Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-10, 22:52   #1
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Tennisarmbåge utan att spela tennis??

Tja,

Har den senaste veckorna dragits med besvär i vänster armbåge. Mer specifikt så ömmar det på området jag ringat in i bilden nedan. Smärtan är inte konstant, utan känns inte alls förrän jag belastar området, tillexempel om jag gör rörelse motsvarande "front lateral raise" med lite motstånd. Även ibland i vardagen känns det av, räcker med väldigt lite belastning; Ta ner en tung tallrik ur ett skåp i fel vinkel osv.

Det kom rätt plötsligt, kände av det litegrann en dag, lite mer dag 2, och sen har det varit konstant sen dess, varken blivit värre eller bättre. Har vilat från styrketräningen ett tag, men ingen förbättring.

Spelar inte tennis eller dylikt, och har inte gjort något annat konstigt heller egentligen. Har senaste månaderna börjat köra mycket mer latsdrag och chins. I övrigt tränar jag precis som alltid, och har väldigt sällan de senaste 10 åren haft några problem.

Läser om tennisarbåge och verkar stämma med mina symtom, men förstår inte varför jag skulle fått det helt plötsligt. Någon som känner igen sig? Tips på vad man kan göra?

xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 22:54   #2
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Var lite inne på att köra voltaren eller något, men det hjälper väl inte med läkning, utan dämpar bara symtomen? Isf känns det bara som en risk då man kanske tror att det är bättre och blir mindre försiktig med belastning?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:39   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Voltaren och annan antiinflammatorisk medicinering hjälper oftast bäst bara de två första veckorna eller så, sedan är det ingen akut inflammation längre. Det kan hjälpa mot smärtan såklart, men inte mot själva inflammationen.

Det är rätt så lätt att dra på sig överbelastningsskador i armbågarnas seninfästningar/ursprung, då man ofta arbetar med dem hela dagarna och ofta i statiska och mindre gynnsamma positioner. Lägger man dessutom på en hel del ny tung träning kan det absolut skapa problem, om det nu är någon form av senproblematik.

Det bästa du kan göra just nu är att se över saker som kan göra det värre och minska på de sakerna, t.ex sitta mycket framför datorn, monotona rörelser du gör över längre tid, samt se till att belasta under träningen så du inte får ont. Rehabiliteringen består ofta av underarmscurls (omvända i ditt fall) och töjning för att få igång cirkulationen och läkning av senan.

Den här har jag skrivit om armbågssmärta, och i exemplet är det istället smärta på insidan av armbågen. Du kan rätt så lätt byta ut curlsen i programmet mot omvända, annars borde programmet och resonemanget fungera bra.

https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/

Den här är också bra.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...tennisarmbage/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 14:11   #4
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Voltaren och annan....
Otroligt bra svar, tackar ödmjukast!

Det har sakta blivit bättre nu senaste veckan när jag tagit det lugnt. Har även försökt att stretcha, belasta snällt och försiktigt och tänka lite på mitt beteende under dagarna! Ska läsa igenom länkarna så fort jag får en liten lucka.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)