Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-08-21, 01:07   #1
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Smärta vid ländrygg/bäcken

Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt: 185cm 84kg

Var gör det ont?
Nedre delen av ländryggen

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djupare ”huggande” smärta.
Ytlig molande värk i allmänhet i ländryggen vid längre sittande tillstånd.
Värk speciellt vid marklyft trots bra form.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Plötsligt. För ungefär ett halvår sedan fick jag nog ett klassiskt ryggskott(molande värk, svårt att sitta still) då jag tryckte upp vår bil från en ”isgrop”.

Efter detta tillfälle försvann smärtan ett tag, för att sedan komma tillbaka då jag hoppade på ett styrkelyftsupplägg som blev för tungt för ländryggen. Efter detta så har värken kommit och gått.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Relativt skarp, huggande smärta vid långvarigt sittande. ”Allmän” smärta och stelhet vid marklyft och knäböj

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Tror det känns lättare i ryggen efter många repetitioner av bellyback/hyperextensions. Annars sämre av just marklyft & knäböj

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Marklyft/knäböj

Var i rörelsen smärtar det?
I marklyft ungefär från start till slutläge.
Knäböj svårt att säga, känner av smärtan efter knäböj.

Hur länge har du haft ont?
Kommit och gått i cirka 4 månader


Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Ipren, ej märkt någon större skillnad vid krökt sittposition, efter marklyftsträning.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Varit hos kiropraktor och fått till uppgift att stretcha framsida lår samt höftböjare för att motverka svank. Har gjort detta en tid nu men ej märkt någon skillnad.

"Sammanfattning och övrigt"
Huggande smärta i nedre ländrygg/bäcken – byxkanten.
Efter tunga marklyft har det känts som en rak smärtande ”linje” tvärs över detta ställe.
Stelt vid böjning av rygg, ”good morning”-liknande rörelse. Tex lyfta toalettlock
Även molande värk rent allmänt i ryggen
Lång stretch av erector spinae ger upphov till molande värk

Känner ni igen dessa symptom?

(Ska givetvis besöka naprapat/kiropraktor igen)

Tack på förhand
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 05:29   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det här är ett skolboksexempel på posterior diskprotrusion (bakåtskjutande disk). I ditt fall förmodligen en liten sådan eftersom du inte beskriver någon utstrålning i benen. Att du fått rådet att genomföra åtgärder för att minska svanken vittnar om att du gått hos en vårdgivare som inte riktigt är med på banan. Den i min mening i särklass effektivaste (enklaste, mest snabbverkande) behandlingen mot posteriora diskprotrusioner är nämligen just behandling i extension/svank ("bakåtböjning"). Genom att minska utrymmet för diskens bakre del tvingar man den framåt så att den tillslut inte längre trycker mot nervrötterna som försörjer det området där man haft ont. Det är ett kopiöst vanligt problem. Det och ländryggproblem orsakade av vanliga åldersförändringar är det i särklass vanligaste problemet folk söker för där jag jobbar. Det är i regel väldigt tacksamt eftersom det är lättbehandlat.

Till behandlingen (förstaåtgärden):



Tio sådana bakåtböjningar varje vaken timme så länge förbättring ses. Den liggande varianten är för de flesta bäst men eftersom man ska göra det så ofta får man ibland välja att göra det stående (inne på toaletten på köpcentret eller var du nu är). Sträva efter att ta ut så stor rörlighet som möjligt i varje repetition. Det är normalt att de 2-3 första är lite smärtsamma, det viktiga är att det känns bra efter behandlingen. Det är inte en stretchingövning för magen och det är inte styrketräning för ryggen. Då ska ta ut rörlighet i ryggraden; i liggande gör du det med hjälp av armstyrka. Ha ett hyfsat lugnt och kontrollerat tempo, stanna någon sekund uppe och nere. I botten kan du slappna av helt mellan varje repetition. Ryggregim: undvik nu ett tag framöver att bocka dig framåt (exempelvis stretching av erector spinae kan du lägga ner för tillfället). Ska du ner på marken så böj i benen och gå upp på framfoten så att du kan böja knäna med vertikal rygg. Måste du böja dig framåt så försök ha ryggen i svank. I sittande (och i ryggliggande om du sover på rygg) ska du ha ett rejält ländryggsstöd så att du sitter med ländryggen extenderad ("i svank"). Att sitta gränsle över en pall istället för på en vanlig stol där man har benen rakt framåt är också ett bra alternativ. Alla pulshöjande aktiviteter där du inte är framåtböjd (exempelvis promenader/jogging men inte cykling) är bra för att öka cirkulation och eventuellt påskynda återhämtningen. Det viktigaste är dock övningen ovan (och att den görs ofta) och åtgärderna för ett bättre sittande. I regel ses stor förbättring inom en vecka. När ryggen är helt bra brukar jag rekommendera att göra den en gång om dagen som förebyggande behandling. Har man en rygg som har fått en protrusion är det stor risk att det kommer tillbaka. Bra då är att det är lättbehandlat och något man kan göra själv utan att behöva söka vård varje gång. Säg till om du inte blir bättre: det finns ett batteri av andra åtgärder, men det här brukar räcka hela vägen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 15:09   #3
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Tack så väldigt väldigt mycket Sheo!! Tusen tack!

Är det OK att fortsätta styrketräna (lättare vikter?) medan jag jobbar på detta problem?
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 15:11   #4
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg

Är det OK att fortsätta styrketräna (lättare vikter?) medan jag jobbar på detta problem?
Absolut men undvik övningar som komprimerar ryggraden (knäböj, marklyft, militärpress med mera) och lägg stort fokus på bålstabilitetsövningar.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 15:26   #5
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Absolut men undvik övningar som komprimerar ryggraden (knäböj, marklyft, militärpress med mera) och lägg stort fokus på bålstabilitetsövningar.
Tack för snabbt svar!

Bålstabilitetsövningar - plankan och liknande?

Varför bör jag undvika dessa övningar som komprimerar ryggraden, när övningarna Sheo visade gör detta(?)

Tvivlar inte på dina kunskaper, är bara nyfiken!
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 15:37   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Tack för snabbt svar!

Bålstabilitetsövningar - plankan och liknande?

Varför bör jag undvika dessa övningar som komprimerar ryggraden, när övningarna Sheo visade gör detta(?)

Tvivlar inte på dina kunskaper, är bara nyfiken!
de övningarna på bilden komprimerar inte ryggraden

komprimera= ändarna trycks mot varandra dvs nacke och svanskota
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 22:46   #7
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
de övningarna på bilden komprimerar inte ryggraden

komprimera= ändarna trycks mot varandra dvs nacke och svanskota
Okej, tack! Tänkte i fel banor!
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 23:01   #8
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Detta låter ju exakt som jag har/hade.

Fick det pga av marklyft/benböj, och vilade helt enkelt i 2 veckor och sen va det bättre. Men tog bort marklyft och benböj från passet och efter ytterligare två veckor kunde jag helt plötsligt spurta igen som jag inte kunnat på ett jädra tag. Dock tror jag inte detta är den långvariga varianten av lösning :P

Men nu vet jag ju vad jag kan göra =) Tusen tack

Btw, istället för militärpress, vad kan man köra? Sämre/bättre att köra sittandes? Mark och böj kan jag acceptera att ta det lugnt med, men jobbigt att lägga bort axelpressar (om det behövs villsäga)
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 05:49   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Detta låter ju exakt som jag har/hade.

Fick det pga av marklyft/benböj, och vilade helt enkelt i 2 veckor och sen va det bättre. Men tog bort marklyft och benböj från passet och efter ytterligare två veckor kunde jag helt plötsligt spurta igen som jag inte kunnat på ett jädra tag. Dock tror jag inte detta är den långvariga varianten av lösning :P

Men nu vet jag ju vad jag kan göra =) Tusen tack

Btw, istället för militärpress, vad kan man köra? Sämre/bättre att köra sittandes? Mark och böj kan jag acceptera att ta det lugnt med, men jobbigt att lägga bort axelpressar (om det behövs villsäga)
Skriver detta med anledning av din fråga om militärpress:

Jag är personligen inte riktigt men på Martins bana att nödvändigtvis undvika "komprimerande" övningar. Om man har en stor protrusion eller ett bråck så finns det många övningar man gott kan ligga lågt med ett tag, men som i TS' fall där han gått runt med problemen från och till i flera månader och mest har ont av vissa provocerande positioner ser jag ingen anledning att stryka vissa bra övningar på gymmet. Även om man får lite ont efteråt. Sen finns det såklart ett fåtal övningar som jag inte tycker att någon borde köra, men det är en annan femma. För någon som haft långvariga besvär blir strategin då alltså att rehabiliteringsträna hemma intensivt (inklusive ryggergonomi så som jag beskrev) men att annars kör på som vanligt på gymmet. Ofta räcker det med en omgång bakåtböjningar efter ett ben/rygg-pass för att justera en eventuell provokation av diskförskjutningen. Som en bisak är det ju dessutom mest bara en definitionsfråga om man vill kalla McKenzie-övningarna jag slängde upp bild på är "komprimerande" eller inte. Man "komprimerar" i viss mån diskens bakre delar för att mekaniskt tvinga disken framåt. Sen också: om man har ryggen i normal lordos (normalsvank; länden har en konkav böjning när den är i 0-läge) och sätter ett axiellt tryck på kroppen kommer det också att sätta tryck på ländryggens diskar i riktningen framåt, vilket alltså är bra om man har en bakåtbuktning. Militärpress blir i ljuset av detta en ganska bra övning om man INTE gör den med utplanad ländrygg utan behåller den i sin naturliga svank.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-08-22 klockan 05:52.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 15:04   #10
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Hej igen!

Jag har ej fått någon molande värk längre vid längre sittastillande. (Pga förbättrad sittställning med rakare rygg och svankstöd?)
Jag undrar över tre saker bara:

När jag tränade marklyft(lätta vikter) så kände jag inte av "ömheten" i ryggmuskulaturen på samma vis som innan, kanske bara pga lätta vikter. Men jag kände dock av en punkt mitt på ryggraden, ungfär där man bakåtböjer ryggen enligt McKenzie-bilderna. Inte att det gjorde ont direkt, utan mer av en obehagskänsla. Farligt/bra/dåligt?

Det andra jag undrar över är att när jag gör dessa övningar, främst liggande varianten, så känns det ömt/"ont" på ungefär samma ställe, där ryggen bakåtböjs.

Sen rent allmänt har jag känt mig lite småstel i ländryggen, men detta borde vara för att jag ej har "stretchat" ut muskeln, eftersom jag håller ryggen i svank/rak position hela tiden?

Tack på förhand!
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 18:20   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Hej igen!

Jag har ej fått någon molande värk längre vid längre sittastillande. (Pga förbättrad sittställning med rakare rygg och svankstöd?)
Jag undrar över tre saker bara:

När jag tränade marklyft(lätta vikter) så kände jag inte av "ömheten" i ryggmuskulaturen på samma vis som innan, kanske bara pga lätta vikter. Men jag kände dock av en punkt mitt på ryggraden, ungfär där man bakåtböjer ryggen enligt McKenzie-bilderna. Inte att det gjorde ont direkt, utan mer av en obehagskänsla. Farligt/bra/dåligt?

Det andra jag undrar över är att när jag gör dessa övningar, främst liggande varianten, så känns det ömt/"ont" på ungefär samma ställe, där ryggen bakåtböjs.

Sen rent allmänt har jag känt mig lite småstel i ländryggen, men detta borde vara för att jag ej har "stretchat" ut muskeln, eftersom jag håller ryggen i svank/rak position hela tiden?

Tack på förhand!
Bra att det hjälpt! Är du fortsatt bra nu eller har du blivit sämre igen? Den där obehagskänslan du beskriver hade jag inte fäst så stor vikt vid om jag vore du (eller om jag var din behandlande sjukgymnast). Det kan vara ett segment där du är överrörlig och därför tar ut "för" mycket rörlighet där, eller så kan det vara någonting annat. Svårt att uttala sig över nätet. Men hur går det som sagt?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 18:07   #12
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Bra att det hjälpt! Är du fortsatt bra nu eller har du blivit sämre igen? Den där obehagskänslan du beskriver hade jag inte fäst så stor vikt vid om jag vore du (eller om jag var din behandlande sjukgymnast). Det kan vara ett segment där du är överrörlig och därför tar ut "för" mycket rörlighet där, eller så kan det vara någonting annat. Svårt att uttala sig över nätet. Men hur går det som sagt?
Hej igen!

Kom nyligen hem från gymmet där jag tränade rätt tunga knäböj och marklyft, för att känna efter om det gjorde ont. Det kändes mycket bättre! Förut efter marklyft har jag haft svårt att böja mig ner, pga stelheten/smärta. Men nu gick det bra och kändes klart bättre överlag! Känner dock fortfarande av lite obehag runt ländrygg/bäcken, men förhoppningsvis släpper det om jag fortsätter med McKenzie-övningen några veckor till!

Stort, stort tack till dig Sheo!! Jag är verkligen grymt glad att du tog dig tid att hjälpa mig!
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 06:34   #13
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Hej igen!

Kom nyligen hem från gymmet där jag tränade rätt tunga knäböj och marklyft, för att känna efter om det gjorde ont. Det kändes mycket bättre! Förut efter marklyft har jag haft svårt att böja mig ner, pga stelheten/smärta. Men nu gick det bra och kändes klart bättre överlag! Känner dock fortfarande av lite obehag runt ländrygg/bäcken, men förhoppningsvis släpper det om jag fortsätter med McKenzie-övningen några veckor till!

Stort, stort tack till dig Sheo!! Jag är verkligen grymt glad att du tog dig tid att hjälpa mig!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 15:46   #14
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Jag tackar också! Även om jag fuskat med övningarna så känns det ändå betydligt bättre varje gång jag gjort dom. Underbart!
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 17:10   #15
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Jag tackar också! Även om jag fuskat med övningarna så känns det ändå betydligt bättre varje gång jag gjort dom. Underbart!
Gott att höra!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)