Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-13, 18:56   #1
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hur får man pengar som arbetslös?

Ja, nu är det som så att min flickvän har varit utan fast arbete sedan i våras. Hon har arbetat en hel del för bemanningsföretag, i snitt kanske två heldagar per vecka eller så. Nu verkar det dock vara slut på det, och då står hon där utan inkomst. Vad finns det för sätt för en arbetslös att få pengar? Vi pratar inte om en längre period, utan antagligen som längst till hösten då hon troligen ska plugga (om hon inte hittar ett fast jobb hon trivs med).

- Är det alfakassan som gäller? Hur går det till, och när börjar man få ut sina pengar då? Det är hyfsat kris, så att börja få ut pengar i februari eller så vore passande.
- Om man nu får ut pengar från alfakassan, kommer man fortfarande få ut dem om man arbetar lite extra som hon gjort tidigare, säg 1 dag i veckan? Det känns lite dumt att man får mindre ersättning om man jobbar, jämfört mot att man bara sitter hemma hela dagarna och får pengar för ingenting.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:07   #2
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
http://www.alfakassan.se/
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?A=59988

Börja där och kolla om du hittar något.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:09   #3
CRZ
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 50
Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu, tacka gud för att föräldrarna hjälper till med all mat.

Kolla upp med socialförvaltningen annars om inte dem kan hoppa in lite akut? Det är ju trots allt det dem är till för.
CRZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:11   #4
ManuelIT
clean & sober
 
ManuelITs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 388
soc eller alfa.

om jag minns rätt så får man inga pengar från alfakassan de tre första månaderna som arbetssökande om man inte jobbat/jobbat väldigt lite tidigare
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:44   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Perfekt! Alfakassan har jag varit inne och tittat på en hel del, men jag hade missat informationen från Arbetsförmedlingen. Det verkar vara som så att man måste vänta ett par månader innan man får ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av CRZ Visa inlägg
Jag har samma problem, lever på 3200kr/månaden nu, tacka gud för att föräldrarna hjälper till med all mat.

Kolla upp med socialförvaltningen annars om inte dem kan hoppa in lite akut? Det är ju trots allt det dem är till för.
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelIT Visa inlägg
soc eller alfa.

om jag minns rätt så får man inga pengar från alfakassan de tre första månaderna som arbetssökande om man inte jobbat/jobbat väldigt lite tidigare
3200 kr skulle hon ju klara sig på, då det skulle gå runt 2200 till hyran, och jag tror att hennes mor skulle gå med på att betala en liten slant i mat (annars får hon ju bo hemma och då är det matkostnad som matkostnad). Då har hon runt en tusing att leva på, och det är väl okej för att inte göra något.

Socialen känns lite under hennes värdighet.

Men jag såg på alfakassan att ersättningen blir som lägst 320 kr per dag. De räknar med runt 22 ersättningsdagar på en månad, så det blir drygt 7000 kr. Var får du 3200 kr ifrån?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:49   #6
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg

Socialen känns lite under hennes värdighet.
under hennes värdighet? hon är ju troligen berättigad stöd därifrån och hellre att hon äter av skattepengarna än de som går dit o får stöd o inte ens försöker hitta jobb
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:52   #7
p1r
Registered User
 
p1rs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Öjebyn
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hon har arbetat en hel del för bemanningsföretag, i snitt kanske två heldagar per vecka eller så.
En hel del?
p1r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:57   #8
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
En hel del?
Antar att han menar under en långre tid.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:11   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
under hennes värdighet? hon är ju troligen berättigad stöd därifrån och hellre att hon äter av skattepengarna än de som går dit o får stöd o inte ens försöker hitta jobb
True true. Men är det inte rätt svårt att få pengar därifrån? Hon har ju faktiskt möjlighet att bo hemma, så det vore inte helt omöjligt att de slog fast att hon skulle göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av p1r Visa inlägg
En hel del?
Citat:
Ursprungligen postat av kjell33 Visa inlägg
Antar att han menar under en långre tid.
Jao, längre tid. Säg i snitt 2 dagar i veckan sedan juni förra året. Vissa veckor har det varit 40-50 timmar, vissa inget alls.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:14   #10
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Det finns också jobbgaranti för ungdomar på arbetsförmedlingen. Om man inte har ett jobb efter varit inskriven i 3månader ska man få typ 3k i månaden lr något inte säker på detta. Om hon nu inte skulle få alfakassa.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:16   #11
tobbo
made a huge mistake
 
tobbos avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 813
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:33   #12
Magnus
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 346
Citat:
Men jag såg på alfakassan att ersättningen blir som lägst 320 kr per dag. De räknar med runt 22 ersättningsdagar på en månad, så det blir drygt 7000 kr. Var får du 3200 kr ifrån?
Det är väl om du uppfyller arbetsvillkoret men inte uppfyllt medlemsvillkoret i akassan
Magnus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:45   #13
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
In b4 poker
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 20:57   #14
Three pigs
Banned User
 
Three pigss avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 266
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Det finns också jobbgaranti för ungdomar på arbetsförmedlingen. Om man inte har ett jobb efter varit inskriven i 3månader ska man få typ 3k i månaden lr något inte säker på detta. Om hon nu inte skulle få alfakassa.
Stämmer bra det. Om man är under 25 gäller detta. Har man inte slutbetyg från gymnasiet får man runt 1000-lappen.
Three pigs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:00   #15
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Dum fråga kanske, men varför skaffar hon inte ett annat jobb? Moppa golv på McDonalds är inte mindre värdigt än att tigga bidrag...
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)