Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 16:20   #31
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Jag tycker det är ganska självklart att ett större antal utövare kommer ge en större publik (publik menas i det här fallet utövare som intresserar sig för sporten) vilket ger en större chans till hög mediaexponering.

Jag tror själv att klassisk lyftning kommer göra att antalet utövare och publik kommer öka. Jag hade själv aldrig börjat om jag varit tvungen att köpa en massa obskyra dräkter för att tävla. Dessutom verkar det väldigt besvärligt med utrustningen.
__________________
Journal

Senast redigerad av pejo den 2011-08-23 klockan 16:21.
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:22   #32
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Jag kan tycka att trådstartaren har en intressant fråga i med denna tråd. Dock handlar väl den inte om sponsring. Dock tror jag också som Stahlberg att sponsring nog är väldigt svårt att värdera i ökad och merförsäljning. Jag tror att det nog att sponsring till stor del utgår ifrån vad ägare/styrelse/VD i bolagen gillar för något. Och vad de kan bjuda med sina kunder och övriga intressenter på för evenemang.
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:33   #33
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Jag kan tycka att trådstartaren har en intressant fråga i med denna tråd. Dock handlar väl den inte om sponsring. Dock tror jag också som Stahlberg att sponsring nog är väldigt svårt att värdera i ökad och merförsäljning. Jag tror att det nog att sponsring till stor del utgår ifrån vad ägare/styrelse/VD i bolagen gillar för något. Och vad de kan bjuda med sina kunder och övriga intressenter på för evenemang.
+1, frågan är för viktig, släpp sponringen
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:36   #34
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
OW har förstås rätt om sponsringen. Jag skriver inte mer om den i denhär tråden (om nu inte någon börjar argumentera förstås).

Det är inte så att sponsringsfrågan är oviktig - tvärtom borde någon ansvarig inom SL småningom börja fundera på vad sponsring är - men den frågan hör inte till just denna tråd.

Klassisk lyftning kan nog bli ett lyft för hela grenen. Men det är oerhört viktigt att tänka som någon, att jämföra med friidrott : höjdhopp och stavhopp är underavdelningar inom friidrotten medan utrustningslyftning och klassisk lyftning är underavdelningar i styrkelyft. Dessutom gäller det för SSF att behandla grenarna så jämlikt som möjligt. För splittras SSF i ett klassiskt förbund och ett utrustningsförbund så är det till nackdel för bägge två.
__________________
stahlberg

Senast redigerad av stahlberg den 2011-08-23 klockan 16:38.
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:50   #35
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
OW har förstås rätt om sponsringen. Jag skriver inte mer om den i denhär tråden (om nu inte någon börjar argumentera förstås).

Det är inte så att sponsringsfrågan är oviktig - tvärtom borde någon ansvarig inom SL småningom börja fundera på vad sponsring är - men den frågan hör inte till just denna tråd.

Klassisk lyftning kan nog bli ett lyft för hela grenen. Men det är oerhört viktigt att tänka som någon, att jämföra med friidrott : höjdhopp och stavhopp är underavdelningar inom friidrotten medan utrustningslyftning och klassisk lyftning är underavdelningar i styrkelyft. Dessutom gäller det för SSF att behandla grenarna så jämlikt som möjligt. För splittras SSF i ett klassiskt förbund och ett utrustningsförbund så är det till nackdel för bägge två.
Jo så är det. Men kan nu t.ex. friidrott ha +20 olika grenar borde vårt förbund klara av att hantera två på ett bra sätt (även om nu friidrott inte har viktklasser).
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:07   #36
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag tror att klassisk lyftning kan vara ett komplement till sl med utrustning om vi låter de två samexistera. Det är ett arbete som måste ske på flera nivåer. Ute i klubbarna måste man erbjuda båda alternativ på lika villkor. Förbundsledningen måste satsa på båda. Det är bra att de gillar klassisk lyftning. Jag hoppas att de gillar lyftning med utrustning också och att även den delen får utvecklas för det behövs. För att underlätta samexistensen kan man tex ta tillbaka två seriehelger istället för en. Då slipper lyftarna välja och kan tävla både och.
Vi går dessutom i RF's och IPF's ledband här. Förbundets ekonomi bygger bland annat på internationella tävlingsframgångar. Som det ser ut nu behöver vi materiallyftare.
Att helgens SM blev bra både för lyftare och åskådare är toppen. Hoppas framgången upprepas nästkommande år. Det är svårt att se en trend eller ens en tendens första gången något sker. Ska bli roligt att följa utvecklingen.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:12   #37
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Nu ska man förstås inte måla fan på väggen och ta ut något i förskott. Men i en liten gren som styrkelyft kan det lätt bli strid mellan olika viljor. Dessa viljors innehavare (alltså människorna som grälar) kan då börja tänka i första hand på sina egna för- rsp nackdelar och inte på grenens. Och då finns det risk för splittring.

För att undvika detta borde man redan från början behandla båda "avdelningarna" rättvist och med respekt.

Två olika SL-kategorier kan dessutom leda till att totalkostnaderna ökar. Exempelvis kan det bli dubbla EM-resp VM-tävlingar i både SL och bänk. Om kostnaderna ökar medan intäkterna hålls på ungefär samma nivå ökar risken för bråk. Klassikerna kan t.ex tycka att de inte får lika mycket ekonomiskt stöd som utrustningslyftarna, som i sin tur kan anse att klassikerna får av medel som annars hade kommit utrustningslyftarna till godo. Allt sådant måste undvikas.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:13   #38
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Klassisk styrkelyft ÄR styrkelyft.



.
hmmm nej? Klassisk styrkelyft är Klassisk styrkelyft.

Styrkelyft är styrkelyft, och i styrkelyft får man använda godkännt material.


Eller är det så att klassisk styrkelyft är styrkelyft, och det man tidigare kallade för styrkelyft är numera "utrustat styrkelyft"?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:16   #39
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
hmmm nej? Klassisk styrkelyft är Klassisk styrkelyft.

Styrkelyft är styrkelyft, och i styrkelyft får man använda godkännt material.


Eller är det så att klassisk styrkelyft är styrkelyft, och det man tidigare kallade för styrkelyft är numera "utrustat styrkelyft"?
Både klassisk lyftning och lyftning med utrustning är styrkelyft.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:21   #40
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag tror att klassisk lyftning kan vara ett komplement till sl med utrustning om vi låter de två samexistera..
Genom att göra klassisk SL till ett "komplement" till SL gör du SL till mer prestigefullt och mer "värt" än klassisk lyftning. Om det ena blir långt mer populärt är det lite udda att den populärare sporten blir komplementet och inte vice versa.

Nu lägger jag ingen kritik eller värdering i det, man får värdera hur man vill, men om situationen blir sådan att klassiskt styrkelyft får långt fler deltagare och publik har jag svårt att se den sporten som ett komplement.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:27   #41
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Både klassisk lyftning och lyftning med utrustning är styrkelyft.
Det heter "Styrkelyfts-DM" "Finska mästerskapen i styrkelyft" etc etc respektive "Klassiskt styrkelyft". Är det outrustat är det alltid specificerat som klassiskt, men är det utrustat är det specificerat som "styrkelyft".

Det är semantik, men båda kan inte gå under namnet styrkelyft - då vet man inte vilken sport man pratar om. Vill man lägga till "utrustat" i namnet på idrotten, och plocka bort ordet "klassiskt" från den andra så blir det en annan femma. Då har de ändrat och bytt namn.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:29   #42
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Genom att göra klassisk SL till ett "komplement" till SL gör du SL till mer prestigefullt och mer "värt" än klassisk lyftning. Om det ena blir långt mer populärt är det lite udda att den populärare sporten blir komplementet och inte vice versa.

Nu lägger jag ingen kritik eller värdering i det, man får värdera hur man vill, men om situationen blir sådan att klassiskt styrkelyft får långt fler deltagare och publik har jag svårt att se den sporten som ett komplement.
Som det ser ut nu av olika anledningar är klassiska lyftningen ett komplement. Om det ändras på internationell nivå likväl som nationell så får jag se över mitt språkbruk. Till dess att vi ser vartåt det bär utgår jag från nuläget.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:33   #43
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Som det ser ut nu av olika anledningar är klassiska lyftningen ett komplement. Om det ändras på internationell nivå likväl som nationell så får jag se över mitt språkbruk. Till dess att vi ser vartåt det bär utgår jag från nuläget.
Bra svar, tackar. Vad tror du händer i framtiden? Tror du att det finns en risk att klassisk sl tar kål på sl?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 17:38   #44
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Bra svar, tackar. Vad tror du händer i framtiden? Tror du att det finns en risk att klassisk sl tar kål på sl?
Nej, men det finns en risk att fler tävlar i tveksamma förbund eller bryter sig ur och gör ett IPF Sverige kanske om man från förbund och klubbledningar glömmer allt utom klassisk lyftning. (jag tror inte att det blir så, men om man ska måla något alls på väggen så är det det)
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 18:03   #45
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Finns det en risk att klassisk SL "tar kål på" SL?

Jag både tror och hoppas att det blir så! (Då utgår jag från att du med "SL" menar "Styrkelyft med utrustning".)

Utrustningskramarna som är aktiva just nu kommer så småningom att sluta lyfta. Och bland lyftarna som inte gillar utrustningen går redan tankar på att lägga av och istället satsa allt på klassisk SL. Dessutom kommer det bli svårt att rekrytera nya utrustningslyftare då det finns ett mycket enklare och rättvisare alternativ. Man behöver inte vara någon raketforskare för att räkna ut hur det skulle kunna se ut om 10-20 år, om mina antaganden nu är korrekta...
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)