Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-09, 08:46   #1
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Bortkastat att äta sånt som inte magen gillar?

Åt nyss ett äpple trots att jag vet att min mage inte riktigt tål äpplen. Blir väldigt orolig i magen och har jag inte gjort #2 på ett tag så kommer det med besked om några timmar. Samma gäller men många slags gryn, bland annat havre.
Har funderat hur det är med att äta sånt som magen inte riktigt tål, gör man sig själv bara en björntjänst av att äta sånt eller tas ändå näringen tillvara trots att magen och tarmarna visar att de inte gillar?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 07:03   #2
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag kan inte förstå varför man äter sånt som får ens mage/tarm att göra motstånd.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 11:03   #3
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Jag kan inte förstå varför man äter sånt som får ens mage/tarm att göra motstånd.
Beror främst på oförmåga att emotstå frestelsen ibland. Ifjol körde jag ca 100 liter äpplen till skogs åt älgarna då ingen ville ha dom. Då åt jag en del. Blivit mindre skörd i år och bara ätit några.
Köper sällan granola och mysli nu pga besvären, men känns väldigt tråkigt då det är så smidigt och gott.
__________________
Kneehabjournalen

Senast redigerad av VoDaresVins den 2021-09-10 klockan 11:07.
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 11:50   #4
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Vet inte om mag- och rövbesvär kan klassas som smidigt. Ät sådant som gör att du mår bra och kan prestera. Det är gott och smidigt.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 13:54   #5
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Har hört att de va extremt vanligt förr med magproblem, vanligare än att inte ha det. Så nog klarar vår kropp av det allt, men varför göra dig besväret när du inte behöver?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 20:54   #6
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Min erfarenhet är att magproblem beror mycket på att din bakterieflora inte är redo för sånt du inte äter ofta. T.ex började mula i mig jordnötter nyligen, och då jag inte ätit sånt på kanske flera år så reagerade min mage väldigt illa på det. Tur att man bor ensam för vissa fisar var rent ut sagt plågsamma, luktmässigt alltså. Men efter någon vecka så är det inga problem längre. Har väl helt enkelt genererat en bakteriekultur i tarmen som är kapabel att bryta ner proteinet, eller vad det nu är som man annars har problem med i början.

Så vill man unna munnen så är gäller det helt enkelt att vänja tarmen. Kanske finns sånt som inte går att vänja sig till, men ofta äter ju folk och blir "sjuk," sedan avstår de ett år typ och nästa gång är det lika illa. Jag tror man måste äta det typ varje vecka eller nått för att bibehålla korrekt tarmflora.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 21:33   #7
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Har inte testat gradvis öka på nåt från minimalt men vore intressant att pröva bara för att se om det fungerar.

Själva tanken var annars närmast teoretisk; om jag äter ett äpple för vitaminernas och näringens skull, ger det då i alla fall ett mera negativt än positivt resultat om man bortser från hur magen mår. Eller om man då drar det till ett mera extremt exempel; om jag bara hade vatten, en näve nötter/dag och obegränsat med äpplen att leva på ett par veckor, skulle jag ha mera ork om jag skulle skippa äpplen?
Disclamer; bara en teoretisk fråga som sagt. Har nog en helt normalt kostupplägg.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 22:50   #8
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Lite magknip är väl oftast strunt samma, det är väl bara en uppbyggnad av gas som känns obehagligt. Men om du får diarré till exempel så är risken att kroppen tömmer tarmen utan att all tillgänglig näringen absorberats ordentligt.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 09:34   #9
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Upplever att det ibland krävs tillvänjning om man inte ätit x på ett tag.

Laktos har varit lite bubbligt de gånger jag inte druckit mjölk på länge. Efter nån vecka är det lugnt.
Likaså gluten i stora mängder och fibrer generellt.

Så ett äpple om dagen så kanske bekymren försvinner efter ett tag.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 17:59   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Upplever att det ibland krävs tillvänjning om man inte ätit x på ett tag.

Laktos har varit lite bubbligt de gånger jag inte druckit mjölk på länge. Efter nån vecka är det lugnt.
Likaså gluten i stora mängder och fibrer generellt.

Så ett äpple om dagen så kanske bekymren försvinner efter ett tag.
Då skulle jag inte vara laktosintolerant om det stämde. Vägrade länge inse att jag var det, drack litervis och blev bara värre och värre med åren.. Tur det finns saker på apoteket som gör att jag kan dricka som jag vill nu för tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-11, 18:39   #11
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Min erfarenhet är att magproblem beror mycket på att din bakterieflora inte är redo för sånt du inte äter ofta. T.ex började mula i mig jordnötter nyligen, och då jag inte ätit sånt på kanske flera år så reagerade min mage väldigt illa på det. Tur att man bor ensam för vissa fisar var rent ut sagt plågsamma, luktmässigt alltså. Men efter någon vecka så är det inga problem längre. Har väl helt enkelt genererat en bakteriekultur i tarmen som är kapabel att bryta ner proteinet, eller vad det nu är som man annars har problem med i början.

Så vill man unna munnen så är gäller det helt enkelt att vänja tarmen. Kanske finns sånt som inte går att vänja sig till, men ofta äter ju folk och blir "sjuk," sedan avstår de ett år typ och nästa gång är det lika illa. Jag tror man måste äta det typ varje vecka eller nått för att bibehålla korrekt tarmflora.
Är lite inne på det här spåret också, vår kropp är extremt tålig och anpassningsbar annars hade vi ju aldrig överlevt och suttit här idag om vi exempelvis inte klarade av att byta kost eller äta en massa olika konstiga saker.

Samtidigt kan jag förstå varför folk inte har lust att tvinga sig till att äta saker när man inte behöver.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 04:56   #12
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Det är väldigt individuellt med hur olika personer klarar av olika FODMAP:s, vilka de klarar av och i vilka mängder. Som några av er ovan är inne på kan kroppens bakterieflora anpassas mha probiotika, men jag upplever det som att det är rätt sällan det hjälper.
Gastrointestinala besvär vid IBS är inte farligt, men däremot omständigt.
Angående TS besvär är havregryn i regel IBS-vänligt (med undantag för majoriteten av fiberhavregrynprodukterna, som är berikade med vetekli som innehåller fruktan), men det är ju fortfarande ett fiberrikt spannmål så mängden behöver kanske inte vara jättestor.
__________________
Journal


Instagram

Senast redigerad av Filipb den 2021-09-12 klockan 04:58.
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 07:52   #13
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Då skulle jag inte vara laktosintolerant om det stämde. Vägrade länge inse att jag var det, drack litervis och blev bara värre och värre med åren.. Tur det finns saker på apoteket som gör att jag kan dricka som jag vill nu för tiden.
Klart man kan vara laktosintolerant. Hur kan du tolka det jag skrev så?
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 21:11   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Min mage och min hy mår så mycket bättre efter att jag drog ner ordentligt på gryner, mjöl, mjölkprodukter och soja. Ibland vill man dock ha en pizza eller bröd på helgmorgnarna, men då får jag sota för det också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 06:36   #15
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Åt nyss ett äpple trots att jag vet att min mage inte riktigt tål äpplen. Blir väldigt orolig i magen och har jag inte gjort #2 på ett tag så kommer det med besked om några timmar. Samma gäller men många slags gryn, bland annat havre.
Har funderat hur det är med att äta sånt som magen inte riktigt tål, gör man sig själv bara en björntjänst av att äta sånt eller tas ändå näringen tillvara trots att magen och tarmarna visar att de inte gillar?
Man mår inte bra om man äter sånt magen inte klarar av, men trots det så tas i princip lika mycket av näringen omhand av kroppen.

Själv har jag uteslutit allt som gör min mage upprörd. Tyvärr kan jag typ inte äta frukt eller grönsaker men jag äter inälvsmat i stället så tror att jag får i mig mina vitaminer ändå.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)