Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 22:41   #2581
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
När en vän var över så laddade han ner en serie ( en brittisk gammal deckare) på min dator. Jag är totalt tekniskt inkompetent och har nu panik över att den nedladdningen ska få rättsliga konsekvenser.

Försöker googla runt och se hur stor "risk" det är att man åker dit, men informationen är inte från de senaste två åren.

Vad kan jag göra i den här situationen? Bör jag vara orolig? Har smått panik och har skällt ut min vän efter noter.
Risken är noll
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 22:44   #2582
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Risken är noll
Jag har så pass mycket panik nu att jag lyssnar på vem som helst... Sitter och drar mig i håret och kallsvettas. Vad jag kunnat läsa mig till på Reddit är risken liten.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 22:58   #2583
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag har så pass mycket panik nu att jag lyssnar på vem som helst... Sitter och drar mig i håret och kallsvettas. Vad jag kunnat läsa mig till på Reddit är risken liten.
De är inte ute efter att sätta dit någon som laddat hem något en gång. De siktar in sig på de som sprider materialet.
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 23:27   #2584
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag har så pass mycket panik nu att jag lyssnar på vem som helst... Sitter och drar mig i håret och kallsvettas. Vad jag kunnat läsa mig till på Reddit är risken liten.
Det finns absolut inget att vara orolig för. Du hade kunnat ladda hem nån film som hade världspremiär för en vecka sedan utan att det skulle vara nån som helst fara. Ännu mindre blir risken om du laddar hem "en gammal engelsk deckare".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 23:41   #2585
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns absolut inget att vara orolig för. Du hade kunnat ladda hem nån film som hade världspremiär för en vecka sedan utan att det skulle vara nån som helst fara. Ännu mindre blir risken om du laddar hem "en gammal engelsk deckare".
Är det säkert? Det var ju skönt att höra. Finns det något jag kan göra i efterhand eller minimera spåren på något sätt? Antar att det på något sätt ”lagras” att det laddats ner från min dator trots att filerna är raderade.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 00:23   #2586
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Är det säkert? Det var ju skönt att höra. Finns det något jag kan göra i efterhand eller minimera spåren på något sätt? Antar att det på något sätt ”lagras” att det laddats ner från min dator trots att filerna är raderade.
Det är nog lägre chans än att bli tagen för att man går mot röd gubbe i dagsläget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 00:59   #2587
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Är det säkert? Det var ju skönt att höra. Finns det något jag kan göra i efterhand eller minimera spåren på något sätt? Antar att det på något sätt ”lagras” att det laddats ner från min dator trots att filerna är raderade.
Att radera filerna varken hjälper eller stjälper. Det finns ingenting du kan göra för att påverka nånting nu i efterhand. Så du kan lika gärna sluta oroa dig.

Men som sagt, så kommer ingenting hända. Miljontals personer laddar hem filmer och musik dagligen jorden runt. Hur ofta hör man talas om någon som blir dragen inför rätta? Väldigt sällan man hör talas om något, och de man faktiskt hör talas om är sådana som är aktiva deltagare i kopiering och spridning. Nån enstaka gång har det väl handlat om att någon som enbart laddat ner för egent bruk dragits inför rätta, och dessa fall är ju garanterat till för att sätta presedencfall. Dvs visa att det är möjligt för "småfiskarna" att åka dit också. Men det är som sagt miljoner som laddar hem dagligen. Så ifall de vill börja sätta dit småfiskarna på allvar så lär de knappast börja med någon som laddat hem en enda film. De börjar såklart med någon som laddar hem flera filmer om dagen. Sedan fortsätter de med tusentals rättsfall om året mot dessa "småfiskar" för att stoppa nedladdningen helt. Sedan hoppas de att de orkar hålla på och processa såpass länge att de som laddar hem nån enstaka film ibland blir så rädda för risken att åka dit att de slutar ladda hem också.

Men de har ju uppenbarligen inte ens tagit steget att börja processa mot vanliga användare som laddar hem mycket och ofta. Så att du skulle hamna på en sådan lista verkar extremt osannolikt. Större chans att du vinner på lotto. Och ifall du vinner på lotto kan du betala böterna utan problem, så det blir en win-win för dig.

Helt seriöst tycker jag du borde be din polare om ursäkt om du skällde ut honom efter noter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 05:28   #2588
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är nog lägre chans än att bli tagen för att man går mot röd gubbe i dagsläget.
Det är skönt att höra. Jag är en såpass paranoid människa att jag i ärlighetens namn ofta undviker att gå mot röd gubbe...

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att radera filerna varken hjälper eller stjälper. Det finns ingenting du kan göra för att påverka nånting nu i efterhand. Så du kan lika gärna sluta oroa dig.

Men som sagt, så kommer ingenting hända. Miljontals personer laddar hem filmer och musik dagligen jorden runt. Hur ofta hör man talas om någon som blir dragen inför rätta? Väldigt sällan man hör talas om något, och de man faktiskt hör talas om är sådana som är aktiva deltagare i kopiering och spridning. Nån enstaka gång har det väl handlat om att någon som enbart laddat ner för egent bruk dragits inför rätta, och dessa fall är ju garanterat till för att sätta presedencfall. Dvs visa att det är möjligt för "småfiskarna" att åka dit också. Men det är som sagt miljoner som laddar hem dagligen. Så ifall de vill börja sätta dit småfiskarna på allvar så lär de knappast börja med någon som laddat hem en enda film. De börjar såklart med någon som laddar hem flera filmer om dagen. Sedan fortsätter de med tusentals rättsfall om året mot dessa "småfiskar" för att stoppa nedladdningen helt. Sedan hoppas de att de orkar hålla på och processa såpass länge att de som laddar hem nån enstaka film ibland blir så rädda för risken att åka dit att de slutar ladda hem också.

Men de har ju uppenbarligen inte ens tagit steget att börja processa mot vanliga användare som laddar hem mycket och ofta. Så att du skulle hamna på en sådan lista verkar extremt osannolikt. Större chans att du vinner på lotto. Och ifall du vinner på lotto kan du betala böterna utan problem, så det blir en win-win för dig.

Helt seriöst tycker jag du borde be din polare om ursäkt om du skällde ut honom efter noter.
Tack för att du tog dig tiden. Min ångest var inte rolig inatt, men det känns tryggare när jag läser det du skriver. Gällande min polare så är han medveten om att jag är den laglydigaste han känner, och han borde veta bättre oavsett risken.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 11:29   #2589
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Oj, tydligen är det olagligt att gå mot rött!
Men det finns inget straff kopplat till det brottet.
Så man begår en olaglig handling om man går mot rött, men kan ej straffas för det.
Rätt konstigt med lagstiftning ibland

Tydligen kan man dock bli dömd om man genom att gå mot rött orsakar en trafikolycka - vårdslöshet i trafik eller nåt...

Jag fortsätter nog att gå mot rött när det känns säkert ... det är nog nästan säkrare än att gå när det är grönt, då bilister rätt ofta missar att det slagit om och kommer i full fart
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 19:39   #2590
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Frågar åt en kompis.

Hur kommer det sig att en fulstreamingsite känner igen var man slutade kolla senast, fast man använder incognito och vpn (inget gratisskräp)

Min kompis hälsar och tackar.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 19:49   #2591
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Frågar åt en kompis.

Hur kommer det sig att en fulstreamingsite känner igen var man slutade kolla senast, fast man använder incognito och vpn (inget gratisskräp)

Min kompis hälsar och tackar.
Kanske sajten använder sig av nån slags cookie liknande detta som tydligen ska kunna funka trots incognito?

https://www.pcworld.com/article/2865...cher-says.html

Vilken sajt är det din kompis varit inne på?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 20:25   #2592
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Är inte incognito, anonym surf etc via webläsare bara luftslott?
Eller snarare, smidigt läge för förinställningar av att minimera så mycket sparande av cookies, sökord, historik etc som möjligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 21:54   #2593
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Köp webläsaren i sandlåda som raderar kakor när du stänger den.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 21:57   #2594
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
https://imgur.com/WYDLSLv
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-24, 03:59   #2595
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
När en vän var över så laddade han ner en serie ( en brittisk gammal deckare) på min dator. Jag är totalt tekniskt inkompetent och har nu panik över att den nedladdningen ska få rättsliga konsekvenser.

Försöker googla runt och se hur stor "risk" det är att man åker dit, men informationen är inte från de senaste två åren.

Vad kan jag göra i den här situationen? Bör jag vara orolig? Har smått panik och har skällt ut min vän efter noter.
Det borde väl bara vara att säga att en vän var över och att han laddade ner något?
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)