Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-01-17, 17:15   #16
nossid
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 25
Jag har också ett par 40kg Gymtec-hantlar i mitt hemmagym. Överlag så är jag glad att jag köpte dom. Det finns dock några nackdelar som man bör vara medveten om.
  • De väger sannolikt inte 40kg. Använde bara en personvåg för att kolla för länge sedan, men det verkade som att de var några kilo för lätta.
  • Handtagen är inte helt runda. De är lite fyrkantiga, där kanterna är rejält obekväma. Jag löste det genom att först tejpa ett lager med vävtejp för att jämna ut kanterna och sedan ett lager med sporttejp ovanpå för greppets skull. Det har fungerat helt ok.
  • Att sätta ned hanteln i stället kan vara lite fippligt. Viktskivorna som man inte lyft upp kan röra sig lite i sidled, vilket gör att man inte alltid får i hanteln på första försöket.
  • De är väldigt långa, vilket gör att beroende på övning så slår de i varandra och begränsar din rörelsebana.
Jag hade byggbara hantlar innan och uppskattar verkligen att inte behöva skruva och krångla med skivor för att ändra vikten. Med dessa så tar det knappt någon tid eller energi oavsett vilken vikt man ska ha. Nackdelarna jag nämnde ovan gör att jag inte kan rekommendera dom för alla, men de har fungerat ok för mitt bruk hittills.
nossid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-17, 17:39   #17
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Låte ganska bra de här ändå. Får bli såna snart.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 09:57   #18
62ragtop
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av nossid Visa inlägg
Jag har också ett par 40kg Gymtec-hantlar i mitt hemmagym. Överlag så är jag glad att jag köpte dom. Det finns dock några nackdelar som man bör vara medveten om.
  • De väger sannolikt inte 40kg. Använde bara en personvåg för att kolla för länge sedan, men det verkade som att de var några kilo för lätta.
  • Handtagen är inte helt runda. De är lite fyrkantiga, där kanterna är rejält obekväma. Jag löste det genom att först tejpa ett lager med vävtejp för att jämna ut kanterna och sedan ett lager med sporttejp ovanpå för greppets skull. Det har fungerat helt ok.
  • Att sätta ned hanteln i stället kan vara lite fippligt. Viktskivorna som man inte lyft upp kan röra sig lite i sidled, vilket gör att man inte alltid får i hanteln på första försöket.
  • De är väldigt långa, vilket gör att beroende på övning så slår de i varandra och begränsar din rörelsebana.
Jag hade byggbara hantlar innan och uppskattar verkligen att inte behöva skruva och krångla med skivor för att ändra vikten. Med dessa så tar det knappt någon tid eller energi oavsett vilken vikt man ska ha. Nackdelarna jag nämnde ovan gör att jag inte kan rekommendera dom för alla, men de har fungerat ok för mitt bruk hittills.
Kan bekräfta punkterna 2-4. Lettringen som jag sa tidigare, är uppdelad i två fält. Dessa fält åtskiljs av en liten kant. Personligen kör jag med magnesium, dels pga av de "glatta" fälten, men också för mitt grepp är "fröken-aktigt"... Nyper man åt ordentligt när man håller i dem så är det sällan några problem, men visst har jag haft skönare hantelgrepp i tidigare dar...

För att byta vikt så skall hanteln ner i "vaggan". Det gäller att den förs ned rakt i stället, hamnar den något snett så går den inte ned i botten och då fungerar inte vred-mekaniken. Har inga större problem med detta, men visst kan det vara lite "irriterande" när man har lite "pump å puls" och den börjar kärva.

Ja, hantlarna blir långa. Nu har jag enbart kört ett par hantel-övningar, som jag tycker funkar ok.

Huruvida vikten är bra kalibrerad har jag inte tänkt på. Ska göra ett litet test, ber att få återkomma.
62ragtop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 13:15   #19
62ragtop
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 12
Återkommer med mitt lilla vikt/kalibreringstest.

Högst ovetenskapligt, utfört på en sedvanlig digital badrumsvåg, annonserad viktavvikelse 100gr (d=100gr)

Vägde först en 5kgs vikt. Vågen sa 4,9kg. För sakens skull, låt oss säga att vikten väger 5kg och vågen diffar då 100gr (nedåt).

Gymtec 40kgs hantel:

5kg - vilket i princip är handtaget med vreden. Vågen sa 3,9kg (4kg). Så redan där diffar det -1kg.

20kg - vågen sa 18,9kg (19kg). Så från 5kg upp till 20kg så verkar detta -1kg hänga med.

Nu vägde jag inte alla intervall (hade inte riktigt tiden).

40kg - dvs, tyngsta viktangivelsen. Vågen sa 37,5kg (37,6kg).

Tog även "32kg" - vågen sa 29,5kg (29,6kg).

Så, mellan "20kg" upp till "40kg" så verkar ytterligare -1,4kg ha "försvunnit".

För oss hobby-motionärer, kanske mer av akademisk betydelse.

mvh
62ragtop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 17:44   #20
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ni som köpte de på postorder, hur levererades de? Hantlarna väger ju en del.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 21:22   #21
nossid
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ni som köpte de på postorder, hur levererades de? Hantlarna väger ju en del.
De levererades med hemkörning på dagtid. Minns inte vilken speditör det var, men de kom på en lastbil i två separata kartonger.
nossid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 11:05   #22
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Har ett par Powerblock hemma. Funkar finfint! Det är dock tyvärr väldigt tråkigt att träna hemma.

Inget fel på hantlarna dock som sagt. Hemleverans direkt till dörren när jag köpte dom.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-31, 22:27   #23
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Positivt överraskad över hur många som har bra erfarenheter av ställbara hantlar. Kör själv på Rusta-modellen med evigt skruvande, lösa vikter och den plats sex hantlar tar upp vilket naturligtvis gör att detta lockar.

Har själv övervägt alternativen som nämns i tråden men ogillar utformningen på Powerblock och att Bowflex alltid är fullängd. Dessutom så är jag skeptisk till hållbarheten där traditionella hantlar varar hur länge som helst men om något går sönder på dessa så behöver man i princip en helt ny.

Snubblade över NÜO Flexbell som faktiskt ser ut som traditionella hantlar och du slipper Bowflex-problemet. En butik tar 5490 kr för 2x32kg och du ändrar vikt genom att snurra på handtaget vilket verkar grymt smidigt men även gör mig skeptisk till hållbarheten. Verkar finnas i en drös välkända butiker men hittar inga seriösa recensioner alls. Garanti i 20 år och jag hade säkert resonerat annorlunda men nu är det mycket pengar för 32 kg.

Lägen: 2/4/8/12/16/20/24/28/32 kg



__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 21:26   #24
NickeSthlm
Registered User
 
NickeSthlms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 392
https://traningsprodukter.se/produkt...l-paket-50-mm/

Jag har dessa och är riktigt nöjd. Klart snabbare viktlås än Rustas snurrvariant!

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 13:50   #25
DEEZNUTS
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 1
Exclamation Justerbara / ställbara hantlar Gymtec vs. Ironmaster

Hade Gymtec justerbara hantlar som dessvärre gick sönder efter fåtal användningar. Hade dom ståendes hemma vid behov dagar då gymmet inte var ett alternativ och användes endast cirka 10-20ggr. Kontaktade gymtec gällande reklamation och produktfel pga begränsat nyttjande enl. ovan. De hänvisade till till endast 1-års garanti och att de inte hjälper till alls utanför den tiden. Mao förväntar GYMTEC sig inte att deras hantlar håller längre än ett år. De fungerar endast vid lätta vikter. Annars går de sönder på få träningstillfällen enl. min erfarenhet. Riktigt dålig kvalité.

Nu köpt IRONMASTER justerbara hantlar. Dyrare inköpspris men långsiktigt mycket billigare eftersom de håller och ironmaster erbjuder livstidsgaranti. De har t.o.m. youtube-klipp där de kastar runt hantlarna i hiss-schakt och betongblandare utan minsta funktionsfel i hanteln. Kvalité!
DEEZNUTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:49   #26
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Edit. Hade redan skrivit detta ovan för ett par år sen...

Senast redigerad av Macroman den 2019-05-21 klockan 08:54.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:53   #27
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av 62ragtop Visa inlägg
Återkommer med mitt lilla vikt/kalibreringstest.

Högst ovetenskapligt, utfört på en sedvanlig digital badrumsvåg, annonserad viktavvikelse 100gr (d=100gr)

Vägde först en 5kgs vikt. Vågen sa 4,9kg. För sakens skull, låt oss säga att vikten väger 5kg och vågen diffar då 100gr (nedåt).

Gymtec 40kgs hantel:

5kg - vilket i princip är handtaget med vreden. Vågen sa 3,9kg (4kg). Så redan där diffar det -1kg.

20kg - vågen sa 18,9kg (19kg). Så från 5kg upp till 20kg så verkar detta -1kg hänga med.

Nu vägde jag inte alla intervall (hade inte riktigt tiden).

40kg - dvs, tyngsta viktangivelsen. Vågen sa 37,5kg (37,6kg).

Tog även "32kg" - vågen sa 29,5kg (29,6kg).

Så, mellan "20kg" upp till "40kg" så verkar ytterligare -1,4kg ha "försvunnit".

För oss hobby-motionärer, kanske mer av akademisk betydelse.

mvh
Tror inte en personvåg funkar särskilt bra för detta ändamål. Särskilt inte för låga vikter.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 12:02   #28
Haik
Registered User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 8
Tjena

Jag tänker köpa justerbara hantlar.

Hantelsetet som XXL har verkar ok (+ extra vikter)... eller skulle ni rekommendera något annat?

https://www.xxl.se/xxl-hantelset-18-...160079_1_style
Haik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)