Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-07, 18:10   #1
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Fixa multifunktionella gym-maskiner till jobbet

Hej,

Vi har ett litet källargym på jobbet, som personalföreningen sponsrar. Detta gym var mest tänkt som ett "rehab-gym" för 20 år sedan. Där finns en del gamla trötta maskiner, löpband, cyklar och vikter.

Jag frågade idag om dom kanske kunde tänka sig att iaf skaffa in en cable cross eller annan multifunktions-maskin. Mottagandet gick ganska bra och dem bad mig komma in med förslag på priser osv innan måndag.

Någon som kan hjälpa mig hitta internets billigaste cable cross som är funktionsduglig (begagnat funkar med)? Gärna med viktmagasin och sprintar, det skall vara enkelt för alla att använda. Då källaren har begränsat utrymme gör det inget att den tar så lite plats som möjligt. Bifogar bilder på gymmet i tråden.


Budgeten är väldigt stram, det har eskats om vikter innan men alltid fått avslag. Så att jag ens fick ett "kanske" är ett stort steg framåt, men då måste jag verkligen hitta något bra, billigt och effektivt.

Hur står sig exempelvis denna?
https://www.sportgymbutiken.se/sv/ar...ackID=55900098

Eller lönt lägga 5000kr mer på ex denna;
https://www.blocket.se/goteborg/Cabl...=15&w=1&last=1

Finns det kanske någon annan maskin som är multifunktionell som sträcker sig mer åt styrketräningshållet men att man kan snacka in lite "rehab-snack" för att att fånga intresse?

Finns det bra och billiga hantlar från 10-20kg (fasta hantlar, 10,11,12kg osv)

Såhär ser gymmet ut nu;

Bild 1,
två stycken gamla kabelmaskiner, den till höger går endast att fästa handtag ovanfrån, för ex latsdrag osv. Den till vänster är så trött och seg och knappt några vikter alls på den.



Bild2, En gammal bänk (i spegeln), en bensparkmaskin, ribba, ryggresning, bänkpress-stativ till den gamla bänken. Med viktskivor på kanske sammanlagt 80-100kg. (Vilket räcker kanske för ett jobbgym.)


Bild 3, från tagen från ingången


Bild 4, ett hörn precis vid ingången till gymmet, alla cyklar, löpband, boxsäck etc är i korridoren utanför, kanske får den billiga lilla cable crossen plats här? Får mäta dock först imon.


Tanken för mig är att få in maskiner så att jag och mina kollegor kan köra igenom ett styrketräningspass för hela kroppen, med tillräckligt mycket vikter så att även en tränad person kan köra någorlunda.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-07 klockan 18:15.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 21:11   #2
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Bump.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:00   #3
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Bump.
haha <3
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:27   #4
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Har grävt runt lite nu, dessa 3 kompakta cable cross maskiner verkar lovande.

Kan någon säga vad skillnaden kan vara mellan GDCC200 och GDCC210. Och är det värt tror ni att lägga ca 5000kr mer för dessa än den billiga CC200 för 9500kr (4500kr från Holland)

https://traningsprodukter.se/produkt...sdrag-gdcc200/


https://traningsprodukter.se/produkt...sdrag-gdcc210/


https://www.sportgymbutiken.se/sv/ar...ackID=55900098
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:35   #5
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Vi har ett litet gym på jobbet, köpte in lite billig utrustning, både nytt och begagnat. Ni ska ha tur om de billiga produkterna är bra, i vårt fall SKRÄP som snabbt gick sönder och börja kärva. De begagnade grejerna, av känt och bra märke, vi köpte funkar hur bra som helst nu många år senare. Mitt tipps är att kolla efter begagnad bra utrustning från nedlagda gym etc.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:58   #6
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Vi har ett litet gym på jobbet, köpte in lite billig utrustning, både nytt och begagnat. Ni ska ha tur om de billiga produkterna är bra, i vårt fall SKRÄP som snabbt gick sönder och börja kärva. De begagnade grejerna, av känt och bra märke, vi köpte funkar hur bra som helst nu många år senare. Mitt tipps är att kolla efter begagnad bra utrustning från nedlagda gym etc.
Just det med kvaliten har jag varit rädd för också, det är kanske 15-20st max som tränar där nere just nu. Finns det några sidor för begagnade varor, gärna i Göteborgsområdet för just detta? Tips på konkade gym?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:43   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Sällan jag stött testat någon multimaskin som inte varit kass på precis allt.

Fria vikter och någon latsdragsliknande maskin täcker det mesta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:06   #8
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Sällan jag stött testat någon multimaskin som inte varit kass på precis allt.

Fria vikter och någon latsdragsliknande maskin täcker det mesta.
Vad menar du med "kass på precis allt"? Jag kör en del övningar på Cable Crossen på gymmet som jag gillar mer än fria vikter. Dessutom tror jag att många som inte tränar på gym gärna tränar i en "maskin".

Dessutom är intresset för fria vikter-gym inte så stort bland beslutsfattare här, så en multifunktionell maskin är det som är lättast att eska pengar för.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-08 klockan 10:14.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:26   #9
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad menar du med "kass på precis allt"? Jag kör en del övningar på Cable Crossen på gymmet som jag gillar mer än fria vikter. Dessutom tror jag att många som inte tränar på gym gärna tränar i en "maskin".

Dessutom är intresset för fria vikter-gym inte så stort bland beslutsfattare här, så en multifunktionell maskin är det som är lättast att eska pengar för.
Nu tänker inte jag på en cablecross eller en enklare kabelmaskin när jag hör multifunktionell maskin utan snarare de där hemska maskinerna som ska göra allt från benspark, latsdrag till bänkpress i samma.

Det kanske finns någon bra sådan men alla jag testat på hotell eller liknande har varit nästan oanvändbara pga märkligt motstånd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:36   #10
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Nu tänker inte jag på en cablecross eller en enklare kabelmaskin när jag hör multifunktionell maskin utan snarare de där hemska maskinerna som ska göra allt från benspark, latsdrag till bänkpress i samma.

Det kanske finns någon bra sådan men alla jag testat på hotell eller liknande har varit nästan oanvändbara pga märkligt motstånd.
Då är jag med, jag tror jag skall hålla mig till en Cable Cross iaf nu, där fokus ligger just nu. Det är ju en "multifunktionell-maskin" ändå. Går säkert att utföra 100+ övningar med lite kreativitet och olika handtag.

Bolaget verkar mycket intresserade nu iaf, dock av den billigare varianten som ser lite ranglig ut. Personligen tycker jag att CC210 ser mest intressant ut här.

Hittade även BFFT10 som såg väldigt robust och bra ut för 850 euro, men läste lite recenssioner att motståndet blev för enkelt på den, kanske för att det endast är ett rack för vikter?


Eller denna för 1500 Euro, där man får hänga på viktskivor själv, men känns som man kan utföra en hel del övningar på
https://www.betersport.nl/cable-cros...ine-cc500.html

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-08 klockan 11:42.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)