Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-13, 09:46   #1
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Blåst av Elgiganten. Köpte bannad Xbox.

Yes jag är en spelnörd.
Jag har ca 30 originalspel och min gamla trotjänare har servat mig i ca 5 år och var inne på lagning för ca 3 år sen.

Innan MW2 släpptes så började min gamla box svaja lite i bilden vissa dagar, så jag bestämde mig för att köpa en ny Xbox Arcade att ha i reserv. Jag fick den jävligt billigt på Elgiganten för 1190kr efter som den hade utgått ur sortimentet.
Tanken var då att när min gamla brakar så är det bara jacka in den nya och lira vidare.

Igår fick jag RROD på min gamla vilket inte var helt oväntat. Det kändes ganska bra att ha en helt ny Xbox i kartong som jag betalade i November.
Jag packar upp den, noterar att alla plastpåsar är brutna, pluggar i den, stoppar i min 120 gigare, kör en uppdatering och blir bannad.

1 Stämmer det att min HDD blev krypterad med det nya bann-scriptet?
2 Vad är oddsen att Elgiganten kommer tro på min historia och inte ta förgivet att det är jag som har moddat den?
3 Är det nån som har några bra tips eller argument som jag kan köra i ansiktet på Elgiganten när jag drar dit idag på lunchen?

Enligt konsumentlagen så ska jag bevisa att det var fel på produkten när jag köpte den... Hur ska jag lyckas med det?
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 09:54   #2
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Inte för att insinuera något, men den här tråden påminner om alla "min kompis fuskade på mitt acc, vad ska jag göra för att få bort bannen?" från fragbite. Vad du ska göra är att prata med säljare på Elgiganten. De vet nog om de sålt prylar i öppnade förpackningar.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 09:56   #3
Tryman
Söt
 
Trymans avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 3 940
Tough shit. Kan vara svårt att bevisa detta. Kanske dags att filma köpet ända tills man plockar upp varan.
__________________
Helt vanlig misär

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 09:59   #4
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Elgiganten måste ju kunna få ut upgifter från ms om att din xbox tidigare har varit ute på LIVE och valsat runt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:11   #5
-AG-
Registered User
 
-AG-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 425
Med reservation för att jag missuppfattat något, men jag tror att du kommer att ha svårt att övertyga någon om att:

1. Du köpte en xbox i reserv utifall att din ska gå sönder.
2. Alla plastpåsar är brutna, men trots detta börjar du använda den och pluggar in din HDD och det skiter sig när du ska uppdatera.
3. Förklaringen är att någon annan har moddat din nyinköpta xbox och sedan lämnat tillbaka den till Elgiganten.

Svaret på dina frågor:

1. Ingen aning.
2. Höga.
3. Nej.

Senast redigerad av -AG- den 2010-01-13 klockan 10:14.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:12   #6
kokosnot
Registered User
 
kokosnots avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Lägenhet
Inlägg: 12
Reklamera köpet, du har uppenbarligen inte fått vad du har betalat för. Läs mer på konsumentverkets hemsida:

http://www.konsumentverket.se/Tema_e...nFel-pa-varan/

Till trådskaparens försvar så kan jag väl säga att även jag köpte en ny xbox då min gamla började strula, packades upp cirka tre veckor efter inköpsdatum.

Senast redigerad av kokosnot den 2010-01-13 klockan 10:14.
kokosnot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:15   #7
MrPowa
Registered User
 
MrPowas avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Sala
Inlägg: 448
Efter att jag hade vart och inhandlat min kamera så lärde jag mig att man alltid ska öppna förpackningen och kolla. Då jag hade fått helt fel kamera och saknade endel tillbehör.
MrPowa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:33   #8
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
1. Du köpte en xbox i reserv utifall att din ska gå sönder.
2. Alla plastpåsar är brutna, men trots detta börjar du använda den och pluggar in din HDD och det skiter sig när du ska uppdatera.
3. Förklaringen är att någon annan har moddat din nyinköpta xbox och sedan lämnat tillbaka den till Elgiganten.
Att jag köper en i reserv för att min gamla håller på att gå sönder borde tala sitt eget språk. Dvs att jag har råd att köpa både spel och konsoll samt att jag är entusiast. Hade jag vart en kille som chippar så hade jag aldrig ens startat den här tråden. Än mindre hade jag gått tillbaka till Elgiganten.

Att påsarna var öppna såg jag mer som en förklaring till att jag fick den så billigt. Dvs att det var nån som hade bangat på ett öppet köp. Jag hade verkligen inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att nån chippar en box för att sen lämna tillbaka den. Helt uppenbart är ju i alla fall att Elgiganten inte har som rutin att kolla om returnerade Xbox'ar är bannade så det är väl det enda som jag har att argumentera om.

Känns bra att 6/6 på kolo köper min historia i alla fall. Hoppas Elgiganten gör det samma.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:37   #9
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Med reservation för att jag missuppfattat något, men jag tror att du kommer att ha svårt att övertyga någon om att:

1. Du köpte en xbox i reserv utifall att din ska gå sönder.
2. Alla plastpåsar är brutna, men trots detta börjar du använda den och pluggar in din HDD och det skiter sig när du ska uppdatera.
3. Förklaringen är att någon annan har moddat din nyinköpta xbox och sedan lämnat tillbaka den till Elgiganten.

Svaret på dina frågor:

1. Ingen aning.
2. Höga.
3. Nej.
Om det framkommer att den varit ute på live INNAN TS köpt maskinen enligt kvitto så är det ganska så soklart..

Givetvis GÅR det att kolla upp, frågan är om det görs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:45   #10
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Om det framkommer att den varit ute på live INNAN TS köpt maskinen enligt kvitto så är det ganska så soklart..

Givetvis GÅR det att kolla upp, frågan är om det görs.
Nja... Men så behöver inte vara fallet. Personen som hade den innan kan ju ha chippat den och bara lirat offline. Det kan mycket väl vara så att den lådan gick online för första gången igår.

Jag var inne på ditt spår igår och jag kontaktade Microsoft. Dom lämnar inte ut några uppgifter om NÄR en konsoll blir bannad. Kruxet är fortfarande att vi har scenariot ovan och isf betyder det att den blev bannad igår.

Jag är även inne på teorin att personen som ägde xboxen innan mig slängde in sin gamla/moddade när han hävde sitt köp och behöll sin nya.

Med andra ord så skulle jag istället kunna köpa en ny box, byta ut min bannade och behålla den nya för att sen häva pga öppet köp.
Detta kommer dock inte ske efter som jag är en ärlig människa som inte skulle kunna sova bra om jag gjorde så.

Dessutom så vill jag förebygga att sånnahär trådar skall behövas startas av nån annan i framtiden.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 10:46   #11
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Klart att ms inte berättar det för dig, men elgiganten bör ha andra vägar in än deras kundcenter-nr för privatpersoner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 11:21   #12
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Yes jag är en spelnörd.
Jag har ca 30 originalspel och min gamla trotjänare har servat mig i ca 5 år och var inne på lagning för ca 3 år sen.

Innan MW2 släpptes så började min gamla box svaja lite i bilden vissa dagar, så jag bestämde mig för att köpa en ny Xbox Arcade att ha i reserv. Jag fick den jävligt billigt på Elgiganten för 1190kr efter som den hade utgått ur sortimentet.
Tanken var då att när min gamla brakar så är det bara jacka in den nya och lira vidare.

Igår fick jag RROD på min gamla vilket inte var helt oväntat. Det kändes ganska bra att ha en helt ny Xbox i kartong som jag betalade i November.
Jag packar upp den, noterar att alla plastpåsar är brutna, pluggar i den, stoppar i min 120 gigare, kör en uppdatering och blir bannad.

1 Stämmer det att min HDD blev krypterad med det nya bann-scriptet?
2 Vad är oddsen att Elgiganten kommer tro på min historia och inte ta förgivet att det är jag som har moddat den?
3 Är det nån som har några bra tips eller argument som jag kan köra i ansiktet på Elgiganten när jag drar dit idag på lunchen?

Enligt konsumentlagen så ska jag bevisa att det var fel på produkten när jag köpte den... Hur ska jag lyckas med det?
Ring till xboxsupporten och fråga om din reservkonsol har något ärende registrerat, om det finns någon information om det, be om tid och datum. Stäm av med inköpsdatumet från elgiganten?

Edit: Bah...
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 12:36   #13
Fearstrike
Banned User
 
Fearstrikes avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 460
Har jobbat på giganten i 2 år och man brukar vara ganska snäll när de kommer till sånt här.

Men du kan räkna med att få stå å tjöta en del om den nu har stått sen november om ja förstod dig rätt.

Hellre giganten än något annat företag när de kommer till sånt här. Men det gäller ju i synnerhet den butiken jag stog i.
Fearstrike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 12:38   #14
teargaz
Registered User
 
teargazs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 485
Handla hos Elgiganten. Dom har bra service!

Jag gick dit och förklarade läget.

Hon knapprade lite på datorn och förklarade att det tyvärr inte fanns några Arcade längre, men undrade om det gick bra med ett Elite paket istället.

-Öhuf. Hur mycket ska du ha mellan då frågade jag.

Inget! Svarade hon.

Så ska en sten slipas säger jag

Nu fick jag alltså en elite med 2 spel, 120gig hdd samt 1 mån gratis xbla för 1190.

Det som återstår att se är om min gamla disk blev krypterad eller inte och det återkommer jag med imorn.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 13:00   #15
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Det var ju väldigt bra kundbehandling av Elgiganten. I slutändan tjänar dem på att ha den inställningen. Expert kedjan däremot...

Bästa slutet din historia kunde ha för dig!
tano är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)