Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-26, 23:07   #46
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Jag funderar bara hur gammalmedia lobbyn har tänkt här. Hur tänker de sig att de skall tjäna mer pengar på att Youtube, Facebook och Google blockerar mer material?

Eller är hela idéen bara att försöka fila ner klorna på IT-giganterna lite grann för att bromsa gammelmedias död något??
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 23:09   #47
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Skrev det för länge sedan "kommer givetvis att röstas igenom". Fyfan vilka jävla idioter alltså. Alla som sitter i Bryssel kan dra åt helvete.
Nu ska vi inte gå i fällan och tro att det är Bryssel som vill detta. Detta är alltså ett förslag som har lagts av medlemsländerna och röstats igenom av medlemsländerna.

Från svenskt håll så är det Cecilia Malmström som ligger bakom detta fiasko, hon är vår kommissionär och inga lagförslag kan läggas inom EU om inte samtliga länders kommissionärer aktivt röstar ja.

Att börja prata om att det är EU som vill det här eller att lösningen är att gå ur EU är att skjuta sig själv i foten, risken är extremt hög att t.ex Storbritannien kommer att genomföra exakt samma lagförslag nationellt även vid en Brexit och det finns naturligtvis planer inom upphovslobbyn att få igenom detta i USA också. Krav på att följa dessa regler kommer automatiskt att ingå i div handelsavtal också osv så att försöka motarbeta detta som en liten enskild nation är omöjligt.

Enda vettiga lösningen på detta är att se till så att man enbart röstar på partier i det kommande EU-valet som är emot detta och som kommer att agera för att få igenom ändringar (oavsett vad man annars anser om dem politiskt i övriga frågor). Visst det är inte en fråga som kan väckas från parlamentet direkt men nu behövs det en lobbyverksamhet från andra hållet sas. Samt väcka frågan nationellt så att t.ex vår egen kommissionär (något som jag har svårt att tro på dock) väcker frågan på nytt i kommissionen.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 23:12   #48
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Jag funderar bara hur gammalmedia lobbyn har tänkt här. Hur tänker de sig att de skall tjäna mer pengar på att Youtube, Facebook och Google blockerar mer material?

Eller är hela idéen bara att försöka fila ner klorna på IT-giganterna lite grann för att bromsa gammelmedias död något??
De tror att EU marknaden är för stor att ignoreras av dessa iT-bolag och att de därmed tvingas gå med på att betala länkavgifter till mediehusen. Sen har de naturligtvis planer på att införa samma regler i USA, det här blir väl mest en testbädd.

Hittills har lobbyn dessutom lyckats att övertyga många parlamentariker och kommissionärer i EU att allt motstånd mot detta är betalda av Google och Facebook.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 23:26   #49
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Ska också kanske påminnas att artikel 11 och 13 är något modifierade mot hur de såg ut för en tid sedan när det pratades om meme-förbud.

http://www.europarl.europa.eu/news/e...r-the-internet

Citat:

* Internet platforms are liable for content that users upload

* Some uploaded material, such as memes or GIFs, now specifically excluded from directive

* Hyperlinks to news articles, accompanied by “individual words or very short extracts”, can be shared freely

* Journalists must get a share of any copyright-related revenue obtained by their news publisher

* Start-up platforms subject to lighter obligations
Citat:
Uploading protected works for quotation, criticism, review, caricature, parody or pastiche has been protected even more than it was before, ensuring that memes and Gifs will continue to be available and shareable on online platforms.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 23:32   #50
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Ska också kanske påminnas att artikel 11 och 13 är något modifierade mot hur de såg ut för en tid sedan när det pratades om meme-förbud.

http://www.europarl.europa.eu/news/e...r-the-internet
Yay för memes!
Känns ju dock som en klen tröst att något av sån här karaktär ens får stöd i EU dock. I min åsikt då.

Jag är mer bekymrad över faktumet att det kan bli någon form av "praxis" eller "öppning" för fler och "värre" förslag liksom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-03-26 klockan 23:33.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 23:47   #51
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av f ultra Visa inlägg
nu ska vi inte gå i fällan och tro att det är bryssel som vill detta. Detta är alltså ett förslag som har lagts av medlemsländerna och röstats igenom av medlemsländerna.

Från svenskt håll så är det cecilia malmström som ligger bakom detta fiasko, hon är vår kommissionär och inga lagförslag kan läggas inom eu om inte samtliga länders kommissionärer aktivt röstar ja.

Att börja prata om att det är eu som vill det här eller att lösningen är att gå ur eu är att skjuta sig själv i foten, risken är extremt hög att t.ex storbritannien kommer att genomföra exakt samma lagförslag nationellt även vid en brexit och det finns naturligtvis planer inom upphovslobbyn att få igenom detta i usa också. Krav på att följa dessa regler kommer automatiskt att ingå i div handelsavtal också osv så att försöka motarbeta detta som en liten enskild nation är omöjligt.

Enda vettiga lösningen på detta är att se till så att man enbart röstar på partier i det kommande eu-valet som är emot detta och som kommer att agera för att få igenom ändringar (oavsett vad man annars anser om dem politiskt i övriga frågor). Visst det är inte en fråga som kan väckas från parlamentet direkt men nu behövs det en lobbyverksamhet från andra hållet sas. Samt väcka frågan nationellt så att t.ex vår egen kommissionär (något som jag har svårt att tro på dock) väcker frågan på nytt i kommissionen.
+1
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 00:22   #52
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
EU börjar kännas extremt odemokratiskt. Det är ett gäng korrumperade stollar som lever i sin egen lilla värld långt från väljarna och mutas av lobbyister. Det är inte utan att man undrar när det börjar lobbas från diktaturer också (Kina), via mellanhänder.

Jag skulle nog rösta för ett utträde idag därför att i grunden är hela demokratin hotad om det fortsätter så här. Beslut ska fattas nära väljarna så att demokratins representanter kan hållas ansvariga. Ju längre bort beslutsprocessen flyttar från väljarna desto mer urholkas demokratin och väljarna blir en allt mer abstrakt grå massa som man kan strunta i.

Det enda EU ska hålla på med är att ha ett frihandelsavtal mellan länderna och möjligen samarbeta i frågor som gynnas av stordriftsfördelar, typ brandbekämpning, polisarbete, försvar, gränsskydd och liknande. Det ska inte vara någon federal stat som ska bestämma över oss. Det väljer vi våra egna jävla politiker till att göra, och även rikspolitikerna borde ha mindre makt medan regionerna har mer självbestämmande som i Schweiz t.ex.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 04:07   #53
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Spelar väl minimalt roll med tanke på "alla andra problem i Sverige"? Undergången är nära - tacka ja som inte har någon pension ändå!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 05:39   #54
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Spelar väl minimalt roll med tanke på "alla andra problem i Sverige"? Undergången är nära - tacka ja som inte har någon pension ändå!
Jobbar du inget eller varför skulle du inte kunna ha en pension?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 14:46   #55
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
De tror att EU marknaden är för stor att ignoreras av dessa iT-bolag och att de därmed tvingas gå med på att betala länkavgifter till mediehusen. Sen har de naturligtvis planer på att införa samma regler i USA, det här blir väl mest en testbädd.
Om Google, Facebook och Youtube mfl bara blockerar Europa så behöver de ju inte betala några länkavgifter. Eller ifall deras filter blir så pass "bra"/hårda att det inte kommer upp något upphovsrättsskyddat, då behöver de ju heller inte betala.

I vilket fall som helst så har jag svårt att se hur kreatörer skulle få mer pengar genom detta förslag. Men EU-gubbarna kanske räknar med att Nätjättarna skall betala avgifter alternativt böta, hellre än blockera...

Känns mest som ett stort chicken-race.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 14:48   #56
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
13 ledamöter tryckte fel i den avgörande röstningen

Det var inte bara tre svenska ledamöter som tryckte på fel knapp i den avgörande omröstningen. I protokoll som nu offentliggörs är det 13 ledamöter som anmält att de röstat fel. Hade bara tre av dem tryckt som de ville – hade direktivet kunnat se helt annorlunda ut.
https://emanuelkarlsten.se/03/13-led...de-rostningen/

Vad i helvete!!!!
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 14:56   #57
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Det är ju inte pga. kompetens eller ens basal mänsklig intelligens man blir politiker.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:15   #58
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Hörde att omröstningen var väldigt förvirrande och att de ändrade vad som betydde vad.
Citat:
Milan Bundevic Det var riktigt rörigt precis innan röstningen då en ledamot började prata och man helt plötsligt ändrade ordningen.
Ordföranden frågade salen flera gånger om det var klart vad man röstade på, och ska jag vara riktigt ärlig så hoppades jag ledamöterna hade mer information, för själv hade jag helt plötsligt ingen aning om vad de röstade på och vad ja eller nej betydde,
I vanliga fall skulle jag kalla det oerhört klantigt att rösta fel.
Men i detta fall var det förståeligt. Jag skulle inte bli förvånad om ännu fler röstade fel.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:17   #59
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hörde att omröstningen var väldigt förvirrande och att de ändrade vad som betydde vad.
Att man då inte säger ifrån utan röstar som sheeple ändå är även det talande.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:40   #60
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hörde att omröstningen var väldigt förvirrande och att de ändrade vad som betydde vad.
Det är nog lätt hänt när man formulerar omröstningen som typ "Tryck nej om ni vill rösta ja för beslutet".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)