Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-13, 22:52   #1381
OnMyWay
Registered User
 
OnMyWays avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 527
För att återgå till det jag frågade tidigare. Bör jag göra mina pull ups eller chin ups, kalla det vad du vill, (handflatorna mot sig) på en rak stång eller på följande sätt http://www.youtube.com/watch?v=T78xCiw_R6g ??
OnMyWay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 22:57   #1382
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av OnMyWay Visa inlägg
För att återgå till det jag frågade tidigare. Bör jag göra mina pull ups eller chin ups, kalla det vad du vill, (handflatorna mot sig) på en rak stång eller på följande sätt http://www.youtube.com/watch?v=T78xCiw_R6g ??
Känn efter vad som känns bäst och kör det.

Jag är ju ingen expert men jag skulle tro att rak stång aktiverar biceps mer i slutfasen. Sen om man tycker det är bättre eller sämre ...
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 00:06   #1383
zerdic
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 9
Tjena orkade läsa igenom allt bara de 52 första trådarna, har kört detta schema i 8 veckor nu och har 2 frågor som jag inte lyckades hitta svar på .


1. Är uppe i 60kg i bänkpress och det börjar kännas tungt nu och det känns inte helt säkert att köra med den fria stången. Hur gör ni , som på t.ex. sista setet då man pressar ganska bra. Vågar ni köra den fria stången då ni tränar ensam eller använder ni den som sitter fast ( vad den nu kallas )

2.Samma sak med knäböj. Vågar inte riktigt pressa hela vägen på de sista repsen ibland. Finns ett par stänger som tar emot om stången skulle falla vid knäböj men det känns lite läskigt ibland.

Några funderingar?
zerdic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 01:09   #1384
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
1. Har alltid passare. Men annars kan du ju köra utan klovar (det heter så va?) så att du bara kan tippa stången så att kakorna glider av. På så vis slipper du dö.

2. Lita på stängerna. Eller, kolla först så att dom verkligen håller, sen bara mata!

__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 12:33   #1385
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av OnMyWay Visa inlägg
För att återgå till det jag frågade tidigare. Bör jag göra mina pull ups eller chin ups, kalla det vad du vill, (handflatorna mot sig) på en rak stång eller på följande sätt http://www.youtube.com/watch?v=T78xCiw_R6g ??
Som ovanstående säger. Känn efter själv vilken som känns bäst, alternativt att du varierar lite emellan dem? Men ju mer du vinklar handflatan inåt, desto mer aktiverar du biceps brachialis. Vad det gör för skillnad på själva ryggen vet jag inte, men det borde vara ytterst marginellt.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 12:39   #1386
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av zerdic Visa inlägg
Tjena orkade läsa igenom allt bara de 52 första trådarna, har kört detta schema i 8 veckor nu och har 2 frågor som jag inte lyckades hitta svar på .


1. Är uppe i 60kg i bänkpress och det börjar kännas tungt nu och det känns inte helt säkert att köra med den fria stången. Hur gör ni , som på t.ex. sista setet då man pressar ganska bra. Vågar ni köra den fria stången då ni tränar ensam eller använder ni den som sitter fast ( vad den nu kallas ).

2.Samma sak med knäböj. Vågar inte riktigt pressa hela vägen på de sista repsen ibland. Finns ett par stänger som tar emot om stången skulle falla vid knäböj men det känns lite läskigt ibland.

Några funderingar?
1. Som redan sagt, ha antingen en passare, eller kör utan klovar. Ännu bättre är om du har möjlighet att köra i tex en powerrack eller dylikt, där du kan ställa in en höjd som stoppar stången. Kör själv alltid så, då jag känner mig alldeles för osäker annars på dem sista repsen i sista seten. Stången fångas upp ca 1 cm under där jag vanligtvis vänder med stången. Det räcker alltså med att jag släpper ut luften ur bröstkorgen. Köra utan klovar funkar ju men jag tycker det är så jävla jobbigt att hålla på å lägga på vikterna igen. För övrigt tycker jag absolut inte att du ska köra i smithmaskinen (den som stången sitter fast i). Den ballanserar allting åt dig och kommer hämma din utveckling (tror jag, samtdem flesta andra).


2. Om du menar att du kör knäböj i en powerrack som jag själv gör, så är ett bra tips att öva på att trilla med vilje. Kör med bara stången eller lätt vikt, ner och tänk att du inte orkar upp. På detta sättet får du bättre vana och litar mer på det när du failar. Sen kan jag även säga att när du får bättre teknik kommer du bli säkrare på när du orkar en hel till.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:38   #1387
erha1122
Registered User
 
erha1122s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Västerås
Inlägg: 110
Har även jag äntligen lyckats läsa klart tråden, är under en deff nu men kör igång med sl 5x5 så fort min rörlighetsträning ger mig möjlighet att köra knäböj, förhoppningsvis korrelerar detta.

Har tränat i endast fyra månader och fått rätt hyfsade resultat under denna tid, sl kanske kan öka detta ytterligare, stått still i bänken i typ två månader också.

Kommer fan göra ont i hjärtat att använda så lite vikt i början, men det stegras ju rätt snabbt.

Har inga frågor!
erha1122 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:58   #1388
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av erha1122 Visa inlägg
Har även jag äntligen lyckats läsa klart tråden, är under en deff nu men kör igång med sl 5x5 så fort min rörlighetsträning ger mig möjlighet att köra knäböj, förhoppningsvis korrelerar detta.

Har tränat i endast fyra månader och fått rätt hyfsade resultat under denna tid, sl kanske kan öka detta ytterligare, stått still i bänken i typ två månader också.

Kommer fan göra ont i hjärtat att använda så lite vikt i början, men det stegras ju rätt snabbt.

Har inga frågor!
Bra att du tänker få upp rörligheten först, istället för att göra 45 graders böjar som 97 % av alla på mitt gym gör.
Har du endast tränat i 4 månader kan jag nästan lova dig att du kommer kunna slänga på vikter under lååång tid utan att möta motstånd, om du inte råkar göra något extremt för att hindra detta.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 21:00   #1389
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av zerdic Visa inlägg
Tjena orkade läsa igenom allt bara de 52 första trådarna, har kört detta schema i 8 veckor nu och har 2 frågor som jag inte lyckades hitta svar på .


1. Är uppe i 60kg i bänkpress och det börjar kännas tungt nu och det känns inte helt säkert att köra med den fria stången. Hur gör ni , som på t.ex. sista setet då man pressar ganska bra. Vågar ni köra den fria stången då ni tränar ensam eller använder ni den som sitter fast ( vad den nu kallas )
Kör alltid med vikten fri eftersom göra något annat är bara att riskera sitt liv i onödan. Man kan ju se det som viss teknikinlärning att se till att vikten håller sig stabil med.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 15:01   #1390
erha1122
Registered User
 
erha1122s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Västerås
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Bra att du tänker få upp rörligheten först, istället för att göra 45 graders böjar som 97 % av alla på mitt gym gör.
Har du endast tränat i 4 månader kan jag nästan lova dig att du kommer kunna slänga på vikter under lååång tid utan att möta motstånd, om du inte råkar göra något extremt för att hindra detta.
Tack! Kommer knappt ner i ens 90 grader ens i nuläget och vill hellre göra rätt från början. Känns väldigt tråkigt dock!

Det ska nog gå bra.
erha1122 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 16:52   #1391
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av erha1122 Visa inlägg
Tack! Kommer knappt ner i ens 90 grader ens i nuläget och vill hellre göra rätt från början. Känns väldigt tråkigt dock!

Det ska nog gå bra.
Du behöver dock inte skaffa någon super-rörlighet först. Jag kommer själv bara precis förbi 90 grader och ibland knappt det. Brukar få börja med att stretcha lite innan knäböjen. Att konstatera att höftleden är förbi knäleden räcker gott och väl.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 03:07   #1392
erha1122
Registered User
 
erha1122s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Västerås
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Du behöver dock inte skaffa någon super-rörlighet först. Jag kommer själv bara precis förbi 90 grader och ibland knappt det. Brukar få börja med att stretcha lite innan knäböjen. Att konstatera att höftleden är förbi knäleden räcker gott och väl.
Hm... Kör igång med stronglifts imorgon då! Kommer ändå ha rätt låga vikter ett tag så jag borde hinna få in det rätt bra innan det är dags att ta i på allvar! ska också testa att köra sittande vadpress innan jag drar igång, bör nog kunna hjälpa!
erha1122 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 16:07   #1393
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Kör alltid med vikten fri eftersom göra något annat är bara att riskera sitt liv i onödan. Man kan ju se det som viss teknikinlärning att se till att vikten håller sig stabil med.
Annars är väl 60 kg en vikt man kan rulla ner längs magen. Kanske inte jätteskönt, men inte så farligt. Har gjort det några gånger.

Fördelen med att vara svag i bänkpress
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 16:19   #1394
HJÄLTE
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 14
Hej, har i princip aldrig gymmat tidigare men då jag har en mindre gym på min arbetsplats har har kört igång med SL 5x5.

Jag har dock stött på ett problem, då jag är ganska lång och takhöjden inte är den högsta funkar det inte så bra med militärpress. Går det att byta ut den övningen mot någon likvärdig eller kanske rent av köra den sittande?
HJÄLTE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 16:33   #1395
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Annars är väl 60 kg en vikt man kan rulla ner längs magen. Kanske inte jätteskönt, men inte så farligt. Har gjort det några gånger.

Fördelen med att vara svag i bänkpress
Går att rulla av betydligt högre vikter utan problem och i värsta fall, så är det inte så svårt att tippa stången åt ett håll.

Citat:
Ursprungligen postat av HJÄLTE Visa inlägg
Hej, har i princip aldrig gymmat tidigare men då jag har en mindre gym på min arbetsplats har har kört igång med SL 5x5.

Jag har dock stött på ett problem, då jag är ganska lång och takhöjden inte är den högsta funkar det inte så bra med militärpress. Går det att byta ut den övningen mot någon likvärdig eller kanske rent av köra den sittande?
Sittande bör gå bra, ja. Kör på det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)