Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-23, 10:28   #31
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
nej det är inte svårt att få i sig.
eller jo om du håller fast vid att göra det medels grönsaker och rotfrukter och potatis. mycket lättare med pasta, ris, bröd, etc

men om du går tillbaka ett par år så klarade du ju det
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...02&postcount=1

Det du måste inse är att du som högenergiförbrukare har plats för en hel del "onyttigt" i din kost. men då måste du sluta tro att det är onyttigt

Exempelvis ett par liter sportdryck under långpass. Glass efter Eller en rejäl klick barnäs för att komma upp i kalorier.
Anledningen till att jag "klarade" det då var att jag å det grövsta överskattade hur mycket jag åt. Inte en chans att jag kom i de mängderna med tanke på exemplen här och jag åt liknande som jag äter idag, kanske lite mer potatis. Jag trodde typ att en medelstor potatis var 100 gram kolhydrater. Men det var också i den vevan jag började träna mer kondition och fundera på min träning. Var lite vilsen överlag i livet då, som jag inte känner att jag är nu vilket är skönt.

Men jag måste verkligen sätta mig in mer i det här. Om jag nu har något som kan kallas relativ energibrist vill jag komma ur det snarast. Kan man på något sätt märka att kroppen tillgodoses näringsmässigt? Alltså i vardagen eller på träning? Som tränande är man ju van vid trötthet emellanåt, och att känna sig sliten efter pass. Ibland kan man också behöva sova på eftermiddagen för att man gjort ett fyratimmarspass på förmiddagen.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 10:46   #32
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Men jag måste verkligen sätta mig in mer i det här. Om jag nu har något som kan kallas relativ energibrist vill jag komma ur det snarast. Kan man på något sätt märka att kroppen tillgodoses näringsmässigt? Alltså i vardagen eller på träning? Som tränande är man ju van vid trötthet emellanåt, och att känna sig sliten efter pass. Ibland kan man också behöva sova på eftermiddagen för att man gjort ett fyratimmarspass på förmiddagen.
Alltså, en bra start är väl att du inte ska känna något utav detta som du listade i början av tråden:
- Plötslig trötthet vissa dagar. Kan somna i stolen mitt under dagen och känner mig nästintill utmattad och helt energilös. Vissa dagar är jag dock hur pigg som helst. Det varierar något erhört.
- Vansinnig hunger emellanåt. Kan äta 1 kilo kokt potatis i en sittning, och fortfarande vara hungrig fast magen står rakt ut.
- Bristande sexlust och engagemang för pervers verksamhet.
- Blir supervarm efter mat, fryser som attan ett tag efter måltid. Kroppstempen går upp och ner fort.
- Kramper under pass. Ibland får jag sådan otrolig kramp i benen att jag måste kliva av cykeln på lugna distanspass. Framsida lår bränner på en väldigt låg effekt.

Du ska må bra helt enkelt. Vi kan ta Jens Burman som är skidåkare på elitnivå som exempel. Jag är 99 % säker på att han inte får kramper under lugna distanspass, får extrema hungerattacker, har väldigt skiftande kroppstemperatur eller får rejäla trötthetsattacker. Min bild(man får givetvis inte hela bilden) när jag kollar hans Youtube-kanal är att det är en elitidrottare som mår ganska bra. Inget av det du har listat som dina problem är något som ingår i att vara en hårt tränande person, det tror jag i alla fall inte.

Du har nämnt att du vill öka energiintaget försiktigt och utvärdera hur din prestation utvecklas. Jag tycker att det är fel sätt att se på det, börja med att ändra energiintaget så att du mår normalt/bra. Släpp fokuset på prestationen lite, den ökas säkerligen automatiskt av att du tar dig till något sorts normalläge.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:14   #33
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Varför skulle jag behöva äta mer mättat fett som smör?
Eftersom du skrev att du åt fattigt med fett. Smör innehåller dessutom vitamin A som du kan ha brist på med tanke på att du mest äter vegetariskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Det du måste inse är att du som högenergiförbrukare har plats för en hel del "onyttigt" i din kost. men då måste du sluta tro att det är onyttigt

Exempelvis ett par liter sportdryck under långpass. Glass efter Eller en rejäl klick barnäs för att komma upp i kalorier.
Över 11 tusen inlägg och rekommenderar socker för att öka kaloriintaget. Kolozzeum i ett nötskal.
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Jag har vägt sjuttio kilo, och upplevde att backarna var lättare på cykeln då.
Du skriver att du får i dig cirka 140g protein, 350g kolhydrater och 50g fett, alltså 2410kcal. Detta ger dig inte tillräckligt med energi med träningen du har. Men du kanske inte fått med dig allt och så länge du behåller vikten så får du i dig tillräckligt med energi. Det du skrev att du åt ger dig i alla fall inte bra med näring.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:15   #34
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
text

be någon kunnig skriva ett kostschema.
Men då måste du ju släppa kontrollen och verkligen följa det schemat och ge det en chans.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:21   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Men du kanske inte fått med dig allt och så länge du behåller vikten så får du i dig tillräckligt med energi. Det du skrev att du åt ger dig i alla fall inte bra med näring.
Inkorrekt. Vid relativ energibrist drar kroppen ned på icke livsnödvändiga funktioner som kostar energi så man är viktstabil på vad som borde vara energiunderskott och ÄR ett energiunderskott på alla prestations- och hälsorelaterade sätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:24   #36
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
"long-term LEA causes metabolic and physiological adaptations in order to reduce total energy expenditure to prevent further weight loss and promote survival, whereby the body obtains a new energy balance steady state (Loucks, 2014). Therefore, an athlete may be weight stable and not excessively low in body mass or body fat levels yet have impaired physiological function secondary to LEA (Burke et al., 2018c; Loucks, 2014)" - https://journals.humankinetics.com/v...ticle-p152.xml
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:28   #37
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Är loppet kört då, eller kan kroppen komma ur relativ energibrist över tid sålänge man ser till att äta mer så att kroppens funktioner kommer igång? Nu har jag börjat bli riktigt orolig för vad det här kan innebära långsiktigt. Samtidigt vill jag inte börja vräka i mig och få både magras och för stor viktuppgång på kort tid.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:46   #38
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du äter närmare 2 000 kcal än 3 000.

Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.
Dum fråga men...

Kommer inte det resultera i viktuppgång?

Om han är viktstabil på nuvarande kost?

Och om han äter för lite... Borde han inte gå ner i vikt?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:48   #39
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Dum fråga men...

Kommer inte det resultera i viktuppgång?

Om han är viktstabil på nuvarande kost?

Och om han äter för lite... Borde han inte gå ner i vikt?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Han har svarat på den frågan typ fyra inlägg upp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:53   #40
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han har svarat på den frågan typ fyra inlägg upp.
Å fan. Missade det. Borde läsa på om det här känner jag.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:59   #41
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Är loppet kört då, eller kan kroppen komma ur relativ energibrist över tid sålänge man ser till att äta mer så att kroppens funktioner kommer igång? Nu har jag börjat bli riktigt orolig för vad det här kan innebära långsiktigt. Samtidigt vill jag inte börja vräka i mig och få både magras och för stor viktuppgång på kort tid.
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Dum fråga men...

Kommer inte det resultera i viktuppgång?

Om han är viktstabil på nuvarande kost?

Och om han äter för lite... Borde han inte gå ner i vikt?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Initialt en del fluktuationer men kroppen kommer av erfarenhet igång.

Hur lång tid är säkert individuellt.

Inte läst studien King Grub länkar till men av erfarenhet kan jag säga att metabolismen lika aktivitetsfaktor kan variera hundratals kcal per dygn.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 14:36   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Är loppet kört då, eller kan kroppen komma ur relativ energibrist över tid sålänge man ser till att äta mer så att kroppens funktioner kommer igång? Nu har jag börjat bli riktigt orolig för vad det här kan innebära långsiktigt. Samtidigt vill jag inte börja vräka i mig och få både magras och för stor viktuppgång på kort tid.
Lyckligtvis (för dig) är problematiken och tiden det tar att återställa de negativa effekterna mycket lindrigare respektive kortare för män än kvinnor. Vi har inte menscykler, lika invecklat fortplantningssystem eller samma hormonella balans som skiftar över månaden som krånglar till det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 15:18   #43
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lyckligtvis (för dig) är problematiken och tiden det tar att återställa de negativa effekterna mycket lindrigare respektive kortare för män än kvinnor. Vi har inte menscykler, lika invecklat fortplantningssystem eller samma hormonella balans som skiftar över månaden som krånglar till det.
Effekterna blir alltså lindrigare återställda, men inte helt som om man inte haft relativ energibrist även för män? Ju snabbare jag tar tag i det desto bättre antar jag, men just nu känns det mörkt. Tänk om jag orsakat permanenta sänkningar av funktioner i kroppen, för att jag helt enkelt inte vetat bättre. Det här är ju verkligen inte bra.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 15:30   #44
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
försök att släppa hur du skulle ha gjort tidigare och fokusera på vad du kan göra nu.

med en vettig plan kommer du högst troligt att bli fullt återställd och jag tror även du kommer att prestera bättre på sikt
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 19:16   #45
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Jag skulle säga att en av sakerna du behöver sätta hög prioritet på, förutom att äta mer, är att skaffa dig ordentliga kostkunskaper. Inget illa menat nu, men du verkar ha missat hur viktig och komplex denna aspekt är. Ska man träna med hög volym på ett sätt som är hållbart i längden är det inte bara att tuta och köra, det kräver ett visst mått av kunskap, planering och kostbaserade ansträngningar. För en vanlig svenssonmotionär funkar det med amatörkunskaper, men vid intensiv högvolymsträning på tävlingsnivå gäller andra spelregler, både för hälsa och prestation.

Jag skulle starkt råda dig att skaffa en våg och räkna kalorier, åtminstone under en period, så att du utvecklar en genuin känsla för energiinnehåll i maten, samtidigt som du skaffar en bok i idrottsnutrition och börja fördjupa dig i ämnet. Tills vidare är detta en bra startpunkt; https://sok.se/download/18.3e3b95e91...n_juni2016.pdf
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)