Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-13, 15:36   #1576
Walato
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 69
Ta två bänkar lyft up "huvud/arlse sätet" lite och även ryggsätet. Sen kör du mellan bänkarna om du failar sätter du dig ner nästan och luter bakåt låter stången rulla ner till huvd säten där den stannar typ..Testa dig fram
Walato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 15:50   #1577
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot Visa inlägg
Går det bra att köra stronglifts 2 dagar I rad? Jag måste köra 2dagar i rad om jag ska kunna köra 3 ggr den här veckan. Är riktigt sugen på att träna!
Beror nog på var du befinner dig i progressionen. Känns det lätt så kör. Om du nätt och jämnt klarar knäböjen dag 1 blir det nog svårt att höja dag 2.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:19   #1578
miqqqa
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 17
Jag är väldigt sugen på att prova detta, men vill även ha in 2-3 yogapass i veckan. Vad skulle ni rekommendera då, köra yoga efter styrkepassen eller på vilodagarna?

Kan ju lägga till att jag är tjej och i början på en rätt lång deff så jag är inte ens säker på om detta vore ett vettigt tillfälle att börja med 5x5, dock är tålamod inte min starkaste sida..
miqqqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:29   #1579
Jappse
Registered User
 
Jappses avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lund
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa Visa inlägg
Jag är väldigt sugen på att prova detta, men vill även ha in 2-3 yogapass i veckan. Vad skulle ni rekommendera då, köra yoga efter styrkepassen eller på vilodagarna?

Kan ju lägga till att jag är tjej och i början på en rätt lång deff så jag är inte ens säker på om detta vore ett vettigt tillfälle att börja med 5x5, dock är tålamod inte min starkaste sida..
Aldrig fel att komma igång även under deff. Det kör jag nu. Lägre vikter dock men tekniken sitter inte till 100 så det är lungt för min del. Jag hade lagt Yoga på "vilo" dagarna.
Jappse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:32   #1580
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa Visa inlägg
Jag är väldigt sugen på att prova detta, men vill även ha in 2-3 yogapass i veckan. Vad skulle ni rekommendera då, köra yoga efter styrkepassen eller på vilodagarna?

Kan ju lägga till att jag är tjej och i början på en rätt lång deff så jag är inte ens säker på om detta vore ett vettigt tillfälle att börja med 5x5, dock är tålamod inte min starkaste sida..
Jag hade kört yoga på vilodagarna. Har själv kört yoga senare samma dag och har man knäböjt allt man klarar av innan inser man snabbt hur jobbiga många positioner är för låren =)
Är det mer Yin-Yoga eller liknande borde det spela mindre roll. Gör det inte innan styrkan oavsett.

Vad gäller deff och att köra SL5x5 går det utmärkt. Desto hårdare du deffar desto trögare blir såklart styrketräningen, men om du är relativ nybörjare går det att utvecklas bra ändå. Jag hade siktat på en mer glidflygande viktnedgång snarare än fritt fall dock.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:42   #1581
miqqqa
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 17
Oj, tack för snabba svar! Vilodagarna låter bra, och det är skönt att inte känna att något annat kommer efteråt som man behöver energi till. Tänkte mest på om det kan vara hämmande i återhämtningen då böj 3 gånger i veckan känns rätt extremt, och trots att yoga är rätt så milt så kan det ta rätt fint på benen uthållighetsmässigt.
miqqqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:53   #1582
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa Visa inlägg
Oj, tack för snabba svar! Vilodagarna låter bra, och det är skönt att inte känna att något annat kommer efteråt som man behöver energi till. Tänkte mest på om det kan vara hämmande i återhämtningen då böj 3 gånger i veckan känns rätt extremt, och trots att yoga är rätt så milt så kan det ta rätt fint på benen uthållighetsmässigt.
Du kommer känna när det inte håller längre när vikterna ökar. Då får man välja vad man vill fokusera på. Själv satte jag upp ett mål jag ville nå styrkemässigt (i mitt fall 1,6 * kroppsvikt i böj exempelvis), och fokade på det först på bekostnad av annat som tärde på benen. Väl där bytte jag upplägg så att jag nu har mer benkraft över till annat
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 14:54   #1583
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa Visa inlägg
Oj, tack för snabba svar! Vilodagarna låter bra, och det är skönt att inte känna att något annat kommer efteråt som man behöver energi till. Tänkte mest på om det kan vara hämmande i återhämtningen då böj 3 gånger i veckan känns rätt extremt, och trots att yoga är rätt så milt så kan det ta rätt fint på benen uthållighetsmässigt.
Det behöver inte vara hämmande trots att det är under deff. Men om du känner att det går utför och du är helt slut i benen hela tiden, så kan du ju testa att köra böj 2 gånger i veckan.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:04   #1584
miqqqa
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 17
Som ni säger, det är värt ett försök! Tack för hjälpen!
miqqqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 16:37   #1585
erha1122
Registered User
 
erha1122s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Västerås
Inlägg: 110
Jag är ingen expert men känner att faktumet att man faktiskt börjar på lätta vikter för teknikträning och undvikande av stagnation osv kan påverka deffen? Ingen tung träning = mer förlorad muskelmassa

Eller är jag helt ute och cyklar?
__________________
Nuvarande vikter/mål mars 2013

Bänk: 90/120 Böj: 120/165 Mark: 145/200

Vikt 72kg Längd 171cm
erha1122 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 16:45   #1586
AtomicPuffin
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: GBG
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av erha1122 Visa inlägg
Jag är ingen expert men känner att faktumet att man faktiskt börjar på lätta vikter för teknikträning och undvikande av stagnation osv kan påverka deffen? Ingen tung träning = mer förlorad muskelmassa

Eller är jag helt ute och cyklar?
Det är ett nybörjarprogram, den vikt du lyfter är även på låga nivåer mer än vad du lyfte i TV-soffan. Som nybörjare har du mycket lättare att lägga på dig muskler oavsett vad du gör vilket gör det svårare att tappa bara för att du inte maxlyfter under deffen. Att förebygga skador i lagom tempo och tappa lite gosringar runt midjan är då bara positivt för träningen i stort

Har du tränat länge är det en annan sak, då krävs det jobb bara för att uppehålla din nivå på ett helt annat sätt, och sänker du under din underhållsnivå kommer du börja tappa.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:07   #1587
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin Visa inlägg
Det är ett nybörjarprogram, den vikt du lyfter är även på låga nivåer mer än vad du lyfte i TV-soffan. Som nybörjare har du mycket lättare att lägga på dig muskler oavsett vad du gör vilket gör det svårare att tappa bara för att du inte maxlyfter under deffen. Att förebygga skador i lagom tempo och tappa lite gosringar runt midjan är då bara positivt för träningen i stort

Har du tränat länge är det en annan sak, då krävs det jobb bara för att uppehålla din nivå på ett helt annat sätt, och sänker du under din underhållsnivå kommer du börja tappa.
håller inte med om att det är ett nybörjarprogram enbart, även de som tränat en tid(låt oss säga 1-2år) kan få ökningar av detta program.
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:17   #1588
miqqqa
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 17
Som med allt annat får man väl köra efter ens egna förutsättningar? Ta mig, inte nybörjar
e men har noll erfarenhet av böj. Jag kommer börja med programmet och då jag inte lär vara speciellt trött efter lite teknikträning så kommer jag kasta in nån ytterligare övning i början. Sen ökar ju vikterna rätt snabbt.. Nu nämnde jag bara böj för det lär vara övningen somkräver mest.
miqqqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:42   #1589
erha1122
Registered User
 
erha1122s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Västerås
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin Visa inlägg
Det är ett nybörjarprogram, den vikt du lyfter är även på låga nivåer mer än vad du lyfte i TV-soffan. Som nybörjare har du mycket lättare att lägga på dig muskler oavsett vad du gör vilket gör det svårare att tappa bara för att du inte maxlyfter under deffen. Att förebygga skador i lagom tempo och tappa lite gosringar runt midjan är då bara positivt för träningen i stort

Har du tränat länge är det en annan sak, då krävs det jobb bara för att uppehålla din nivå på ett helt annat sätt, och sänker du under din underhållsnivå kommer du börja tappa.
Tror att det också är många som hoppar på detta program efter några månaders träning (4-12) och då har en del ökningar redan, tror bara inte att det vore optimalt att deffa i kombination men att inleda detta program, när man väl börjar nå jobbiga vikter fungerar det dock.
__________________
Nuvarande vikter/mål mars 2013

Bänk: 90/120 Böj: 120/165 Mark: 145/200

Vikt 72kg Längd 171cm
erha1122 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 19:49   #1590
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av erha1122 Visa inlägg
tror att det också är många som hoppar på detta program efter några månaders träning (4-12) och då har en del ökningar redan, tror bara inte att det vore optimalt att deffa i kombination men att inleda detta program, när man väl börjar nå jobbiga vikter fungerar det dock.
+1
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)