Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-16, 15:48   #1
Trezor
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
6 dagarsprogram för någon som nyligen börjat

Tjena gubbs


Jag är man, 30 år, 198 cm lång och väger 97 kg.

Började styrketräna i i augusti förra året, sedan låg träningen nere november och december. I början av januari startade jag igen och körde 3 dagar per vecka i två månader, sedan varannan dag i 2 månader konsekvent förutom en vecka. Förrförra veckan gick jag 5 dagar, förra 6 och även gått alla dagar denna. Det är 6 dagar per vecka som är målet.

Har sedan i början av april kört detta program, då varannan dag: https://www.styrkelabbet.se/tranings...for-nyborjare/

Pass A

Knäböj: 3 set x 8-10 reps
Bänkpress: 3 set x 8-10 reps
Skivstångsrodd: 3 set x 8-10 reps

Pass B

Marklyft: 3 set x 8-10 reps
Latsdrag (eller chins): 3 set x 8-10 reps
Militärpress: 3 set x 8-10 reps

Målet är att förlora magfettet och göra röven mindre, bli riktigt biffig och öka testo så mycket som möjligt.

Till frukost steker jag två ägg och 2 baconskivor i kokosnötsolja med vitlök, ingefära och champinjoner. Det låter äckligt men jag känner inte smak så mycket, tar med det för att öka testo.

Till lunch och middag äter jag antingen köttfärs, lax, kyckling, kotletter eller köttbullar med rött ris. Grönsaker till detta är broccoli, sallad, champinjon, avocado, tomater, röd paprika och blomkål. Till mellanmål efter lunch 2 bananer och kvällsmål grekisk yoghurt med blåbär, valnötter, solrosfrön samt fiberhavregryn.

Klarar följande vikter, 3x10
Marklyft
72.5 kg

Latsdrag
26 kg

Militärpress
35kg

Knäböj
50 kg

Bänkpress
42.5 kg

Skivstångsrod
40 kg

Ge gärna förslag på vad ett bra träningsprogram vore för mig.
Trezor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 16:46   #2
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Tycker nog styrkelabbet verkar ha bra genomtänkta program så ser inte varför du skulle byta redan nu. Men att du bestämt dig för att det är just 6 dagar som e lämpligt så kanske inte din kropp håller med i längden. För egen del är skador det mest omotiverande jag råkat ut för.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 18:27   #3
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Trezor Visa inlägg
Tjena gubbs


Jag är man, 30 år, 198 cm lång och väger 97 kg.

Började styrketräna i i augusti förra året, sedan låg träningen nere november och december. I början av januari startade jag igen och körde 3 dagar per vecka i två månader, sedan varannan dag i 2 månader konsekvent förutom en vecka. Förrförra veckan gick jag 5 dagar, förra 6 och även gått alla dagar denna. Det är 6 dagar per vecka som är målet.

Har sedan i början av april kört detta program, då varannan dag: https://www.styrkelabbet.se/tranings...for-nyborjare/

Pass A

Knäböj: 3 set x 8-10 reps
Bänkpress: 3 set x 8-10 reps
Skivstångsrodd: 3 set x 8-10 reps

Pass B

Marklyft: 3 set x 8-10 reps
Latsdrag (eller chins): 3 set x 8-10 reps
Militärpress: 3 set x 8-10 reps

Målet är att förlora magfettet och göra röven mindre, bli riktigt biffig och öka testo så mycket som möjligt.

Till frukost steker jag två ägg och 2 baconskivor i kokosnötsolja med vitlök, ingefära och champinjoner. Det låter äckligt men jag känner inte smak så mycket, tar med det för att öka testo.

Till lunch och middag äter jag antingen köttfärs, lax, kyckling, kotletter eller köttbullar med rött ris. Grönsaker till detta är broccoli, sallad, champinjon, avocado, tomater, röd paprika och blomkål. Till mellanmål efter lunch 2 bananer och kvällsmål grekisk yoghurt med blåbär, valnötter, solrosfrön samt fiberhavregryn.

Klarar följande vikter, 3x10
Marklyft
72.5 kg

Latsdrag
26 kg

Militärpress
35kg

Knäböj
50 kg

Bänkpress
42.5 kg

Skivstångsrod
40 kg

Ge gärna förslag på vad ett bra träningsprogram vore för mig.
Hm. Kanske köra starting strength. Drar ner på antal reps och lyfta lite tyngre? Jag är "löpare" och anser mig vara rätt klen men ligger nästan på din nivå där. Du borde kommit lite längre på dina månader kan jag tycka. Du är ju rätt stor
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 19:19   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Värt att tänka på: mer träning är inte alltid bättre, särskilt om man är nybörjare.

Vill du ändå träna 6 dagar i veckan så kan du antingen fortsätta med ditt nuvarande schema, kanske alternera lite övningar mellan passen så du hinner återhämta dig. Alternativt testa en 3-dagars split med push, pull, legs.

Push = bröst, axlar, triceps
Pull = rygg, biceps
Legs = ben, vader, mage
Vila en dag sen börjar man om igen

Rent spontant tycker jag din kost ser lite proteinfattig ut, främst frukosten och kvällsmålet.

"Öka testo" genom kosten eller (lagliga) tillskott är meningslöst, om det går handlar det ändå om några ynka procent vilket inte kommer göra någon skillnad.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 09:19   #5
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Trezor Visa inlägg
Tjena gubbs


Jag är man, 30 år, 198 cm lång och väger 97 kg.

Började styrketräna i i augusti förra året, sedan låg träningen nere november och december. I början av januari startade jag igen och körde 3 dagar per vecka i två månader, sedan varannan dag i 2 månader konsekvent förutom en vecka. Förrförra veckan gick jag 5 dagar, förra 6 och även gått alla dagar denna. Det är 6 dagar per vecka som är målet.

Har sedan i början av april kört detta program, då varannan dag: https://www.styrkelabbet.se/tranings...for-nyborjare/

Pass A

Knäböj: 3 set x 8-10 reps
Bänkpress: 3 set x 8-10 reps
Skivstångsrodd: 3 set x 8-10 reps

Pass B

Marklyft: 3 set x 8-10 reps
Latsdrag (eller chins): 3 set x 8-10 reps
Militärpress: 3 set x 8-10 reps

Målet är att förlora magfettet och göra röven mindre, bli riktigt biffig och öka testo så mycket som möjligt.

Till frukost steker jag två ägg och 2 baconskivor i kokosnötsolja med vitlök, ingefära och champinjoner. Det låter äckligt men jag känner inte smak så mycket, tar med det för att öka testo.

Till lunch och middag äter jag antingen köttfärs, lax, kyckling, kotletter eller köttbullar med rött ris. Grönsaker till detta är broccoli, sallad, champinjon, avocado, tomater, röd paprika och blomkål. Till mellanmål efter lunch 2 bananer och kvällsmål grekisk yoghurt med blåbär, valnötter, solrosfrön samt fiberhavregryn.

Klarar följande vikter, 3x10
Marklyft
72.5 kg

Latsdrag
26 kg

Militärpress
35kg

Knäböj
50 kg

Bänkpress
42.5 kg

Skivstångsrod
40 kg

Ge gärna förslag på vad ett bra träningsprogram vore för mig.
Du har tränat i 10 månader och är fysiskt en riktig bjässe varför tränar du med så lätta vikter? Kör du ingen progression alls?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 20:38   #6
Trezor
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Värt att tänka på: mer träning är inte alltid bättre, särskilt om man är nybörjare.

Vill du ändå träna 6 dagar i veckan så kan du antingen fortsätta med ditt nuvarande schema, kanske alternera lite övningar mellan passen så du hinner återhämta dig. Alternativt testa en 3-dagars split med push, pull, legs.

Push = bröst, axlar, triceps
Pull = rygg, biceps
Legs = ben, vader, mage
Vila en dag sen börjar man om igen

Rent spontant tycker jag din kost ser lite proteinfattig ut, främst frukosten och kvällsmålet.

"Öka testo" genom kosten eller (lagliga) tillskott är meningslöst, om det går handlar det ändå om några ynka procent vilket inte kommer göra någon skillnad.
Tack.

Vad bör jag äta till frukost och kvällsmpl

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Du har tränat i 10 månader och är fysiskt en riktig bjässe varför tränar du med så lätta vikter? Kör du ingen progression alls?
Höll inte koll på vad jag tog för vikter förra året så började om i år typ. Jo jag kör progression nu på senare tid men i början ska man ju köra lätt för att bana in tekniken..
Trezor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 23:14   #7
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Menar du varannan dag som de har skrivit med en vilodag emellan så är det ju bara att köra.
Menar du växla emellan de båda varje dag och köra utan vila så blir det nog jobbigt då du tränar lite allt möjligt varje dag.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 23:38   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Att direkt hoppa på 6 dagar i veckan som nybörjare/ovan låter som ett ypperligt sätt att dra på sig överbelastningsskador och kanske inte heller särskilt optimalt om man vill komma igång och etablera en rutin eller nya vanor som gör att man vill/kan fortsätta träna regelbundet under längre tid.

2-3 dagar i veckan (styrketräning) är nog mer rimligt, så kan du ju köra typ promenader eller någon konditionsträning någon dag i veckan också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-05-20 klockan 23:41.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 17:00   #9
Trezor
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Värt att tänka på: mer träning är inte alltid bättre, särskilt om man är nybörjare.

Vill du ändå träna 6 dagar i veckan så kan du antingen fortsätta med ditt nuvarande schema, kanske alternera lite övningar mellan passen så du hinner återhämta dig. Alternativt testa en 3-dagars split med push, pull, legs.

Push = bröst, axlar, triceps
Pull = rygg, biceps
Legs = ben, vader, mage
Vila en dag sen börjar man om igen

Rent spontant tycker jag din kost ser lite proteinfattig ut, främst frukosten och kvällsmålet.

"Öka testo" genom kosten eller (lagliga) tillskott är meningslöst, om det går handlar det ändå om några ynka procent vilket inte kommer göra någon skillnad.
Tack. Angående testo gör jag det främst för personligheten.
Trezor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 17:51   #10
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Trezor Visa inlägg
Tack. Angående testo gör jag det främst för personligheten.
Det är inget du kommer märka skillnad på, det är så extremt lite (om ens något det tillför).
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 18:07   #11
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Trezor Visa inlägg
Tack. Angående testo gör jag det främst för personligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det är inget du kommer märka skillnad på, det är så extremt lite (om ens något det tillför).
Det kommer du märka ännu mindre skillnad på än eventuella minimala förändringar du skulle få i gymet. Du kan mer eller mindre glömma den aspekten helt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)