Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-01-31, 07:06   #1486
OnMyWay
Registered User
 
OnMyWays avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Riktigt. Kolla OnMyWays journal. Han tyckte 80 kilo kändes på gränsen, men ett par veckor senare sprängde han 100-kilosvallen.
OnMyWay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 09:08   #1487
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av OnMyWay Visa inlägg
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 15:37   #1488
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Du ska pressa ut luft på uppvägen.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 15:59   #1489
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Du ska pressa ut luft på uppvägen.
Beror på vem man frågar. På uppvägen eller i slutet av lyftet/efter lyftet (innan nedsänkningen). Andas man ut för hastigt/för tidigt så tappar man buktrycket.

Tror inte det är min andning det är fel på. Men tack ändå.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 17:03   #1490
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Du ska pressa ut luft på uppvägen.
Själv andas jag inte under settet Så jävla fel men kommer alltid på mig själv med att hålla andan
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 17:54   #1491
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Jag andas in mellan repsen. Håller andan till tre fjärdedelar upp och pressar ut luften sista biten. Eller vrålar vid behov.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:24   #1492
adamsky
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 6
Vilka övningar är bäst när man vill träna inre/djupa magmusklerna (transversus abdominis)? Tränar man de inre musklerna med bålstabilitet? vad är skillnaden mellan dem isånafall?
adamsky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:34   #1493
buck3tt
Registered User
 
buck3tts avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av adamsky Visa inlägg
Vilka övningar är bäst när man vill träna inre/djupa magmusklerna (transversus abdominis)? Tränar man de inre musklerna med bålstabilitet? vad är skillnaden mellan dem isånafall?
Som svar på första frågan,testa dra in magen, spänn sen lägg dig i plankan. Svår förklarat men det funkar. Tar riktigt hårt på magen
buck3tt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 21:17   #1494
atariih
Registered User
 
atariihs avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 15
Eftersom Mehdi har lagt sin Android-app på is tänkte jag att då kan ju jag ta och slänga ihop en. Än så länge är den i ett fungerbart stadie, men hade behövt folk som kunnat testa och ge feedback. Är någon intresserad får ni gärna slänga ett pm
atariih är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 22:07   #1495
Rektangel
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 24
Kört på sen 2 januari. Militärpressen börjar bli riktigt tung nu och får oftast lite ont i nederdelen av ryggen, tips??
Rektangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 22:37   #1496
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel Visa inlägg
Kört på sen 2 januari. Militärpressen börjar bli riktigt tung nu och får oftast lite ont i nederdelen av ryggen, tips??
Spänn magen och försök att inte "svanka" för mycket. Man måste så klart vinkla bak överkroppen för att kompensera för vikten, men försök att luta dig bakåt från höfterna istället för ländryggen. Det ska tydligen belasta ryggraden mindre.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 22:39   #1497
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Så här.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 22:48   #1498
Rektangel
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 24
Tack, ska testa detta imorgon med bara stången.
Rektangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:45   #1499
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Vill bara göra lite reklam för stronglift. Börja med det i mitten av december med personbästa på 125 i bänk och 150 i böj. Tuffa på i 1månad och nu har jag provat att maxa efter. Förra veckan tog jag 160 i böj och 130 i bänk, båda med mersmak. Denna vecka tryckte jag upp 165 i böjen. Hade aldrig klarat detta i mitten av december. Det absolut bästa med stronglift är att man får en stabilitet i hela kroppen och mycket bättre teknik i böj och bänk. Jag diggar detta upplägg stenhårt och ska köra 1månad till inom en snar framtid. Kan hända att jag modifierar det lite och skippar böjen var 3:e pass till förmån för lite mer rygg och vader som jag tycker släpar eller nått liknande.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 21:49   #1500
tjoala
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
För alla er som funderar på att testa Stronglifts 5x5, gör det! Schemat förändrade mitt liv och hela mitt synsätt på träning. Jag är så glad efter denna påbörjade resa så jag kände att jag måste skriva av mig! Jag tänkte dela med mig min personliga berättelse samt åsikter och erfarenheter kring schemat. Det kommer nog bli lite text.

Det var 2 år sedan jag vägde 78kg (185cm) och var en liten räka. Jag gymmade från och till i ca 1,5 år det gick helt okej. Jag hade fått lite resultat, blivit lite starkare fått lite definition. Jag hade framförallt fått in vanan att gå till gymmet regelbundet. Jag hade kört i perioder testat halvkroppspass, lite 3 och 4 splittar. Jag hade kört massor med olika övningar och maskiner.

I höstas förra året flyttade jag till en ny stad och skulle börja gymma igen. Jag kände att det var dags för en nystart även på träningssidan.

Det var här, i denna tråd allt startade. Det var i slutet av september. Jag läste först denna tråd sen läste jag på och lärde mig massor om stronglifts. Första passet var 5 oktober.

Stats innan:
Jag vägde runt 84kg
böjde runt 60 x 8
markade runt 100 x 1
bänkade runt 50 x 8
militärpress runt 40 x 5

När jag startade schemat förväntade jag mig inte speciellt mycket. Jag hade testat flertalet olika upplägg så jag trodde väl detta skulle vara ett i mängden. Så var inte fallet.... Jag började ganska tungt i alla övningar vilket jag i efterhand ångrar. Borde börjat mycket lättare. I början tog passen ca 35-40min med 1min vila mellan seten. Jag var van att gymma 4-5dagar i veckan så nu när det var vilodag efter varje pass så blev man sjukt taggad varje gång man gick till gymmet. Alla övningar gick som tåget... Tillslut var det PB varje pass i varje övning, då blev man ännu mer taggad att gå dit. Jag kommer ihåg hur sjukt nöjd man var efter varje pass och hur sugen man var på att köra nästa. Jag körde på och levde på den sköna känslan mellan passen och att få lyfta mer och mer. Det blev lite deloads men det var inga problem. Innan jag visste av det började folk kommentera att man hade "biffat upp sig" osv. Jag hade ökat sjukt mycket mer på några månader jämfört med de första åren.

Jag lärde mig vilka stora misstag jag gjort innan stronglifts:

Loggade inte hur mycket jag lyfte hur många gånger = ingen progression, körde lite på känsla varje pass. Dumhet och lathet.

Basövningar, basövningar, basövningar, basövningar.... Så mycket tid jag lagt ner på skitövningar för små muskelgrupper.. Som jag borde lagt på basövnignar.

Variation, kommer ihåg att jag läste lite överallt att variation var väldigt viktigt inte låta musklerna vänja sig, byta övningar och periodisera osv. Jag hade varierat för mycket. Det ligger säkert något i det, men kanske inte som nybörjare. Jag vet att för mig med stronglifts och 5(mark, böj, bänk, militär, stångrodd) olika övningar har jag byggt upp en riktigt bra grundstyrka att spinna vidare på.

Mat, jag har alltid nojjat mig för mycket om kosten. Jag sket i det och åt allt jag kom över och va sugen på. Sen jag började SL så har jag ätit "sämre" än innan men sett till att varje dag legat på kcal+ och käkat massor med protein. Mycket pizza och godis har det blivit. Ingen läsk dock

Nu idag 4 månader senare har jag gått vidare och kör SL3x5 och lagt in chins båda dagarna. Nu kör jag ca 3-5min vila mellan varje set. Ökningarna har stagnerat lite och jag har brutit flera platåer. Jag blev lite bortskämd i början med ökningar

Stats idag efter 4mån:
Väger runt 90kg, efter mycket grisande
böj: 60 x 8 -> 110 x 5, startade SL med 50x5
mark 100 x 1 -> 160 x 3, startade SL med 95x5
bänk 50 x 8 -> 80 x 5, startade SL med 45x5
militärpress 40 x 5 -> 60 x 3, startade SL med 30x5

Startade 5 oktober och har sen dess gjort 49 pass på 122 dagar. Alla har jag inlett med knäböj Enligt mig helt ok ökningar.

Har sett att flera frågar varför man ska börja så lätt... Börja bara lätt, ni kommer ångra er i efterhand som jag gjorde. Det var som för mig och säkert många andra att stoltheten stoppade det. Att skämmas inför andra på gymmet att man körde så lätt.

Flera frågar även om att lägga in extra pass för vader, mage och biceps/triceps. Gör det inte. Mina armar har aldrig växt så här mycket som under denna period. Jag har kört raw i allt så min mage har fått jobba hårt. Mina vader har däremot inte växt speciellt mycket, vilket enligt mig inte gör så mycket.


Sammanfattning: SL är bra, kör SL, börja lätt, käka allt du ser, ta i, följ schemat, ändra inte = Profit.

Detta är hur jag ser på allt. Hoppas jag inspirerat/motiverat någon.

Om någon har tips eller kommentarer till mig, dela!

Puss hej
tjoala är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)