Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-31, 17:07   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
Broscience eller fakta?
Kan 10 gram EAA räknas som 20 gram protein från mat?
I rent muskeluppbyggande syfte, ja. Fast effekten varar mycket kortare tid än en blandad måltid med 20 gram protein.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 17:10   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Då är ju periodisk fasta inte möjligt om man vill vara opti så att säga.
Att inte äta har aldrig varit "optimalt" för den som vill bygga maximalt med muskler. Periodisk fasta ägnar man dig åt för att man trivs med ätmönstret. Eventuellt finns det hälsovinster, och en del tycker det är lättare att gå ned i vikt på det sättet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 17:10   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8219935/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 17:13   #19
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Antagligen, även om skillnaderna knappast är jättelika.

Nuvarande rekommendationer är proteinintag med 3-4 timmars mellanrum, utspritt jämnt över det vakna dygnet.

https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0177-8
Skummade igenom texten med hittade inget om hur stor skillnaderna är. Hittade dock detta på en sida som heter Styrkelabbet.

Citat:
"Det kanske inte är 100 % optimalt att förlägga hela dagens proteinintag till några få stora tillfällen för maximal muskeluppbyggnad, men skillnaderna är inte avgörande. Man kommer rätt långt med 97 %."
Hittar dock inget i källorna som den sidan anger som säger att det handlar om 3%.

Trodde bara att styrketräning handlar om att träna, äta och vila men nej, det är ju en hel vetenskap.
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 17:17   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är jag som skrivit artikeln på Styrkelabbet, och siffran 97 % drog jag ut rumpan just för att illustrera att skillnaden sannolikt inte är jättelik. Men periodisk fasta lär absolut vara det suboptimala valet jämfört med att sprida ut måltiderna, om målet är maximal muskeltillväxt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 17:31   #21
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är jag som skrivit artikeln på Styrkelabbet, och siffran 97 % drog jag ut rumpan just för att illustrera att skillnaden sannolikt inte är jättelik. Men periodisk fasta lär absolut vara det suboptimala valet jämfört med att sprida ut måltiderna, om målet är maximal muskeltillväxt.
Jaha, då vet jag.
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 18:02   #22
HookersUnited
Fetare än Jesus
 
HookersUniteds avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 7 110
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I rent muskeluppbyggande syfte, ja. Fast effekten varar mycket kortare tid än en blandad måltid med 20 gram protein.
Kan man anta att upptaget blir långsamt nog om man kompletterar en vanlig måltid med EAA för att få upp det totala proteinet?
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 19:50   #23
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Har testat att räkna på fler måltider, läs var 3:e timme, samt 40 g protein per gång och det blir kämpigt att äta så även om jag delar middagen på två intag (kl 12 och 18) samt äter små mellanmål med proteinpulver kl 06, 09, 15 och 21.

Finns det ingen vetenskaplig fakta som säger exakt hur mycket sämre det är att äta som jag gör, dvs tre mål per dag, eller var 6:e timme?

Handlar det om några få enstaka procent bryr jag mig inte men om det handlar om 50% kan det nog vara värt att må illa för alla gains.
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 20:07   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nej, det finns inte, och även man gjorde en sådan undersökning skulle resultaten inte stämma överens med just dig. Alla svarar vi olika på både styrketräning och proteinintag. Vissa bildar massor av muskler varje gång de äter protein (massor i sammanhanget = milligram), andra bildar inte mycket alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 20:11   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Notera en person som tar upp extremt mycket mer aminosyror i muskeln än övriga, efter 20 gram vassleprotein. Någon stackare går nästan back.



Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Jan;292(1):E71-6.

Vill du bygga mycket muskler, räcker det inte att göra muskelbyggande saker. Du måste ha gener för att svara på dem också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 20:42   #26
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Notera en person som tar upp extremt mycket mer aminosyror i muskeln än övriga, efter 20 gram vassleprotein. Någon stackare går nästan back.



Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Jan;292(1):E71-6.

Vill du bygga mycket muskler, räcker det inte att göra muskelbyggande saker. Du måste ha gener för att svara på dem också.
Okej, då vet jag.

Jag läste någonstans (tror det var på Styrkelabbet) att när man är äldre (60+) så är 70 g per måltid att rekommendera (har jag för mig, hittar inte texten nu). Och eftersom jag vill fortsätta träna livet ut så kommer jag fortsätta som jag gör i dag och äta tre gånger ā 80 g per dag. Speciellt eftersom jag inte vet hur jag svarar genetiskt. Då är det onödigt att hjålla på och vela med mellanmål hit och dit.
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 20:43   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
40 gram som du är äldre. 20 gram maximerar muskelproteinsyntesen om du är ung (eller i alla fall inte äldre än 50-60). Äter du 30-40 gram per portion även som ung är du säker på att du får tillräckligt med marginal.

Studierna på 70 gram mäter inte muskelproteinsyntes, utan en minskning av proteinnedbrytningen. Och då inte muskelproteinnedbrytningen, utan whole body protein breakdown, vilket inkluderar tarmar, levern och andra organ, magsäck, hud, och så vidare.

Vad gäller muskelnedbrytning, är det inte alls säkert att det är bra att försöka minska den så mycket som möjligt. Kanske till och med negativt. En ordentlig muskeluppbyggnad kräver en ordentlig muskelnedbrytning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 21:34   #28
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
40 gram som du är äldre. 20 gram maximerar muskelproteinsyntesen om du är ung (eller i alla fall inte äldre än 50-60). Äter du 30-40 gram per portion även som ung är du säker på att du får tillräckligt med marginal.

Studierna på 70 gram mäter inte muskelproteinsyntes, utan en minskning av proteinnedbrytningen. Och då inte muskelproteinnedbrytningen, utan whole body protein breakdown, vilket inkluderar tarmar, levern och andra organ, magsäck, hud, och så vidare.

Vad gäller muskelnedbrytning, är det inte alls säkert att det är bra att försöka minska den så mycket som möjligt. Kanske till och med negativt. En ordentlig muskeluppbyggnad kräver en ordentlig muskelnedbrytning.
Jaha, då får jag försöka mig på att äta var 3:e timme.
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 21:38   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du gör helt som du vill. Om du tror att några potentiella gram muskler är värda mer än att trivas i vardagen, så kör på.

Jag säger inte att du ska lägga om dina nuvarande vanor. Jag konstaterar bara att argumenten här ovan bygger lite på fektolkningar, att siffrorna du mner inte riktigt gäller det vi pratar om, och att fasta aldrig har varit optimalt för att bygga muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 22:05   #30
Daz
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2021
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du gör helt som du vill. Om du tror att några potentiella gram muskler är värda mer än att trivas i vardagen, så kör på.

Jag säger inte att du ska lägga om dina nuvarande vanor. Jag konstaterar bara att argumenten här ovan bygger lite på fektolkningar, att siffrorna du mner inte riktigt gäller det vi pratar om, och att fasta aldrig har varit optimalt för att bygga muskler.
Jag är inte irriterad på dig utan på att det ska vara så mycket att tänka på när jag trodde att det bara var att äta rätt antal kalorier, protein och att träna hårt.

Är extremt tacksam till att du tar dig tid att svara och lägga fram vad som stämmer och inte.

En sista fråga.

När man blir lite äldre, säg 55-60, är det fortfarande 40 g som gäller då?
Daz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)