Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-21, 15:29   #16
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Dom enda jag hör använda ordet Cardio är folk som använder löpning för att bränna kalorier aldrig för att förbättra sin kondition.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 16:01   #17
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 728
Säger nog konditionstränign till saker som känns där konditionen tränas t.ex Löpning.
Saker som promenader, cykling osv kallar jag bara för motion.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 17:42   #18
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Men alltså... kardiovaskulär träning. Kardio.
Det är svenska.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 09:40   #19
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Men alltså... kardiovaskulär träning. Kardio.
Det är svenska.
Har du någonsin hört någon uttala det som kardio (med svensk-grekiskt uttal)? Jag har det då aldrig. Alltid cardio (med engels-grakiskt uttal) man hör.

På svenska säger man således cardio lika lite som man säger squats. Konditionsträning heter det.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 10:31   #20
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag ska bara köra lite skwatts sen blire deadlyfts och lite bench å sen lite romanian marklift för att runda av med Cardio.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-26, 19:04   #21
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Träna kondition säger jag. Inte längre att säga jämfört med "cardio".
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 17:12   #22
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Jag säger oftast cardio, squats, deadlifts och så vidare. Inte för att vara fin i kanten , heller för att jag ogillar svenska, utan helt enkelt för att majoriteten av den information som jag konsumerar är på engelska. Det blir naturligare att använda engelska termer.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 18:16   #23
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Jag säger oftast cardio, squats, deadlifts och så vidare. Inte för att vara fin i kanten , heller för att jag ogillar svenska, utan helt enkelt för att majoriteten av den information som jag konsumerar är på engelska. Det blir naturligare att använda engelska termer.
Helt off-topic och 100% kuriosa, men snackade med några professorer om just det efter att jag slitit som ett djur med att försöka komma på lämpliga översättningar på riktigt bajsnödiga ord i en projektuppgift.

Fick svaret att det tydligen finns en grupp inom ett institut i Island med huvuduppgift att komma på bra översättningar till olika ord som accepteras av hela isländska samhället, för att man vill undvika låneord.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 20:07   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Helt off-topic och 100% kuriosa, men snackade med några professorer om just det efter att jag slitit som ett djur med att försöka komma på lämpliga översättningar på riktigt bajsnödiga ord i en projektuppgift.

Fick svaret att det tydligen finns en grupp inom ett institut i Island med huvuduppgift att komma på bra översättningar till olika ord som accepteras av hela isländska samhället, för att man vill undvika låneord.
Görs även i Finland för att man vill undvika låneord.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 16:18   #25
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Helt off-topic och 100% kuriosa, men snackade med några professorer om just det efter att jag slitit som ett djur med att försöka komma på lämpliga översättningar på riktigt bajsnödiga ord i en projektuppgift.

Fick svaret att det tydligen finns en grupp inom ett institut i Island med huvuduppgift att komma på bra översättningar till olika ord som accepteras av hela isländska samhället, för att man vill undvika låneord.
Norrmännen är underbara på att uppfinna nya ord. Tack och lov har vi svenskar bättre verbal anpassningsförmåga.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 21:06   #26
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Jag säger oftast cardio, squats, deadlifts och så vidare. Inte för att vara fin i kanten , heller för att jag ogillar svenska, utan helt enkelt för att majoriteten av den information som jag konsumerar är på engelska. Det blir naturligare att använda engelska termer.
Jag förstår inte hur svårt det kan vara att säga/skriva saker på svenska oavsett hur man inhämtar information. Om man tycker att det låter fint i kanten eller smått efterblivet (jag menar hur svårt är det att översätta saker mellan engelska och svenska..) är vll upp till var och en. Men visst.. kan man leva med att låta som Maria Montazami så kör på..

Senast redigerad av Burksoppa den 2019-05-30 klockan 21:12.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 13:45   #27
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Jag förstår inte hur svårt det kan vara att säga/skriva saker på svenska oavsett hur man inhämtar information.
För att det är enklast att inte göra det.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)