Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-27, 13:19   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ingen effekt av citrullinmalat på styrka

Citat:
Although the ergogenic mechanisms of supplementation with citrulline malate are well known, unclear findings regarding variables of muscle strength have been recorded. Such misleading findings in the literature illustrate the need for well-conducted meta-analysis research to elucidate the possible ergogenic impact, which could have major practical consequences for athletes and recreational practitioners seeking to optimize gains in muscle strength. The objective of this systematic review was to summarize the existing literature that evaluated the effects of citrulline malate supplementation on muscle strength outcomes from resistance exercise in resistance-trained individuals. A systematic electronic search in Medline and Scientific Electronic Library Online (SciELO) was completed in August 2020 identifying randomized controlled trials investigating the effect of citrulline malate supplementation on muscle strength in resistance-trained adults. A subsequent meta-analysis was performed. The meta-analysis involved four studies and 138 assessments (69 in citrulline-malate and 69 in placebo groups). We did not observe an overall effect favoring citrulline-malate supplementation (SMD95% = 0.13 [−0.21; 0.46]). Considering the lower (SMD95% = 0.06 [−0.47; 0.60]) and upper (SMD95% = 0.17 [−0.26; 0.60]) limbs, a non-significant overall effect was identified. The mean effects were similar for “limbs” (upper vs lower) [p = 0.763]. Accordingly, our findings suggest that citrulline malate supplementation does not improve muscle strength in healthy and resistance-trained individuals.
Journal of Dietary Supplements, 26 June 2021. Effects of Citrulline Malate Supplementation on Muscle Strength in Resistance-Trained Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...1.2021.1939473
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 14:08   #2
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Happ, då slipper jag dricka sur pwo i framtiden.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 14:14   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Det är ju något fel på studien. Som att säga att man inte blir full av HB
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 16:19   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det är ju något fel på studien. Som att säga att man inte blir full av HB
Om du blir starkare av citrullinmalat så blir du säkert full av vatten som jag säger är HB också.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 16:31   #5
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Ger styrka där nere dock.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 16:34   #6
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du blir starkare av citrullinmalat så blir du säkert full av vatten som jag säger är HB också.
CM märks extremt tydligt om man har riktigt grisiga SL-pass. Istället för 3 stopptior på 11RM i bänk klarar man 6. Det här är väl prövat.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 19:54   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
CM märks extremt tydligt om man har riktigt grisiga SL-pass. Istället för 3 stopptior på 11RM i bänk klarar man 6. Det här är väl prövat.
Jag har då aldrig märkt någon skillnad alls av citrulline, oavsett dos. Väldigt få saker jag faktiskt känt någon riktig effekt av. Det enda är nog kreatin och även den effekten är väldigt marginell, det handlar om något extra rep här och där. Hade skillnaden med citrulline varit så påtaglig som du anser att den är för mig så hade jag definitivt märkt det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-27, 20:04   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har då aldrig märkt någon skillnad alls av citrulline, oavsett dos. Väldigt få saker jag faktiskt känt någon riktig effekt av. Det enda är nog kreatin och även den effekten är väldigt marginell, det handlar om något extra rep här och där. Hade skillnaden med citrulline varit så påtaglig som du anser att den är för mig så hade jag definitivt märkt det.
Ja det är väl förmodligen så att man svarar olika, finns ju folk som inte märker av kreatin alls. Men att CM inte skulle ge någon effekt till någon finner jag helt sjuukt isåfall, det handlar inte ens om placebo för mig utan när jag fick för mig att "fan, man kanske borde faktiskt kolla vad de PWOs jag tyckt fungerat bra har gemensamt" och den enda ingrediensen förutom koffein som de haft gemensamt är CM.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-02, 12:32   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
This study compared the acute and chronic impact of citrulline malate (CM) supplementation on muscle contractile properties and fatigue rate of the quadriceps. Eighteen recreationally trained males consumed both a placebo (PL) and CM treatment for two separate dosing periods. The first experimental testing session for each dosing period was considered the baseline day, the second session the acute day, and the third session the chronic day, which followed seven consecutive days of supplementation. All testing sessions included exercising on a cycle ergometer at 50%–60% of their max power output for 30 min followed by performing the Thorstensson test on an isokinetic dynamometer. A two-way (Supplement × Time) analysis of variance with repeated measures resulted in no significant interactions (p > .05) (PL: baseline day, acute day, chronic day vs. CM: baseline day, acute day, chronic day) for peak power (in watts) (469 ± 81, 490 ± 97, 502 ± 99 vs. 464 ± 85, 480 ± 103, 501 ± 81); peak torque (in newton meters) (150 ± 26, 157 ± 32, 161 ± 31 vs. 149 ± 27, 156 ± 33, 161 ± 26); fatigue rate (in percentage) (57 ± 9, 57 ± 10, 58 ± 9 vs. 57 ± 10, 56 ± 9, 58 ± 9); and heart rate (in beats per minute) (156 ± 17, 146 ± 13, 146 ± 9 vs. 155 ± 11, 146 ± 11, 146 ± 9). The results of this study suggest that neither acute nor chronic supplementation of CM had an effect on recovery or fatigue rate of the quadriceps.
https://journals.humankinetics.com/v....2021-0117.xml
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 05:24   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Hur stora doser är det i studierna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)