Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-23, 22:41   #1
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Lätt distraherad i gymmet

Är jag ovanligt lättstörd när jag tränar eller känner fler igen sig?
Ikväll när jag körde ett set benböj råkade jag titta på telefonen och se att vikten i set 2 var fel inställd. Trots att jag redan kört settet på rätt vikt fick det mig så ur balans psykiskt att jag tappade trycket halvvägs upp på en vikt med god fart, jag borde utan problem fått upp den. Det slutade med att jag satte mig ned på golvet med stången på säkerhetspinnarna.

I bänk kan en tanke på att lyfta snett eller misslyckas med alla reps få mig ur balans, liknande i övriga övningar. Små saker som kan göra att ett set blir skit istället för skitbra.

Hur håller ni fokus? Jag stör mig sällan på folk, utan det är i huvudet problemet ligger så musik och proppar fungerar inte. Då kan jag inte lyfta om musiken har fel tempo, text, trummor osv.
Tips? Eller är det psykolog och djupare undersökning som gäller?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 23:08   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Brukar dessa typer av tankegångar annars få dig ur balans i vardagen?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 06:23   #3
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Brukar dessa typer av tankegångar annars få dig ur balans i vardagen?
Nej, bara på gymmet, lätt distraherad. Små saker som gör att lyften inte fungerar. Det är inte alla pass. Ingen annan som blir störd som jag?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 06:59   #4
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Nej, bara på gymmet, lätt distraherad. Små saker som gör att lyften inte fungerar. Det är inte alla pass. Ingen annan som blir störd som jag?
Inte så lätt som du verkar bli det. Men börjar man tvivla/tveka eller blir distraherad av exempelvis någon som går för nära när man knäböjer så är det lätt att det blir snortungt/fail.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:44   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Är jag ovanligt lättstörd när jag tränar eller känner fler igen sig?
Ikväll när jag körde ett set benböj råkade jag titta på telefonen och se att vikten i set 2 var fel inställd. Trots att jag redan kört settet på rätt vikt fick det mig så ur balans psykiskt att jag tappade trycket halvvägs upp på en vikt med god fart, jag borde utan problem fått upp den.
Kör du varje set till nästan/tekniskt fail? Isåfall kanske du borde provat att "lämna 2-3 reps i tanken" under en period för att se om du kan komma ifrån dina tankar. Jag kör själv alldeles för ofta till fail, och jag känner igen mig i att om jag inte taggar till ordentligt och lyckas fokusera/tro på mig själv i början av settet så blir det oftast färre reps än tänkt. Vilket jag inte tror är det bästa sättet att träna på..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:52   #6
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Är jag ovanligt lättstörd när jag tränar eller känner fler igen sig?
Ikväll när jag körde ett set benböj råkade jag titta på telefonen och se att vikten i set 2 var fel inställd. Trots att jag redan kört settet på rätt vikt fick det mig så ur balans psykiskt att jag tappade trycket halvvägs upp på en vikt med god fart, jag borde utan problem fått upp den. Det slutade med att jag satte mig ned på golvet med stången på säkerhetspinnarna.

I bänk kan en tanke på att lyfta snett eller misslyckas med alla reps få mig ur balans, liknande i övriga övningar. Små saker som kan göra att ett set blir skit istället för skitbra.

Hur håller ni fokus? Jag stör mig sällan på folk, utan det är i huvudet problemet ligger så musik och proppar fungerar inte. Då kan jag inte lyfta om musiken har fel tempo, text, trummor osv.
Tips? Eller är det psykolog och djupare undersökning som gäller?
titta du på telefonen under tiden du körde ? alltså slog en blick på den mitt i settet ?

.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:47   #7
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Kör du varje set till nästan/tekniskt fail? Isåfall kanske du borde provat att "lämna 2-3 reps i tanken" under en period för att se om du kan komma ifrån dina tankar. Jag kör själv alldeles för ofta till fail, och jag känner igen mig i att om jag inte taggar till ordentligt och lyckas fokusera/tro på mig själv i början av settet så blir det oftast färre reps än tänkt. Vilket jag inte tror är det bästa sättet att träna på..
Har kört SS, GSLP och 531 variarioner i perioder tillsammans med amrap set på mindre övningar. Nu försöker jag köra lite mer reps, ofta 8-12. Men ja, historik sett ligger jag nog nära fail rätt ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
titta du på telefonen under tiden du körde ? alltså slog en blick på den mitt i settet ?

.
Jag för statistik på den och hade lagt den snett framför mig på golvet efter settet innan. Skärmen är ställd på 10 minuter innan den slocknar. Råkade snegla lite. Annars använder jag inte telefonen i gymmet. Instagrammar inte i squatracket ;-)
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 08:59   #8
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av kif Visa inlägg
har kört ss, gslp och 531 variarioner i perioder tillsammans med amrap set på mindre övningar. Nu försöker jag köra lite mer reps, ofta 8-12. Men ja, historik sett ligger jag nog nära fail rätt ofta.


Jag för statistik på den och hade lagt den snett framför mig på golvet efter settet innan. Skärmen är ställd på 10 minuter innan den slocknar. Råkade snegla lite. annars använder jag inte telefonen i gymmet. Instagrammar inte i squatracket ;-)
bra !!!!!!!!
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 09:15   #9
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Är det någon slags prestationsångest där passet måste gå perfekt, annars ser du passet som ett misslyckande?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 09:30   #10
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Om ögonen fungerar under setet kör man väl för lätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:36   #11
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Är det någon slags prestationsångest där passet måste gå perfekt, annars ser du passet som ett misslyckande?
Så kan det kanske vara.


Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Om ögonen fungerar under setet kör man väl för lätt?
Efter marklyften gör dom inte det
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:38   #12
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Efter marklyften gör dom inte det
Så det ska vara!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:18   #13
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Så kan det kanske vara.
Då borde du försöka jobba med att lägga upp mål på längre sikt som du kan försöka överföra fokuset på. Inte alltid lätt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:20   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nej, jag känner inte igen ditt problem. Men jag tar mig ändå friheten att spekulera lite kring det.

Jag kan tappa fokus ibland, baserat på grejer inne i huvudet. Oftast beror det nog på att jag har tagit en för tung vikt. Säg att jag ska göra 10 reps, men märker "fuck, jag kommer aldrig klara 10", sen kanske jag klarar 5, medan jag hade kkarat 7 om jag haft bättre attityd. Det händer då och då, men inte ofta.

En sak jag tror kan hjälpa är att hitta en viss tanke som får dig att tagga till, sen försöka hålla den tanken i huvudet under hela setet. Det kan vara någon riktigt töntig grej, t ex låtsas att du är en viking, en robot eller He-Man - sålänge det funkar! Om jag har ett extra jobbigt set framför mig kan det hjälpa att tänka "det här varar 30 sekunder och det är det jobbugaste du ska göra under hela dagen, det är bara nerförsbacke sen".

Jag brukar även fokusera mycket på tekniken. När jag militärpressar t ex så rabblar jag tyst för mig själv "svanka inte, svanka inte..." Så min hjärna är inte ens fokuserad på att pressa upp vikten. Inte bara iallafall.

Sen kan det hjälpa lite att jag är emotionellt trög. Det tar en srund för mig att byta från en känsla till en annan. Så det kan vara så enkelt att jag inte "hinner" tappa folus under setet.

Lite spretigt inlägg kanske. Hoppas det hjälpte nåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:30   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Känner jag redan innan passet att jag är stressad, disträ, trött osv. så brukar jag fega och byta ut tyngre övningar mot något substitut. Knäböj blir benpress, marklyft blir ahrugs+rygglyft stångrodd blir maskinrodd bänk blir smithmaskin oh-press blir sittande axelpress.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)