Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-08, 13:21   #61
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det är väl det här folk blir förvirrade av:

Inte att 200 gram protein är 200 gram protein. Det har väl ingen varken påstått eller ifrågasatt?
Underhållande tråd! Vad han menar är att det är väldigt grundläggande kunskap att ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten. Om det är någon som tvivlar på det får väl den personen visa upp något som bevisar motsatsen. Här är för övrigt en artikel som säger samma sak http://skelett.se/muskler/
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 13:23   #62
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det är väl det här folk blir förvirrade av:
Citat:
"Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel."
Inte att 200 gram protein är 200 gram protein. Det har väl ingen varken påstått eller ifrågasatt?
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Underhållande tråd! Vad han menar är att det är väldigt grundläggande kunskap att ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten. Om det är någon som tvivlar på det får väl den personen visa upp något som bevisar motsatsen. Här är för övrigt en artikel som säger samma sak http://skelett.se/muskler/
Fast, det är ju inte det han skriver:
Citat:
"Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel."
Citat:
ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten.
Du ser skillnaden i det fetstilta yes?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 13:36   #63
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Fast, det är ju inte det han skriver:




Du ser skillnaden i det fetstilta yes?
Men vilket jäkla hårklyveri då. En 20 kilos skivstång består av 20 kg stål. Det krävs alltså 20 kg stål för att tillverka den. Dock så har det gått åt mer stål än så under tillverkningsprocessen. En del har svarvats bort osv. I slutändan har man behövt ett överskott på 20 kilo för att framställa skivstången efter att man har räknat bort allt som har gått åt.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 14:13   #64
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Men vilket jäkla hårklyveri då. En 20 kilos skivstång består av 20 kg stål. Det krävs alltså 20 kg stål för att tillverka den. Dock så har det gått åt mer stål än så under tillverkningsprocessen. En del har svarvats bort osv. I slutändan har man behövt ett överskott på 20 kilo för att framställa skivstången efter att man har räknat bort allt som har gått åt.
Men hur mycket malm behövs för att tillverka stålet?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 15:31   #65
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Men hur mycket malm behövs för att tillverka stålet?
Alltså jag är ganska säker på att alla som är läskunniga förstår vad den andra menar vid det här laget. Det går åt en jäkla massa protein innan man fått ihop ett kilo muskler och det går åt en jäkla massa malm innan man fått ihop en skivstång även om det bara är en liten del av det instoppade materialet kvar i den slutgiltiga produkten.
Finns ingen vits med att låtsas som att man inte förstår bara för att föra en diskussion till leda.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 15:59   #66
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Alltså jag är ganska säker på att alla som är läskunniga förstår vad den andra menar vid det här laget. Det går åt en jäkla massa protein innan man fått ihop ett kilo muskler och det går åt en jäkla massa malm innan man fått ihop en skivstång även om det bara är en liten del av det instoppade materialet kvar i den slutgiltiga produkten.
Finns ingen vits med att låtsas som att man inte förstår bara för att föra en diskussion till leda.
Fast han har ju fel, rakt av. Även om man skulle kunna beskriva det så som han säger, vilket man inte kan, så är det bara 11% av det intagna protein som går till muskelbyggning. Består då en muskel av 20% protein krävs det snarare 1800 g intaget protein per kg muskel. Men som KG så fint beskrivit så går det ö.h.t. inte räkna så.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 01:11   #67
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Ska väl inte väcka döda trådar men den var ju postad i en signatur ..

Jag vill börja med att bemöta det här med att "uppnå några resultat med sin träning" - träningen i sig ÄR ett uppnått resultat! Kroppen mår bättre av att användas och även om man skulle äta dåligt så är det givetvis bättre att ha rört på sig, jag vet inte hur troligt det är att man skulle bryta ner muskelmassan av att äta dåligt med protein och styrketräna heller. Beror ju givetvis på HUR dåligt men ..

Vad sedan gäller proteinintag så är i.a.f. jag som själv inte har fått i mig så mycket men rimligtvis mer än 1 gram / kg kroppsvikt i.a.f. av uppfattningen att mer är bättre. På EAA och BCAA-tillskott mot proteindrinkar/mer protein är jag av uppfattningen att mer protein gjorde mer / fungerade bättre / är viktigare.

Att muskler är mest vätska stämmer. Dock är det ju även så att för de flesta av oss så om vi petar i oss 5 portioner om 40 gram protein extra så inte fan ökar vi 1 kg i muskelmassa för det utan kroppen tycker bara "mat, bra, det här kör vi på .."

Det är ju stimulansen/behovet av att bygga på plus en miljö där kroppen klarar av att göra det som ger något resultat, och ja, är man ung antagligen bara att man överhuvudtaget växer fortfarande.

Träningen är inte bortkastad bara för att man inte äter optimalt.
Att äta nyttig mat är inte bortkastat bara för att man inte tränar.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 10:03   #68
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Underhållande läsning!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 20:54   #69
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Jag har nog tränat ca 10 år men haft något års uppehåll några gånger men jag har alltid legat runt 100gram protein per dag, ibland lite mer ibland mindre.

Jag väger runt 104kg nu på ca 180cm. Ska försöka gå ner till 86-90kg och se hur mkt muskler det finns efter en viktminskning. Jag kör även ca 100 gram protein vid deff då jag inte kan dricka ngt vassle protein pga magproblem nu förtiden.
Och orkar inte trycka i mig en massa proteiner heller för den delen.

Kan nog återkomma om någon månad hur det har gått men jag tror faktiskt att man får lite bättre återhämtning och bättre resultat om man hade ökat protein intaget en del.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)