Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-13, 14:35   #31
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Bump! Hur ofta byter ni som har fälgbroms klossar/belägg till dessa? Jag köpte en ny cykel från Biltema för några veckor sedan som funkar kanonbra förutom att bromsen knappt tar längre. Cyklar på den 1-2 timmar per dag, eller så.
Asså, man får ju titta på klossarna, jag brukar byta när det är typ bara är några millimeter kvar på gummit. Man behöver ju också successivt justera bromsarna allt eftersom att klossarna slits ner, dvs justera så att fälgbromsen "stänger sitt gap" mer allt eftersom.

Uppskattningsvis håller bromsklossar typ någon-några månader för mig, men beror också på hur man cyklar och hur terrängen ser ut. Branta nedförsbackar där man måste hålla nere farten käkar upp bromsklossar som ingenting annat :p

Edit: Tips, på många varianter är själva "gummiklossen" avtagbar och kan köpas separat. Då kan man spara typ 30-100kr per hjul
Jag har själv gjort misstaget flera gånger att ha köpt nya för att jag glömt bort att mina är utbytbara.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-05-13 klockan 14:36.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 15:23   #32
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Branta nedförsbackar där man måste hålla nere farten käkar upp bromsklossar som ingenting annat :p
Sådana backar finns det gott om i staden där jag bor. De där satserna där man allt eftersom de slits byter ut endast bromsbelägget verkar vara bästa alternativet. Lite dyrare än det billigaste alternativet på Biltema men förhoppningsvis bättre gummiblandning i dem, för de som följde med cykeln var rena skräpet!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 16:29   #33
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Sådana backar finns det gott om i staden där jag bor. De där satserna där man allt eftersom de slits byter ut endast bromsbelägget verkar vara bästa alternativet. Lite dyrare än det billigaste alternativet på Biltema men förhoppningsvis bättre gummiblandning i dem, för de som följde med cykeln var rena skräpet!
Ptja, biltema brukar generellt inte drypa av kvalité :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:31   #34
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Cykelentusiaster, vad använder ni för redskap när ni rengör drevet och kassetten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:09   #35
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Någon som kan tipsa om en bra elcykel som jag skulle kunna trimma upp lite? Gärna begagnad och gärna för runt 5000kr i Göteborg.

Tanken är att cykla till och från jobbet, 3km med en lång backe på slutet och skogsväg innan.

Jag har hört att det är skillnad på vart "drivaxeln?" (namn oklart) sitter? Om den sitter i navet eller vid däcket, navet var bäst tydligen men svårast att trimma då? Det skulle finnas ett trim-chipp att köpa?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 21:18   #36
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
3 km fixar du väl lätt utan el?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 22:12   #37
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Cykelentusiaster, vad använder ni för redskap när ni rengör drevet och kassetten?
Mitt huvudredskap är en hård tandborste
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 02:06   #38
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Någon som kan tipsa om en bra elcykel som jag skulle kunna trimma upp lite? Gärna begagnad och gärna för runt 5000kr i Göteborg.

Tanken är att cykla till och från jobbet, 3km med en lång backe på slutet och skogsväg innan.

Jag har hört att det är skillnad på vart "drivaxeln?" (namn oklart) sitter? Om den sitter i navet eller vid däcket, navet var bäst tydligen men svårast att trimma då? Det skulle finnas ett trim-chipp att köpa?
Tänk på att den slutar räknas som cykel om den går för fort.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 06:08   #39
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Men vad i hela friden! Elcykel för 3 km pendling?

Skaffa en hybridcykel med stötdämpare så blir skogspartiet säkert riktigt roligt att cykla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:17   #40
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
3 km fixar du väl lätt utan el?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ja givetvis gör jag det, men jag svettas otroligt mycket. Och jag vill ta mig till jobbet utan ansträngning så att jag direkt kan ställa mig i receptionen utan att tänka på ev eftersvettningar. Därför jag vill ha elcykel, inte för att jag är lat. Blir det en lika varm sommar som sist räcker det att jag står still ute för att svetten ska rinna.


Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Tänk på att den slutar räknas som cykel om den går för fort.
Tror inte farbror blå tar mig i skogen med en elcykel som går i 45.

Tips tack

Senast redigerad av Akerhage den 2019-05-22 klockan 09:21.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 09:59   #41
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Misstänkte att det var nåt sånt. Jag har tyvärr inga tips på elcyklar. Men det finns ju många att välja på.

Måste den vara trimmad? 3km går ju väldigt fort även om man cyklar i 20-30 km/h. Tar väl inte mer än 5-10 min?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:04   #42
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Misstänkte att det var nåt sånt. Jag har tyvärr inga tips på elcyklar. Men det finns ju många att välja på.

Måste den vara trimmad? 3km går ju väldigt fort även om man cyklar i 20-30 km/h. Tar väl inte mer än 5-10 min?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nej, den behöver inte vara trimmad, men tänkte det hade varit sköjj att iaf kunna trimma den. Jag kommer nog att säga upp busskortet till förmån för cykeln, så gör ju inget att hastigheten kan bli mer än 25km/h.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:12   #43
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Jag hade gått till en cykelhandlare. Pratat lite med nån som har koll. Då kan du lätt lämna tillbaka eller byta ut cykeln om du inte gillar den. Jag har köpt mina senaste cyklar hos cykelbutiker och rekommendationer det. Skönt att veta att man får hjälp om det är nåt strul eller nåt man behöver köpa.

Cyklar också till jobbet när jag kan. Har sex km till jobbet och älskar det. Lite frisk luft innan och efter jobbet är kanon.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-22, 10:31   #44
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Får kolla läget lite, rent spontant känns det som jag borde kunne få bättre cykel begagnat på blocket för 5000kr än hos cykelhandlaren. Men kikar lite
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 19:51   #45
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Får kolla läget lite, rent spontant känns det som jag borde kunne få bättre cykel begagnat på blocket för 5000kr än hos cykelhandlaren. Men kikar lite
Har nu hittat en Ecoride Ambassdor eller en Ecoride Summit jag kan få billigt.

https://docplayer.se/12534224-Ecorid...ectio-1-n.html

Den Summit är 26", är det för litet för 179cm?
Får isf den för 4500kr med ett panasonic 36V-batteri. 518W motor.

Ambassadör får jag för 3500kr.

Tips om dessa? Eller något jag bör kolla på isf extra vid köp? (Jag kan nada om cyklar)
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)