Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-01, 11:05   #1
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Tråden om discgolf/frisbeegolf

Är det någon som spelar?

Tänkte att vi kunde snacka diskar/kasttekniker/grepp/banor osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 11:06   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vem vare som fucking kasta?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 11:19   #3
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Japp jag har spelat några år. Finns några banor i och i närheten av Umeå.
Kör mest med Latitudes discar. Gillar inte att blanda olika märken men jag har ett par av andra märken ändå i bagen som får ligga kvar. Men allt nytt jag köper är från Latitude64.

Rätt dålig på att kasta forehand men försöker öva när jag är ute och spelar för det är verkligen ovärderligt att behärska både backhand och forehand. Att dra iväg en monster-anhyzer är ju inte det lättaste kastet direkt
Dessutom är forehand bra i tighta utrymmen som i buskage osv.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 11:51   #4
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Nice! Jag har just återupptagit mitt discgolfande, har max blivit en runda/år senare åren. Men nu har jag hunnit med 5-6 rundor redan!

Använder alla möjliga märken och plast, senaste inköpen är kasta plast Falk,reko och Innova champion mako3.

Bara spelat på Skellefteås banor, finns 2st 18 håls,2st 9 hål. Nu i sommar på Skellefteå open kommer flera spelare i Världseliten, Ricky Wisocki, philo Brathwaite, Paige Pierce osv!
http://www.sodiscgolf.com
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 12:00   #5
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Några år sen jag spelade sist. Men har ett 10-tal discar i garderoben. Körde mycket champion plast samt några ESP.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 12:03   #6
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vem vare som fucking kasta?
visste att detta skulle dyka upp förr eller senare

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Japp jag har spelat några år. Finns några banor i och i närheten av Umeå.
Kör mest med Latitudes discar. Gillar inte att blanda olika märken men jag har ett par av andra märken ändå i bagen som får ligga kvar. Men allt nytt jag köper är från Latitude64.

Rätt dålig på att kasta forehand men försöker öva när jag är ute och spelar för det är verkligen ovärderligt att behärska både backhand och forehand. Att dra iväg en monster-anhyzer är ju inte det lättaste kastet direkt
Dessutom är forehand bra i tighta utrymmen som i buskage osv.
jag började i början av april så snart 2 månader. köpte ett budget-set från XXL men har börjat kolla lite på andra bättre discar(aviator och roc x3 tror jag dom heter). vet inte hur mycket skillnad en dyrare disk gör för en total nybörjare?

jag kan inte kasta forehand öht, flyger som en pannkaka 3-5m(vi är ett gäng på runt 5 pers som börjat spela samtidigt och en av oss började med forehand och kan inte kasta backhand öht vilket är lite lustigt). Man märker också att folk som spelat sport kastar redan 20m extra utöver oss andra(bakgrund volleyboll/badminton eller typ bandy).

Har iaf ökat mina driver från 15m(lol) till en 40-50m så det går framåt men man gör fortf många misstag. Har kollat en hel del videos för vad man ska tänka på men det blir en hel del på samma gång.

mina drivers är sådär också. Dom hyzerar(åker åt vänster?) som satan. kör just nu med 6-7 speed diskar(har testat en 11a o den lär jag kanske kunna kontrollera om något år :p)

jag tycker dock att putta är rätt enkelt från nära håll(10m-ish) men det kanske inte är så konstigt. men det känns mer naturligt.

hur har din utveckling sett ut under åren? hur ofta spelar du? Jag kanske kör 2-3 ggr i veckan 1-2h per gång. Har en bana med 12 hål som är nybörjar-anpassad(35-60m) en 15 min promenad från mig. Finns rätt mkt banor i sthlm också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 12:12   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Spelade mycket förra året i Folkparken i Norrköping. Efter att ha inbillat mig att kastandet orsakade axelproblem så slutade jag. Har ingen bra teknik. Det som var min USP var hur som helst att putta. Jag gör då inget regelrätt frisbee-kast utan "lägger" i discen i korgen. Ett "vanligt kast" där discen inte snurrar. Upplevde att det fungerade mycket bättre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 12:54   #8
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
visste att detta skulle dyka upp förr eller senare



jag började i början av april så snart 2 månader. köpte ett budget-set från XXL men har börjat kolla lite på andra bättre discar(aviator och roc x3 tror jag dom heter). vet inte hur mycket skillnad en dyrare disk gör för en total nybörjare?

jag kan inte kasta forehand öht, flyger som en pannkaka 3-5m(vi är ett gäng på runt 5 pers som börjat spela samtidigt och en av oss började med forehand och kan inte kasta backhand öht vilket är lite lustigt). Man märker också att folk som spelat sport kastar redan 20m extra utöver oss andra(bakgrund volleyboll/badminton eller typ bandy).

Har iaf ökat mina driver från 15m(lol) till en 40-50m så det går framåt men man gör fortf många misstag. Har kollat en hel del videos för vad man ska tänka på men det blir en hel del på samma gång.

mina drivers är sådär också. Dom hyzerar(åker åt vänster?) som satan. kör just nu med 6-7 speed diskar(har testat en 11a o den lär jag kanske kunna kontrollera om något år :p)

jag tycker dock att putta är rätt enkelt från nära håll(10m-ish) men det kanske inte är så konstigt. men det känns mer naturligt.

hur har din utveckling sett ut under åren? hur ofta spelar du? Jag kanske kör 2-3 ggr i veckan 1-2h per gång. Har en bana med 12 hål som är nybörjar-anpassad(35-60m) en 15 min promenad från mig. Finns rätt mkt banor i sthlm också.
Köp en disc som är mer understabil så kan du få en lite mer S-kurva på dina kast, för mer längd och mindre skarp vänster drop. En latitude opto maul eller Diamond kanske?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 12:57   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
visste att detta skulle dyka upp förr eller senare



jag började i början av april så snart 2 månader. köpte ett budget-set från XXL men har börjat kolla lite på andra bättre discar(aviator och roc x3 tror jag dom heter). vet inte hur mycket skillnad en dyrare disk gör för en total nybörjare?

jag kan inte kasta forehand öht, flyger som en pannkaka 3-5m(vi är ett gäng på runt 5 pers som börjat spela samtidigt och en av oss började med forehand och kan inte kasta backhand öht vilket är lite lustigt). Man märker också att folk som spelat sport kastar redan 20m extra utöver oss andra(bakgrund volleyboll/badminton eller typ bandy).

Har iaf ökat mina driver från 15m(lol) till en 40-50m så det går framåt men man gör fortf många misstag. Har kollat en hel del videos för vad man ska tänka på men det blir en hel del på samma gång.

mina drivers är sådär också. Dom hyzerar(åker åt vänster?) som satan. kör just nu med 6-7 speed diskar(har testat en 11a o den lär jag kanske kunna kontrollera om något år :p)

jag tycker dock att putta är rätt enkelt från nära håll(10m-ish) men det kanske inte är så konstigt. men det känns mer naturligt.

hur har din utveckling sett ut under åren? hur ofta spelar du? Jag kanske kör 2-3 ggr i veckan 1-2h per gång. Har en bana med 12 hål som är nybörjar-anpassad(35-60m) en 15 min promenad från mig. Finns rätt mkt banor i sthlm också.

Jag har alltid kunna kasta ganska långt. Även som nybörjare, (110-120m) däremot har precisionen på kasten blivit bättre. Försöker att fokusera på att höja lägstanivå på kasten och då speciellt inspelen.
Även om långa drives är coolt så är det inte där man "vinner" spelet, utan att behärska kortare kast 30-70 meter och kunna landa inom puttavstånd har man mer utav.
Puttar kanske är skittråkigt att träna på men väldigt enkelt. Sätter man merparten av puttar inom 8 meter så har man enligt mig en bra nivå. Då behöver man bara se till att landa inom den radien med inspelet.

Hur flyger dina discar om du kastar en midrange då? Fortfarande hyzer? Ett vanligt fel är att man drar disken från midjan uppåt och släpper discen i en hyzervinkel redan från start.
Istället bör man försöka dra discen i en vågrät rörelse och släppa den plant. Men det finns många fel man kan göra genom kastet som orsakar det här. Du behöver även följa igenom kastet. Väldigt många gör fel där.

Välj en lätt driver så kommer du kunna kasta den längre och den flyger mer understabilt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 13:00   #10
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Nice! Jag har just återupptagit mitt discgolfande, har max blivit en runda/år senare åren. Men nu har jag hunnit med 5-6 rundor redan!

Använder alla möjliga märken och plast, senaste inköpen är kasta plast Falk,reko och Innova champion mako3.

Bara spelat på Skellefteås banor, finns 2st 18 håls,2st 9 hål. Nu i sommar på Skellefteå open kommer flera spelare i Världseliten, Ricky Wisocki, philo Brathwaite, Paige Pierce osv!
http://www.sodiscgolf.com
Hört mycket gott om Skellefteås banor, är ju "proffsbanor" liksom. Förhoppningsvis får jag chansen att spela lite där i sommar då jag har ett par jag känner som bor där och som också spelar. Vore onekligen kul att se lite kast från Wysocki
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 20:55   #11
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Köp en disc som är mer understabil så kan du få en lite mer S-kurva på dina kast, för mer längd och mindre skarp vänster drop. En latitude opto maul eller Diamond kanske?
https://discsport.se/art/1383
https://discsport.se/art/2860

är det dom? Jag har 2st drivers just nu, en med 6 samt 7 speed(kan itne dom andra statsen utantill). dom hyzerar som fan ändå. ibland är det bättre ibland sämre beroende på hur tur jag har med kastet ;p

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Hur flyger dina discar om du kastar en midrange då? Fortfarande hyzer? Ett vanligt fel är att man drar disken från midjan uppåt och släpper discen i en hyzervinkel redan från start.
Istället bör man försöka dra discen i en vågrät rörelse och släppa den plant. Men det finns många fel man kan göra genom kastet som orsakar det här. Du behöver även följa igenom kastet. Väldigt många gör fel där.

Välj en lätt driver så kommer du kunna kasta den längre och den flyger mer understabilt.
tkr det blir rätt lika. tror dock jag kastat en midrange(som har speed 3 så det är ju nästan en putter?) längst av alla mina diskar. men det var mer ett turkast.

ska få testa lite bättre diskar imorrn också så får se ifall jag klarar att hantera dom bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 21:23   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
https://discsport.se/art/1383
https://discsport.se/art/2860

är det dom? Jag har 2st drivers just nu, en med 6 samt 7 speed(kan itne dom andra statsen utantill). dom hyzerar som fan ändå. ibland är det bättre ibland sämre beroende på hur tur jag har med kastet ;p



tkr det blir rätt lika. tror dock jag kastat en midrange(som har speed 3 så det är ju nästan en putter?) längst av alla mina diskar. men det var mer ett turkast.

ska få testa lite bättre diskar imorrn också så får se ifall jag klarar att hantera dom bättre.
Det är dom discarna. Bra för nybörjare, tänk på att ju lättare disc desto understabilare blir den, lättare att kasta anhyzer alltså.

Jag spelar mycket med midrange, gillar compass, core och fuse. För kast upp till 80 meter kör jag nästan alltid med midrange, börjat kasta putter mer också då de ofta går att kasta väldigt rakt för att sedan dö rakt ner i princip utan att fadea av.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 23:48   #13
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
https://discsport.se/art/1383
https://discsport.se/art/2860

är det dom? Jag har 2st drivers just nu, en med 6 samt 7 speed(kan itne dom andra statsen utantill). dom hyzerar som fan ändå. ibland är det bättre ibland sämre beroende på hur tur jag har med kastet ;p
Vad heter dina discar? Kan vara så simpelt att ditt släpp är väldigt vinklat också, man brukar lära sig kontrollera sina hyzers och anhyzers efter en del nötning. Kan säkert ta någon säsong.

Du verkar ha en riktig kanon till arm som kastade så långt som ny delta_mats! Tror vissa är väldigt bra på att aktivera hela kroppen i kast naturligt och därför kan bomba iväg discar.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 07:06   #14
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Vad heter dina discar? Kan vara så simpelt att ditt släpp är väldigt vinklat också, man brukar lära sig kontrollera sina hyzers och anhyzers efter en del nötning. Kan säkert ta någon säsong.
har bara 2 budget sets från xxl/stadium outlet.

googlelänk för stadium outlet disken

https://www.xxl.se/sune-sport-3-disc...133425_1_style

så det är typ billigaste budgetstarter-grejerna man kan hitta. visste inte ifall jag skulle spela mer typ. vet inte hur mkt en speciell disk gör för en nybörjare ifall man inte kan kontrollera vissa diskar?

ena setet är farsans. märkt att jag gillar att blanda seten. tex drivern från xxl och putter från stadium passar mig lite bättre(båda midsen e typ samma sak)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 10:08   #15
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Mitt förslag är att du läser på lite om discar, så du får koll på det teoretiska, först och främst.
Sen är det även så att olika tillverkare använder olika skalor för att tala om hur discen flyger. Så det måste man också lära sig.

Det finns massvis av videos som visar hur man kastar, det är svårt att ta in allting på samma gång, i början får man försöka tänka på ett par saker åt gången och sedan nöta det.
Att filma sig själv är riktigt nyttigt eftersom man då tydligt ser vilka fel och brister man har, eller så ser någon annan det och kan påpeka.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)