Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-26, 10:07   #3016
bbbbb
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 23
ok, tack så mycket! Gillar upplägget med stronglifts så kommer nog fortsätta köra det ett tag och se hur det utvecklar sig nu när jag ha lite gainer hehe. Annars går jag nog över till nåt liknande tri-phase.Tror iaf att jag ska rikta in mig på basövningar. Jag kör ungefär samma upplägg som stronglifts nu men jag har med dips på pass A och chins på pass B.
bbbbb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 10:57   #3017
Chilla mamma
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av Frankz55 Visa inlägg
Låter lite lite i axelpressen eller har jag fel? Vet du hur dina stats "borde" förhålla sig till varandra?
Nope, har jag faktiskt ingen aning om. Jag trodde det var mina knäböj som låg efter
Chilla mamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 12:52   #3018
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Alla lyften ligger bra i fas IMHO.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 18:02   #3019
xanan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 110
Ang marklyft, vilket är bäst. att köra hela vägen ned alltså till nolläge så vikterna vilar på golvet, eller köra och vända precis innan?

Känner att det tar mer på ryggen när man vänder precis innan då man håller sig spänd hela tiden.

Medans om man kör till nollläget så tar det mer på nervsystemet kan jag tycka då man slappnar av lite och sen tar i igen
xanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 19:30   #3020
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av xanan Visa inlägg
Ang marklyft, vilket är bäst. att köra hela vägen ned alltså till nolläge så vikterna vilar på golvet, eller köra och vända precis innan?

Känner att det tar mer på ryggen när man vänder precis innan då man håller sig spänd hela tiden.

Medans om man kör till nollläget så tar det mer på nervsystemet kan jag tycka då man slappnar av lite och sen tar i igen
DEADlift. Du ska börja från vikterna i dödläge på golvet mellan varje rep. Att vända innan är att be om skador. Du kan även tänka på det svenska namnet MARKlyft, dvs lyft från marken. Det heter inte ryggresning med vikt i händerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 08:20   #3021
xanan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
DEADlift. Du ska börja från vikterna i dödläge på golvet mellan varje rep. Att vända innan är att be om skador. Du kan även tänka på det svenska namnet MARKlyft, dvs lyft från marken. Det heter inte ryggresning med vikt i händerna.
Thx!
xanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 15:11   #3022
Chordy
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 46
Angående chins och knäböj.

Jag är för svag (ja, faktiskt) för att göra en enda chins. Och jag kan heller inte göra knäböj då jag är fruktansvärt stel i min soleus dvs. jag kommer inte ens ner till 90 grader. Skulle jag kunna byta ut dessa övningar mot något annat? Hur ska jag göra?!
Chordy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 18:20   #3023
xanan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
Angående chins och knäböj.

Jag är för svag (ja, faktiskt) för att göra en enda chins. Och jag kan heller inte göra knäböj då jag är fruktansvärt stel i min soleus dvs. jag kommer inte ens ner till 90 grader. Skulle jag kunna byta ut dessa övningar mot något annat? Hur ska jag göra?!
Kanske dags att stretcha ut dem så du får en "mer" praktiskt kropp och kan utföra knäböj med kroppsvikt?
xanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 19:48   #3024
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
Angående chins och knäböj.

Jag är för svag (ja, faktiskt) för att göra en enda chins. Och jag kan heller inte göra knäböj då jag är fruktansvärt stel i min soleus dvs. jag kommer inte ens ner till 90 grader. Skulle jag kunna byta ut dessa övningar mot något annat? Hur ska jag göra?!
Stretcha, stretcha, stretcha. Knäböj är grunden i alla nybörjarprogram samt SL5x5. Väääldigt rekommenderat.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 19:59   #3025
SteelPulse
Registered User
 
SteelPulses avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 489
Fråga om pressen. Jag är upp på 40 kg nu och jag tycker det går bra. Jag har märkt att om jag använder ryggen (ej ländryggen) ganska mycket, dvs jag låter stången hamna längre bak. Fan svårt att förklara men jag känner att det tar på ryggen typ i regionen vi armhålorna. Är detta ett dåligt fusk? Jag är supernoga med att inte ta hjälp av benen och har dom sträckta.
SteelPulse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 09:31   #3026
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPulse Visa inlägg
Fråga om pressen. Jag är upp på 40 kg nu och jag tycker det går bra. Jag har märkt att om jag använder ryggen (ej ländryggen) ganska mycket, dvs jag låter stången hamna längre bak. Fan svårt att förklara men jag känner att det tar på ryggen typ i regionen vi armhålorna. Är detta ett dåligt fusk? Jag är supernoga med att inte ta hjälp av benen och har dom sträckta.
Låter stången hamna längre bak? I toppenläget ska stången hamna bakom huvudet... Du får förklara bättre om jag missförstod dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 09:46   #3027
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
Angående chins och knäböj.

Jag är för svag (ja, faktiskt) för att göra en enda chins. Och jag kan heller inte göra knäböj då jag är fruktansvärt stel i min soleus dvs. jag kommer inte ens ner till 90 grader. Skulle jag kunna byta ut dessa övningar mot något annat? Hur ska jag göra?!
Är du säker på att det är soleus som är problemet och inte bara teknik? Om det är soleus så stretcha den, sätt dig i sittande vadpressen och kör ett par set varje pass du är på gymmet. Stretcha ut musklerna i botten på varje reps genom att göra en paus där du slappnar av i musklerna. Avsluta med att stretcha i 30 s. Vikten du har på är inte så viktig men om du ändå ska träna så kan du se till att öka vikterna vartefter.
Innan du får igång teknik och rörlighet så skulle jag helt enkelt träna enligt något annat program utan böj parallellt med tekniknötandet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 10:25   #3028
DeffN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 47
Så, har efter 6 månader träning tänkt mig att prova på SL 5x5. Provade faktiskt mitt första pass idag, efter upplägg 2 i förstaposten. Kändes bra men riktigt ovant med knäböjen. Har funderingar på att byta ut 3xfail i upright rows mot stångrodd 5x5. Synpunkter på detta?
DeffN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 10:26   #3029
Chordy
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Är du säker på att det är soleus som är problemet och inte bara teknik? Om det är soleus så stretcha den, sätt dig i sittande vadpressen och kör ett par set varje pass du är på gymmet. Stretcha ut musklerna i botten på varje reps genom att göra en paus där du slappnar av i musklerna. Avsluta med att stretcha i 30 s. Vikten du har på är inte så viktig men om du ändå ska träna så kan du se till att öka vikterna vartefter.
Innan du får igång teknik och rörlighet så skulle jag helt enkelt träna enligt något annat program utan böj parallellt med tekniknötandet.
Japp, är helt säker på att det är soleus som jag är stel i. Jag har märkt att när jag har stretchat ut den och är ordentligt uppvärmd kan jag komma ner i ungefär 90 grader. Räcker det för att köra knäböj och börja med detta program? Kommer ju såklart fortsätta stretcha ut den innan och efter varje pass. Och sen det här med chins, jag kan varken göra en ordentligt chins och samtidigt har vi inte ens en chinsstång på mitt gym.
Chordy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 10:32   #3030
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag skulle säg att latsdrag funkar precis lika bra som chins. Annars kan man köra assisterande chins i en böjställning eller smith, ställ in stången så att du kan ha fötterna i golvet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)