Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-11, 19:05   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Knäböj ger en onödig belastning på din ryggrad som inte heller gör något för utvecklingen av musklerna i dina ben.

Det är lite som att du skulle köra bänkpress med en viktskiva löst liggande på magen.
Tolkar ditt inlägg som att knäböj inte leder till muskelökning i benen.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 19:08   #17
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Tolkar ditt inlägg som att knäböj inte leder till muskelökning i benen.
Jaha hoppsan, det var ju inte alls meningen. Jag menade att belastningen du får på ryggraden till följd av knäböj, inte är central för att träna benen. Dvs du behöver inte ha belastning på ryggen för att kunna aktivera lårmuskeln.

Därför beskrev jag det som en "onödig belastning"

Om du fortfarande inte förstår vad jag menar får jag helt enkelt göra en pudel, säga att jag har stroke och backa ut ur rummet.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 19:15   #18
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Du bygger din lårmuskel precis lika bra om inte bättre i en inställd korrekt utförd benspark

skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 19:33   #19
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Du bygger din lårmuskel precis lika bra om inte bättre i en inställd korrekt utförd benspark

Sant, men du kommer nog nå en vägg efter ett tag när du inte kan öka utan att riskera knähälsan.

Knäböj är mer lämplig om man vill ha långsiktig progression, nå milstolpar osv..
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 19:34   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Lite kul att det kommer ifrån dig eftersom jag faktiskt vet att du känner till och använder dig av övningen sissy squats som ger mest möjlig belastning av just lårmuskeln.

Lårmuskelns jobb är att räta ut ditt ben, behöver man ha en stång på ryggen för att göra det?
Att jag tränar (och tycker om) en övning betyder inte att alla andra är kassa. Eller ens sämre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 19:55   #21
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Går ni tillbaka och kollar så skrev jag ju att han kunde köra knäböj+vader men la även till att jag personligen hade inte kört knäböj och då frågade han varför och jag svarade kanske lite dåligt.

Det är ingen dålig övning och han gör vad han vill men jag förstår inte varför man skulle vilja ha något på ryggen.





Två övningar jag föredrar över knäböj.

Obs gör du dessa två övningar kommer ingen dunka dig på ryggen, skrika eller ge dig bro-fists efteråt men det kommer träna dina ben och ge dig resultat.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 20:00   #22
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Sant, men du kommer nog nå en vägg efter ett tag när du inte kan öka utan att riskera knähälsan.

Knäböj är mer lämplig om man vill ha långsiktig progression, nå milstolpar osv..
Tar man bort händerna från handtagen, sänker ner hastigheten rejält och även går upp i reps intervallet 20-30 samt kör med ett ben i taget så ska det vara en riktigt dålig maskin du satt dig vid om du klarar av det med fullt viktmagasin.

Knähälsan är det inte värre med än armbågshälsan när du kör exempelvis triceps, översträck inte rörelsen så kommer det gå bra. Återigen tog jag bara den som ett exempel, bensparken på det gymmet jag är på nu är inte bra så den använder jag mig inte av men annars är ju övningen inget fel på.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-09-11 klockan 20:02.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 20:02   #23
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Du bygger din lårmuskel precis lika bra om inte bättre i en inställd korrekt utförd benspark

Och missar röven, magen och alla andra fördelar med knäböj.

Är man nojjig över ryggen så funkar beltsquats eller frontböj bra.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 20:26   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alltså, jag kunde inte bry mig mindre men eftersom jag argumenterar med anatomi i ryggen så borde jag ju kunna känna mig säker? Eller vet du något om den mänskliga kroppen som inte vi andra vet?
Då får du nog utveckla vad du säger. Tror helt ärligt du missat lite om hur det funkar.

Båda dina YT övningar belastar ryggen tex.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:14   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Går ni tillbaka och kollar så skrev jag ju att han kunde köra knäböj+vader men la även till att jag personligen hade inte kört knäböj och då frågade han varför och jag svarade kanske lite dåligt.

Det är ingen dålig övning och han gör vad han vill men jag förstår inte varför man skulle vilja ha något på ryggen.





Två övningar jag föredrar över knäböj.

Obs gör du dessa två övningar kommer ingen dunka dig på ryggen, skrika eller ge dig bro-fists efteråt men det kommer träna dina ben och ge dig resultat.
Min personliga uppfattning om de här två övningarna är att de är lågproduktiva och är typiska övningar som PT arbetar med för att fylla ut sina PT-timmar så att de ska verka effektiva. Onödigt tidsfördriv för en seriös tränande.

Rätt utförda knäböj är väldigt effektivt för benen, inte speciellt farligt för ryggen om de utförs på rätt sätt med rimlig vikt, men bör kompletteras med leg extension och en massa legcurls för att få styrsel på benmuskulaturen
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:35   #26
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Att maskiner är till för/något man bör använda sig av om man är skadad är rent trams, din lårmuskel har ingen aning om vad du använder dig av för att räta ut ditt underben. Om du kör benspark och du känner att du använder dina lårmuskler så använder ju du dina lårmuskler, du kan inte göra något mer än att använda dina lårmuskler, när du kör knäböj använder du ju inte dina lårmuskler och sen lite till (?). Användningen av lårmuskelaturen är precis identisk.

Det är lite smått kul att folk har den här inställningen till just benen för när man pratar om bicepscurl i exempelvis en kabelmaskin så är de flesta betydligt mer positivt inställda till att det är samma sak/kan fungera precis lika bra även om armen böjer på liknande sätt som benet.

Jag tänker inte prata så mycket mera om det här, jag är inte ute efter att folk ska sluta köra knäböj och kunde inte bry mig mindre om vad ni kör för övningar eller vad ni väljer att tro på/inte tro på.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-09-12 klockan 07:41.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:47   #27
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Att folk inte är stora och starka av att köra maskiner är för att man har precis den inställningen som du har Anders The Peak, det är något man använder sig av för att "ta ut det sista" eller om man är skadad.

Om folk gick in i en benspark med samma intensitet som man gjorde i en knäböj skulle man få samma resultat, men det är ingen som gör det. Den tar man sist som avslutning eller lite som en lite lättare uppvärmning.

Hela industrin är ju dock uppbyggd kring just basövningarna, det skulle finnas ganska lite youtube videos/böcker och annat kraffs där ute om man inte pratade om hur man utförde mark, bänk, böj.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:49   #28
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
King Grub har din träningspolare ändrat sin inställning till knäböj på äldre dar?

skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:56   #29
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Att folk inte är stora och starka av att köra maskiner är för att man har precis den inställningen som du har Anders The Peak, det är något man använder sig av för att "ta ut det sista" eller om man är skadad.

Om folk gick in i en benspark med samma intensitet som man gjorde i en knäböj skulle man få samma resultat, men det är ingen som gör det. Den tar man sist som avslutning eller lite som en lite lättare uppvärmning.

Hela industrin är ju dock uppbyggd kring just basövningarna, det skulle finnas ganska lite youtube videos/böcker och annat kraffs där ute om man inte pratade om hur man utförde mark, bänk, böj.
Nu tar du mig på fel sätt utan jag pratade enbart om knäböj och jag anser att den om den är rätt utförd är den en bra övning. Det är väldigt svårt att få ett bra lårsvep utan den för mig. Förespråkar maskiner, som är riktigt konstruerade, att de är betydligt effektivare än fria vikter. Men det betyder inte att en friviktsövning behöver vara dålig. Men de där två övningarna som du visade är att ödsla bort tiden som man har på gymmet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:59   #30
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Plus knäböjjen då

Jag kör benpress 4 - 5 X 12

leg extensions 4 X 12 minst.

Sen kör jag vader 3 x 15 max 4 X 15

walking dumbbell 4 X 12

Men kör bara en gång i veckan!
Har läst mig till och kollat massa olika på Youtube där säga det 5 set - 12 reps är bäst för maximal muskelökning men kanske har fel �� därför jag kollar här lite
Om du känner dig bekväm med programmet så är det bara att köra på.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)