Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-27, 00:27   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Har också extrema sömnsvårigheter. Näsan blir definitivt blockerad under natten. Har inte provat medicin men finner att extremt aktiva dagar, liten istället för stor middag, och gå i sängs så fort det blir mörkt är till stor hjälp näsan till trots. Antar att det optimerar seratonin och melatonin. Dock inte helt lätt att få till med en modern livsstil.

Det här programmet är också bra https://justgetflux.com/ för att justera monitorns färgtemperatur så att den går mer mot kvällshimmel på kvällen.

Senast redigerad av Klein den 2017-06-27 klockan 00:32.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 00:30   #47
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Jag har lyckats med konststycket att få ut melatonin på recept via sjukvården. Underbart att ha tillgång till året om måste jag erkänna, att beställa från skumma nätapotek känns inte jätteroligt.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 00:49   #48
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
CBD-olja är "lagligt" i Sverige på en teknikalitet, så länge THC-nivån är <0,2%. Du kan dock inte få det utskrivet. Cannabis skrivs bara ut till MS. Jag tror CBD godkändes för Dravets syndrom nyligen men det verkar inte finnas i FASS. CBD är dock vakenhetsstimulerande, så det hjälper knappast mot sömnproblem.
Nja. Vissa sömnstörningar får man uppiggande för och det i sig gör även att nattsömnen blir bättre faktiskt.
Jag hade rejält kass djupsömn, uppiggande hjälpte med det men behöver även uppiggande för att öht hålla mig vaken. Utan är jag konstant trött 100% utav all min vakna tid och sover mer eller mindre konstant.

Jag hoppas verkligen ni med extrema problem/sömnstörningar får adekvat hjälp. <3
Något som gjorde mig trött utav hela helvete var en smärtstillande medicin vid namn Palexia, jag kan säga att den var bättre än något medel för att sova som jag någonsin provat för jag ville inte göra något annat än sova.
Har iofs bara provat Imovane, Propavan ihop med Sonata, Stilnoct och Circadin.
Stilnoct var det enda som jag upplevde effekt av vid iaf mer än en natt men kan inte ta sådant ofta oavsett utan mest en natt här eller där.
Har inget kvar av det ens iofs.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 06:05   #49
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag tror inte jag lider av större sömnsvårigheter, men just kring sommaren händer det att jag då och då vaknar tidigare och inte lyckas somna om. Idag t.ex. vaknade jag 05.30 och kunde inte somna om.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 06:39   #50
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Har också extrema sömnsvårigheter. Näsan blir definitivt blockerad under natten. Har inte provat medicin men finner att extremt aktiva dagar, liten istället för stor middag, och gå i sängs så fort det blir mörkt är till stor hjälp näsan till trots. Antar att det optimerar seratonin och melatonin. Dock inte helt lätt att få till med en modern livsstil.

Det här programmet är också bra https://justgetflux.com/ för att justera monitorns färgtemperatur så att den går mer mot kvällshimmel på kvällen.
Skippa datorn 2 timmar innan du går och lägger dig, samma med tv och telefon. Det hjälper.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 08:21   #51
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Mina sömnproblem har blivit avsevärt mycket bättre senaste 10 månaderna:
  • Slutade inta koffein efter 12:00 (dricker all min kaffe från 08-12:00)
  • Bra, strikt dygnsrytm (men undviker att sätta väckarklocka)
  • Tränar på dagen. Kan ej sova om jag tränar på kvällen
  • Undvika stresspåslag på kvällen, ej dra igång "projekt" sent på kvällen
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 10:01   #52
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Nja. Vissa sömnstörningar får man uppiggande för och det i sig gör även att nattsömnen blir bättre faktiskt.
Jag hade rejält kass djupsömn, uppiggande hjälpte med det men behöver även uppiggande för att öht hålla mig vaken. Utan är jag konstant trött 100% utav all min vakna tid och sover mer eller mindre konstant.
Det var intressant. Berätta mer. Vilka sömnstörningar? Vilka uppiggande?
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 14:50   #53
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Det var intressant. Berätta mer. Vilka sömnstörningar? Vilka uppiggande?
Det jag har heter/hette då iaf Idiopatisk Hypersomni (med förlängd nattsömn), det finns även utan förlängd nattsömn med vilket de typ kom fram till om det var efter jag fick min diagnos.
Det innebär helt enkelt att man har extrem dagtrötthet och ja som sagt i mitt fall sover extremt mycket och man vet inte varför, därav Idiopatisk.
Jag får Ritalin, är nog egentligen "för svagt" för mig men jag bor i Sverige såattte..
Och har gått till psykiatriker som inte kan ett skit om min sömnstörning ända sedan min sömnläkare gick i pension och de på sömnutredningsenheten ansåg att jag inte längre var deras problem.
Är inne på min typ 16e läkare nu som faktiskt är en neurolog och kan iaf lite om sömnstörningar men hon imponerade inte direkt på mig när hennes enda idé när vi sågs första gången var att byta över mig till Concerta utöver att hon kom en halvtimme försent och satt och försökte läsa min journal på 100+ sidor när jag var där och ville remittera mig vidare till en genetiker för att kolla upp sådan skit vilket redan gjorts och jag talade om för henne att de inte kommer hitta något, en åsikt som delades utav den läkaren jag fick träffa även om han testade mig för någon mer skit som jag självfallet inte hade.

Long story short, folk med olika typer av sömnstörningar som faller under kategorin Hypersomnier kan få uppiggande.
Alla typer utav sömnstörningar faller under en utav de 4 olika kategorierna: hypersomni, insomnia, parasomnia och dygnsrytmstörningar tror jag ena heter...kan ju ha ändrats sedan jag var mer insatt i det iofs.
Finns ju om det är över 60 eller 80 olika sömnstörningar, har någon annan sömnstörning från grunden än just IH som jag aldrig fick diagnostiserad som inte försvunnit bara för att jag sedan fick den vilket krockar en aning då min kropp behöver mindre sömn än normalt så jag blir rejält dålig av att sova för mycket..oh the irony of that.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 15:09   #54
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Det jag har heter/hette då iaf Idiopatisk Hypersomni (med förlängd nattsömn), det finns även utan förlängd nattsömn med vilket de typ kom fram till om det var efter jag fick min diagnos.
Det innebär helt enkelt att man har extrem dagtrötthet och ja som sagt i mitt fall sover extremt mycket och man vet inte varför, därav Idiopatisk.
Jag får Ritalin, är nog egentligen "för svagt" för mig men jag bor i Sverige såattte..
Och har gått till psykiatriker som inte kan ett skit om min sömnstörning ända sedan min sömnläkare gick i pension och de på sömnutredningsenheten ansåg att jag inte längre var deras problem.
Är inne på min typ 16e läkare nu som faktiskt är en neurolog och kan iaf lite om sömnstörningar men hon imponerade inte direkt på mig när hennes enda idé när vi sågs första gången var att byta över mig till Concerta utöver att hon kom en halvtimme försent och satt och försökte läsa min journal på 100+ sidor när jag var där och ville remittera mig vidare till en genetiker för att kolla upp sådan skit vilket redan gjorts och jag talade om för henne att de inte kommer hitta något, en åsikt som delades utav den läkaren jag fick träffa även om han testade mig för någon mer skit som jag självfallet inte hade.

Long story short, folk med olika typer av sömnstörningar som faller under kategorin Hypersomnier kan få uppiggande.
Alla typer utav sömnstörningar faller under en utav de 4 olika kategorierna: hypersomni, insomnia, parasomnia och dygnsrytmstörningar tror jag ena heter...kan ju ha ändrats sedan jag var mer insatt i det iofs.
Finns ju om det är över 60 eller 80 olika sömnstörningar, har någon annan sömnstörning från grunden än just IH som jag aldrig fick diagnostiserad som inte försvunnit bara för att jag sedan fick den vilket krockar en aning då min kropp behöver mindre sömn än normalt så jag blir rejält dålig av att sova för mycket..oh the irony of that.
Okej, då är jag med på noterna. Självklart kan uppiggande hjälpa vid hypersomni. Modafinil är väl standard behandling i sådana fall. Denna tråden handlar främst om sömnlöshet, därav min förvirring.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 15:17   #55
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Okej, då är jag med på noterna. Självklart kan uppiggande hjälpa vid hypersomni. Modafinil är väl standard behandling i sådana fall. Denna tråden handlar främst om sömnlöshet, därav min förvirring.
Jag har ju lidit utav både och om det inte framgick?
Modafinil är helvetes medicinen på denna jord om du frågar mig som fick astma och allergier pga den skiten.
EMA har kommit fram till att den knappt borde skrivas ut till någon pga just risk vs benefits inte överväger samt risken för dödliga allergiska reaktioner.
När jag fick den medicinen stod det till och med på tillverkarens hemsida att de inte riktigt visste vad den gjorde i kroppen men att den fungerade typ, vilket även det kan diskuteras.
Fick IH vid 21 ish, hela livet innan dess har jag levt med extrema sömnsvårigheter ända sedan födseln.
Jag har haft många perioder i mitt liv då jag enbart sovit 2,5-4,5 timmar max per dygn, eller varit vaken ca 40 timmar+ för att sedan sova 4 och sedan 12 timmar för att sedan sova 4 och så 40+ igen och 4 igen osv.
Så jag vet hur det är att ha extrema problem åt båda hållen tyvärr och hoppas på att andra med det får hjälp.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 15:34   #56
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Jag har ju lidit utav både och om det inte framgick?
Modafinil är helvetes medicinen på denna jord om du frågar mig som fick astma och allergier pga den skiten.
EMA har kommit fram till att den knappt borde skrivas ut till någon pga just risk vs benefits inte överväger samt risken för dödliga allergiska reaktioner.
När jag fick den medicinen stod det till och med på tillverkarens hemsida att de inte riktigt visste vad den gjorde i kroppen men att den fungerade typ, vilket även det kan diskuteras.
Fick IH vid 21 ish, hela livet innan dess har jag levt med extrema sömnsvårigheter ända sedan födseln.
Jag har haft många perioder i mitt liv då jag enbart sovit 2,5-4,5 timmar max per dygn, eller varit vaken ca 40 timmar+ för att sedan sova 4 och sedan 12 timmar för att sedan sova 4 och så 40+ igen och 4 igen osv.
Så jag vet hur det är att ha extrema problem åt båda hållen tyvärr och hoppas på att andra med det får hjälp.
Jo, modafinil är histaminergiskt, så det finns en stor risk för allergiska reaktioner. Histamin är ju i sig vakenhetsstimulerande.

Antar att du varit på Aleris sömnlabb i Stockholm?
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 15:46   #57
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Jo, modafinil är histaminergiskt, så det finns en stor risk för allergiska reaktioner. Histamin är ju i sig vakenhetsstimulerande.

Antar att du varit på Aleris sömnlabb i Stockholm?
Nej Uppsala, var ju dessutom Sveriges första sömnlab.
Harriet Bengtsson hette min läkare, hon hade tänkt sätta över mig på amfetamin direkt och skippa att ens prova Ritalin först faktiskt pga hur mycket modiodal jag faktiskt tog men hon ville ha en till diagnos på mig och resten av de 16 (?!?) läkarna jag har träffat efter henne har inte velat skriva ut något starkare eller annat än just Ritalin/Concerta och jag ligger i princip på maxdosen för vad mina två senaste läkare kunde tänka sig att skriva ut, min nuvarande...ja det återstår att se.
Hon är 64 i år så lär få en ny läkare snart igen ändå, sjukvården i Uppsala är så jävla kass.

Iaf, det finns hjälp att få för de som har extrema problem med att sova men Sverige är rent generellt kinkiga med både mediciner och annat.
I USA är det många med min sömnstörning som får 2-4 olika mediciner för att hålla sig vakna t.ex.
Så ja, vara på, försöka byta läkare och kolla upp privata (finns även landstingsanslutna privata ställen) är ett tips till folk.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-28, 22:30   #58
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Intressant det där om att centralstimulerande mediciner kan hjälpa mot vissa typer av sömnstörningar.

Själv har jag nyligen börjat medicinering med centralstimulerande pga min dagtrötthet (har depression och utmattningssyndrom bl.a.). Har även insomni/insomningssvårigheter samt hypersomni. Just nu tar jag Elvanse (lisdexamfetamin) på morgonen. Den har fungerat väldigt bra mot min dagtrötthet/orkeslöshet. Jag har nästan blivit som en helt ny människa sedan jag började med medicinen. Fått mycket mer ork och energi att göra saker som jag inte orkade tidigare. Den har även haft positiv effekt på min sociala fobi. Tyvärr har den sabbat sömnen totalt. Senaste tiden har jag legat vaken till 5-6 på morgonen, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan) mot mina insomningssvårigheter.

Nu senast träffade jag en läkare som istället föreslog Attentin. Det är ju i princip samma som Elvanse, dvs. amfetamin, men är mer direktverkande och skulle då inte påverka sömnen lika mycket enligt läkaren. Ska nu börja med denna inom kort och får då se om det stämmer.

Senast redigerad av caelus den 2017-06-28 klockan 22:35.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-29, 00:19   #59
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Intressant det där om att centralstimulerande mediciner kan hjälpa mot vissa typer av sömnstörningar.

Själv har jag nyligen börjat medicinering med centralstimulerande pga min dagtrötthet (har depression och utmattningssyndrom bl.a.). Har även insomni/insomningssvårigheter samt hypersomni. Just nu tar jag Elvanse (lisdexamfetamin) på morgonen. Den har fungerat väldigt bra mot min dagtrötthet/orkeslöshet. Jag har nästan blivit som en helt ny människa sedan jag började med medicinen. Fått mycket mer ork och energi att göra saker som jag inte orkade tidigare. Den har även haft positiv effekt på min sociala fobi. Tyvärr har den sabbat sömnen totalt. Senaste tiden har jag legat vaken till 5-6 på morgonen, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan) mot mina insomningssvårigheter.

Nu senast träffade jag en läkare som istället föreslog Attentin. Det är ju i princip samma som Elvanse, dvs. amfetamin, men är mer direktverkande och skulle då inte påverka sömnen lika mycket enligt läkaren. Ska nu börja med denna inom kort och får då se om det stämmer.
Ja det låter som du haft mer tur med läkare än mig där.
Själv kan jag gå och lägga och sova på 40 mg Ritalin utan problem (morgondosen är 40 mg).
Jag tar Ritalin med modifierad frisättning 4 gånger om dagen (40+20+20+10) för att klara av att hålla mig vaken en hel dag, mitt problem är att det går ur för snabbt så om jag bara tog på morgonen skulle jag somna vid lunchtid eller vara så trött att jag skulle kunna mörda någon för att få sova.
Så ja annars kanske Ritalin eller Concerta skulle funka bättre för dig?
Den första finns iaf både med modifierad frisättning och snabb varav den snabba ger mig närmast noll effekt.
Håll tummarna att min läkare skriver ut något annat när jag träffar henne den,3e.

Men har du gjort en sömnutredning för att få den diagnosen?
Dvs sömnlab, elektroder på huvudet osv?
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-29, 11:42   #60
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Numera rör jag inte den här typen av preparat, men sömnmediciner i form av stilnoct, imovane och lugnande i form av sobril och stesolid hade väldigt god effekt på mina sömnproblem, åtminstone i hög dos.

Men det var en grej som var ännu bättre, den medicinen heter Nozinan. Den fungerade nästan för bra.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)