Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-23, 08:52   #38056
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag läser på universitet till 100% men i nuläget verkar det vara betydligt lättare att hänga med än jag trodde till en början, och sitter nu nästan klar med kurser innan vi är halvvägs in. Därför funderar jag på att öka studietakten till 150% i framtiden i förhoppningen att bli klar snabbare med utbildningen.

Har någon här erfarenhet av det? Gick det bra att klara av? En fallgrop jag kan tänka mig är att all workload tippar över efter en viss punkt, då inlämningar och examinationer infaller samtidigt på ett oturligt sätt.

Jag pluggar datavetenskap för övrigt.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 09:38   #38057
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Annars kan du ju använda den extra tiden till något annat produktivt, och slippa risken att mer avancerade kurser på 150% sänker dig fullständigt. När du väl ska in i arbetslivet är det för sent, och än mer om/när familj är på gång.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 09:53   #38058
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Annars kan du ju använda den extra tiden till något annat produktivt, och slippa risken att mer avancerade kurser på 150% sänker dig fullständigt. När du väl ska in i arbetslivet är det för sent, och än mer om/när familj är på gång.
Vad tänker du på när du skriver "något annat produktivt"?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 10:09   #38059
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag läser på universitet till 100% men i nuläget verkar det vara betydligt lättare att hänga med än jag trodde till en början, och sitter nu nästan klar med kurser innan vi är halvvägs in. Därför funderar jag på att öka studietakten till 150% i framtiden i förhoppningen att bli klar snabbare med utbildningen.

Har någon här erfarenhet av det? Gick det bra att klara av? En fallgrop jag kan tänka mig är att all workload tippar över efter en viss punkt, då inlämningar och examinationer infaller samtidigt på ett oturligt sätt.

Jag pluggar datavetenskap för övrigt.
Det beror väl även på hur långt in i utbildningen du är? Desto längre in desto tyngre (bör) kurserna bli.

Jag valde att läsa extrakurser på distans, på halvfart. Då kan man parera det något bättre när det blir tajt med tid. Efter 1½-2 år slutade jag med det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 10:15   #38060
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vad tänker du på när du skriver "något annat produktivt"?
Vad det är har jag ingen aning om. Men folk brukar gilla att syssla med produktiva hobbies, träna, hitta nästa resmål, upptäcka staden, osv. För egen del kan det ibland bli att skriva någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det beror väl även på hur långt in i utbildningen du är? Desto längre in desto tyngre (bör) kurserna bli.

Jag valde att läsa extrakurser på distans, på halvfart. Då kan man parera det något bättre när det blir tajt med tid. Efter 1½-2 år slutade jag med det.
Lite så jag tänkte också med min fundering. Ditt tips är mer pragmatiskt och produktivt än mitt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 10:27   #38061
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Det beror väl även på hur långt in i utbildningen du är? Desto längre in desto tyngre (bör) kurserna bli.

Jag valde att läsa extrakurser på distans, på halvfart. Då kan man parera det något bättre när det blir tajt med tid. Efter 1½-2 år slutade jag med det.
Jag går första terminen just nu, och de inledande kurserna framstår som relativt lätta att klara av. Även under den kommande vårterminen (jag har börjat kolla på inspelade föreläsningar och kurslitteratur). Det du gjorde är just vad jag tycker känns intressant. Och om jag väljer att läsa några kurser på mitt program i förväg, vilket jag tror jag har möjlighet till, bör det ju lätta trycket under framtida, mer krävande kurser.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vad det är har jag ingen aning om. Men folk brukar gilla att syssla med produktiva hobbies, träna, hitta nästa resmål, upptäcka staden, osv. För egen del kan det ibland bli att skriva någonting.
Jag förstår. Först vill jag se över mina valmöjligheter, och därför fundera på om snabbare studier är realistiskt.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:06   #38062
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kom ihåg att folk följer det mode som var inne när de var 25. Det är därför gamla tanter fram tills för tio år sedan 100 % av gångerna hade kort, permanentat hår. Gubbar vägrar ta på sig mössan eftersom det inte är chict.
Argumentet med mössa köper jag, tänkt så själv faktiskt.

Men naglarna då? Var det också inne med långa äckliga naglar?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:20   #38063
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Gick med facket, Första fakturan jag fick har 0kr som belopp. Vad fan innebär det? xD ska man bara ignorera denna då?

Jag har haft autogiro för akassa, men tror inte den isåfall gäller för facket också. Inga pengar har dragits.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:30   #38064
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg


Jag förstår. Först vill jag se över mina valmöjligheter, och därför fundera på om snabbare studier är realistiskt.
Absolut, och det är ett klokt val. Jag tycker definitivt Snubben hade en god tanke med distansstudier.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:48   #38065
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795


Då tänker jag, var i helvete tar alla paket vägen som "förloras" när Postnord kör mellan punkt A och B? Någon med insyn som kan förklara?
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:52   #38066
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Då tänker jag, var i helvete tar alla paket vägen som "förloras" när Postnord kör mellan punkt A och B? Någon med insyn som kan förklara?
De faller in i artificiellt skapade svarta hål som därefter löses upp. Själva paketen färdas till andra världar där de tas om hand av Goa'uld.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 13:38   #38067
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Absolut, och det är ett klokt val. Jag tycker definitivt Snubben hade en god tanke med distansstudier.
Distansstudier är helt fantastiskt om man bryr sig om tidseffektivitet. Lyckligtvis lägger mitt universitet upp programmet så att det nästan är distansstudier även om man går på campus. Allt går att göra via nätet, förutom examinationen på vissa kurser.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 19:15   #38068
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ponera att man skulle ge försökspersoner X beroendeframkallande substans utan deras vetskap under tillräckligt lång tid för att de skulle bli beroende. Typ ena dagen via frukosten, andra via lunchen, tredje via kaffet på 7/11 etc så att det inte går att knyta till någon speciell tid på dygnet, produkt eller upplevelse.

Hur skulle "beroendet" med tillhörande abstinens manifestera sig? Man kan ju inte avhjälpa det genom att ta "substans X" liksom. Skulle de bara må dåligt och uppleva abstinensbesvär?

En lite MK Ultra-esque fråga sådär :p

Edit:
Disclaimer innan psykopatanklagelser: Givetvis bara en strikt teoretisk frågeställning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-09-24 klockan 19:16.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 22:02   #38069
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Det beror väl på preparatet som ges, olika beroendeframkallande medel ger ju olika effekter. Men generellt skulle man väl må dåligt och känna att "något" saknades. Tänker mig en styrketränande som får anabola steroider omedvetet och träningen går som på räls fem tills personen inte får sin omedvetna dos längre. Då mår man nog rätt dåligt, iallafall psykiskt, och skulle söka efter vad som fått träningen att gå så dåligt helt plötsligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 05:45   #38070
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag läser på universitet till 100% men i nuläget verkar det vara betydligt lättare att hänga med än jag trodde till en början, och sitter nu nästan klar med kurser innan vi är halvvägs in. Därför funderar jag på att öka studietakten till 150% i framtiden i förhoppningen att bli klar snabbare med utbildningen.

Har någon här erfarenhet av det? Gick det bra att klara av? En fallgrop jag kan tänka mig är att all workload tippar över efter en viss punkt, då inlämningar och examinationer infaller samtidigt på ett oturligt sätt.

Jag pluggar datavetenskap för övrigt.
Inga problem, många läser 200%.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)