Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-09, 23:24   #1
mbt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2
Träna utan frukost

Hej
Jag har tränat en tid nu och det är så att jag trivs extremt bra med att träna på morgonen. Problemet är att jag inte gillar att äta frukost så värst mycket.

Jag har använt den här metoden:
Efter jag vaknat och piggnat till så tar jag bara en proteindrink innan jag sticker och tränar och en efteråt. Sen äter jag inte mat förrän vid lunch. Efter proteindrink så är man inte så sugen på mat.

Jag misstänker att detta kan påverka min träning negativt. Uppskattar svar om mina misstankar är bifogade och tips hur jag ska lösa detta.
mbt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:28   #2
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
låter lite som att du är ute efter att gåner i vikt? annars får du gåupp lite tidigare o se på nyhetsmorrgon innan frukost
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:30   #3
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Du bör se till att äta både lite kolhydrater och protein efter träningen. Finns annars risk att träningen inte blir så produktiv.
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 06:29   #4
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av mbt Visa inlägg
Hej
Jag har tränat en tid nu och det är så att jag trivs extremt bra med att träna på morgonen. Problemet är att jag inte gillar att äta frukost så värst mycket.

Jag har använt den här metoden:
Efter jag vaknat och piggnat till så tar jag bara en proteindrink innan jag sticker och tränar och en efteråt. Sen äter jag inte mat förrän vid lunch. Efter proteindrink så är man inte så sugen på mat.

Jag misstänker att detta kan påverka min träning negativt. Uppskattar svar om mina misstankar är bifogade och tips hur jag ska lösa detta.
Vad i helvete är "lunch"? Kl 11? Kl 12? Kl 13? När är "frukost"? 6? 8? 10?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 09:12   #5
mbt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2
Ja man får väl försöka trycka i sig några kolhydrater efter träningen med proteindrinken. Men blir inte ni mätta av proteindrinken, jag upplever mättnadskänsla av den.

Ursäkta om jag tog med för lite information C.E.J.
Låt oss säga att jag vaknar kl 8.00 och sen går och tränar vid 9.00 (tar proteindrink). Jag tränar till ungefär 10.10 då jag också tar protein drink. Sedan äter jag lunch vid ungefär 12.00.
mbt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 13:43   #6
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
jo jag känner också mättnadskännsla efter dinken, fast bara någon timme sen skriker magen efter mat, men då brukar middagen stå på bordet
men de finns ju olika protein också, sloow protein ska ju hålla en mätt i 6timmar
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 06:09   #7
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
När är det rekommenderat att äta på kvällen om man nästa morgon tränar 06.30? Jag brukar äta vid sex-sju på kvällen, är det för tidigt? Kan tillägga att jag inte har några problem med hunger.
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 07:31   #8
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles Visa inlägg
Jag brukar äta vid sex-sju på kvällen, är det för tidigt? Kan tillägga att jag inte har några problem med hunger.
Just tiden är ganska irrelevant, äter du tillräckligt mycket vid den måltiden så är det ju lugnt. Om vi tar ett hypotetiskt exempel där du bör få i dig 1000kcal innan dagen är över för att nå önskad energibalans den dagen så lär skillnaden bli mycket liten med 1000kcal i ett svep klockan 19 jämfört 700kcal klockan 19 och ytterligare 300kcal klockan 21:30 t.ex.

Hungern är nog ett ganska bra riktmärke skulle jag tro. Visst är det så att hungern och energibehovet inte alltid står i korrelation men om du upplever att din viktkurva i dagsläget går i önskad riktning, att träningen går bra o.s.v. så kör på.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 19:28   #9
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
Men hur lång tid tar det innan maten man äter "gör nytta" för musklerna? Har för mig att jag läst att det tar ett bra tag innan maten lagras som glykogen.
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)