Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-03, 21:05   #61
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Dom ligger i bagen jämt.


Väldigt prisvärd, 500 kr.

Har hört att man kan lägga ut skeva discar riktigt varma soldagar på någon plan yta så går dom till sig, inte provat dock.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 10:29   #62
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag staplade noggrant mina discar på varann igår. Inte för att jag är där än att det är discens fel att det går som det går.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 10:34   #63
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag staplade noggrant mina discar på varann igår. Inte för att jag är där än att det är discens fel att det går som det går.
Jag tycker man ska ha ordning på grejerna ändå. För blir discen lite skev blir den understabil och då flyger den ju annorlunda än tidigare.

Det kan ju ibland vara önskvärt att ha en riktigt spöad understabil disc som roller eller annat men det är inget en nybörjare behöver fundera på enligt mig.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 19:59   #64
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
spelar ni fortfarande? Tror det kan ha varit min sista runda för säsongen i ungefär 5ish grader :P

Slog även mitt rekord från +21 -> +19 på https://discgolfbanor.se/course/tyreso-discgolfbana/

När man spelar 1-2 rundor varannan vecka så är det svårt att bli bättre :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 20:34   #65
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Hoppas man får in nån runda till, förra helgen var det ju typ över 20+ och soligt, då fick man passa på.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 19:50   #66
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Upptäckte discgolf förra sommaren och fastnade snabbt. Spelade hela vintern i snö och minusgrader
Nu när man kan spela i shorts är det ännu roligare. Börjar krypa ner mot att gå vår bana på even par nu (18 håls välskött skogsbana) men sumpar för många lätta puttar. Har köpt en korg till balkongen för att träna puttar

Favoritdiscen är en K1 Grym X från Kastaplast. Har en bra forehand men kass backhand och kör 99% av alla kast inklusive approacher med forehand (dock inte puttarna förstås).
Gillar även putter Berg från Kastaplast för raka drives och approacher.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 21:01   #67
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Upptäckte discgolf förra sommaren och fastnade snabbt. Spelade hela vintern i snö och minusgrader
Nu när man kan spela i shorts är det ännu roligare. Börjar krypa ner mot att gå vår bana på even par nu (18 håls välskött skogsbana) men sumpar för många lätta puttar. Har köpt en korg till balkongen för att träna puttar

Favoritdiscen är en K1 Grym X från Kastaplast. Har en bra forehand men kass backhand och kör 99% av alla kast inklusive approacher med forehand (dock inte puttarna förstås).
Gillar även putter Berg från Kastaplast för raka drives och approacher.

Det är på puttarna man gör bra eller dåliga rundor i princip. Träna på puttar upp till 8-10 meter. Astråkigt men nyttigt
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-27, 22:41   #68
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Upptäckte discgolf förra sommaren och fastnade snabbt. Spelade hela vintern i snö och minusgrader
Nu när man kan spela i shorts är det ännu roligare. Börjar krypa ner mot att gå vår bana på even par nu (18 håls välskött skogsbana) men sumpar för många lätta puttar. Har köpt en korg till balkongen för att träna puttar

Favoritdiscen är en K1 Grym X från Kastaplast. Har en bra forehand men kass backhand och kör 99% av alla kast inklusive approacher med forehand (dock inte puttarna förstås).
Gillar även putter Berg från Kastaplast för raka drives och approacher.
Fyfan för att spela när det är kallt, klarar inte av det. Var och kastade för första gången i år på konstgräsplan igår faktiskt(fotfarande mycket snö kvar på banan) . Måste försöka träna på att använda ansats när jag kastar, har alltid kört helt stillastående. Tror jag kan få ut en hel del mer distans om jag börjar få till ansats på utkasten.

Jag har också en Grym X, det är min go-to överstabila driver, riktigt trevlig tidigare var det en latitude 64 flow men den blev helt plötsligt sjukt understabil i somras.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 08:32   #69
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Fyfan för att spela när det är kallt, klarar inte av det. Var och kastade för första gången i år på konstgräsplan igår faktiskt(fotfarande mycket snö kvar på banan) . Måste försöka träna på att använda ansats när jag kastar, har alltid kört helt stillastående. Tror jag kan få ut en hel del mer distans om jag börjar få till ansats på utkasten.



Jag har också en Grym X, det är min go-to överstabila driver, riktigt trevlig tidigare var det en latitude 64 flow men den blev helt plötsligt sjukt understabil i somras.

Kallt funkade. Snö var värre. En dag körde vi i så pass mycket snö att vi hela tiden fick ha en vid fairway som fick scoute var discarna gick ner i snön, annars var det omöjligt att hitta

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det är på puttarna man gör bra eller dåliga rundor i princip. Träna på puttar upp till 8-10 meter. Astråkigt men nyttigt

Ja, min balkong är ganska lång så jag kan träna på ca 6-7 meter. Men det känns alltid läskigare att putta ”skarpt”. Vågar aldrig committa till puttarna på samma sätt som på träning. Har dessutom inte bestämt mig helt om jag är en spin- eller pushputtare
Är även jättekass på längre puttar, de fadear alltid för tidigt. Måste våga sätta mer tryck i puttarna.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 17:29   #70
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Årets första runda, blev tyvärr just på gränsen till ob på hål 3 så lyckades tjabbla till double boogie. Missade några birdies också på kassa puttar. Men överlag väldigt nöjd, inte ofta jag haft så många birds.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:41   #71
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Måste frågan en sak Jag tror att jag har en högst oortodox putteknik. Har ingen putter utan brukar köra med min driver eftersom att den är lite tyngre och stabilare. Hur som helst så kastar jag inte ett regelrätt frisbeekast när jag puttar utan jag kastar frisbeen som om den vore en boule-boll. Vet inte om ni förstår men den spinner/snurrar alltså ingenting i luften, handledsrörelsen är obefintlig. Jag gör helt enkelt ett underarmskast(heter det väl?). Hoppas ni förstår? Hur som helst, är detta helt uppåt väggarna fel?

Jag körde ingenting förra året men året innan det så jag var "helt otrolig" på att putta med denna teknik. "Helt otrolig" jämfört med mina polare så klart, våra pb:n är strax norr om fem över par. Man är givetvis begränsad av hur långt ifrån man kan putta på det här sättet men det funkar på förvånansvärt långt avstånd. I grunden är det en fegisteknik då frisbeen löper en större chans att inte rulla iväg om jag missar putten.

Har funderat en del på detta då jag inte ser någon annan köra på samma vis. Och jag kan ju gissa på att det inte är någon teknik som rekommenderas
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:51   #72
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det kallas för push putt och används bland annat av Wysocki som förmodligen är världens bästa puttare nu. Lite handledsrörelse behöver dock ändå eftersom discen annars kommer att vobbla i luften och snabbt dö ut. Jag kör med denna teknik också eftersom jag tycker det är lättare att sikta sidledes på det viset.

Upp till 15 meter har jag rätt kontroll/kraft men sen måste jag ta i för mycket till förmån för kontrollen.

Köp en riktig putter, den kan användas på kortare inspel också. Du kommer faktiskt ganska långt på enbart 3 discar som du lär dig kasta bra. Det kluriga kommer när man ska göra specialkast eller det blåser mot/medvind, då kan man behöva andra discar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:56   #73
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Måste frågan en sak Jag tror att jag har en högst oortodox putteknik. Har ingen putter utan brukar köra med min driver eftersom att den är lite tyngre och stabilare. Hur som helst så kastar jag inte ett regelrätt frisbeekast när jag puttar utan jag kastar frisbeen som om den vore en boule-boll. Vet inte om ni förstår men den spinner/snurrar alltså ingenting i luften, handledsrörelsen är obefintlig. Jag gör helt enkelt ett underarmskast(heter det väl?). Hoppas ni förstår? Hur som helst, är detta helt uppåt väggarna fel?

Jag körde ingenting förra året men året innan det så jag var "helt otrolig" på att putta med denna teknik. "Helt otrolig" jämfört med mina polare så klart, våra pb:n är strax norr om fem över par. Man är givetvis begränsad av hur långt ifrån man kan putta på det här sättet men det funkar på förvånansvärt långt avstånd. I grunden är det en fegisteknik då frisbeen löper en större chans att inte rulla iväg om jag missar putten.

Har funderat en del på detta då jag inte ser någon annan köra på samma vis. Och jag kan ju gissa på att det inte är någon teknik som rekommenderas
"Proffsen" kör ju antingen spin putt eller push putt. Finns massa videos som förklarar skillnaden: https://www.youtube.com/results?sear...+push+putting+

Men ingen kör "boule putt", nej

Vi började spela för ett år sedan och jag nördade ner mig totalt. I början var det mest "jaha, ja det här var ju trevligt, det kan jag tänka mig att göra igen", kastade samma disc hela tiden. Nu har jag typ 15-20 olika discar, varje kast har sin disc, och spelar typ 2 gånger i veckan på skogsbanan i Rydskogen. Riktigt trevlig helgrutin med kompisarna att köra gym kl 8 och sedan dra en runda discgolf direkt efter.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:02   #74
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det kallas för push putt och används bland annat av Wysocki som förmodligen är världens bästa puttare nu. Lite handledsrörelse behöver dock ändå eftersom discen annars kommer att vobbla i luften och snabbt dö ut. Jag kör med denna teknik också eftersom jag tycker det är lättare att sikta sidledes på det viset.

Upp till 15 meter har jag rätt kontroll/kraft men sen måste jag ta i för mycket till förmån för kontrollen.

Köp en riktig putter, den kan användas på kortare inspel också. Du kommer faktiskt ganska långt på enbart 3 discar som du lär dig kasta bra. Det kluriga kommer när man ska göra specialkast eller det blåser mot/medvind, då kan man behöva andra discar.
Aha! Antar att jag har lite spinn eftersom att min disc inte brukar vobbla. Men intressant att höra att det faktiskt är en vedertagen teknik, trodde det var något jag hade uppfunnit

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
"Proffsen" kör ju antingen spin putt eller push putt. Finns massa videos som förklarar skillnaden: https://www.youtube.com/results?sear...+push+putting+

Men ingen kör "boule putt", nej

Vi började spela för ett år sedan och jag nördade ner mig totalt. I början var det mest "jaha, ja det här var ju trevligt, det kan jag tänka mig att göra igen", kastade samma disc hela tiden. Nu har jag typ 15-20 olika discar, varje kast har sin disc, och spelar typ 2 gånger i veckan på skogsbanan i Rydskogen. Riktigt trevlig helgrutin med kompisarna att köra gym kl 8 och sedan dra en runda discgolf direkt efter.
Ja, jag gillar det också. Slutade efter att ha kört fyra gånger på en vecka(ett par var säkert dubbla rundor) och fått ont i axeln. Kommer säkert att få samma i år, kan tänka mig att det har att göra med undermålig teknik.

Vad är ditt pb i Rydskogen? I över/under par.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:12   #75
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Aha! Antar att jag har lite spinn eftersom att min disc inte brukar vobbla. Men intressant att höra att det faktiskt är en vedertagen teknik, trodde det var något jag hade uppfunnit



Ja, jag gillar det också. Slutade efter att ha kört fyra gånger på en vecka(ett par var säkert dubbla rundor) och fått ont i axeln. Kommer säkert att få samma i år, kan tänka mig att det har att göra med undermålig teknik.

Vad är ditt pb i Rydskogen? I över/under par.
Om du kollar Wysocki putta på "ditt sätt" så ser du att det ändå förmodligen är ganska långt ifrån hur du beskriver, han sätter ju ordentlig fart på den: https://www.youtube.com/watch?v=KO2S2v2XKv0

Jag kör nästan bara forehand, och får samma problem som du när jag kör för många rundor på kort tid, fast det är snarare armbågen/biceps som börjar smärta.

Mitt PB i Rydskogen är +6, på "Competition-banan". Vet inte hur noga du kan den men det innebär att hål 4 och 5 (båda par 3) slås ihop till ett enda par 4, och man spelar "hål X" som är ett ganska långt, rakt par 3 med OB första 40 meterna och tät skog på sidorna (ett svårt par 3 med andra ord).

Oftast hamnar jag runt +12 eller så. Vi spelade på en 12-hålsbana i Ljungsbro härom helgen, där var det endast par 3 och mest kortare hål men samtidigt en del träd (skogsbana), då gick jag +1.

Kom till Linköping någon dag i sommar när det är varmt så spelar vi disc och springer till en sjö med våra Salomon-västar
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)