Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-13, 22:46   #31
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Men är det så bra att se studielån som ett sätt att försörja sig? Och kanske inte ens läsa kurser man har någon nytta av, utan bara hoppa på något för att få pengar.
ÄH hon har ju betalat en del skatt, dags att njuta
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:56   #32
Fearstrike
Banned User
 
Fearstrikes avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 460
Att scratch också måste söka soc bidrag måste ju för guds skull vara skit snack. Det finns ju ingen logik i det alls ju.

En barndomskamrat fick soc när han var 18 år och bodde hemma, hans morsa tvinga honom att betala hyra men förvisso hade dom det ganska dåligt ställt.

Jag har nog ett helt gäng med olika argument varför hon visst borde få söka social bidrag.

Sen är det ju allmänt intressant att undra varför man bor i ett land med 33%(+) skatt och inte tänker använda sig av de sociala förmånerna som vi betalar för?.. (När man är berättigad till dem och behöver dem såklart)
Fearstrike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:56   #33
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Angående CSN kan jag hålla med om att man ska överväga det valet ganska noga.

1) Man får bara lån+bidrag ett visst antal terminer. Man kan vara övertygad om att man ska bli bibliotekarie men så kommer man efter 1 termin på att det var läkare man skulle bli. Om man då ska sadla om kommer man inte få CSN hela tiden.

2) Lån ska betalas tillbaka.

3) Intjänade pengar ska inte betalas tillbaka.

4) Det är nog bättre för självkänslan att jobba än att plugga något man inte vill.
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:56   #34
smeander
Registered User
 
smeanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 518
Hitta ett nytt jobb helt enkelt, dom finns överallt och i alla städer.
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:57   #35
saab900
Registered User
 
saab900s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
ÄH hon har ju betalat en del skatt, dags att njuta
Jojo, men det kanske är lite onödigt att ta lån á ~50k per termin som måste återbetalas om man kan jobba istället. Förutsatt att man inte läser något man kan tillgodoräkna sig i den utbildning man sedan börjar plugga.
__________________
Här borde det kanske länkas till en journal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 23:27   #36
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Citat:
Ursprungligen postat av Fearstrike Visa inlägg
Att scratch också måste söka soc bidrag måste ju för guds skull vara skit snack. Det finns ju ingen logik i det alls ju.

En barndomskamrat fick soc när han var 18 år och bodde hemma, hans morsa tvinga honom att betala hyra men förvisso hade dom det ganska dåligt ställt.

Jag har nog ett helt gäng med olika argument varför hon visst borde få söka social bidrag.

Sen är det ju allmänt intressant att undra varför man bor i ett land med 33%(+) skatt och inte tänker använda sig av de sociala förmånerna som vi betalar för?.. (När man är berättigad till dem och behöver dem såklart)
Sambolagen innehåller inte några regler om underhållsskyldighet. Däremot jämställs sammanboende med gifta par inom sociallagstiftningen. Vid prövningen av rätt till socialbidrag tas då hänsyn till bådas inkomster. Om den ena sambon vägrar att bidra till hushållet kan detta innebära att den andre inte anses berättigad till hjälp från socialtjänsten.

Din kompis fall är det lite annolunda. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år, men jag antar att han hade slutat plugga gymnasiet då. (Annars är det upp till 21)
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 23:39   #37
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Jojo, men det kanske är lite onödigt att ta lån á ~50k per termin som måste återbetalas om man kan jobba istället. Förutsatt att man inte läser något man kan tillgodoräkna sig i den utbildning man sedan börjar plugga.
Sant, enda poängen med att ta det lånet vore om man kan göra mer cash än räntan kostar (som är ganska låg iofs, runt 2%). Tänkte bara på bidragsdelen tidigare, det är ju den man kan gnälla på om man ska snacka att man lever på andras bekostnad osv.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 01:32   #38
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Kollat med vårdjobb? Det behövs alltid folk i vården, det gäller bara att hitta de enheter som behöver mycket vikarier för tillfället. Och i stora Göteborg lär det finnas många äldreboenden, gruppboenden, hemtjänstdistrikt och folk som behöver personlig assistent.
Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 03:26   #39
Fearstrike
Banned User
 
Fearstrikes avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Sambolagen innehåller inte några regler om underhållsskyldighet. Däremot jämställs sammanboende med gifta par inom sociallagstiftningen. Vid prövningen av rätt till socialbidrag tas då hänsyn till bådas inkomster. Om den ena sambon vägrar att bidra till hushållet kan detta innebära att den andre inte anses berättigad till hjälp från socialtjänsten.

Din kompis fall är det lite annolunda. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år, men jag antar att han hade slutat plugga gymnasiet då. (Annars är det upp till 21)
Alright. Men om jag inte minns fel så pluggar scratch och har väl troligtvis inte så jätte gott ställt, då borde det väl vara berättigat eller?

Det finns ju ett visst belopp som räknas som typ livs minimum för att klara sig eller vad det nu kallades och det är väl minimum? Två personer pluggar och den ena slutar plugga, de delar på räkningarna, då måste ju den som inte har studier eller jobb vara berättigad till soc eller?
Fearstrike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 03:31   #40
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Soc har väl en hel del krav också? att man ska söka ett visst antal jobb innan man ens får snacka om bidraget.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 05:50   #41
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av CRZ Visa inlägg
Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu,
Scuse me, men är det där ersättningsnivån?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 07:10   #42
Timmi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 2 694
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?
Så fick jag mitt första jobb, knatade in med ett leende på läpparna och CV i hand som jag gav till platschefen på ett äldreboende, 1 vecka senare jobbade jag mitt första pass.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...93#post6188093 - Min journal, Kyokushin karate

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Från och med nu är det nykterist javisst som gäller. Jag menar, jag har inte mina egna kalsonger på mig!
Timmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 09:54   #43
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vårdjobb var fan en bra idé. Men precis som många andra jobb så verkar det inte ligga ute några på de "offentliga" platserna. Kan man bara knalla in på plats och fråga efter jobb?
Jag gissar att det är ganska enkelt faktiskt. När jag ville ha sommarjobb här i Uppsala fyllde jag i en liten ofullständig elektronisk blankett på komunens hemsida.

Det kändes som ett skämt nästan, inga bifogade papper eller intyg, inga referenser, ingenting. Jag hade kunnat skriva att jag var 30-årig kvinnlig läkare.

Dagen efter blev jag uppringd och kallad till intervju vilket förvånade mig. Dagen efter intervjun hade jag heltid hela sommaren och skulle ha kunnat jobba extra hur mycket jag ville. Då hade JAG ju trots allt både referenser och tidigare erfarenhet men inte flera av de andra vikarierna så kraven var i stort sett obefintliga.

Arbetsmiljön var hemsk och stället var kaotiskt. Jag gick ner säkert 5 kg och höll på att bryta ihop. Men jobb fick jag. Så om Gbg lider av samma storstadsproblematik inom omsorgen som Uppsala lär jobben finnas.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 09:59   #44
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Om hon är din sambo så måste ni båda vara arbetssökande för att hon ska kunna få soc bidrag, dvs du MÅSTE hoppa av din utbildning och söka jobb med henne. Det var vad en handläggare hos soc sa till mig tidigare.
om det är fallet så kan hon ju fortfarande vara sambo med scratch om hon vill, och sen vara skriven nån annanstans

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.
mcdonalds är väldigt meriterande, jag började själv min egen resa på burger king och det var 8 lärorika månader.. så mycket som jag har lärt mig där har jag nog inte lärt mig på nåt annat jobb jag har haft hittills

men inte ens mcdonalds tar emot vem som helst, det är lika "svårt" att få jobb där som nån annanstans. utnyttja alla kontakter du/ni har bland vänner, familj etc

sen tycker jag att man redan nu tittar på vad man vill göra i framtiden och inte tar ett jobb eller utbildning bara för att lösa det kortsiktiga, det blir lätt att man fastnar på jobbet i flera år för att man är bekväm med det istället för att satsa på sina drömmar
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 10:03   #45
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir Visa inlägg
Enda kravet som finns är att söka och redovisa 10 jobb i månaden, och det är lätt som en plätt att få pengar därifrån, nästan kriminellt :>
Citat:
Ursprungligen postat av Degpekka Visa inlägg
Soc har väl en hel del krav också? att man ska söka ett visst antal jobb innan man ens får snacka om bidraget.
Menar ni verkligen soc? Har inte gått till sådär för kompisar till mig iaf..
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)