Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-08-27, 08:32   #1
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Amerikansk Sockerkaka!

Ok, för er som är lika rutinerade som mig så här kommer ett schysst sockerkakerecept då ni tröttnat på vanliga varianten.


8dl vetemjöl }
5dl strösocker } Detta blandas ihop.
5tsk bakpulver }
5tsk vanillinsocker }

225 g margarin eller smör } Nypes ihop med mjölblandningen.

Ta bort en kopp av smulblandningen som du nu har fått.

3 ägg } Röres ned till en smet.
4 dl mjölk }

Bred ut smeten i en smord långpanna.
Strö över smulblandningen som du sparat i koppen. Avsluta med att strö kanel över detta.

Grädda i 225 graders ugn ca. 10-15 min.

Den är faktiskt god...smakar ungefär som äppelkaka fast den inte har några äpplen. Och tar bara 15 min att göra, det är nice.
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-27, 14:20   #2
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Hmm.. säkert smask! Men nyttigt vetesjutton...

Å varför inga äpplen?? Nu är det ju verkligen tid att frossa i såna..

En ÄPPELPAJ som är lika god som vanlig men något nyttigare är om man gör en smulpaj (vetemjöl/havregryn, socker/sötningsmedel, kanel ev vanilj) och nyper ihop med becel bordsmargarin (står att det inte går att baka med men det är bullshit! Becel: 100 g= 320 kcal, 35 g fett (15 g feromättat (13 g omega 6, 2 omega 3), 11 g enkelomättat, 9 g mättat)) och har ovanpå skivade (och ev kanelade) äpplen.. typ 200-225 grader i 20 minuter eller mer (hmm, gillar ni inte mina diffusa mått så kolla ett smulpajsrecept å byt ut smör mot becel bara). Marsanpulver blandat med vatten el minimjölk till.. Mumma!

Är man KRÄMsugen kan man blanda lite stark saft av funglight och koka med lite potatismjöl (el ngt annat som reder, tex maizena el arrowroot) och servera med minimjölk. Gott och mest bara kemikalier - inte så många kalorier..
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-27, 15:24   #3
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Passa på och gläns du, va...fan man är slö på att baka och göra seriös mat, måste ta tag i det här. Får börja med din äppelpaj
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-27, 15:34   #4
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Passar på! *glänser tjusigt insmord i becel* (har faktiskt inte provision, trots min fina reklam..)

På Friskis å svettis har de tillåmen en övning som heter plocka äpplen.. eller om det var palla äpplen? (den senare är nog mer kondtionskrävande än första.. )

Jaja.. smaklig måltid iaf!
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-27, 15:40   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Nästa variant:
Skiva äpplen och lägg i en form varvat med havregryn.

Häll över lite (frukt)socker, kanel, sirap och lite maragarin eller smör, om man gör en djup kaka så häll på en skvätt av denna blandning någonstans i mitten också annars kan det bli för torrt.
Är man riktigt i smaskens tagen så offrar man lite likör eller konjak också och häller i.

In i ugnen på något gradtal (Allt brukar ha 225 grader i ugnen så jag skulle chansa på det.) och kanske 20 min i tid.

Har man nu tur så blir det gott, lite grötigt i mitten och övre lagret brukar få en knäckkonsistens.

Nyttighetsfaktorn har jag som vanligt ingen aning om utan jag tycker det är gott.
Ett försök till gissning är att äpplen och havregryn är ok och fettet sänker det totala givärdet, det enda som saknas är protein i större mängd. En kall sörja med proteinpulver, glass och mjölk borde fixa detta, vill man kan man även här offra lite sprithaltiga drycker men då försvinner alla försök till nyttighetstänkande.
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-27, 15:51   #6
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Sörjan till kan ju vara kesella med sötningsmedel eller tex fun light peach passion (el annat gottigt)? Då får man ju lite protein..

Det är konstigt - men jag är väldans duktig på att lura mig själv.. min favvo-dessert är egentligen ugnsstekt gröt med kesella till.. *asg*

BANANDRÖM med Persikopassionsfluff! (låter ju tjusigare..)

1.mosa banan, blanda med havregryn (+ kanel el vanilj om du vill). Du kan gott blanda med nån msk kesella också.
2.platta ut i ugnsform.
3.grädda tills det är lite torrt å segt med aning färg i ca 200 grader.
4.Blanda kesella med fun light peach passion.

Njut...

Vet inte vad som händer med GI-t, men gott som bara den är det iaf!! Segt, sött å sliskigt.. Kanske något efter träningen?
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)