Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-13, 23:45   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Salt och saltbalans

Har försökt läsa på lite på forumet och överlag, men blir inte riktigt klok. En svensson som äter mycket färdigmat förstår jag får i sig salt så det står härliga till, men om man äter typ nötfärs+broccoli, kanske kvarg, torde man då inte få i sig för lite salt överlag även om man ligger på kcalbalans?

Jag får heller inte riktigt grepp om seltin mineralsalt vs vanligt salt. Saltsmaken är ju helt annorlunda. Någon som har koll på salt och saltintaget får gärna utveckla. Jag kan lätt tänk mig att medelsvensson överkonsumerar salt men vi andra?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 23:49   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
och en följdfråga; har alla samma saltbehov? Jag uppfattar mig själv som en storsvettare som har kläderna vita av salt från svett efter tävlingar mm.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 12:45   #3
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Nu har jag inget bra underlag att komma med, men jag brukar kunna anpassa saltmängden ifall jag har tränat hårt och länge i varm temperatur. Inte ovanligt med en saltgrogg efter två - tre timmar löpning ute i solen.

Angående Seltin så brukar jag använda nära inpå dubbla mängden mot för vanligt salt för att rädda smaken då det innehåller 50% mindre natrium. Det må låta bortkastat, men som jag ser det så är det den höga andelen kalium som är till Seltinets fördel - natrium-kalium balansen blir bättre än ifall man försöker uppnå samma smak med vanligt salt.

Tränar man hårt, nollar halvfabrikat och knappt tillsätter salt så kan man nog riskera att få i sig för lite.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 13:21   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
J Sports Sci. 2011;29 Suppl 1:S39-46. doi: 10.1080/02640414.2011.614269. Fluid and electrolyte needs for training, competition, and recovery. Shirreffs SM1, Sawka MN. Har ej fulltext tyvärr.

Citat:
Fluids and electrolytes (sodium) are consumed by athletes, or recommended to athletes, for a number of reasons, before, during, and after exercise. These reasons are generally to sustain total body water, as deficits (hypohydration) will increase cardiovascular and thermal strain and degrade aerobic performance. Vigorous exercise and warm/hot weather induce sweat production, which contains both water and electrolytes. Daily water (4-10 L) and sodium (3500-7000 mg) losses in active athletes during hot weather exposure can induce water and electrolyte deficits. Both water and sodium need to be replaced to re-establish "normal" total body water (euhydration). This replacement can be by normal eating and drinking practices if there is no urgency for recovery. But if rapid recovery (<24 h) is desired or severe hypohydration (>5% body mass) is encountered, aggressive drinking of fluids and consuming electrolytes should be encouraged to facilitate recovery for subsequent competition.
Här finns lite bra fakta också: https://www.coach.ca/fluids-for-athletes-p154679

Nu hittar jag inte referensen där jag läste att någon genomsnittssiffra kunde vara att en atlet kunde förlora 1g natrium per liter svett, men det varierar nog så pass mycket att man själv får finna ut vad man presterar bäst på.

Själv äter jag knappt färdigmat alls, så får i det stora hela i mig det jag saltar själv. Vintertid 1/2 kryddmått salt innan 45 min (relativt svettig) konditionsträning. Sommartid är det snarare 1 krm innan och likvärdigt efter. + normalsaltande på mat (2 måltider).
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 13:25   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Position of the Academy of Nutrition and Dietetics, Dietitians of Canada, and the American College of Sports Medicine: Nutrition and Athletic Performance. Thomas, D. Travis et al. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics , Volume 116 , Issue 3 , 501 – 528. Fulltext

Citat:
Although highly variable, the average concentration of sodium in sweat approximates ∼1 g/L (50 mmol/L)

Scenarios include athletes with high sweat rates (>1.2 L/h), salty sweat, or prolonged exercise exceeding 2 hours in duration.

Thirst sensation is often dictated by changes in plasma osmolality and is usually a good indication of the need to drink but not that the athlete is dehydrated.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 17:24   #6
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Njurarna reglererar saltkoncentrationen så att den ligger stabilt på 135-145 mmol/l blod i kroppen, förutsatt att man är frisk.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 19:26   #7
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Prestera Mera (www.presteramera.com) har både artiklar och podd om salt. Gissar att det är mer kopplat till prestation men kan ju vara värt att kolla på.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 20:25   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Livsmedelsverket

https://www.livsmedelsverket.se/matv...v&_t_hit.pos=1

https://www.livsmedelsverket.se/matv...v&_t_hit.pos=2

5 - 6 gram koksalt per dag verkar rimligt och lagom. Tränar vi mycket kan säkert 8 - 10 gram/ dag vara bra.
Måste vara svårt att komma under 5 gram / dag ifall man äter bröd, dricker mjölk och äter lite halvfabrikat då och då.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 20:29   #9
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
JAg ligger i en mesocykel nu där jag konditionsträna mycket. 60-90 minuter dagligen och annan träning utöver det. Har blivit mycket mer sugen på salt och saltar maten mer. Har blivit orolig om det är konstigt - men det kanske bara är en effekt av ökad konditionsträning, och jag bör lyssna på kroppens sug?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 20:39   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Hur märker man av saltbrist då? Äter väldigt lite halvfabrikat, men äter ibland riskakor, havremjölk etc
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 21:12   #11
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Jag har räknat ganska noga och jag ligger runt 3-4g NaCl per dag.

Till råga på allt kör jag Seltin, som bara ger 50% jämfört med "riktigt" salt.

Ändå saltar jag typ allt jag dricker, men det blir ju ganska små mängder ändå för man vill ju inte att det ska påverka smaken när man dricker juice eller vatten :/

Vet inte vad som händer om man får i sig för lite salt, men jag antar att det blir lite samma effekt som om man dricker på tok för mycket och späder ut saltet i kroppen, dvs inte bra?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 21:21   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Vet att jag fick någon slags solstingsliknande upplevelse vid två olika perioder när jag bodde utomlands i värmen och tränade kondition varje dag (inomhus på crosstrainer dock). Några dagar i rad så slutade jag någonstans mitt i konditionspasset helt sonika att svettas helt och hållet. Blev överhettad till den grad att jag fick stå i kalldusch i typ en kvart efteråt. Kändes inte speciellt behagligt... i retrospekt så antar jag att det var salt/natriumbrist (då jag i brist på kunskap ännu ej hade börjat med extra saltintag i samband med träningen).
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 21:24   #13
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vet att jag fick någon slags solstingsliknande upplevelse vid två olika perioder när jag bodde utomlands i värmen och tränade kondition varje dag (inomhus på crosstrainer dock). Några dagar i rad så slutade jag någonstans mitt i konditionspasset helt sonika att svettas helt och hållet. Blev överhettad till den grad att jag fick stå i kalldusch i typ en kvart efteråt. Kändes inte speciellt behagligt... i retrospekt så antar jag att det var salt/natriumbrist (då jag i brist på kunskap ännu ej hade börjat med extra saltintag i samband med träningen).
Intressant - jag brukar ha lätt att bli överhettad/uttorkad i solen på sommaren.
Utan träning alltså, utan bara av att svettas för att det är varmt.
Får se hur det blir denna sommar om jag ser till att försöka få i mig mer salt (även om det är svårt som fan att komma upp i 5-6g salt per dag).
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 18:10   #14
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tackar för input!
Jag får nog i mig för lite salt överlag. Ibland käkar jag en pizza eller så och då är det säkert ett rejält intag jag får i mig där och då, men överlag så äter jag mycket nötfärs+bönor, hemmalagade högrevsburgare osv, käkar aldrig bröd, dricker ytterst lite mjölk etc. Ska prova och se hur kroppen reagerar på lite salt som tillskott åtminstone på träningsdagar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 19:22   #15
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hur ofta/mycket tränar du saker och ting som genererar ovan beskrivna svettmängder då?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)