Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-29, 08:36   #1
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Triceps fokus

Vill testa lägga extra krut/fokus på triceps under en period, men vill inte att det ska bråka med återhämtning osv allt för mycket för jag försöker också öka i bänken.

Min split för tillfället är:
Dag1 Bröst/axlar/triceps
Dag2 Rygg/baksida axlar/biceps
Dag 3 Priopass; ex traps, mage, underarmar, vader
Dag 4 Ben
Dag1...
Dag2....
...
Med den spliten kan jag få till träning för triceps varannan dag om jag lägger till extra på priopasset dag 3, eller vore det bättre att kanske ta bort isolation för triceps på dag 1 och låta pressarna stå för deras arbete den dagen, och lägga isolationen på dag 3 istället?

Tips?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 08:39   #2
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Har förresten alltid genom åren försökt ha liggande extension bakom huvet som stapel övning och försökt öka i denna, allt från högreps till lågreps. Det går under en viss period men tillslut blir den jäkligt tråkig, stången eller bänkarna upptagna, ont i handleder eller liknande..
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 12:14   #3
trasig
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Ort: Borås
Inlägg: 43
prova byt plats på biceps o triceps träningen. triceps jobbar "lite" med bröstträningen. och biceps ganska mycket med ryggträning. Så om byter plats så du kör triceps på dina ryggdagar och biceps på dina bröst dagar så får du in betydligt mer volym på armarna.
trasig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 17:34   #4
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av trasig Visa inlägg
prova byt plats på biceps o triceps träningen. triceps jobbar "lite" med bröstträningen. och biceps ganska mycket med ryggträning. Så om byter plats så du kör triceps på dina ryggdagar och biceps på dina bröst dagar så får du in betydligt mer volym på armarna.
Ja det skulle man ju kunna göra i så fall, och det tror du skulle vara "bättre" än att köra triceps på priopass dagen?

Vad bör jag använda mig av för volym tro?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 19:50   #5
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av trasig Visa inlägg
prova byt plats på biceps o triceps träningen. triceps jobbar "lite" med bröstträningen.
Detta råder jag dig inte att göra då det ökar risken för problem med armbågarna markant, sen beror det helt på utförandet hur mycket man involverar triceps och biceps.

Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Har förresten alltid genom åren försökt ha liggande extension bakom huvet som stapel övning och försökt öka i denna, allt från högreps till lågreps. Det går under en viss period men tillslut blir den jäkligt tråkig, stången eller bänkarna upptagna, ont i handleder eller liknande..
Kör med hantlar så slipper du onda handleder, lättare att hålla överarmarna neutrala med.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 20:21   #6
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
1. Bröst-Biceps

2. Triceps-Ben

3. Rygg-Axlar
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 17:39   #7
trasig
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Ort: Borås
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Detta råder jag dig inte att göra då det ökar risken för problem med armbågarna markant, sen beror det helt på utförandet hur mycket man involverar triceps och biceps.



Kör med hantlar så slipper du onda handleder, lättare att hålla överarmarna neutrala med.
får man fråga varför det ökar risken för problem med armbågar? vanliga är ju bröst-triceps och rygg-biceps. Hur du än gör så använder du ju armbågarna i både biceps o triceps träning? och i rygg o bröst? så varför blir det värre av att vända på det? Fanns nån studie på styrkelabbet som visade att man igentligen kan skippa bicepsträning helt o bara köra rygg. kanske inte optimalt men det går

Menar inget illa utan vill uppriktigt veta, jag kanske tränar fel helt enkelt, har dock inga problem med mina armbågar av att träna så :X

Senast redigerad av trasig den 2018-08-30 klockan 17:41.
trasig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 15:36   #8
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Min lilla tricepsartikel kan kanske öka om förståelsen hur man undviker armbågsproblem och ökar aktiveringen av triceps...

http://www.body.se/forum/artiklar/ko...persson-247310
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)