Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-20, 09:12   #61
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Övningarna i sig skräddarsyr jag inte på det sättet utan jag kör dem så som de instrueras i boken, men lägger till lite andra övningar för eget bruk. Kort och gott så utifrån mina skador bl.a. diskbråck så kör jag så som känns passande. Bl.a. en del coreövningar så som plankan och sidoplankan i position med rak/raka armar med fötterna på pilatesboll och dylikt har hjälpt mig en del med att stärka upp bålen och få ryggen att må bättre.

Jag kan inte heller köra alla mobilitetsövningar, typ piketöjningarna när man hänger sig från ribbstol i olika lägen, flexion/rotationsmobilitetsövningar har jag inte vågat mig på än. Kör dock weighted pike stretches men låter ryggen vila från diskbelastande saker en dag emellan.

Stagnerar har jag inte känt ännu, men som du säger så får man vara försiktig så man inte lägger in för mycket och övertränar. Det blev egentligen så i början lite, så har modifierat och lagt in en extra vilodag efter push/pull/legs där jag bara kör kondition samt lite "småövningar" och mobilitetsövningar, men inga stora övningar. Rings har jag lagt in för vissa av övningarna som körs med stång typ statiska pullups, tuck front lever, incline body rows, plankan samt flyes med LARS straps (dock på knän). Dessa är för roliga för att skippa samt det känns som det redan är betydligt lättare för bl.a. brachialis att jobba i ringplankövningen.

Det känns ju knappt som man hinner klämma in alla övningar de vill att man gör ändå, det är ju så jäkla många ^^ (samt att jag kör crosstraining 1,5-2 timmar per dag också).

Hur gick du tillväga när du byggde en egen ribbstol? Följde du någon instruktion någonstans? Bra jobbat hur som helst!
Ok! Det ingår ju redan rätt mycket core i programmet, var nyfiken på varför du ville ha mer
Mobiliteten är det som sätter gränserna, oavsett om man har diskbråck eller ej. Fattar inte hur en del är skapta, typ de som för shoulder dislocates med supinerat grepp.

Ribbstolen byggdes baserat på olika guider på nätet, finns en bra på GB forumet
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 10:09   #62
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Ok! Det ingår ju redan rätt mycket core i programmet, var nyfiken på varför du ville ha mer
Mobiliteten är det som sätter gränserna, oavsett om man har diskbråck eller ej. Fattar inte hur en del är skapta, typ de som för shoulder dislocates med supinerat grepp.

Ribbstolen byggdes baserat på olika guider på nätet, finns en bra på GB forumet
Japp det är en hel del corestyrka i programmet redan, men precis som med GST i sig så tycker jag det är kul att träna med pilatesbollar, samt att alla dessa olika variationer av övningar även ger mig inspiration i mitt arbete som fysioterapeut

Mobiliteten är A och O som du säger. Själv är jag väldigt nöjd över att min rygg ändå klarar av weighted pikes, försiktiga Jefferson Curls m.m. så länge jag ger den adekvat med vilotid emellan, så det ska nog inte vara något större hinder för progression.

Shoulder dislocates med supinerat grepp har jag själv problem med också. Det fungerar med ett theraband eller dylikt men med en pinne så har jag inte lyckats få till det alls än, det tar bara stopp ^^

Jag såg posten på GB-forumet om hemmabyggd stallbar, men jag satsar nog på att beställa en istället. Har dock ej bestämt mig för 210 eller 230cm ännu. Takhöjd är 236cm. Vet du om det är någon övning specifikt där man kan behöva lite mer marginal från översta ribban till taket? Side lever pulls och dylikt får jag nog greppa längre ned än rekommenderat, men i övrigt vet jag ej.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 10:21   #63
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Done.
skicka till mig också =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 11:22   #64
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kul att det är många som är intresserade Hoppas att tråden frodas och lever under en lång tid.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 12:01   #65
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag har precis fått upp ögonen för den mer gymnastiska träningen.
Har alltid velat kunna stå på händer och göra flaggor och sådant, men har aldrig satsat på att faktiskt lära mig kropp att göra dessa saker.
Skulle i förlängningen även vilja prova på lite enklare volter och dyl.


Hittillls så klarar jag:

- Dragonflags 5-6 stycken strikta (kanske inte direkt en gymnastövning, men den känns som en väldigt bra grund för bålstyrka)
- L-sit i dipsställning: 15-20 sekunder
- L-sit hängande i chinsställning: 15-20 sekunder
- L-sit från golv: 5-6 sekunder
- Frogstand: 10-15 sekunder
- Från huvudstående sänka benen till 90 grader och sedan tillbaka upp (4-5 reps)
- Att från hängande i chinsstång relativt sakta lyfta benen hela vägen upp till stången

Min träning (förutom på de specifika övningar som står ovan) ser ut så här

Tränar "vanliga gympass" 3-4 gånger i veckan

Chins i stort sett varje träningspass. Försöker även få in en hel del dips på det.

Avslutar varje pass med en hel del bålövningar som jag varierar genom benlyft, flutterkicks, dragonflags, chrunches, situps, plankor, höftlyft ("thrusters" eller hur det stavas),
Ska bli ännu bättre på denna del, då jag tidigare i min träningskarriär hatat allt vad bålträning heter så har det fuskats ordentligt med den.

Stretching (ännu en sak som jag blev dålig på efter jag slutade med Karaten)

Jobbar just nu ganska hårt på att stärka mina handleder så jag gör diverse övningar för dem.

Gummisnoddar på utsidan av fingrarna (passar på att göra detta då och då under arbetstid =) )
Armhävningar med handflatan uppåt
Armhävningar på fingertopparna
"Greppfjädrar" (typ RB och CoC)
"Gyroboll"
Statiskt hängande från chinsstång
Hängande och svingande från chinsstång.

Tänkte införskaffa ett par ringar för att se om jag (till att börja med) ens fixar att göra dips i dem.

Ska bli kul att se vad jag faktiskt kan åstadkomma med min ganska långa och tunga kropp.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 12:10   #66
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel. Det är i princip bara att välja sitt upplägg sedan och börja "levla up" ^_^

Dragon flags finns i foundation men under namnet Body Lever, som en del i elementet Front Lever (Foundation 2, övningsprogression: FL/PE10).

Handledsövningar och töjningar som rekommenderas finns en hel hög i Handstand-serien bland annat. Skrev om en del av dem tidigare i tråden. Man får dock beakta, som coach Sommers också säger, att senor och ligament tar längre tid på sig att anpassa sig och återhämta sig än muskler och därmed får man känna efter både en och två gånger när man kör igång med allting så att man inte balanserar på gränsen till att överbelasta någonting.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 12:19   #67
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel.
Grundstyrka och en viss kroppskontroll (efter en hög år med Karate och innan dess Skateboard)

Min största nackdel är väl att jag har långa armar och ben och egentligen väger lite för mycket för sådana här lekar...
Mycket vikt kombinerat med lång hävstång är rätt kämpigt att hantera.
Jag är ju inte extremt tung, men några kilo lättare hade inte gjort något.

Men skam den som ger sig =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 19:54   #68
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel. Det är i princip bara att välja sitt upplägg sedan och börja "levla up" ^_^

Dragon flags finns i foundation men under namnet Body Lever, som en del i elementet Front Lever (Foundation 2, övningsprogression: FL/PE10).

Handledsövningar och töjningar som rekommenderas finns en hel hög i Handstand-serien bland annat. Skrev om en del av dem tidigare i tråden. Man får dock beakta, som coach Sommers också säger, att senor och ligament tar längre tid på sig att anpassa sig och återhämta sig än muskler och därmed får man känna efter både en och två gånger när man kör igång med allting så att man inte balanserar på gränsen till att överbelasta någonting.
Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 20:15   #69
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså
Klarar du redan master på en progression är det ju bara att hoppa tills nästa. Jag tror att rekommendationen är att man gör de tidigare/avklarade progressionerna då och då som uppvärmning eller något liknande. Man kan ju även hoppa in i t.ex. vecka 5 istället för 1 till en början.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 20:40   #70
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Klarar du redan master på en progression är det ju bara att hoppa tills nästa. Jag tror att rekommendationen är att man gör de tidigare/avklarade progressionerna då och då som uppvärmning eller något liknande. Man kan ju även hoppa in i t.ex. vecka 5 istället för 1 till en början.
Ah, så bra. Misstänkte något sådant tror vissa grejer kommer gå direkt till level5 typ medan andra kommer var n00b-nivå på!
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 21:30   #71
Jur
Registered User
 
Jurs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 26
Termy, pma mig också, tack!

Jag har också börjat med en del kroppsviktinspirerande träning. Hoppade på å började köra träning för planche (haha) och har en del styrka sen gymträning, men fan vad det gör ont i handlederna. Har nu insett att jag får skynda lite långsammare, och varierar lite mer nu - med L-sits- och handstand-träning också. Jäkligt cool träningsform!

Kommer checka in här och kanske ladda upp när jag lärt mig nåt coolt!
Jur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 22:36   #72
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså
Är man absolut nybörjare kan man inte räkna med att nå planche-nivå och liknande på bara ett par månader. Progression och tidsåtgång säkrar kroppens hälsa.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 22:53   #73
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Är det bra att vara lång om man vill träna sånt här?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 23:15   #74
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Är det bra att vara lång om man vill träna sånt här?
Tvärtom. Eliten inom gymnastik är alltid väldigt korta.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 06:57   #75
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ju längre man är desto större hävarmar får man ju tyvärr att jobba med, så progressionerna tar väl antagligen längre tid.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)