Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-05-01, 21:30   #61
Bulkington
Registered User
 
Bulkingtons avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 67
The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch.

Inte direkt högfantasy, men bra tempo och välskriven, dialogen bör dra ett garv eller två ur dom flesta läsare. Det är även en intressant värld, byggd bland ruinerna av en okänd ras, "the Eldren"

Första uppföljaren, Red Seas under Red Skies är redan ute, och tredje boken är på väg. Sju planerade allt som allt
Bulkington är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:37   #62
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Har börjat läsa "mistborn" nu av Brandon Sanderson. Verkar väldigt lovande måste jag säga. Tror just magi-biten i den här trilogin kommer bli riktigt riktigt bra, det är än så länge väldigt nytt och spännande! =)
Första boken är bäst sen är andra lite sämre och tredje sämst.
Dock så gillar jag hans arbete med jordans verk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:38   #63
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkington Visa inlägg
The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch.

Inte direkt högfantasy, men bra tempo och välskriven, dialogen bör dra ett garv eller två ur dom flesta läsare. Det är även en intressant värld, byggd bland ruinerna av en okänd ras, "the Eldren"

Första uppföljaren, Red Seas under Red Skies är redan ute, och tredje boken är på väg. Sju planerade allt som allt
Dom är riktigt bra ja! +1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:53   #64
nmanradnävna
Tim Salijva
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 637
Är Sagan om drakens återkomst bra? Köpte "Farornas väg" för flera år sedan och slänger titt som tätt ett öga på den i bokhyllan, undrande om jag borde ta tag i den eller ej.
nmanradnävna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:54   #65
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Första boken är bäst sen är andra lite sämre och tredje sämst.
Dock så gillar jag hans arbete med jordans verk.
ledsen jag blev nu, har iof bara läst 150 sidor av första boken som jag gillar hittills. tråkigt att den ska tappa mer o mer! Fast brukar ju vara så ibland, dock bör man ju kunna hålla ihop en trilogi bättre. Tack för svaret om mistborn iaf, ville gärna veta lite mer =)
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:55   #66
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av nmanradnävna Visa inlägg
Är Sagan om drakens återkomst bra? Köpte "Farornas väg" för flera år sedan och slänger titt som tätt ett öga på den i bokhyllan, undrande om jag borde ta tag i den eller ej.
jag gillar den! Börja läsa så vet du ju om det är ngt för dig =)
Ganska lättlästa och du betar ju säkert av farornas väg på någon dag! Kör på, inget att förlora!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:16   #67
CoRe_85
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Eddings är nog mer barnfantasy. Älskade dom böckerna när jag var liten. Försökte läsa om dom får nått år sen och klarade mig igenom 150 sidor eller nått innan jag la ner.
Precis, Edding var bra fantasy när man var 13-15 år och tyckte Tolkien var svårläst .

Robin Hobb:
Farseer trilogy och Tawny Man - bra, Farseer var en av mina favoriter i yngre dagar.
Shamans Crossing - gillade den inte så mycket, läste dock hela serien

Elizabeth Moon:
Paksenarrion - var väl helt ok, var dock typ 10 år sen jag läste böckerna

Robert Jordan:
Wheel of Time - Bra till en början men vartefter man fick vänta 1 år på varje bok tröttnade jag till slut. Ska läsa om hela serien när alla böcker är klara.

Trudi Canavan:
The Magicians Guild - inte första klassens underhållning men helt klart läsvärt.
The Black Magician Trilogy - som ovan

Anders Björkelid:
Berättelsen om Blodet - har läst de två första böckerna som kommit ut, tog väl mig igenom böckerna men tycker inte alls att de har samma djup och klass som riktigt bra fantasy.

JRR Tolkien:
Sagan o Ringen - ingen kommentar behövs, är benchmark för vad som är att betrakta som bra fantasy. Hade nog läst böckerna två-tre gånger innan filmerna kom.

Bertil Mårtensson:
Maktens Vägar - en av de första fantasyböckerna jag läste, minns knappt någonting, dags att leta upp igen.

Ursula K Leguin:
Trollkarlen från Övärlden - Inte en av mina favoriter men läsvärt.

Ska precis börja läsa George RR Martin, fråga mig inte hur jag lyckats missa denna serie.
CoRe_85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:25   #68
nmanradnävna
Tim Salijva
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
jag gillar den! Börja läsa så vet du ju om det är ngt för dig =)
Ganska lättlästa och du betar ju säkert av farornas väg på någon dag! Kör på, inget att förlora!
Väldigt sant. Får ta en titt på den ikväll
nmanradnävna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 21:25   #69
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av nmanradnävna Visa inlägg
Är Sagan om drakens återkomst bra? Köpte "Farornas väg" för flera år sedan och slänger titt som tätt ett öga på den i bokhyllan, undrande om jag borde ta tag i den eller ej.
Jag tycker det. Wheel of Time heter den på engelska. Kanske lite seg till en början men helt klart en läsvärd fantasy-serie.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 21:29   #70
Johan O
Registered User
 
Johan Os avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Trollhättan
Inlägg: 889
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag tycker det. Wheel of Time heter den på engelska. Kanske lite seg till en början men helt klart en läsvärd fantasy-serie.
Håller med. Det var den första fantasyserien jag läste och den som fick mig "hooked" på genren. Kommer också ihåg att första boken, farornas väg, var seg i början. Tror till och med jag började läsa, tröttnade, la undan den, fortsatte nått år senare och fastnade.

Ska läsa den på engelska en gång också. Inbillar mig att den är ännu bättre på orginalspråket.
Johan O är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 21:56   #71
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Johan O Visa inlägg
Ska läsa den på engelska en gång också. Inbillar mig att den är ännu bättre på orginalspråket.
Do it! Det är först när Rand börjar kunna hantera kraften och han inser vem han är som böckerna blir riktigt bra tycker jag. Kanske dags att börja läsa om dom! En bok i solen är ju aldrig fel.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 22:09   #72
Bulkington
Registered User
 
Bulkingtons avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 67
Robert Jordan's Wheel of Time börjar ok, svinigt bra emot mitten men sen tar det liksom slut. Alla huvudkaraktärer har var sin gigantisk arme, och större delen av böckerna går vid det här laget ut på att armen går upp, bryter läger, marcherar, slår läger, bla bla bla...
Rand har sagt upp sig som huvudperson, glider mest runt i bakgrunden och är imba och hur mäktiga huvudpersonerna än blir så tar dom alltid oändligt med skit av varenda Aes Sedai inom räckhåll.
__________________
A man ain't meant to be alone,
with demons scratching at his soul
If i had wings, i think i'd fly,
If i had tears i know that i would cry.
Bulkington är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 17:46   #73
<Mike>
Power level < 9000.
 
<Mike>s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 1 977
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den första boken är sämst. Det blir bara bättre. Möjligen med undantag av The Wolves of Calla, som känns som något av en transportsträcka. Den sista boken däremot är magnifik, med ett av dom bästa slut som skrivits i en fantasyserie.
Självklart var du tvungen att säga att det blir bättre....
Jag älskade nämligen andra och tredje boken i serien. The Wolves of Calla tyckte jag var så totalt värdelös att jag blev snudd på hjärtekrossad. Hade så sjukt höga förhoppningar på serien och så kom helt plötsligt Gud in i bilden, som med alla andra böcker av King jag läst. Hatade även att andra karaktärer från andra böcker helt plötsligt hade en roll i boken, det gjorde serien så mycket mindre magisk och speciell i mina ögon.


Nej, en STOR besvikelse. Besvikelsen överträffas bara av hur grymt dåligt "The Wheel of Time" blev efter ca bok 12 när jag var tonåring. Levde nästan för den serien ett tag, och så blev den helt plötsligt skit. Det var jobbigt.


Nu blir det nog George R.R Martin nästa gång. Hoppas på en lite mer vuxen serie.
<Mike> är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 18:01   #74
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Måste säga att jag gillade Katherine Kerrs Deverryserie. RIktigt bra fantasy.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-05, 15:12   #75
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Någon som läst Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman? Verkar fått lysande kritik.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)