Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-06, 16:31   #61
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Nu har det gått ett par veckor och det går framåt på vissa plan, bakåt på andra.

Jag försökte inledningsvis öka kolhydraterna, men min mage fick frispel. Hade konstanta magsmärtor och gaser, och då försökte jag ändå ersätta mycket av mina frukter med vitt bröd och baguetter.

Började öka fettintaget en del, främst för att ost och olivolja är väldigt gott faktiskt. Har börjat lägga herrgårdsost i omeletter, fetaost toppat på maten och goda doser olivolja när jag har en sidosallad. Upplever att min mage mår bättre av det här, jag känner mig mer belåten och pigg, och mitt välmående (även libido) har ökat. Det kanske har mer ökad energimängd att göra dock, vad vet jag.

Är det idiotiskt av mig att äta mer fett istället för att öka kolhydraterna för min prestation och hälsa? Jag äter verkligen ingen lågkolhydratskost, men mitt fettintag är nästan nog mer än det dubbla från innan (åt fettfattigt, räknade ut på en sida att jag åt 50 gram om dagen, och bombade med kolisar. Nu äter jag nog 100-150 gram fett om dagen enligt den sidan. Kommer en del protein på köpet då med så mer protein blir det ju också.

Jag tänkte mycket på det Pepz skrev, och först och främst vill jag må bra och komma ur någon slags relativ energibrist. Även om prestationen är i fokus, är den sekundär för stunden.
kul att det går bättre!

hoppas att det fortsätter.
Ökat fettintag är inte negativt alls i ditt läge.
Men jag tror att du kan stegra kolhydraterna långsamt alternativt hitta kolhydratskällor som inte upprör din mage, finns ganska många fler än vitt bröd
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-13, 18:34   #62
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
kul att det går bättre!

hoppas att det fortsätter.
Ökat fettintag är inte negativt alls i ditt läge.
Men jag tror att du kan stegra kolhydraterna långsamt alternativt hitta kolhydratskällor som inte upprör din mage, finns ganska många fler än vitt bröd
Tack Pepz och andra i tråden för bra råd!

Jag har fortsätt att äta en hel del fett. Mestadels är det ägg, fetare delar av kött/fågel och ost. Det är inte alltid jag kommer upp i 150 gram om dagen, utan närmare 120. Min fråga är om det finns vissa fetter som är bättre än andra för prestationen? Med ost kommer ju en hel del protein, men det kanske vore bättre med oljor/nötter? Äter ca 50-80 gram ost om dagen, oftast fetaost eller mellanfet prästost på 15-20%. Samma sak med kyklingen och köttet, är det "bra" fetter?
Postat via en mobil enhet
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-14, 12:26   #63
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Tack Pepz och andra i tråden för bra råd!

Jag har fortsätt att äta en hel del fett. Mestadels är det ägg, fetare delar av kött/fågel och ost. Det är inte alltid jag kommer upp i 150 gram om dagen, utan närmare 120. Min fråga är om det finns vissa fetter som är bättre än andra för prestationen? Med ost kommer ju en hel del protein, men det kanske vore bättre med oljor/nötter? Äter ca 50-80 gram ost om dagen, oftast fetaost eller mellanfet prästost på 15-20%. Samma sak med kyklingen och köttet, är det "bra" fetter?
Postat via en mobil enhet
Allt som är från riktig mat är bra för dig. Visst, nötter och frön är utmärkta källor till fett, men försök att i första hand äts bra mat som du tycker är god.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-16, 05:09   #64
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Håller fullständigt med ovanstående postare. Du tänker ALLT för mycket på vad som är optimalt nerpå cellnivå. Det egentligen enda du behöver tänka på är att äta tillräckligt mycket för att må bra och prestera. Vad är skillnaden om du en dag äter 600 gram kolhydrater och 150 gram fett och dagen efter 690 gram kolhydrater och 90 gram fett för att den tredje dagen äta 160 gram fett och 640 gram kolhydrater? Absolut ingen så länge du äter tillräckligt för att täcka ditt energi och näringsbehov.

Som jämförelse kan jag ta min kusins make, som spelar för svenska landslaget i fotboll och han äter bara mycket och bra. Garanterat ingen aning om siffror på något sätt, han äter bara bra och mycket och tänker inte längre än så.

Skönt att det går framåt för dig. Nyckeln för dig att försöka komma dit där siffror inte spelar roll, bara att du äter tillräckligt mycket. Så länge du inte baserar din kost på chokladkakor och lösgodis utan äter mat (jag drar det till sin spets för att du ska förstå att det är inte svårare än så: ÄT MAT, och ordentligt) så är du set to succeed.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 10:30   #65
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Jag blir verkligen glatt överraskad att medlemmar bryr sig och kommer med bra råd. Det har hjälpt mig oerhört. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden två år och inte hamnat i den onda cirkeln att äta för lite, särskilt för lite kolhydrater.

Jag har fortsatt testa att öka intaget av olika livsmedel. Har tänkt mycket på det som Pepz, King Grub och Energiöverskott skrivit om kolhydratsintag. Ett ökat fettintag var inte till hjälp i varken träningen eller mot trötthet, upplevde jag iallafall. Det höll magen i schack, men mina hårdare pass blev riktigt tunga. Också styrketräningen blev lidande. Det är svårt att förklara, men jag hade liksom inte den där andra växeln. Mina ben svarade inte. Väldigt tydligt när jag skogslöpte längre pass på helger, då var jag helt slut och var uppriktigt sagt nära på att börja gråta i slutet av passen. Snålade säkert med kolhydraterna omedvetet. Jag har ju lite fel perspektiv på vad som är mycket mat. Kolhydrater gör en enorm skillnad har jag märkt.

Förra veckan började jag ökade mitt kolhydratsintag. Har hittat Riksidrottsförbundets rekommendationer och försöker följa hitta något som fungerar för mig, där mycket kolhydrater ingår. Jag kan inte smälla 120 gram kolhydrater i ett mål i form av rotfrukter, då kommer min mage explodera. Just nu försöker jag med svenskt havreris och andra gryn, vilket hittills fungerar bra även om mängderna inte är vad jag vill än. Torkad frukt som russin och aprikos är bra att blanda i gryner och gröt, vilket får upp intaget. Jag har gått upp ett par kilo tror jag, det syns i spegeln att jag lagt på mig vätska. Jag tror inte jag blivit hulligare dock, det ser mer ut som lite mindre definition på min kropp. Hoppas det släpper, då jag är fåfäng men ärlighetens namn orkar jag inte bry mig lika mycket längre, jag vill prestera och må bra långsiktigt.

Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
Postat via en mobil enhet
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 13:28   #66
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Får hoppas de andra i tråden som är mer kunniga än jag återkommer till dig. Jag påbörjade ett inlägg men raderade det då tråden är allvarlig och de som sitter inne på kunskap bör svara snarare än att jag killgissar. Men om ditt ökade kolhydratintag har lett till att du har bundit vätska så är väl inte det något negativt? Det är väl ett normalläge. Ditt tidigare läge var ju något negativt och inget du i sådant fall bör eftersträva att uppnå igen. Som du skriver så måste ju hälsan gå före lite fåfänga.

Räkna kalorier, kolhydrater och väga dig låter väl som en utmärkt idé. Tycker du svarar på din egen fråga när du nämner att du inte litar på dig själv.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 15:26   #67
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Jag blir verkligen glatt överraskad att medlemmar bryr sig och kommer med bra råd. Det har hjälpt mig oerhört. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden två år och inte hamnat i den onda cirkeln att äta för lite, särskilt för lite kolhydrater.

Jag har fortsatt testa att öka intaget av olika livsmedel. Har tänkt mycket på det som Pepz, King Grub och Energiöverskott skrivit om kolhydratsintag. Ett ökat fettintag var inte till hjälp i varken träningen eller mot trötthet, upplevde jag iallafall. Det höll magen i schack, men mina hårdare pass blev riktigt tunga. Också styrketräningen blev lidande. Det är svårt att förklara, men jag hade liksom inte den där andra växeln. Mina ben svarade inte. Väldigt tydligt när jag skogslöpte längre pass på helger, då var jag helt slut och var uppriktigt sagt nära på att börja gråta i slutet av passen. Snålade säkert med kolhydraterna omedvetet. Jag har ju lite fel perspektiv på vad som är mycket mat. Kolhydrater gör en enorm skillnad har jag märkt.

Förra veckan började jag ökade mitt kolhydratsintag. Har hittat Riksidrottsförbundets rekommendationer och försöker följa hitta något som fungerar för mig, där mycket kolhydrater ingår. Jag kan inte smälla 120 gram kolhydrater i ett mål i form av rotfrukter, då kommer min mage explodera. Just nu försöker jag med svenskt havreris och andra gryn, vilket hittills fungerar bra även om mängderna inte är vad jag vill än. Torkad frukt som russin och aprikos är bra att blanda i gryner och gröt, vilket får upp intaget. Jag har gått upp ett par kilo tror jag, det syns i spegeln att jag lagt på mig vätska. Jag tror inte jag blivit hulligare dock, det ser mer ut som lite mindre definition på min kropp. Hoppas det släpper, då jag är fåfäng men ärlighetens namn orkar jag inte bry mig lika mycket längre, jag vill prestera och må bra långsiktigt.

Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
Postat via en mobil enhet
Vätska borde främst lagras i musklerna om det är pga kolhydrater
Drick lite mer så får du se om det är vätska du dragit på dig öht.

Du måste inte köra pseudonyttiga alternativ som havreris, Har du testat vanligt ris? Pasta? Potatis? Bulgur
Nu gillar jag att äta så jag tycker ju att 500g kokt potatis är relativt standard för mig som del av en måltid.

Jag tycker du ska fokusera på prestation och välmående.

rimligt är att du går upp i vikt eftersom varje gram lagrad kolhydrat binder mer än dubbelt så mycket vätska i muskeln
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-01, 20:37   #68
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Jag blir verkligen glatt överraskad att medlemmar bryr sig och kommer med bra råd. Det har hjälpt mig oerhört. Jag önskar jag kunde vrida tillbaka tiden två år och inte hamnat i den onda cirkeln att äta för lite, särskilt för lite kolhydrater.

Jag har fortsatt testa att öka intaget av olika livsmedel. Har tänkt mycket på det som Pepz, King Grub och Energiöverskott skrivit om kolhydratsintag. Ett ökat fettintag var inte till hjälp i varken träningen eller mot trötthet, upplevde jag iallafall. Det höll magen i schack, men mina hårdare pass blev riktigt tunga. Också styrketräningen blev lidande. Det är svårt att förklara, men jag hade liksom inte den där andra växeln. Mina ben svarade inte. Väldigt tydligt när jag skogslöpte längre pass på helger, då var jag helt slut och var uppriktigt sagt nära på att börja gråta i slutet av passen. Snålade säkert med kolhydraterna omedvetet. Jag har ju lite fel perspektiv på vad som är mycket mat. Kolhydrater gör en enorm skillnad har jag märkt.

Förra veckan började jag ökade mitt kolhydratsintag. Har hittat Riksidrottsförbundets rekommendationer och försöker följa hitta något som fungerar för mig, där mycket kolhydrater ingår. Jag kan inte smälla 120 gram kolhydrater i ett mål i form av rotfrukter, då kommer min mage explodera. Just nu försöker jag med svenskt havreris och andra gryn, vilket hittills fungerar bra även om mängderna inte är vad jag vill än. Torkad frukt som russin och aprikos är bra att blanda i gryner och gröt, vilket får upp intaget. Jag har gått upp ett par kilo tror jag, det syns i spegeln att jag lagt på mig vätska. Jag tror inte jag blivit hulligare dock, det ser mer ut som lite mindre definition på min kropp. Hoppas det släpper, då jag är fåfäng men ärlighetens namn orkar jag inte bry mig lika mycket längre, jag vill prestera och må bra långsiktigt.

Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
Postat via en mobil enhet
Jättebra jobbat hitils är starkt gjort att våga be om hjälp och försöka förändra sin situation.

Klart du kan väga och mäta om du vill men du behöver kanske inte krångla till det. Du kan ju pröva att lägga till ett dl mått av havreris till exempel varje dag i en vecka och sedan gå från det sakta men säkert.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 11:00   #69
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Om jag knapar ihop ett kostschema, skulle ni kunniga på brädan kunna ge lite feedback då? Skulle kunna skriva en dags kost och träning. Det skiljer sig inte så mycket från dag till dag. Så jag vet att jag är på rätt spår. Skriver en typisk dag ikväll. Har inte tillgång till matvåg, men kan mäta i dl och försöka uppskatta.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 18:37   #70
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Du kan ju se hur mycket mat Jens Burman käkar under en tung träningsdag. https://youtu.be/5JikuiJbxmw

Nu kanske du inte tränar lika mycket, men det är stora mängder, men kanske kul att se vad en elitidrottare äter.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 18:52   #71
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Du kan ju se hur mycket mat Jens Burman käkar under en tung träningsdag. https://youtu.be/5JikuiJbxmw

Nu kanske du inte tränar lika mycket, men det är stora mängder, men kanske kul att se vad en elitidrottare äter.
Jag tränar inte så mycket. Dessutom är jag stillasittande i vardagen, förutom lite cykelpendling (kanske 30-40 minuter per dag, mycket lugnt tempo)

Idag var en ganska typisk träningsdag, men mer än såhär tränar jag inte.

Pass 1: Lugnare distans på monarken i 90 minuter. Efter det 45 minuter styrketräning.

Pass 2: 45 minuter strax under tröskel. 20 minuter nedcykling.

Jag har märkt att jag fått upp aptiten lite mer, vilket känns bra. Jag tänker att jag äter så mycket kolhydrater jag kan. Tar en eller två frukter efter middagen, och har gjort en stor laddning havreris i kylen som jag kan ta mer av. Även lite russin petar jag i mig i soffan. Det är ovant, eftersom jag är van vid mina tidigare rutiner kring portioner och måltider. Men jag gör som sagt det mesta för att undvika långvariga negativa konsekvenser.

Senast redigerad av Eljest den 2021-09-02 klockan 18:55.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 19:05   #72
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag menar mer att du kan ha det som exempel och kanske lite inspiration. Att det inte behöver vara så konstigt.

Han äter relativt vanlig mat, bara fruktansvärt mycket mer.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 20:22   #73
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Oavsett om det är lugn träning eller inte så är det där 3 h träning på en dag, det är mycket(och kräver sitt energiintag). Jäkligt bra att du har tagit tag i kosten för den träningsmängden ihop med den dieten du presenterade i början av tråden är så fel.

Är frukten för att få upp kcalmängden per dag? Kan du inte byta den mot något mer kaloritätt? Ett äpple är ju t.ex. försumbart(kanske 70 kcal).

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 10:02   #74
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Hoppas jag kan få lite fortsatt feedback på min plan. Borde jag väga mig? Räkna kalorier och kolhydrater mer ingående och öka en viss mängd i veckan? Just nu kör jag på känsla, men min känsla kanske inte är vad som är bäst för mig egentligen... Litar inte riktigt på mig själv.
Postat via en mobil enhet
Borde du väga dig? Borde du räkna kalorier, kolhydrater och få bättre koll?

Låt oss ta ett steg tillbaka.

Ditt mål är att prestera och må bra långsiktigt.

Fråga dig själv därför:

Hur presterar du? Bättre? Sämre? Hur mår du? Hur känns det? Pigg på träningspassen? Har du energi och mår bra i övrigt, resten av dagen? Är symptomen du pratat om tidigare borta (eller har dom åtminstone minskat avsevärt?)

Svaret på dessa frågor, när du lyssnar på dig själv och din kropp och din känsla ger dig också svaret på frågan DU ställer.

Ät mer om du inte presterar och mår bra och fortfarande har symptomen.

Annars, fortsätt bara på din nya inslagna bana. Det funkar uppenbarligen.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 10:30   #75
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Oavsett om det är lugn träning eller inte så är det där 3 h träning på en dag, det är mycket(och kräver sitt energiintag). Jäkligt bra att du har tagit tag i kosten för den träningsmängden ihop med den dieten du presenterade i början av tråden är så fel.

Är frukten för att få upp kcalmängden per dag? Kan du inte byta den mot något mer kaloritätt? Ett äpple är ju t.ex. försumbart(kanske 70 kcal).

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag har uppenbarligen en felaktig bild av hur mycket som krävs för min träning. Mina distanspass har verkligen fått en revolution sen jag ökade kolhydraterna.

Är det såhär det ska kännas att träna? Det är nästan som jag flyger fram, blir nästan orolig för att jag har massa överskottsenergi.. Morgonens två timmar distans kändes hur lätt som helst. Det har tidigare ofta känts motigt, segt och lite slitigt när jag går upp mot två-tre timmar distans utan energi under passet. Särskilt sista biten på väg hem. Ibland har jag nog bonkat rejält, nästan blivit tårögd och helt matt. Inser det först nu att det nog inte är så det ska vara.

Frukten är för att få upp kalorimängden och för att det är ett gott snacks i soffan. Jag kombinerar äpple med torkade aprikoser och russin.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Borde du väga dig? Borde du räkna kalorier, kolhydrater och få bättre koll?

Låt oss ta ett steg tillbaka.

Ditt mål är att prestera och må bra långsiktigt.

Fråga dig själv därför:

Hur presterar du? Bättre? Sämre? Hur mår du? Hur känns det? Pigg på träningspassen? Har du energi och mår bra i övrigt, resten av dagen? Är symptomen du pratat om tidigare borta (eller har dom åtminstone minskat avsevärt?)

Svaret på dessa frågor, när du lyssnar på dig själv och din kropp och din känsla ger dig också svaret på frågan DU ställer.

Ät mer om du inte presterar och mår bra och fortfarande har symptomen.

Annars, fortsätt bara på din nya inslagna bana. Det funkar uppenbarligen.
Det är så svårt att veta vad som "känns bra" också. En vanlig tisdag kan det vara ett intervallpass som är svinhårt, och det är klart jag blir sliten och trött av det, hur mycket jag än äter.

Jag är också så van vid att må skit. Det låter hemskt, och är säkert helt vansinnigt, men jag är så van vid att känna mig matt, seg utan driv och lust, att jag har glömt hur vardagen faktiskt borde vara. Ska man verkligen få hungerattacker från helvetet. Ska man verkligen krampa så ofta som jag gör. ka man verkligen behöva dricka tre liter kaffe om dagen för att inte somna stående (inte helt sant, men nästan).

En sak jag märkt denna veckan är att jag försovit mig. Det har aldrig hänt innan. Aldrig någonsin. Ett par kvällar jag jag sovit genom mitt alarm, men vaknat kanske 30 minuter senare. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken. Ska man se det positivt kanske det är en indikation på att kroppen slappnar av lite mer, men vad vet jag.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)