Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-13, 21:03   #16
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Tror det tar ca 3 månader av arbetslöshet (90 dagar) innan man får ut alfakassa eller a-kassa. Gick på alfa ett tag efter gymnasiet, innan man började plugga. Inte mycket cash, men alltid något
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:04   #17
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Dum fråga kanske, men varför skaffar hon inte ett annat jobb? Moppa golv på McDonalds är inte mindre värdigt än att tigga bidrag...
Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:08   #18
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:14   #19
von huff
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 5 114
Arbetslösheten suger.I mitt fall så om jag förtjänar 100€ i månaden som arbetslös så blir mina förtjänser 50€-skatt för att hälften av det jag förtjänar tas bort från stödet.Jag bor hemma och har ganska lite arbetserfarenhet så mitt stöd kan jag nästan lika bra skänska till röda korset direkt.Jobbar iofs nu men vet ej hur länge.Man behöver väl inte skämmas för att man tar bidrag och stöd, många råkar ut för arbetslöshet det gäller bara att fortsätta söka.

Annars kan man bara säga att man får hushålla med pengarna finns inget magiskt sätt att få dem att komma.

Satsa på CV.Och ta förhelvete inte ett jobb på LIDL
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:31   #20
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Hon anmälde väl sig som arbetssökande/arbetslös första dagen hon var det hos arbetsförmedlingen?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:37   #21
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Om hon är din sambo så måste ni båda vara arbetssökande för att hon ska kunna få soc bidrag, dvs du MÅSTE hoppa av din utbildning och söka jobb med henne. Det var vad en handläggare hos soc sa till mig tidigare.

För att få ALFA kassan måste hon uppfylla grundvilkoren och arbetsvilkoren. Hon har förmodligen jobbat för lite för att uppfylla arbetsvilkoren.

"För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen."



Hennes bästa bet just nu är att gå till studievägledare hos någon Universitet och skriver upp sig på kurser som hon kan tänka sig läsa. Språkkurser på distans eller fotografikurser på kvälltid är inte så krävande. Om allt går smort har hon pengar vid början av Feb.
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:37   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.
Jo visst, och det är väl tänkt så också, men det blir ju inte förrän till hösten. Det är över ett halvår kvar, och man måste överleva sommaren.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:38   #23
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg

Hennes bästa bet just nu är att gå till studievägledare hos någon Universitet och skriver upp sig på kurser som hon kan tänka sig läsa. Språkkurser på distans eller fotografikurser på kvälltid är inte så krävande. Om allt går smort har hon pengar vid början av Feb.
Kan man göra så? Jag trodde att alla kurser för vårterminen redan startat, alternativt att det var för sent att söka.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:43   #24
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Här i Umeå startar många nya kurser den 18:e. 15:e har många t.o.m tenta på sista kursen förra terminen. Själv anmälde jag mig till två D kurser igår så visst går det, på grundnivå är det extra många som läser i år så det är kanske lite svårare att få vilken kurs som helst.
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:23   #25
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kan man göra så? Jag trodde att alla kurser för vårterminen redan startat, alternativt att det var för sent att söka.
Vi börjar nästa termin på måndag. Så kollar hon upp var det finns studieplatser redan nu så är det ju bara att hoppa på. De kurser som inte är fyllda kan man fortfarande hoppa på.

http://www.studieplatser.nu/

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-01-13 klockan 22:25.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:30   #26
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av eddie vedder Visa inlägg
vi börjar nästa termin på måndag. Så kollar hon upp var det finns studieplatser redan nu så är det ju bara att hoppa på. De kurser som inte är fyllda kan man fortfarande hoppa på.

http://www.studieplatser.nu/
+1
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:33   #27
saab900
Registered User
 
saab900s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hon söker, men det finns inte så många jobb att söka, i alla fall inte om man söker på de vanliga ställena (Platsbanken, Manpower osv). Hon är villig att ta de flesta jobb; hellre att arbeta heltid, få "förtjänade" pengar och få arbetslivserfarenhet, än att bara gå och dra. Det är lite det som är grejen med den här tråden, även fast det kanske inte är så uppenbart.

Det som återstår är väl att skapa sig ett killer-CV, även fast hon inte har gjort så mycket, och se om det går att få något sånt jobb. McDonalds och liknande är kanske inte så kul jobb, men vad jag har hört så är det i alla fall ordentligt meriterande.
Kollat med vårdjobb? Det behövs alltid folk i vården, det gäller bara att hitta de enheter som behöver mycket vikarier för tillfället. Och i stora Göteborg lär det finnas många äldreboenden, gruppboenden, hemtjänstdistrikt och folk som behöver personlig assistent.
__________________
Här borde det kanske länkas till en journal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:35   #28
Sleipnir
Registered User
 
Sleipnirs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 26
Soc är ett bra alternativ, dom har en standardmall dom går efter när de delar ut bistånd.

Dom räknar in matkostnader, el, personliga inköp m.m, behöver man pengar för hyra kan man få det där också.

Enda kravet som finns är att söka och redovisa 10 jobb i månaden, och det är lätt som en plätt att få pengar därifrån, nästan kriminellt :>
Sleipnir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:35   #29
saab900
Registered User
 
saab900s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Arbetslösheten suger.I mitt fall så om jag förtjänar 100€ i månaden som arbetslös så blir mina förtjänser 50€-skatt för att hälften av det jag förtjänar tas bort från stödet.Jag bor hemma och har ganska lite arbetserfarenhet så mitt stöd kan jag nästan lika bra skänska till röda korset direkt.Jobbar iofs nu men vet ej hur länge.Man behöver väl inte skämmas för att man tar bidrag och stöd, många råkar ut för arbetslöshet det gäller bara att fortsätta söka.

Annars kan man bara säga att man får hushålla med pengarna finns inget magiskt sätt att få dem att komma.

Satsa på CV.Och ta förhelvete inte ett jobb på LIDL
Har jag inte helt fel får du i Sverige bidrag x kronor - inkomst efter skatt y kronor. Jobbar du så att du tjänar mindre än ett eventuellt bidrag jobbar du alltså gratis.
__________________
Här borde det kanske länkas till en journal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:37   #30
saab900
Registered User
 
saab900s avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Lättast är väl att börja plugga och få CSN och eventuellt komplettera med CSN-lån. Blir runt 7000kr i månaden samt att man utbildar sig vilket aldrig är fel.
Men är det så bra att se studielån som ett sätt att försörja sig? Och kanske inte ens läsa kurser man har någon nytta av, utan bara hoppa på något för att få pengar.
__________________
Här borde det kanske länkas till en journal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)