844
vetefan om ni snackat om den här serien: Paranoia Agent! Har sett ett gäng anime-serier, men det är bara två jag gillat (Paranoia Agent och Neon Genesis Evangelion)... Paranoia Agent är sjukt tokig, hela serien verkar vara hög på någonting... Astuff!
FreCKo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)