Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-24, 11:16   #31
yxmannen
Pluggar till seriemördare
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Skåne
Inlägg: 269
Citat:
Ursprungligen postat av killer_ante
hur har du kopplat? S-video ? komposit ?
Får du ingen bild alls på TV:n ?
När du bootar så ska det blinka till på TV:n, om du har den rätt inkopplad, oavsett vilka inställningar du har.
Mitt ATI visar hela booten fram till windows-skärmen via TV-out, sedan visas det på min monitor.
Alltså bootar? Que pasa hombre? Jag har ingen aning om vad jag sysslar med. Vad innebär bootar? Jag har bara satt i sladdarna mellan tv och dator och tänkte att det kanske hade med drivrutiner att göra så jag försökte uppdatera dem, längre har jag inte kommit. Ska det stå på in eller out på den där kopplingsgrejen som sitter på scarten i Tvn, oavsett vad den står på så händer nada de nada!
yxmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 12:03   #32
ante
Tränar inga zoner!
 
antes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 569
ok

Först och främst ska du kolla upp hur du kopplar datorn till TV:n
det finns 2 sätt, via S-video och via kompositkabel.
Skillnaden är att S-video ger lite bättre bild, samt gärna lite mer krångel.
Skillnaden ser du genom att kika på kabeln, är det en hane med 1 tjockare pinne i mitten, så är det en kompositkabel. Den kan man vrida på om den är inkopplad i kontakten. Om den har flera ledare, gemensamt i en kontakt som man bara kan sätta in på ett sätt, är det S-video.
Båda ovanstående alternativ kan du koppla in antingen i direkta ingångar (kompositingångar eller rena S-video-ingångar)
MEN du kan även koppla de till en SCART-adapter, och sedan vidare in i TVn.

Det andra du ska göra är att ta reda på vilken kanal på TVn du ska använda. Den heter ofta AV#1,2,3 eller EXT 0,1,2... beroende på vad du har för TV.
Det tar du reda på genom TVns manual, eller så får du zappa runt lite sen.

Steg 3 är att i datorn aktivera TV-out. Vissa kort klarar att skicka ut TV-signal samtidigt som du kan använda monitorn, vissa kräver antingen eller.
Du kopplar om genom att högerklicka på skrivbordet, välja egenskaper, fliken inställningar, klicka på knappen avancerat. Beroende på vad du har för tillverkare så ser det olika ut.
Någonstans måste du välja dels vilken ut-signal du får(s-video, komposit)samt format (pal, pal 60, NTSC).

Om du fortfarande inte ser något, så ska du försöka zappa runt på dina AV-kanaler (mellan de olika ingångarna tvn har) för att försöka hitta bilden.

Boota betyder förresten att starta datorn, kan man säga.
Prova att bara koppla in datorn, och starta om den medans du zappar runt på ingångarna, du bör se nåt flicker eller nåt som indikerar att det händer något, och då vet du vilken kanal du ska vara på.

Med stor sannolikhet kommer du får svartvit bild, men så fort du får det så får vi lösa det sen =)

lycka till!
__________________
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 12:27   #33
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
varför ska man över huvve taget koppla en dator till en tv för ? kan väl knappast vara att titta på film...
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 12:34   #34
Dipshit
Registered User
 
Dipshits avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 3 303
Bara att kolla igenom den här delen av sweclockers-forumet:
http://forum.sweclockers.com/forumdi...p?s=&forumid=4
De vet va de snackar om.. Har för mig de har några guider
nånstans också..
Dipshit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 12:59   #35
s_himself
Registered User
 
s_himselfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 4 456
Citat:
Ursprungligen postat av impegas.org
varför ska man över huvve taget koppla en dator till en tv för ? kan väl knappast vara att titta på film...

Har man DVD spelare i datorn och ingen stationär så kan det väl va rätt intressant att koppla in den till TV:n.
__________________
varför finns det bara ett konkurrensverk?
s_himself är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 13:07   #36
Dipshit
Registered User
 
Dipshits avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av impegas.org
varför ska man över huvve taget koppla en dator till en tv för ? kan väl knappast vara att titta på film...
Du ser inte möjligheterna med att koppla datorn till TVn om du har antingen en bredbandsuppkoppling eller DVD-spelare i datorn?
Kan inte over-emphasize hur många bra filmer (självklart gratis och lagliga) som jag haft möjligheten att se pga några kablar!

EDIT: hade stationär innan, laptop nu.. båda giver lika mkt värme o glädje inom film-tittandet på TVn..
Dipshit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 14:16   #37
yxmannen
Pluggar till seriemördare
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Skåne
Inlägg: 269
Citat:
Ursprungligen postat av killer_ante
ok

Först och främst ska du kolla upp hur du kopplar datorn till TV:n
det finns 2 sätt, via S-video och via kompositkabel.
Skillnaden är att S-video ger lite bättre bild, samt gärna lite mer krångel.
Skillnaden ser du genom att kika på kabeln, är det en hane med 1 tjockare pinne i mitten, så är det en kompositkabel. Den kan man vrida på om den är inkopplad i kontakten. Om den har flera ledare, gemensamt i en kontakt som man bara kan sätta in på ett sätt, är det S-video.
Båda ovanstående alternativ kan du koppla in antingen i direkta ingångar (kompositingångar eller rena S-video-ingångar)
MEN du kan även koppla de till en SCART-adapter, och sedan vidare in i TVn.

Det andra du ska göra är att ta reda på vilken kanal på TVn du ska använda. Den heter ofta AV#1,2,3 eller EXT 0,1,2... beroende på vad du har för TV.
Det tar du reda på genom TVns manual, eller så får du zappa runt lite sen.

Steg 3 är att i datorn aktivera TV-out. Vissa kort klarar att skicka ut TV-signal samtidigt som du kan använda monitorn, vissa kräver antingen eller.
Du kopplar om genom att högerklicka på skrivbordet, välja egenskaper, fliken inställningar, klicka på knappen avancerat. Beroende på vad du har för tillverkare så ser det olika ut.
Någonstans måste du välja dels vilken ut-signal du får(s-video, komposit)samt format (pal, pal 60, NTSC).

Om du fortfarande inte ser något, så ska du försöka zappa runt på dina AV-kanaler (mellan de olika ingångarna tvn har) för att försöka hitta bilden.

Boota betyder förresten att starta datorn, kan man säga.
Prova att bara koppla in datorn, och starta om den medans du zappar runt på ingångarna, du bör se nåt flicker eller nåt som indikerar att det händer något, och då vet du vilken kanal du ska vara på.

Med stor sannolikhet kommer du får svartvit bild, men så fort du får det så får vi lösa det sen =)

lycka till!
Ok, tack för hjälpen än så länge, men jag kanske behöver något mer. Jag har en scart i tvn och i den scarten så sitter det en röd,vit och gul kabel.Sen ska jag sätta dessa i datorn, då är den röda och vita kabeln i en adapter som jag antar ska sitta i den röda utgången, den gula känns däremot lite tveksam, den passar inte lika bra som adaptern gör i den röda utgången. Jag testade att koppla lite hur som helst och det resulterade i att jag fick ljud från filmen i tvn, men ingen bild, det kanske behövs en adapter till den gula så att den passar lika bra i den gula utgången som den röda och vita i adaptern. Okej, rörigt som satan, slutsatsen är iaf att den gula kanske inte passar och att jag kanske behöver en extra adapter till den för att få bild? Ljudet kom ju när jag mixtrade så nåt bör ju vara kopplat, men fan vet vad.
yxmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 14:46   #38
ante
Tränar inga zoner!
 
antes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 569
Citat:
Ursprungligen postat av yxmannen
Ok, tack för hjälpen än så länge, men jag kanske behöver något mer. Jag har en scart i tvn och i den scarten så sitter det en röd,vit och gul kabel.Sen ska jag sätta dessa i datorn, då är den röda och vita kabeln i en adapter som jag antar ska sitta i den röda utgången, den gula känns däremot lite tveksam, den passar inte lika bra som adaptern gör i den röda utgången. Jag testade att koppla lite hur som helst och det resulterade i att jag fick ljud från filmen i tvn, men ingen bild, det kanske behövs en adapter till den gula så att den passar lika bra i den gula utgången som den röda och vita i adaptern. Okej, rörigt som satan, slutsatsen är iaf att den gula kanske inte passar och att jag kanske behöver en extra adapter till den för att få bild? Ljudet kom ju när jag mixtrade så nåt bör ju vara kopplat, men fan vet vad.
Vet du vad du har för grafikkort på datorn? eller vad du har för dator? modell samt märke?

Den röda och vita kabeln är ljudet, den gula är bild. Den gula skall in i grafikkortet, som antigen har en likadan utgång som sitter på scart-adaptern, eller så är det en S-video.

Den röda och vita kabeln skall via en adapter som gör om det till en hörlursplugg in i ljudkortet ( i 90% av fallen så har ljudkortet en liten utgång, 3,5mm)

Den kanalen du har på TV:n, när ljudet kommer, är iaf rätt kanal, den skall du köra på.

Hur ser kontakten ut på grafikkortet?
kika på bild 2 och säg vilken det är.

beroende på vilken utgång du har på grafikkortet så ska du ha respektive kabel (bild 1)

På bild 1 så är den undre en kompositkabel, och den övre en S-video
På bild 2 så är kontakten längst till vänster en S-video, de andra tre är kompositkontakter, sådana som du har på scart-adaptern.

Hoppas det inte blir för krångligt, adda mig på MSN annars.
__________________
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 14:52   #39
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
...ser tyvärr fortfarande inte vitsen med att koppla in datorn till en Tv trots era svar

...att ställa upp en dator i fin-/tv-rummet är inte att tänka på och när en fungerande DVD-spelare bara kostar ngr hundra som man dessutom får en fjärrkontroll till så faller hela iden med det

...ser iof en hel del DivX-filmer på datorn och då räcker det med att man sitter 50cm från en 22tums widescreen skärm - blir nästan för stort som det är
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 15:11   #40
ante
Tränar inga zoner!
 
antes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 569
Citat:
Ursprungligen postat av impegas.org
...ser tyvärr fortfarande inte vitsen med att koppla in datorn till en Tv trots era svar

...att ställa upp en dator i fin-/tv-rummet är inte att tänka på och när en fungerande DVD-spelare bara kostar ngr hundra som man dessutom får en fjärrkontroll till så faller hela iden med det

...ser iof en hel del DivX-filmer på datorn och då räcker det med att man sitter 50cm från en 22tums widescreen skärm - blir nästan för stort som det är
Nja jag ser då hellre filmer i soffan än i datorstolen + att jag har filmljudet i stereon istället för hörlurar.

Sen finns det ju kablar som är längre än 1m.

Yxmannen har tack vare dig fått allt att fungera! han tackar
__________________
ante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 15:27   #41
yxmannen
Pluggar till seriemördare
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Skåne
Inlägg: 269
Jaha, då var det dags igen, nu är skiten kopplad men bilden är kass, det är färg men det flimmrar som fan på min tv, har Ati radeon 9500 Pro/9700. Fan, detta gör mig deprimerad.
yxmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 16:18   #42
Perra
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Ume
Inlägg: 4
Kan rekommendera att göra en sån här kabel http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/ till de som har ati-radeon kort. Har själv gjort en sådan och bilden på tvn blir hur bra som helst, bättre än på datorn. Har man vant sig vid denna kabel så går det i princip inte att kolla på s-video senare.

Men det är ju ett litet projekt som kan vara ganska jobbigt att få till. I denna sweclockers tråden http://forum.sweclockers.com/showthr...ighlight=tvout som hör till den kabeln får man all hjälp man behöver.
Perra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 17:59   #43
JAM
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Delta Gym, Sthlm Info: 82:a, 87 kg, 181 cm
Inlägg: 3 122
Citat:
Ursprungligen postat av Perra
Kan rekommendera att göra en sån här kabel http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/ till de som har ati-radeon kort. Har själv gjort en sådan och bilden på tvn blir hur bra som helst, bättre än på datorn. Har man vant sig vid denna kabel så går det i princip inte att kolla på s-video senare.

Men det är ju ett litet projekt som kan vara ganska jobbigt att få till. I denna sweclockers tråden http://forum.sweclockers.com/showthr...ighlight=tvout som hör till den kabeln får man all hjälp man behöver.
Fan vad tufft! Kan man göra det samma även om man inte har ett sådant grafikkort? Kan man använda den på det "vanliga" skärmutgången?
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 18:05   #44
internethjälten
Registered User
 
internethjältens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Österängen
Inlägg: 4 432
Citat:
Ursprungligen postat av killer_ante
Sen finns det ju kablar som är längre än 1m.
...visst finns det kablar som är det, sen finns det sändare med men det kvarstår dock att man måste vara vid datorn för att sätta igång en film etc samt om man har trådlös mus/tangentbord (för fjärrkontroll måste man ha - annars faller hela iden) så är sändningen begränsad...

...finns ju stationära DVD-spelare från 299kr nu men en med vetig bild får man ju nästan je 399 för - men visst, ställ en dator i tvrummet och dra sladdar kors å tvärs och ha en massa fläktsurr
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 18:39   #45
yxmannen
Pluggar till seriemördare
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Skåne
Inlägg: 269
Jag kommer nog dö innan jag fått ordning på det här. Nu är allt bra. MEN, nu visas helt plötsligt bara filmen på tvn och inte på datorn när jag sätter på den, det blir svart i den spelare jag använder och filmen visas enbart på min tv. Fan vilket krångel!
yxmannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)