Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-30, 19:35   #11731
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Samtidigt är vikten inte allt alla gånger, mäter du midja osv?
Tyvärr inte, hade varit skoj att följa.

5/4 108kg
9/4: 105,3kg
27/4: 105,4kg

Sen idag (30/4) 104,4kg så kanske har det börjat lossna nu även om vikten så klart inte kommer att gå spikrakt ner hela tiden.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-02, 10:29   #11732
Nattuggl4
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 9
Hur väljer ni att göra med fettintaget på deff?
Jag ligger på 0,8g/kg kroppsvikt och undrar om det räcker eller är för lågt? Så just nu på 99,7 kg:

P: 205 g
K: 115 g
F: 80g

Senaste gången jag skrev här så testade jag deff under vinterhalvåret. Vilket inte var för mig. Tränade på som vanligt och började istället nu i Mars och det har gått fint.
Nattuggl4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-02, 22:27   #11733
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Nattuggl4 Visa inlägg
Hur väljer ni att göra med fettintaget på deff?
Jag ligger på 0,8g/kg kroppsvikt och undrar om det räcker eller är för lågt? Så just nu på 99,7 kg:

P: 205 g
K: 115 g
F: 80g

Senaste gången jag skrev här så testade jag deff under vinterhalvåret. Vilket inte var för mig. Tränade på som vanligt och började istället nu i Mars och det har gått fint.
Jag fokuserar på protein, snittat 175g/dag, sen får fett och kolhydrater bli vad det blir. Har visst legat på 45-50g fett per dag i snitt beroende på vecka. 40+ ska visst vara att föredra, så är du uppe i 80g per dag så lär det vara väldigt lugnt.
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 14:45   #11734
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Det tuffar på.

Avvaktar lite mer mätdata innan jag drar några slutsatser, men verkar inte röra mig så mycket i vikt. Ev. har mitt intag på 3200 kcal alltså varit kaloribalans.

Detta skulle kännas mycket bra och kontrollerat. Då vet jag det och kan därifrån dra bort lite. Äter just nu nån macka eller något efter lunchen varje dag för att nå 3200 per dag, så kan börja med att rycka bort den.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-06, 20:05   #11735
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Hittat fler ådror som kommer att komma fram när deffen är klar.

Vågen går jäkligt sakta ner. Ibland upp. Men jag tycker att jag märker skillnad i spegeln. Det händer grejer.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 10:21   #11736
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Har legat på kcal underskott i stort sett 1 år. Låg på balans 2-3 månader och gick upp 5kg direkt. Antar att det är mkt vätska osv.

Försöker nu gå ner dessa 5kg inför semester, men inget händer. Vet att jag ligger på kcal underskott, men tror min förbränning blivit lite knas av lång diet.

Försöker nu äta mer för att se om jag kan öka förbränningen igen samtidigt som jag tränar lite mer. Vi får se. I värsta fall blir det väll en VLCD sista 3 veckorna.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 17:36   #11737
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Gav upp deffen vägandes 75,5. Nu ligger vikten mellan 76-77. Var lite svårt att sluta dieta. Men nu har jag slutat räkna kalorier. Fantastiskt skönt att få tillbaka lite energi i livet igen. Blir som en annan människa med energi i kroppen. Har slagit pers på 15 km med 6 minuter. Livet som lätt med mat i magen är fantastiskt.



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 20:30   #11738
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Gav upp deffen vägandes 75,5. Nu ligger vikten mellan 76-77. Var lite svårt att sluta dieta. Men nu har jag slutat räkna kalorier. Fantastiskt skönt att få tillbaka lite energi i livet igen. Blir som en annan människa med energi i kroppen. Har slagit pers på 15 km med 6 minuter. Livet som lätt med mat i magen är fantastiskt.



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Hur känns hungern nu när du återvänt till kaloribalans, du har väl gått ner rätt mycket 8-10kg om jag minns rätt?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 21:18   #11739
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Hur känns hungern nu när du återvänt till kaloribalans, du har väl gått ner rätt mycket 8-10kg om jag minns rätt?
Bottenlös hunger. Iaf första veckan. Känns bättre nu. Har gått upp från 75-78. Så det gäller att dra lite i bromsen nu. Men att ha energi i vardagen igen är så skönt.

Jag får oftast äta en portion. Sedan vänta nån halvtimme innan o-hunger infinner sig.

Gick ner från runt 90-75 sedan oktober nån gång.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 22:41   #11740
Den Tjocke
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 32
93,1kg imorse, så går nedåt nu. Samma kcal, steg och träning som tidigare.

Angående hunger och att avsluta en deff. Jag ligger på ca 1000kcal underskott per dag och målet är att nå 90kg igen. Har funderat på att vid 95kg börja höja kalorierna med ca 100kcal varje vecka, för att nå kaloribalans efter 10v och då förhoppningvis även tappat de sista 5kg. Någon som gjort ett liknande upplägg och några fördelar med det? Nackdelen att det förlänger deffen förstår jag.

Bättre att göra något liknande men bara 5v och sedan ligga kvar på 500 i underskott tills man är nöjd?
Den Tjocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-10, 07:06   #11741
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Anomali Visa inlägg
Här kommer en uppdatering på min första deff som jag påbörjade 1 mars.

Dag 51/90
Start: 75,3kg (17,3-17,6% enligt våg)
Nuvarande: 70,9kg (14,5-14,8% enligt våg)
Använder mig av en Withings våg och tar fett% med en nypa salt - huvudsaken är att siffran minskar.
Dag 71/90
Sänkte intag från 2400 till 2200 förra veckan och det gick faktiskt oväntat lätt under vardagarna men nu i helgen var det jobbigare med hungern på kvällarna av någon anledning - somnade några timmar senare och åt annorlunda frukost än på vardagarna.

Ökar på cardio denna vecka med 6 pass x 500 kcal.

Start: 75,3kg
Idag: 69,9kg
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 09:58   #11742
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Verkar ha lossnat från en liten platå. Nodde ny rekordvikt med 79,3 kg i morse. Det får inte gå för fort för mig, vill inte tappa muskler i onödan.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 08:23   #11743
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Fläskdeff uppdate
Började på 130.4 gick ner till 117kg som var målet för att få teckna livförsäkring utan hälsoundersökning.
Efter det har jag legat mellan 116-117 stabilt tror planen blir att ligga viktstabil men få ordning på styrkelyftandet igen och försöka ligga kvar på samma vikt med mer muskler.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 10:56   #11744
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag har fastnat i den klassiska löparfällan. Det innebär att man springer utav helvete mycket och anser att man har råd att trycka i sig lite vad som helst och ändå gå ned i vikt. Det har gjort att jag vägde 88 kg i februari och väger 88 kg idag. Så trots att jag springer 100 km eller mer per vecka(sprang 135 km förra veckan) så har jag behövt ge mig godisförbud för att något ska hända. Jag tror att det som ställer till det är mitt stillasittande jobb samt mitt stillasittande när jag inte tränar. För att gå ned i vikt behöver min vardag se ut som igår:

- Lunch: stor portion pasta och köttfärsås.
- "Middag": tre mackor.
- Kvällsmat: en proteinshake.

Igår sprang jag 16,5 km och styrketränade en timme så ni kanske förstår att jag anser min kaloriförbrukning vara rätt absurd. Tanken är att försöka hålla dieten ovan mån-fre och sedan fuska lite på helgen. Fusket får dock vara mindre än det har varit hittills. Tror uteslutandet av snacks kommer göra susen. Då kan jag ändå behålla ölen och skitmaten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 12:26   #11745
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har fastnat i den klassiska löparfällan. Det innebär att man springer utav helvete mycket och anser att man har råd att trycka i sig lite vad som helst och ändå gå ned i vikt. Det har gjort att jag vägde 88 kg i februari och väger 88 kg idag. Så trots att jag springer 100 km eller mer per vecka(sprang 135 km förra veckan) så har jag behövt ge mig godisförbud för att något ska hända. Jag tror att det som ställer till det är mitt stillasittande jobb samt mitt stillasittande när jag inte tränar. För att gå ned i vikt behöver min vardag se ut som igår:

- Lunch: stor portion pasta och köttfärsås.
- "Middag": tre mackor.
- Kvällsmat: en proteinshake.

Igår sprang jag 16,5 km och styrketränade en timme så ni kanske förstår att jag anser min kaloriförbrukning vara rätt absurd. Tanken är att försöka hålla dieten ovan mån-fre och sedan fuska lite på helgen. Fusket får dock vara mindre än det har varit hittills. Tror uteslutandet av snacks kommer göra susen. Då kan jag ändå behålla ölen och skitmaten.
Känner igen mig i detta (springer dock inte lika mycket). Tränar 7 dagar i veckan, oftast 2 ggr per dag (kardio och styrka), äter strikt i veckan osv. Trodde att jag kan unna mig lite på helgen. Resultatet blir att jag pendlar mellan 84-86 hela tiden och kommer inte ner 1gr i vikt.

Har också stillasittande jobb och livsstil i övrigt (sitter när jag jobbar, går till lekparken med ungen, kanske tar ett litet varv med familjen i området där vi bor, men annars mest sitta hemma typ). Svårt att öka aktiviteten dock eftersom man måste jobba.

Ska sluta unna mig skit på helgerna, men funderar även på att öka fastan så att jag endast äter en gång per dag typ.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)