Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-30, 12:36   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Kan detta vara Tendinos?

Hej! Jag har haft lite strul med mina knän i några månader, det gör ont vid mina vastus medialis (se bild) när jag kall kommer till 90° i böj med min kroppsvikt och efter det så blir det successivt värre, men värst är det i den koncentriska fasen, speciellt om jag pausar vid eller under 90°, då börjar det även att stråla längst med musklerna och blir värre ju mer vikt jag lägger över på ett av benen.
Smärtan blir även värre ju längre jag låter knäna färdas över fötterna, och speciellt om jag försöker att göra en "naturlig" sissy squat.
Jag känner även lite smärta/obehag om jag kall sträcker ut mitt knä så mycket jag kan.

Det jag dock tycker är konstigt är att jag inte känner någon smärta om jag kall gör en bulgarisk splitböj eller utfall bakåt, jag får inte heller ont av böj och benspark när jag väl är uppvärmd eller när jag stretchar framsida lår.
Så p.g.a. detta så har jag varit dum och fortsatt att träna mina ben i några månader, då jag antog att det var något som skulle gå över eftersom det inte gör ont under träningen, men då det inte har gjort det så träffade jag en fysioterapeut för ett par dagar sedan och denne misstänkte att det rör sig om tendinos, vilket gjorde mig livrädd då jag vet hur extremt lång tid det tar för att bli bra, om det någonsin blir det. Det som gör mig skeptiskt till detta är just att det inte gör ont i det jag nämnde ovan, så jag undrar, vad tror ni fysioterapeuter här på brädan om den misstanken? Jag har förtroende för min fysioterapeut, men det skadar aldrig med en "second opinion".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg quadriceps-vastus-medialis-highlight-m.jpg (19.6 KB, 0 visningar)
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 09:59   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Hej! Jag har haft lite strul med mina knän i några månader, det gör ont vid mina vastus medialis (se bild) när jag kall kommer till 90° i böj med min kroppsvikt och efter det så blir det successivt värre, men värst är det i den koncentriska fasen, speciellt om jag pausar vid eller under 90°, då börjar det även att stråla längst med musklerna och blir värre ju mer vikt jag lägger över på ett av benen.
Smärtan blir även värre ju längre jag låter knäna färdas över fötterna, och speciellt om jag försöker att göra en "naturlig" sissy squat.
Jag känner även lite smärta/obehag om jag kall sträcker ut mitt knä så mycket jag kan.

Det jag dock tycker är konstigt är att jag inte känner någon smärta om jag kall gör en bulgarisk splitböj eller utfall bakåt, jag får inte heller ont av böj och benspark när jag väl är uppvärmd eller när jag stretchar framsida lår.
Så p.g.a. detta så har jag varit dum och fortsatt att träna mina ben i några månader, då jag antog att det var något som skulle gå över eftersom det inte gör ont under träningen, men då det inte har gjort det så träffade jag en fysioterapeut för ett par dagar sedan och denne misstänkte att det rör sig om tendinos, vilket gjorde mig livrädd då jag vet hur extremt lång tid det tar för att bli bra, om det någonsin blir det. Det som gör mig skeptiskt till detta är just att det inte gör ont i det jag nämnde ovan, så jag undrar, vad tror ni fysioterapeuter här på brädan om den misstanken? Jag har förtroende för min fysioterapeut, men det skadar aldrig med en "second opinion".
Utifrån det du beskriver tycker jag att det låter som något patellofemuralt snarare än tendinos. Fysion som du har träffat har träffat och undersökt dig så jag tycker att man kan lyfta det med denne, men fysion kan mycket väl ha gjort några tester för att utesluta patellofemurala smärtor som inte jag vet om.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 12:09   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
men fysion kan mycket väl ha gjort några tester för att utesluta patellofemurala smärtor som inte jag vet om.
Han kollade stabiliteten i knäleden och om det gjorde ont vid obelastad töjning, han frågade även om det gjorde ont när jag går upp och ned i trappor, vilket det inte gör.
Jag får inte heller ont efter att ha suttit en stund, och det är väll rätt typiskt för PFSS?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 11:01   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Han kollade stabiliteten i knäleden och om det gjorde ont vid obelastad töjning, han frågade även om det gjorde ont när jag går upp och ned i trappor, vilket det inte gör.
Jag får inte heller ont efter att ha suttit en stund, och det är väll rätt typiskt för PFSS?
Det du beskriver nu talar emot PFSS, absolut.

Det som jag tyckte lät som patellofemuralt är främst att du verkar må bättre när det inte blir lika kraftig flexion i knäleden under belastning, vilket avlastar patella något, t ex bulgariska splitböjar istället för vanliga knäböj känns bättre.
Att bara ta ut full flexion i knäleden i obelastat läge behöver inte ge några symtom, men skulle mycket väl ha kunnat göra det om du samtidigt haft behövt ta i ordentligt med lårmusklerna..

Prova de råd och behandling du fått av din fysio, om ingen förbättring, fråga igen om det kan vara något annat..

Vad det är som orsakar smärtan är oftast mindre viktig än vad som gör att smärtan minskar. Den behandling/träningsråd du fått kan hjälpa oavsett om det skulle vara tendinos eller patellofemurala smärtor.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 13:09   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Okej, tack! Jag är dock nyfiken, om det nu skulle vara små bristningar i mina senor som han sa, eller eventuellt PFSS, är det då inte konstigt att det inte gör ont när jag är uppvärmd?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 07:58   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Tendinos/tendinopati blir ofta bättre när man är uppvärmd, för patellofemurala smärtor är det inte lika tydligt, men många blir sämre av ökad belastning.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 08:10   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tycker också det låter som överbelastningsbesvär, troligen någon form av tendinos.
Vad har du fått för rehabträning?

https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 14:02   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker också det låter som överbelastningsbesvär, troligen någon form av tendinos.
Vad har du fått för rehabträning?

https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/
Ja, det verkar tyvärr inte bättre, jag har vilat lite över 4 veckor nu med bara rehab och promenader och det går inte framåt
Rehabövningarna jag gör 3 gånger i veckan är följande:

2x15 Stående benspark/bensträck med motståndsband eller lätt i kabel
2x20 Liggande benlyft med foten vinklad utåt
2x15 Liggande lårcurl (full ROM, lätt)
2x15 Knäböj på bosuboll med kroppsvikten (3 s excentrisk och koncetrisk)

Så nästan ingen excentrisk träning, förutom böjen då, vilket jag kan tycka är lite konstigt för det är väll vad som är bra vid tendinos?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 23:55   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Ja det låter som lite för lätt träning. Det där är något jag hade kunnat ge till någon första besöket för att sedan stegra vid andra besöket.

Nu har jag ju inte träffat dig och vet inte så mycket om hur mycket belastning du klarar av, men jag hade helt klart lagt på lite tyngre träning och då främst excentrisk träning. Tung benspark och benpress men skippat knäböjen just nu (så du slipper tänka på att hålla knät på plats lika mycket och kan jobba rätt hårt med låret).

Jag hade även sett över din rörlighet och styrka i höften samt i bålen och troligen hittat något att arbeta med där också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 18:18   #10
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ja det låter som lite för lätt träning. Det där är något jag hade kunnat ge till någon första besöket för att sedan stegra vid andra besöket.

Nu har jag ju inte träffat dig och vet inte så mycket om hur mycket belastning du klarar av, men jag hade helt klart lagt på lite tyngre träning och då främst excentrisk träning. Tung benspark och benpress men skippat knäböjen just nu (så du slipper tänka på att hålla knät på plats lika mycket och kan jobba rätt hårt med låret).

Jag hade även sett över din rörlighet och styrka i höften samt i bålen och troligen hittat något att arbeta med där också.
Ofan! Jag har gått hos denne i 5 veckor nu och jag har inte fått några tyngre övningar, bara blivit tillsagd att undvika allt som gör ont samt akupunktur två gånger i veckan.
Men jag kanske ska våga mig på att testa lite excentrisk träning, men smärtprovokation ska jag undvika va? Eller är det okej med lite smärta som vid rehabilitering av en muskelbristning?
Hur hög volym och hur frekvent skulle du säga att jag bör göra det? Benpress kan jag f.ö. inte köra då det är en övning som min rygg avskyr.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 00:01   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag har skrivit en artikel om ämnet. https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/

Dosen är såklart individuell, men det finns inget som talar emot tyngre belastning. En viss smärta kan man kanske räkna med gällande senrehabilitering. Det ska dock helst inte vara en förhöjd smärta dagen efter (träningsvärk är okej såklart).

Brasklapp dock på att jag inte träffat dig så det är svårt att ge dig en individuell bedömning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 10:01   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Tack så mycket för hjälpen!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)