Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-18, 15:28   #76
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du är verkligen mästare i att anklaga andra för saker utan att se att du själv ägnar dig åt precis samma sak. Jag får inte diktera vad folk ska skriva, men du får "sätta ner foten" och bestämma vad jag ska skriva? Ta bort bjälken ur ditt eget öga innan du klagar på kornet i någon annans, typ.

Dessutom trodde jag det var uppenbart att mitt inlägg inte var menat som några jäkla moralregler över vad folk får och inte får skriva, utan påpekanden på brister i deras logik. När jag skrev "ni kan ju inte X" så menade jag förstås "det är ologiskt att ni X".
Det var inte uppenbart. Det som var uppenbart var att till exempel psykolog och terapi kom på tal, och du till slut viftade bort det--helt ok och skäligt. Då kan du inte förvänta dig att folk omedelbart kommer släppa någonting, bara för att du vill. Anmäl inläggen i så fall, så kan en moderator fatta det beslutet och omedelbart agera.

Jag står fast vid vad jag nämnde, så kalla det hyckleri om du vill. Tråden har i stort en givande diskussion för mig, även om det inte alltid berör dig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:08   #77
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det börjar bli lite otrevlig stämning i tråden, och jag vill stoppa mig själv innan jag börjar känna att jag måste säga några sanningens ord till den och den skribenten (mer än vad jag redan gjort) och sen blir det ännu sämre stämning.

I övermorgon flyttar jag från en liten håla till en storstad och om åtta dagar börjar jag för första gången någonsin plugga något som jag tycker verkar riktigt intressant. Dessutom har jag börjar öva meditation och mindfullness. Jag tänker hoppas att det räcker som terapi tills vidare. Om det inte gör det så kanske jag söker hjälp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:12   #78
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Spännande med storstad och utbildning! Jag fick känslan av att du inte hade sökt eller hade några planer på gång.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:13   #79
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Spännande med storstad och utbildning! Jag fick känslan av att du inte hade sökt eller hade några planer på gång.
Det är inte lätt att hålla koll på allt forumfolk.

Jo, jag ska gå copywriterutbildning i Stockholm. Copywriter = reklamskrivare, och skriva är det jag älskar allra mest (delvis därför jag har nästan 9000 inlägg här).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:20   #80
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Se där! Kul! Jag tror att det kommer att få dig att må bättre, om det känns fint och givande.

Hoppas att du inte tagit det jag skrivit för hårt; jag har själv dock haft ett väldigt turbulent år både privat och arbetslivsmässigt vilket gjort att jag fått rannsaka mig själv väldigt mycket, vilket gjort att jag fått vidta vissa åtgärder. Det är dock lätt att man helt plötsligt börjar predika om vad som fungerat bra för en själv.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:24   #81
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hoppas att du inte tagit det jag skrivit för hårt
Detsamma, får jag säga. Jag har börjat utveckla en ovana på sistone att ta saker och ting personligt och attackera som försvar. Det har hänt några gånger i andra sammanhang.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 13:59   #82
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hej hopp.

Tog kontakt med psykiatrin idag (äntligen), ska träffa läkare kl 16.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 16:48   #83
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hej hopp.

Tog kontakt med psykiatrin idag (äntligen), ska träffa läkare kl 16.
hur är läget annars då?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 17:10   #84
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
hur är läget annars då?
Märkligt dåligt. Borde må bättre än jag gör. Antar att det är existentiell ångest.

Utbildningen känns fel igen och jag funderar på att hoppa av den för andra gången.

Själv då? Läste i en annan tråd att du har mörka framtidstankar, är det värre än vanligt eller (förlåt om jag uttrycker mig krasst) åtminstone på en jämn nivå?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 17:47   #85
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Märkligt dåligt. Borde må bättre än jag gör. Antar att det är existentiell ångest.

Utbildningen känns fel igen och jag funderar på att hoppa av den för andra gången.

Själv då? Läste i en annan tråd att du har mörka framtidstankar, är det värre än vanligt eller (förlåt om jag uttrycker mig krasst) åtminstone på en jämn nivå?
Det är en sämre period av det som i princip aldrig är bra men ibland så glömmer man bort det för en period oftast när man kan känna att man gör något (som när jag hjälpt pappa bygga på landet ett tag) eller när jag får vara med och känna att folk vill hänga med en.

Om jag bara hade något regelbundet att göra typ jobb eller utbildning som jag kände att jag klarade av och uppskattades för så skulle saker lösa sig över tid men jag kommer aldrig over the hump.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 17:54   #86
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Är det på Berghs utbildningen är? Är det den i sig du tvivlar över, eller att det är en dålig match för dig?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 18:01   #87
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är en sämre period av det som i princip aldrig är bra men ibland så glömmer man bort det för en period oftast när man kan känna att man gör något (som när jag hjälpt pappa bygga på landet ett tag) eller när jag får vara med och känna att folk vill hänga med en.

Om jag bara hade något regelbundet att göra typ jobb eller utbildning som jag kände att jag klarade av och uppskattades för så skulle saker lösa sig över tid men jag kommer aldrig over the hump.
Jag fattar.

Du är så intelligent så det är svårt att ge tips som du inte redan har tänkt på.

Men jag testar ändå. Har du provat att bara resa bort? Till nåt random ställe? Börja en lång backpackingresa?

Det kommer troligen inte göra dig gladare för stunden. Jag snackar inte om att du kommer få vänner för livet och ligga en massa, eller ha roligt speciellt mycket. Det är väldigt stor chans att du kommer tänka typ:

Jaha, nu är jag i Melbourne. Allt som var dåligt i Sverige är lika dåligt här. Jag blir inte kompis med nån, tjejer kan vi glömma, jag har inget sammanhang. Dessutom är det värre på många sätt: mina få nära och kära går inte att umgås med, jag betalar mer i hyra, jag bor i ett litet äckligt rum med tre alkoholiserade irländare som väcker mig klockan fyra varje morgon när de kommer in och skriker. Vad fan har jag gett mig in på?

Men i efterhand kommer du sannolikt märka att allt skit i Melbourne har gjort dig gott. Att få genomgå umbäranden kommer troligen ha gjort dig lite bättre rustad för livet jävlighet.

Dessutom kommer du sannolikt:
- Hitta jobb, åtminstone korta perioder. Det är förvånansvärt vad få kontakter och YH-utbildningar man klarar sig med på viss ställen. Fan, om du inte hatar jobbet kanske du rentav kan stanna i år eller årtionden.
- Vara med om saker du tycker är roliga. Jag gissar att du är för deprimerad för att känna mer än vag glädje av att se Grand Canyon eller åka forsränning. Men vag glädje är bättre än ingen glädje.

Fan, nu börjar jag undra om det är mig själv eller Whitefolks jag försöker ge råd till...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 18:08   #88
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Utbildningen känns fel igen och jag funderar på att hoppa av den för andra gången.
Jag hade för mig att du fått jobb som snickarlärling alldeles nyligen?

Är jag hopplöst efter i utvecklingen här eller?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 18:10   #89
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Är det på Berghs utbildningen är? Är det den i sig du tvivlar över, eller att det är en dålig match för dig?
Forsbergs. Jag tvivlar på att utbildningen är värd de otroliga ca 400 000 den ger i studieskuld. Ibland slår jag ihjäl tid med att fundera över hur länge jag kommer behöva jobba för att betala igen den. Extra sugigt känns det när jag tänker på hur många som blivit copywriters helt utan utbildning.

Men jag är extremt tveksam över yrket också. Branschen verkar kräva gåpåanda, självsäkerhet och profilering, inget jag är född med eller intresserad av att utveckla. Jag är helt ointresserad av reklam och att sälja grejer, och det verkar som att copywriter innebär mindre skrivande än jag hade hoppats på. Och vad fan gör man för nytta som reklamskapare? Jag har aldrig hört talas om någon som inte ogillar reklam. Man kan lika gärna jobba med att tillverka datorvirus eller nåt.

Men det är lika mycket livet i allmänhet som stör. Klasskompisarna är snälla som änglar, men det klickar inte med någon av dem. De skrattar åt andra saker än jag och har andra intressen än jag. Jag känner mig ensam här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-11-09 klockan 18:11.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 18:11   #90
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hade för mig att du fått jobb som snickarlärling alldeles nyligen?

Är jag hopplöst efter i utvecklingen här eller?
Hopplöst efter. Hoppade av snickargrejen efter en vecka och hoppade på utbildningen igen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)