Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-02, 12:19   #76
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Dessutom skänker jag en del pengar och har blivit vegetarian för att mildra mitt samvete.
Lindra samvetet. Jo det är ju en anledning. Men det är i vanlig ordning alla andra som ska vara solidariska. Du och dina stenkastande vänner väljer en iphone före att hjälpa en hemlös 7 dagar i veckan. Vad är din förklaringsmodell för det? Hur hade ni reagerat om de som verkligen arbetar och har det dåligt ställt hade kastat sten genom ditt eller blondinbellas fönster? Kanske under parollen hata de rika?
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 12:26   #77
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Bra förslag.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 12:41   #78
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Dessutom skänker jag en del pengar och har blivit vegetarian för att mildra mitt samvete.
Låt mig gissa, du "gillar olika" på Facebook med? Grattis till ditt engagemang...
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 13:06   #79
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
...
Mycket text men obefintligt innehåll.

Att hänvisa till alla man känner är ju bekvämt, särskilt när man lever i en bubbla. Är man emot allt är resultatet ganska givet. Men jag pratade alltså om den svenska vänsterns främsta företrädare SKP/VPK/V, sedan finns det givetvis en uppsjö av ännu mer extrema, verklighetsfrånvända och historierevisionistiska grupperingar/avarter/varianter längre ut på vänsterkanten. Men vi kan alltså konstatera att du inte kan ge något exempel på när vänstern, de delar som inte är emot allt, inte tagit diktaturens parti. Kunde du så hade du gjort det.
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957

Senast redigerad av D Andersson den 2012-02-02 klockan 13:08.
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 13:30   #80
Fagen
Registered User
 
Fagens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Mycket text men obefintligt innehåll.

Att hänvisa till alla man känner är ju bekvämt, särskilt när man lever i en bubbla. Är man emot allt är resultatet ganska givet. Men jag pratade alltså om den svenska vänsterns främsta företrädare SKP/VPK/V, sedan finns det givetvis en uppsjö av ännu mer extrema, verklighetsfrånvända och historierevisionistiska grupperingar/avarter/varianter längre ut på vänsterkanten. Men vi kan alltså konstatera att du inte kan ge något exempel på när vänstern, de delar som inte är emot allt, inte tagit diktaturens parti. Kunde du så hade du gjort det.
Ha, ha, nåt säger mig att du hatar kommunister mer än kommunism. Och av någon anledning tänker jag på dig som Kolozzeums motsvarighet till Ted Nugent.
__________________
Faster - Harder - Scooter
Fagen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 13:32   #81
Fagen
Registered User
 
Fagens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Alla ni som gnäller i tråden är bara oroliga för att bussen skall stanna utanför er...
__________________
Faster - Harder - Scooter
Fagen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 13:39   #82
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Citat:
Ursprungligen postat av Fagen Visa inlägg
Och av någon anledning tänker jag på dig som Kolozzeums motsvarighet till Ted Nugent.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 16:42   #83
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag har fetstilat det som är relevant. Citatet är från engelska wikipedia.



Det är alltså:
Överklassen äger i den stora majoriteten av means of production
Produktionsmedlen + wage labour skapar goods or services
Varor och tjänster säljes för en profit, dvs, över vad det kostar att ha produtionsmedlen och lönearbetare.
Detta leder till accumulation of capital hos överklassen, vilket leder till att överklassen kan köpa ytterligare produktionsmedel. Detta kan ses på exempelvis Coca Cola Company.

Detta är problemet. Kapitalism är ett system som ackumulerar makt i händerna på överklassen. Det är inte att de bor i en flott villa som är problemet, det är systemet som är byggt så att pengar hamnar hos dem.

Att (delar av) arbetarklassen i Sverige har råd med bostadsrätt och bil betyder inte att de inte är arbetarklass, bara för att arbetarklassen i exempelvis Asien är mer förtryckt. Det är en fullständigt befängd idé som tydligt visar hur lite du förstår om det ekonomiska systemets uppbyggnad.
Men vad tusan sna kar du om? "Arbetarklassen" kan när som helst bli delägare i företag genom aktiehandel. Jag har inte mer än en helt vanlig knegarlön men investerar ä då så mycket jag kan i privata verksamheter. Vad hindrar dig?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 16:49   #84
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg


"Jag ser det som ett medvetet och individuellt val vilken klass man vill leva inom"

Ahh, så underbart infantilt.
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Herregud, jag trodde att det var en Nationaldemokrat först pga färgen på jackan.

Men oerhört vad trångsynta vissa politiker lyckas vara. Välja samhällsklass?

Men vad snackar ni om^2? Självklart väljer man sin egen framtid. Alla i min familj är typiska arbetare. Jag valde att utbilda mig på incitament om högre framtida avkastning. Mina kusiner gjorde inte detta. Vi väljer vår framtid. I ett land som Sverige där utbildning och sjukvård dukas upp på ett bord finns det alla möjligheter i världen. Att gnälla på överklassen när man läser genusvetenskap, för att klasserna är alltför statiska, gör mig förbannad.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 23:22   #85
Spinkis
Disce aut discede
 
Spinkiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Men vad snackar ni om^2? Självklart väljer man sin egen framtid. Alla i min familj är typiska arbetare. Jag valde att utbilda mig på incitament om högre framtida avkastning. Mina kusiner gjorde inte detta. Vi väljer vår framtid. I ett land som Sverige där utbildning och sjukvård dukas upp på ett bord finns det alla möjligheter i världen. Att gnälla på överklassen när man läser genusvetenskap, för att klasserna är alltför statiska, gör mig förbannad.
Jag läser inte genusvetenskap, får jag ha en åsikt i ämnet då? Snälla?

Valet finns iof bara för att inte alla väljer det. Dock kan man fortfarande vara bitter på arbetslöshet. Statiska klasser är vill inte jag ha (inte lagstadgat iaf), men jag ser inte vitsen med att förmögenheten ackumuleras till några, i sammanhanget, få människor.

"Vadå arbetslöshet? Alla kan ju starta företag, ett företag tjänar pengar! Problem underklassen?"-Trollenismens första budord
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.

Senast redigerad av Spinkis den 2012-02-02 klockan 23:23.
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 23:25   #86
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Såg debatt på svt. Vet inte varför. Har ont i hjärnan nu.
thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 23:49   #87
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkis Visa inlägg
Statiska klasser är vill inte jag ha (inte lagstadgat iaf), men jag ser inte vitsen med att förmögenheten ackumuleras till några, i sammanhanget, få människor.
Eftersom att göra en klassresa i dagens Sverige är nästan lika lätt som att ta tåget till Stockholm, varför är det fel att de människor som vill tjäna mycket pengar också gör det?

P.S Jag läser genuskunskap (true story).
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 07:19   #88
Spinkis
Disce aut discede
 
Spinkiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Eftersom att göra en klassresa i dagens Sverige är nästan lika lätt som att ta tåget till Stockholm, varför är det fel att de människor som vill tjäna mycket pengar också gör det?

P.S Jag läser genuskunskap (true story).
För det första, det är inte lätt att göra en klassresa från arbetar/medelklass till folket på solsidan.

Men jag tror du missuppfattar vad jag menar, det är inte fel att tjäna pengar men det är fortfarande trist att det finns folk som måste leva på randen till existensminimum(JA det är skillnad på existensminimum i Sverige och favelas i brasilien).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 08:47   #89
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Lindra samvetet. Jo det är ju en anledning. Men det är i vanlig ordning alla andra som ska vara solidariska. Du och dina stenkastande vänner väljer en iphone före att hjälpa en hemlös 7 dagar i veckan. Vad är din förklaringsmodell för det? Hur hade ni reagerat om de som verkligen arbetar och har det dåligt ställt hade kastat sten genom ditt eller blondinbellas fönster? Kanske under parollen hata de rika?
Menar du att jag "inte arbetar"? Och varför beter du dig som att du känner mina vänner? De gör också många uppoffringar. Vilka gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Låt mig gissa, du "gillar olika" på Facebook med? Grattis till ditt engagemang...
Jag är inte den aktivaste klicktivisten, men ibland gör jag saker på internet också.. Jag engagerar mig politiskt, ändrar mina levnadsvanor och skänker pengar. Vad mer kan jag göra? Vad mer bör jag göra?

Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Mycket text men obefintligt innehåll.

Att hänvisa till alla man känner är ju bekvämt, särskilt när man lever i en bubbla. Är man emot allt är resultatet ganska givet. Men jag pratade alltså om den svenska vänsterns främsta företrädare SKP/VPK/V, sedan finns det givetvis en uppsjö av ännu mer extrema, verklighetsfrånvända och historierevisionistiska grupperingar/avarter/varianter längre ut på vänsterkanten. Men vi kan alltså konstatera att du inte kan ge något exempel på när vänstern, de delar som inte är emot allt, inte tagit diktaturens parti. Kunde du så hade du gjort det.
SKP är ju minimala idag. Och rätt utstötta "i svängen".
Jag ser ingen anledning till att jag ska sitta och be om ursäkt för idiotiska länder. De har inget med mig att göra. Det är som att kräva att samtliga kristna organisationer ska behöva be om ursäkt för Breivik.

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Men vad tusan sna kar du om? "Arbetarklassen" kan när som helst bli delägare i företag genom aktiehandel. Jag har inte mer än en helt vanlig knegarlön men investerar ä då så mycket jag kan i privata verksamheter. Vad hindrar dig?
Kolla, ett ägande av 0.000000054% av ett företag ger ingen makt. Det vet du. Att du är delägare på pappret och får en röstlängd motsvarande ditt ägande på stämman ger dig självklart ingen makt. Det ändrar inte maktförhållanden i världen. Arbetarklassen fortsätter att vara arbetarklass och den ägande klassen fortsätter att äga. Att säga att "men ni äger också nu, nu är det klasslöst" för att man får köpa lite aktier är patetiskt. Ännu mer patetiskt att du håller med.

Jag har också ett aktiekonto, eftersom jag själv vill ha makt över var mina pengar sparas. Fattar dock inte varför div. folk på högerkanten envisas att jag överklass för det.

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Men vad snackar ni om^2? Självklart väljer man sin egen framtid. Alla i min familj är typiska arbetare. Jag valde att utbilda mig på incitament om högre framtida avkastning. Mina kusiner gjorde inte detta. Vi väljer vår framtid. I ett land som Sverige där utbildning och sjukvård dukas upp på ett bord finns det alla möjligheter i världen. Att gnälla på överklassen när man läser genusvetenskap, för att klasserna är alltför statiska, gör mig förbannad.
Det är osannlikt att man lyckas göra en klassresa från arbetarklass->överklass. Självklart kan man bli lite mer privligierad över att ha ett "fint" yrke, men att faktistk bli överklass kräver att man startar ett företag och drar en vinstlott, eller föds rätt.

Och i det hierarkiska samhälle som kapitalismen utgör är det en självmotsägelse att "alla kan". Många har möjlighet, men desto fler som bestämmer sig att kämpa desto högre bli konkurrensen om toppen och desto svårare blir det. Alla kan inte, för det finns helt enkelt inte plats för alla där uppe. Dessutom skulle samhället kollapsa om alla skulle gå en högre utbildning och kräva att få jobba med det. Tänk bara om alla byggarbetare skulle bli diverse ingenjörer. Vem ska bygga huset?
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 10:07   #90
D Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
SKP är ju minimala idag. Och rätt utstötta "i svängen".
Jag ser ingen anledning till att jag ska sitta och be om ursäkt för idiotiska länder. De har inget med mig att göra. Det är som att kräva att samtliga kristna organisationer ska behöva be om ursäkt för Breivik.
Jag pratar om ett och samma parti, det som heter vänsterpartiet idag, och dess historia (det du skulle behöva lära dig). Två-fyra generationer tillbaka.

Inte ens när man tittar i huvudfåran, de minst kontroversiella/extrema elementen inom din ideologi i det här landet så kan du ge ett enda exempel på när den stött en demokrati. Men exemplen när man, av ideologisk samhörighet/övertygelse, stött en diktatur är otaliga.

Har du helt missat fördelarna med demokrati? Poängen med historia? Är du likgiltig inför vad det innebär att leva under diktatur? Bryr du dig inte?

Du är av samma skot och korn som En ärans man.
__________________
“Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us" - Golda Meir, 1957

Senast redigerad av D Andersson den 2012-02-03 klockan 10:13.
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)