Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-09, 12:27   #1531
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
Nja, tanken är 5x5 stronglifts och det kommer antagligen bli 5x5 snart då jag antagligen börjar nå plattåer. Jag har samma träningsfilosofi som Mohammed Ali engång hade, jag stannar inte på 5reps bara för det står i en rapport att jag ska göra det. I only count when it hurts and i always push myself to the maximum. =)
Precis, och därför följer du inte 5x5 stronglifts utan kör ett eget schema, baserat på de övningar som finns med i 5x5 stronglifts.

Personligen tror jag att det hade varit smartare om du faktiskt följt det som står i rapporten. Mehdi förklarar tydligt varför upplägget är som det är och man "tjänar" inte mer på att köra till failure varje gång, snarare tvärtom eftersom återhämtningen blir mycket längre och du då kan träna muskeln färre gånger per vecka. Tänk på att det är under återhämtningen som muskeln byggs. Om muskeln inte hinner återhämta sig ordentligt till nästa pass får du med andra ord både sämre styrkegains och sämre volymgains. Om du inte tror att stronglifts ger dig den volym du är ute efter tror jag personligen att du skulle tjäna på att köra enligt upplägget i några månader och sedan köra ett volymupplägg i några månader därefter, istället för att köra något mellanting som du gör idag. Styrka först, volym sedan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-09 klockan 12:28.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:24   #1532
jurgenkock
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Precis, och därför följer du inte 5x5 stronglifts utan kör ett eget schema, baserat på de övningar som finns med i 5x5 stronglifts.

Personligen tror jag att det hade varit smartare om du faktiskt följt det som står i rapporten. Mehdi förklarar tydligt varför upplägget är som det är och man "tjänar" inte mer på att köra till failure varje gång, snarare tvärtom eftersom återhämtningen blir mycket längre och du då kan träna muskeln färre gånger per vecka. Tänk på att det är under återhämtningen som muskeln byggs. Om muskeln inte hinner återhämta sig ordentligt till nästa pass får du med andra ord både sämre styrkegains och sämre volymgains. Om du inte tror att stronglifts ger dig den volym du är ute efter tror jag personligen att du skulle tjäna på att köra enligt upplägget i några månader och sedan köra ett volymupplägg i några månader därefter, istället för att köra något mellanting som du gör idag. Styrka först, volym sedan.
Intressant tankegång och tack för ett givande svar. En sak som spelar stor roll i återhämntningsprocessen är ju genetiken, vissa återhämtar sig snabbare än andra, tror varje person måste hitta vad som funkar för en själv. Jag personligen skulle vilja säga att jag har en medelmåttig genetik, och ja det känns som jag borde ta med dina tips i mina framtida träningspass.
jurgenkock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:28   #1533
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
Intressant tankegång och tack för ett givande svar. En sak som spelar stor roll i återhämntningsprocessen är ju genetiken, vissa återhämtar sig snabbare än andra, tror varje person måste hitta vad som funkar för en själv. Jag personligen skulle vilja säga att jag har en medelmåttig genetik, och ja det känns som jag borde ta med dina tips i mina framtida träningspass.
Kul att kunna hjälpa till Tänk också på att maten och sömnen är a och o i återhämtningsprocessen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:30   #1534
Jappse
Registered User
 
Jappses avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lund
Inlägg: 471
Det står att om man deloadar två gånger på en övning så ska man byta till 3x5. Men vad exakt menas med det? Om jag missar två gånger på raken, låt säga 100kg bänk, så sänker jag med 10% men om jag vid ett senare tillfälle failar på 110 5x5 ska jag då gå ner till 3x5 eller är det deload per vikt? :S
Jappse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:34   #1535
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Jappse Visa inlägg
Det står att om man deloadar två gånger på en övning så ska man byta till 3x5. Men vad exakt menas med det? Om jag missar två gånger på raken, låt säga 100kg bänk, så sänker jag med 10% men om jag vid ett senare tillfälle failar på 110 5x5 ska jag då gå ner till 3x5 eller är det deload per vikt? :S
Två gånger per övning. Dvs när du "vid ett senare tillfälle failar på 110 5x5" och då ska deloada för andra gången i den övningen så kör du bara 3x5 från gången efter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-09 klockan 13:35.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:48   #1536
Jappse
Registered User
 
Jappses avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lund
Inlägg: 471
Okay tack så mycket.
Jappse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 14:15   #1537
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
RIktigt bra tumregel för övrigt som man kan köra på andra program också. Madcow eller Texasmetoden t.ex.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 17:15   #1538
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Hur fixar man ett sånt snajtsigt google doc som du har med graf och grejer?
Finns det en tom mall man kan sno? Jag vill mä ha!!!
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 18:55   #1539
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av WOLFENSTEIN Visa inlägg
Hur fixar man ett sånt snajtsigt google doc som du har med graf och grejer?
Finns det en tom mall man kan sno? Jag vill mä ha!!!
Sno mitt dokument om du vill, jag gjorde det själv Testa att gå in på det och välja file -> Make a copy. Då borde du få ett eget som du bara kan ändra datum och grejer i sen

Annars gjorde jag det bara genom att lägga in alla datum då jag "ska" träna och sen gjorde jag grafen på hela kolumnerna. Då uppdateras grafen automatiskt med de nya datumen när jag fyller i resultaten från passen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 01:43   #1540
thundershit
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 11
Jag började med stången och har ökat med 2,5kg varje pass förutom i militärpressen där jag inte klarade 32,5 första gången och marklyft där jag har höjt med 5kg istället för att få rätt proportioner i övningarna.
Nu efter 4 veckor ligger jag på:

Knäböj 57,5kg
Bänkpress 40kg
Stångrodd 40kg
Militärpress 35kg
Marklyft 55kg

Jag tycker det börjar bli tungt i de flesta övningarna nu, marklyftet går som förväntat lite lättare än de andra och militärpressen som sagt vika på 32,5.

Vid vilka vikter är det vanligt att otränade personer börjar missa repetitioner på?
thundershit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 02:02   #1541
Egoist
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 19
Jag är otränad och det vek sig också på 32,5kg i axelpress. Men nästa pass spräckte jag det.
Egoist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 09:17   #1542
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
Jag är grymt otränad men dock en ganska stor/bred kille, axelpressen vart seg på 35, lite mer seg på 37,5 men båda gick... får se hur 40 går idag men snart kommer nog första bommen för mig. I dom övriga övningarna har det inte varit nära fail ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Sno mitt dokument om du vill, jag gjorde det själv
Gjort!
Jag är så sjukt gammal att jag har svårt att minnas vilka vikter som gäller för dagen, kanon att kunna kolla i mobilen!!
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:21   #1543
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag skulle gissa att axelpressarna för de flesta är det som tar stopp först, 2,5 kg höjningar i axelpress är ganska mycket.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:28   #1544
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle gissa att axelpressarna för de flesta är det som tar stopp först, 2,5 kg höjningar i axelpress är ganska mycket.
Det är även vad som står på StrongLifts hemsida.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 11:25   #1545
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle gissa att axelpressarna för de flesta är det som tar stopp först, 2,5 kg höjningar i axelpress är ganska mycket.
0,5-kilosvikter FTW.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)